Assassin's Creed Odyssey se odehrává v období Peloponéské války mezi Spartou a Aténami a nabízí pravděpodobně ten vůbec nejlepší příběh z celé Assassin's Creed série. Abyste si tento zajímavý díl vychutnali i vy bez větších problémů s výkonem, podrobně jsme jej pro vás otestovali v našem již tradičním rozboru. Věděli jste například, že některé herní detaily mohou výrazně ovlivnit kvalitu obrazu a přitom výkon nijak výrazně nezmění? To samé navíc platí i obráceně – některé detaily mají minimální vliv na kvalitu obrazu, ale znatelný dopad na výkon. V našem testu vlivu nastavení detailů na výkon Assassin's Creed Odyssey odhalíme vše, co jen chcete vědět!
Série Assassin's Creed je vydávána společností Ubisoft. Nové díly až na výjimky vychází každým rokem a kupodivu se vždy jedná o hru se zajímavým námětem a dobrou hratelností. Tyto aspekty jsme již zhodnotili v naší recenzi. V rozboru se podíváme na technickou stránku hry. Ta v některých dílech Assassin's Creed trochu pokulhávala. Předchozí díl Assassin's Creed: Origins se však povedl a kromě relativně vysoké náročnosti na výkon procesoru nabízel adekvátní výkon vzhledem ke grafické stránce.
Assassin's Creed Odyssey je poháněn shodným engine jako Assassin's Creed Origins. Jedná se o AnvilNext 2.0. Jeho nejvyšší předností je schopnost renderovat rozsáhlé venkovní lokace. Herní svět Assassin's Creed Odyssey je až nečekaně obrovský a jeho celkové prozkoumání zabere desítky hodin. Přitom se na mapě nenachází „hluchá“ místa a prostředí hry je velice rozličné. Otázkou je, zda si to hra nekompenzuje v podobě vyšších HW nároků.
Obrázek 1: Assassin's Creed Odyssey nabízí rozlehlou a detailní krajinu. Obrázek 2: Bitvy by naopak mohly být mnohem rozlehlejší a epičtější.
Po nainstalování (Assassin's Creed Odyssey bez DLC vyžaduje přibližně 50 GB místa na disku) jsme hru zkoušeli na grafické kartě GeForce GTX 1080 Ti v UHD rozlišení a maximálních možných detailech. Grafika vypadala celkem dobře, jak už je u série Assassin's Creed (až na výjimky) zvykem. Ovšem výkon byl tragický (většinu času pod 40 fps). Je tedy jasné, že i na hi-end GTX 1080 Ti budete muset sáhnout na nižší nastavení detailů.
Test jednotlivých detailů proběhl na mainstreamové GeForce GTX 1060. Na této kartě si hru plynule na Ultra detaily nezahrajete ani v obyčejném Full HD rozlišení. Ovšem už předem můžeme prozradit, že stačí jen lehce očesat detaily (bez výrazného vlivu na kvalitu obrazu) a výkon je pak více než dostatečný. Plynulé hraní Assassin's Creed Odyssey na této současné královně mainstreamu grafických karet není žádný problém. Podobně je na tom i konkurenční AMD Radeon RX 580.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) |
Procesor | AMD FX 6300 3,8 GHz, Ryzen 3 – 1200, Intel Core i5 2400 3,1 GHz | AMD FX-8350 4,0 GHz, Ryzen 5 - 1400, Intel Core i7-3770 |
Grafická karta | AMD Radeon R9 285 nebo NVIDIA GeForce GTX 660 | NVIDIA GeForce GTX 970 nebo AMD R9 290X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 46 GB | 46 GB |
Testovací sestava poskytuje dostatečný výkon procesoru a kapacitu paměti k detekci nároků a požadavků Assassin's Creed Odyssey. Systém a testované hry jsou nainstalovány na rychlý SSD disk ve slotu M.2. Tím je zaručeno, že zbytek PC nebude omezovat výkon hry. Pokud by hra měla nepřiměřené nároky na nějakou část sestavy (výkon procesoru, paměť…), určitě vás na to upozorníme.
Grafické karty využité při testování jsou mainstreamové modely od AMD a NVIDIA v podobné výkonové hladině. Jedná se o GeForce GTX 1060 a Radeon RX 580. Tyto dvě karty jsou využity při testování vlivu jednotlivých detailů na výkon a obraz. Také na nich můžeme ověřit případné rozdíly v nastavení detailů anebo kvalitě obrazu při stejném nastavení detailů.
Dále v testu Assassin's Creed Odyssey využíváme i herní hi-endový model, grafickou kartu s čipem GeForce GTX 1080 Ti. Tato grafická karta slouží k referenčnímu porovnání s dalšími tituly při testování UHD (3 840 × 2 160) rozlišení a také k celkovému hodnocení optimalizace. Díky dostatečné velikosti videopaměti můžeme detekovat i nároky počítačové hry na paměť. U všech grafických karet je omezena jejich funkce dynamického řízení frekvence na naprosté minimum.
Assassin's Creed Odyssey má nastavení grafiky rozděleno do sekcí Zobrazení a Grafika. V menu zobrazení můžete nastavit rozlišení obrazu, obnovovací frekvenci a jiné věci související s nastavením obrazového výstupu (včetně podpory HDR a FreeSync 2 HDR). Nastavení grafických detailů v Assassin's Creed Odyssey vás příliš nepotěší. Mnoho detailů vyžaduje restart hry při změně. To je v dnešní době poněkud otravné a zbytečné. Většina her umí detaily měnit za chodu. V případě nutnosti restartu je změna nejen zbytečně dlouhá (hra se musí znovu načíst). I v tomto ohledu vám náš rozbor výrazně pomůže ukrátit čas s laborováním jednotlivých detailů.
Obrázek 1: Nastavení zobrazení pro volbu rozlišení a obrazového výstupu. Obrázek 2 a 3: Jednotlivé položky detailů včetně celkového nastavení (Grafická kvalita).
Nejdříve se podíváme na vliv rozlišení, kdy vyzkoušíme všechny grafické karty. Můžete si tak mezi sebou porovnat jak jejich výkon, tak i škálování při snižování rozlišení. Tím se ověří i případný CPU limit hry, a tedy i citlivost hry na slabší procesory. Poté si projdeme jednotlivé detaily, kde vyzkoušíme všechny úrovně, a v porovnávacích obrázcích vám ukážeme rozdíl mezi maximálním a minimálním nastavením jednotlivých detailů.
K testování vlivu rozlišení jsme využili všechny grafické karty a otestovali jsme je ve stejné scéně. Ta pochází přímo ze hry, a ne integrovaného benchmarku výkonu, zabudovaného v Assassin's Creed Odyssey.
V testu máme proti sobě podobně výkonné grafické karty AMD Radeon RX 580 a NVIDIA GeForce GTX 1060. V Assassin's Creed Odyssey nabízí obě karty podobný výkon. Pouze Radeon RX 580 je v nižších rozlišeních více limitován enginem hry (vytížení GPU více kolísá). V nižších rozlišeních je GeForce GTX 1060 o něco výkonnější, ale s vyšším rozlišením naopak mírně vede Radeon RX 580.
Assassin's Creed Odyssey jsme netestovali na maximální možné detaily, protože jak uvidíte dále, ultra nastavení je extrémně náročné. Obraz se přitom nijak zásadně neliší. Jako referenční nastavení detailů pro zbytek rozboru tedy posloužil profil Nejvyšší. S tímto nastavením běžel Assassin's Creed Odyssey mezi 50 až 60 fps podle scény jak na Radeonu RX 580, tak na GeForce 1060. Na vyšší rozlišení 2 560 × 1 440 už ale ani jedna z mainstreamových karet nemá nároky a budete muset dále snížit detaily.
Hi-endová grafická karta GeForce GTX 1080 Ti je na tom výrazně odlišně. Pokud budete hrát na Nejvyšší detaily, Assassin's Creed Odyssey vám poběží plynule i v UHD rozlišení. Pokud byste chtěli hrát na Ultra detaily, tak fps se jen málokdy přehoupne přes 40. V nižších rozlišeních pak samozřejmě problém s Ultra detaily není, ale i tak bude zajímavé sledovat, proč jsou Ultra detaily tak náročné.
V nejnižším testovaném rozlišení 1 366 × 768 GeForce GTX 1080 Ti ukazuje hranici limitu procesoru. V tomto ohledu se zdá vše v pořádku. Intel Core i7-8700K je dostatečně výkonný procesor. Assassin's Creed Odyssey je ve skutečnosti velice náročná hra na výkon CPU a dokáže dobře využít vícevláknové procesory. Se starším čtyřjádrovým procesorem (např. Core i5) by byl výkon výrazněji limitován.
Assassin's Creed Odyssey využívá pouze post-processing vyhlazování hran. Ve hře je možné nastavit jen úroveň vyhlazování, bez detailnějšího popisu. Ve všech případech se jedná o TAA, jen se liší jeho kvalita. Jak jednotlivé úrovně ovlivní výkon, ukazuje následující graf.
Při pohledu na výkon Assassin's Creed Odyssey asi každého překvapí, že vyhlazený obraz na úrovni Nižší dává vyšší výkon než deaktivované vyhlazování hran. Střední nastavení pak nabízí výkon přibližně shodný s deaktivovaným anti-aliasingem. Vyšší nastavení pak výkon jen mírně sníží. Rozdíl mezi Nižším a Vyšším nastavením je ale celkem znatelný, a tak lze v případě nedostatku výkonu jen doporučit snížení vyhlazování hran na úroveň Nižší.
Vliv na obraz můžete vidět na následujícím obrázku. Velkým překvapením je minimální rozdíl mezi Nižší a Vyšší úrovní vyhlazování. Nejhůře vypadá obraz bez vyhlazování, a tak anti-aliasing určitě nikdy nevypínejte. Rozdíly jsou více znatelné spíše v pohybu. Nižší úroveň působí jakoby více rozmazaně, ale rozdíl je sotva znatelný. Podobně se chovalo i TAA v dříve testované F1 2018, ale tam byl TAA Checkerboard s jasně viditelnými artefakty. V Assassin's Creed Odyssey se nižší úrovně anti-aliasingu obávat nemusíte.
Assassin's Creed Odyssey umožňuje nastavit úroveň detailů pomocí předdefinovaných profilů. To nabízí pohodlné a rychlé přenastavení všech detailů, například kvůli nedostatku výkonu. Nevýhodou je, že i kvalita nějakého detailu může mít výrazný vliv na obraz, ale výkon se nezvýší adekvátně (často se takto chová nastavení geometrie a LOD).
Celkové detaily lze nastavit v úrovních: Ultra , Nejvyšší, Vyšší, Střední, Nižší. Vliv jednotlivých nastavení můžete vidět na následujícím grafu.
Z grafu je viditelný velký pokles výkonu při nastavení Ultra úrovně. Mezi ostatními úrovněmi již tak výrazné skoky nejsou. Assassin's Creed Odyssey dobře škáluje výkon se snižujícími se detaily. Nevýhodou je fakt, že jakékoliv nastavení vyžaduje otravný restart hry. I tak může být toto nastavení dobrým pomocníkem.
Na následujících obrázcích si můžete porovnat jednotlivé úrovně detailů Assassin's Creed Odyssey proti Ultra nastavení. Vpravo je vždy nastavení Ultra a vlevo ostatní úrovně detailů. Posuvníkem si pak můžete porovnat jednotlivé části obrazu. U nejnižší úrovně je znatelný pokles kvality textur, a tak se tomuto nastavení pokud možno vyhněte nebo si při tomto nastavení alespoň zvyšte kvalitu textur, hra jinak vypadá otřesně. Zbylé úrovně jsou celkem použitelné a možná nebude nutné až tolik zasahovat do jednotlivých detailů.
Kvalita stínů ve většině her výrazně ovlivňuje výkon. V Assassin's Creed Odyssey je rozdíl mezi maximální a minimální kvalitou též znatelných 52 fps vs. 59 fps. Stíny v Assassin's Creed Odyssey nelze úplně deaktivovat, změní se pouze jejich kvalita a filtrování. Rozumné nastavení je na střední kvalitu, kdy je výkon téměř shodný s minimálním nastavením, ale stíny jsou o něco ostřejší.
Toto nastavení ovlivňuje kvalitu zobrazování všech objektů. S nižším nastavením se vzdálenější objekty dříve zjednoduší a některé drobné dekorace se ani nezobrazí. Výraznější vliv na výkon můžete očekávat spíše na slabších procesorech. Grafická karta nehraje až tak velkou roli a rozdíl ve výkonu byl pouze 56 fps vs. 59 fps.
Detaily textur výrazně ovlivní kvalitu obrazu, pokud je nastavíte na Nižší. V tomto případě hra vypadá otřesně. Tuto volbu si nechte pouze pro karty s nižším množstvím paměti (2 a 3 GB). Na 4 GB a více by neměl být problém ani s kvalitou Vyšší. Při tomto nastavení si Assassin's Creed Odyssey řekne o přibližně 4,7 GB videopaměti.
Detail má vliv na zobrazování vzdálenější krajiny. Rozdíly v obraze jsou zanedbatelné, ale to samé platí i o výkonu. Tento detail je tedy jedním z těch téměř zbytečných. Volby jsou zde jen dvě – Nižší a Vyšší. Rozdíl ve výkonu je pouhé 1 fps.
Drobnostmi se v Assassin's Creed Odyssey nazývá veškerá menší vegetace (tráva a drobné rostliny). Vliv na kvalitu obrazu je viditelný okamžitě. Na minimální nastavení úplně drobná vegetace zmizí. Výkon se zvýší ze 62 fps na 70 fps. Tento detail je tedy těžká volba, protože velký vliv na obraz je vykompenzován slušným boostem výkonu.
Detail ovlivňuje kvalitu volumetrických efektů simulujících průchod slunečních paprsků mlhou. Nějaké zásadní rozdíly v kvalitě obrazu nebyly zaznamenány. Výkon se mírně zvýšil – 56 fps vs. 58 fps. Snížením kvality můžete ve specifických případech pár procent výkonu navíc získat.
Tímto nastavením ovlivníte zobrazování vody v Assassin's Creed Odyssey. Při nejvyšším nastavení se pěkně detailně vlní a působí opticky téměř jako v reálu. Na nejnižší nastavení se naopak zjednoduší různé drobné efekty a její průhlednost. Ani na minimum nevypadá nijak otřesně, takže snížení detailu můžeme doporučit. Ovlivní ale výkon jen ve scénách, kde se vyskytuje (viz obrázek). V takovém případě můžete očekávat rozdíl ve výkonu 55 fps vs. 61 fps.
I toto nastavení souvisí s vodou, ale tentokrát se jedná o vodní hladinu. Jedná se o efekt Screen space reflections. Ten umožňuje reálné odrazy okolí na nějaké lesklé ploše. V Assassin's Creed Odyssey je využíván na vodních plochách. Vliv na obraz můžete posoudit sami podle následujícího obrázku. Rozdíl ve výkonu je zanedbatelných 58 fps vs. 60 fps.
Assassin's Creed Odyssey se může pyšnit asi nejlepším zobrazováním mraků na obloze, ty jsou generovány pomocí volumetrických efektů, a tak jsou vždy unikátní a na maximální detaily jsou dosti realistické. Jedná se ale o nečekaného žrouta výkonu. Rozdíl mezi maximálním a minimálním nastavením je 73 fps vs. 40 fps! Dobrým kompromisem je nastavení kvality na Nejvyšší. Obraz je téměř shodný, ale výkon 58 fps. Naopak na minimum už mraky moc dobře nevypadají.
Další tak trochu zbytečný detail má ovlivňovat kvalitu postav, ale v obraze nic zásadně odlišného ani po delším zkoumání nepostřehnete. Vliv na výkon sice mírně měřitelný je, ale nejedná se o nic zásadního. Detaily postavy klidně snižte, pokud chcete nějaké procento výkonu ušetřit.
Efekt „zastínění okolím“ obsahuje každá dnešní hra pod anglickým názvem Ambient Occlusion. V Assassin's Creed Odyssey má jen mírný vliv na výkon – 59 fps vs. 63 fps. V kvalitě obrazu je tento efekt však velice znatelný, takže jej doporučíme úplně vypnout, až když vyčerpáte další možnosti.
Poslední detail aktivuje anebo deaktivuje efekt hloubky ostrosti. Ta se vyskytuje pouze v animacích anebo pod vodní hladinou, kde má i nejvyšší vliv na výkon – 62 fps vs. 66 fps.
Protože testujeme Assassin's Creed Odyssey na grafické kartě od AMD i NVIDIA, můžeme pro zajímavost vyzkoušet, zda se nějak neliší možnosti nastavení hry. Samozřejmostí je pak i porovnání kvality obrazu. Ta se vlivem přídavných efektů může různit, ale někdy se dá narazit i na odlišné zobrazování efektů, které by měly být na obou grafických kartách stejné. Nestává se to často, ale pokud na něco takového narazíme, budete na to upozorněni.
Assassin's Creed Odyssey má pro AMD i NVIDIA shodné nastavení detailů a nevyužívá ani speciální NVIDIA GameWorks efekty. Ty Ubisoft rád dříve využíval a ve spoustě her od Ubi byli majitelé AMD grafik znevýhodněni (nemožnost zapnout nějaký GW efekt). V Assassin's Creed Odyssey je vše v pořádku a Maximální možnou kvalitu obrazu si tedy užijete na grafických kartách GeForce i Radeon. Podívejme se alespoň, jak je na tom kvalita obrazu.
Při testování nebyl zaznamenán rozdíl mezi AMD nebo NVIDIA renderem. Veškeré efekty jsou zobrazovány shodně a rozdíly v obrazu se tedy nekonají. Ani AF filtrace textur se zásadně nelišila. Porovnávací obrázek má sice odlišnou barevnost, ale ta je způsobena tím, že hra po každém načtení mírně změní počasí. Assassin's Creed Odyssey nabízí shodný zážitek na grafické kartě AMD Radeon i NVIDIA GeForce.
Nejnovější díl Assassin's Creed Odyssey nenabízí žádnou revoluci v oblasti technického zpracování. Pokud jste hráli předchozí Assassin's Creed Origins, zjistíte, že grafická stránka i náročnost je téměř shodná. Hra běží na stejném engine a největší změnou je tak prostředí hry, které nabízí více odlišné vegetace (která je obecně na render náročnější). Volumetrická mračna na obloze se vyskytovala v předchozím díle, ale zde byla ještě vylepšena. Na maximální kvalitu však nabízí neadekvátní pokles výkonu. Takže tento efekt je poněkud diskutabilní.
Celkově je optimalizace hry spíše průměrná. Ubisoft díky dobrým enginům obecně umí u svých her zobrazovat rozlehlé detailní krajiny s přijatelnými nároky. Ani Assassin's Creed Odyssey není výjimkou, ale musíte se vyhnout zbytečně náročným maximálním detailům (Ultra). Hlavně zmíněná volumetrická mračna si ukrojí šílenou porci výkonu. Pokud tento detail ponecháte na nějakém nižším nastavení, lze Assassin's Creed Odyssey prohlásit za slušně optimalizovanou hru vzhledem k detailní grafické stránce.
Majitelé slabších grafických karet také mohou snížením grafických detailů získat plynulou hru i na kartách typu GeForce 1050 nebo Radeon RX 560. Hůře na tom mohou být PC se slabšími procesory. V tomto případě hlavně těmi s méně jádry (anebo vlákny). I 12vláknový Core i7 byl místy vytížen přes 50 % (v nižším rozlišení na GeForce GTX 1080 Ti). Na slabších procesorech může limit nastat i na výrazně slabších grafických kartách. Dobrou zprávou jsou přijatelné nároky na paměť. I PC s 8GB RAM by nemělo mít s hrou problém, pokud je osazena grafická karta s dostatkem videopaměti.
Assassin's Creed Odyssey nabízí zajímavé herní prostředí zpracované ve vysokých detailech. Rozloha herní plochy je taktéž dechberoucí, a tak by hra neměla chybět ve vaší sbírce. Assassin's Creed série se sice výrazně změnila a srovnávat nejnovější díly s těmi původními snad ani nelze, jedná se však o velice rozsáhlou hru, která vás zabaví na desítky hodin.