Zavádění elektronické dokumentace u Alzy zahrnuje faktury (INVOIC), objednávky (ORDERS) a avíza dodávek (DESADV), elektronickou obdobu papírového dodacího listu. V první fázi, která trvala necelé dva měsíce, se podařilo bezproblémově zapojit 30 % dodavatelů, což představuje více než 50 % objednávek a přes 40 % dodavatelských faktur, které byly v tomto krátkém čase převedeny z papírového do elektronického formátu prostřednictvím řešení ORION EDI od CCV Informační systémy.
ORION EDI si Alza.cz vybrala na základě dlouholetých zkušeností CCV Informační systémy s oblastí elektronické fakturace a elektronické výměny dokladů a s tím související řadou referencí velkých odběratelů. Z pozice lídra internetového prodeje tak zvolila tuzemského lídra v oblasti služeb EDI.
Papírové doklady pro dodavatele e-shopů rychle mizí
V České republice byla elektronická výměna dat dlouhou dobu doménou zejména rychloobrátkového zboží (FMCG a DIY) nebo automotive. V posledních dvou letech však CCV Informační systémy pomohly rozběhnout EDI komunikaci významných odběratelů se stovkami jejich dodavateli v nových oborech. Úspěšné projekty elektronizace obchodních a logistických dokladů tak nachází uplatnění v nových oblastech moderního obchodu, jako jsou právě internetové obchody. Vzhledem k dynamickému rozvoji tohoto odvětví je pochopitelné, že s růstem tržeb roste i počet obchodních dokladů, které si tyto firmy se svými dodavateli vyměňují. V případě společnosti Alza.cz, která stojí v popředí tohoto inovačního procesu, platí tato skutečnost dvojnásob:
„Automatizace výměny obchodních dokladů prostřednictvím EDI se pro nás stala téměř nutností. Máme několik stovek dodavatelů, proto velmi vítáme bezchybnost a rychlost, kterou přináší strukturovaná výměna dat realizovaná napřímo mezi jednotlivými podnikovými systémy. Zpočátku jsme vnímali jako nejzajímavější rozvíjet zprávu DESADV, ale nyní bych vyzdvihnul zejména dopady na samotnou automatizaci zpracování faktur. To vše při současné redukci nákladů, které jsou s těmito procesy spojeny," říká Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alza.cz. Cílem pro rok 2015 je rozšíření elektronické komunikace i na další obchodní partnery a převést do elektronické výměny dat 80 % dokladů.
Společná řeč ke 100% pokrytí obchodních a logistických procesů
Opakovaně potvrzenou skutečností z praxe je, že plný potenciál EDI se skrývá v zapojení co největšího počtu dodavatelů a využívání co nejvíce EDI zpráv. „Jsem velmi rád, že Alza svým přístupem k elektronizaci dokladů ukazuje cestu také dalším partnerům na trhu, kteří široké možnosti a výhody využití EDI teprve objevují. Krok správným směrem jsou pak také úvahy o zavedení dalších EDI zpráv jako například ORDRSP, tedy potvrzení objednávky, ve které dodavatel zákazníkovi v odpovědi na jeho objednávku sděluje, jaké zboží dodá, jaké nikoli, případně zda došlo k nějakým změnám," říká David Reichel, ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy.
Tím však potenciál EDI zdaleka nekončí, EDI komunikace představuje standard, který pomáhá propojovat také další obchodní procesy, jak potvrzuje David Reichel: „EDI je společná řeč mezi systémy. Nenapadá mě jediný obchodní či logistický proces, který by standard EDI nedokázal pokrýt, a to jich evidujeme více než sto. Počínaje výměnou dat o obchodních protistranách přes informace o zboží, nabídky a poptávky, nákup a prodej, logistiku, přepravu, opravné daňové doklady nebo vratky až po platební informace. Záleží čistě na tom, které konkrétní procesy potřebuje daná firma řešit a elektronicky provázat."
Pro kompletní identifikaci v rámci EDI komunikace využije Alza.cz přínosů globálních standardů GTIN (Global Trade Item Number) a GLN (Global Location Number). V podobě čárového kódu na zboží všeobecně známý GTIN jednoznačně identifikuje veškeré produkty, GLN pak každý článek dodavatelsko-odběratelského řetězce (včetně veškerých skladů, prodejen či dalších poboček) a jeho konkrétní umístění.
Společnost Alza je lídrem českého a slovenského internetového trhu s dvacetiletou historií. V roce 2005 překročila Alza, jako první internetový obchod v historii, miliardovou hranici obratu. Svoji výsadní pozici upevňuje Alza každý rok. V roce 2014 dosáhla obratu bez DPH ve výši 11,5 miliardy Kč a vyřídila přes 4,8 mil objednávek. Denní návštěvnost webových stránek Alzy přesahuje 400 tisíc uživatelů. Jedničkou na trhu je společnost zejména díky bezkonkurenční skladové dostupnosti zboží, široké nabídce produktů a nadstandardním prodejním i poprodejním službám. Jedině v Alze mohou spotřebitelé navštívit první Apple Shop ve střední a východní Evropě. Za své obchodní úspěchy získala Alza řadu prestižních ocenění, např. Shop Roku 2011 až 2014, MasterCard Obchodník roku 2012 a 2013 v kategorii internetový prodejce, nejlepší E-commerce aplikace roku 2014 a celou řadu dalších. Historii a současnost společnosti naleznete zde.
působí na trhu od roku 1992. Patří k významným hráčům domácí scény oboru informačních systémů. Sídlí v Brně (divize CCV Business Solutions a CCV eGovernment) s dalšími pobočkami v Opavě (divize CCV eBusiness) a na Slovensku (CCV Informačné systémy). Poskytuje komplexní dodávky ve vývoji logistických řešení, implementaci WMS systémů (CCV Řízený sklad) a podnikových informačních systémů (Microsoft Dynamics). Specializuje se na řešení pro elektronickou fakturaci, důvěryhodnou archivaci, elektronickou výměnu dat EDI (konsolidační centrum Orion) a bezpapírový oběh obchodních dokladů.
Na našem webu používáme 8 druhů kategorií cookies:
Technické cookies
Ty jsou nezbytně nutné pro fungování webu a jeho funkcí, které se rozhodnete využívat. Bez nich by náš web nefungoval, např. by nebylo možné se přihlásit k uživatelskému účtu.Funkční cookies
Tyto cookies nám umožňují zapamatovat si Vaše základní volby a vylepšují uživatelský komfort. Jde například o zapamatování si jazyka či umožnění zůstat trvale přihlášen.Cookies sociálních sítí
Tyto cookies nám umožňují komfortně Vás propojit s Vaším profilem na sociálních sítích a například Vám umožnit sdílet produkty a služby s přáteli a rodinou.Personalizace obsahu
Tyto cookies nám umožní zobrazit Vám obsah a reklamy dle údajů, které jsou o Vás dostupné tak, abychom se co nejlépe strefili do Vašich potřeb. Jde zejména o to, jaký obsah jste si zobrazili, či na jakém zařízení na naše stránky přicházíte.Nepersonalizovaná reklama
Tyto cookies nám umožňují zobrazovat Vám obecnou reklamu na produkty a služby.Personalizovaná reklama
Díky těmto cookies Vám my a ?naši partneři? můžeme nabídnout relevantní produkty a služby na míru a to na základě Vašich nákupů, Vašeho chování a Vašich preferencí.Měření publika
Tyto cookies nám umožňují optimalizovat naše stránky pro Vaše komfortní používání a to na základě toho, jak je používáte. Cílem je zapamatovat si či předpokládat Vaše volby. Jde například o využívání funkcí, jejich umístění, chování na stránce.Cookies třetích stran
Tyto cookies jsou cookies třetích stran, přičemž Víc se o nich a o našich partnerech můžete dozvědět zde.Udělením souhlasu se zpracováním cookies budou na Váš přístroj, který k prohlížení webu používáte, nainstalovány funkční a analytické cookies (kliknutím na tlačítko "Rozumím" obě kategorie, případně si můžete vybrat jen jednu z kategorií kliknutím na tlačítko "Nastavení"). Technické cookies instalujeme na Vaše zařízení vždy, tedy i bez Vašeho souhlasu, protože bez nich by náš web nefungoval.
Svůj souhlas se zpracováním cookies můžete odvolat. V souvislosti se zpracováním cookies ze strany naší společnosti máte dále práva na: přístup ke cookies, výmaz cookies, úpravu, doplnění a opravu cookies, omezení zpracování a právo podat stížnost k ÚOOÚ. Více o Vašich právech.
Ještě podrobnější informace o tom jak cookies zpracováváme naleznete v našich Podmínkách ochrany os. údajů.