Série akčních adventur Assassin's Creed s jejím posledním dílem nesoucím podtitul Origins vlila krev do žil skomírající značce, jež se nejen podle prodejů, ale zejména ohlasů samotných hráčů opět těší přízni herního světa. Na úspěch původní hry navázalo příběhové pokračování The Hidden Ones, jemuž jsme se věnovali v samostatné recenzi. Nyní přichází druhé a poslední příběhové rozšíření The Curse of the Pharaohs, které už od začátku působilo o dost suverénněji než to první. Povedlo se Ubisoftu zabodovat i tentokrát? Dozvíte se v naší recenzi.
• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Ubisoft Montreal • Vydavatel: Ubisoft • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (13. března 2018) • Homepage: ubisoft.com/en-gb/game/assassins-creed-origins • Čeština: Ano (oficiální)
• Recenze: 14. 3. 2018 • Autor: Filip Němec
Ještě, než se pustíme do rozboru toho, co The Curse of the Pharaohs přináší nového, odpovíme si na několik základních otázek. Ačkoli předchozí DLC The Hidden Ones pokračovalo v příběhu původní hry, druhý přídavek prakticky zapomíná na celou zápletku točící se kolem Římanů, královny Kleopatry, Ceasara a vzniku celého řádu Skrytých. To není výtka, pouze varování pro ty, kdo by chtěli ještě jeden doušek z originálního příběhu.
Místo toho se Bayek vydává do zcela nového prostředí, kde bude čelit novým nepřátelům a také nové hrozbě. Tou je tajemná kletba faraonů, kterou způsobuje jistý amulet. Bayek má s podobnými artefakty špatné zkušenosti a tak se nezištně vydává Thébám, jež jsou prokletím sužovány, na pomoc. Týden před vydáním DLC vyšla aktualizace, jež mimo jiné obsahovala úvodní misi a majitelům původní hry nabídla krátkou ochutnávku. Ta velmi hezky naťukla, o čem asi poslední příběhové rozšíření bude a mě osobně příjemně nalákala.
Velkolepé, architektonicky zajímavé a především historicky přesné monumentální stavby. I v tomto trendu The Curse of the Pharaohs pokračuje.
The Curse of the Pharaohs podobně jako The Hidden Ones můžete mít buď jako součást season passu, nebo ho lze koupit samostatně. Stát vás bude zhruba 500 Kč a na disku si ukousne v případě námi recenzované PS4 Pro verze 15 GB dat. Rovněž jako v případě předchozího přídavku platí, že musíte vlastnit původní hru, ačkoli není nutné mít dohraný její příběh. Na rozdíl od The Hidden Ones to vlastně ani není potřeba díky zcela nové a soběstačné zápletce. Autoři si navíc přichystali šikovnou fintu, díky které můžete svou postavu uměle upgradovat na úroveň 45, což je startovní level potřebný k tomu, aby vás v Thébách nezabilo obyčejné zakopnutí.
Zatímco T he Hidden Ones navýšili levelový strop pouze o pět příček, Kletba faraonů, jak se DLC česky jmenuje, nabízí hned dvojnásobné polepšení. Vyšplhat se tak můžete až na úroveň 55. Druhé DLC tak není jen o něco dražší, ale také větší a jeho dohrání zabere více času. A obsah? Ano, i toho je tam o poznání více!
Obrázek 1: Autoři přišli s šikovnou funkcí, díky níž si můžete před začátkem hry uměle vylepšit svou postavu na úroveň 45. Obrázek 2: Opět se dozvíte pár nových informací o tzv. První civilizaci. Obrázek 3: Vzezření mýtických nepřátel nahání hrůzu.
Příběh The Curse of the Pharaohs se odehrává čtyři roky po událostech The Hidden Ones a nechává daleko za sebou vše známé z dřívějška. Poznáte nový kraj, nové postavy a nová nebezpečí. Co zůstává, jsou památky s co největší historickou přesností, v čele s městem Théby, Luxorem a zejména Údolím králů . To je zpracováno více než věrně, nicméně zde podobnost s realitou končí. Celý příběh se točí kolem tajemné kletby, kvůli které se faraoni zlobí na svůj lid. Jak už to tak ale bývá, nakonec je vše o něco složitější a do všeho se zapletou i lidské intriky.
Oproti původnímu příběhu a stejně tak příběhové lince z The Hidden Ones je děj posledního DLC spíše zklamáním. Nevzbuzoval nutkavou potřebu zjistit, co se stane v další misi, a i když zde byla snaha o nějaké příběhové zvraty, nijak zvlášť mě nezasáhly. Rozhodně však nejde o žádný propadák a může jít čistě o můj osobní dojem. Naopak jsem kvitoval občasná větší či menší pomrknutí na nejobšírnější a zároveň nejtajemnější linku celé série vyprávějící o tzv. První civilizaci. Hra opět nejprve odhalí pár tajemství nebo alespoň potvrdí určité domněnky, abychom nakonec zjistili, že hledáme pro harcovníky série Assassin´s Creed docela známou relikvii. Více ale prozrazovat nebudu.
Obrázek 1: Přestože v DLC opustíte bohatou Alexandrii, velkolepost Egypta na vás bude dýchat i zde. Obrázek 2: S vizuálním ztvárněním Údolí králů by mohl být spokojený i kdejaký historik.
Pokud máte strach z toho, že se The Curse of the Pharaohs zvrhne v čistou fikci, můžete být zcela v klidu. Autoři nakonec míru nadpřirozených prvků šikovně vybalancovali, přičemž sám Bayek si nic nechce přiznat a připisuje nadpřirozené věci halucinacím. Římské vojáky však střídají strašliví a mystičtí nepřátelé zejména ve formě šakalů a nemyslím teď vyhublé psíky s protáhlým čumákem, nýbrž strašlivé bojovníky, jež se hrůzností vyrovnají třeba svým protějškům v seriálu Stargate.
Dokonce i prostředí doznalo vítaných změn. Skrze hrobky faraonů v Údolí králů se totiž můžete podívat do čtyř posmrtných světů (Aaru, Aten, Duat, a Heb Sed), jež svým vizuálem překonávají veškeré dosavadní krásy série Assassin´s Creed. Každý nabízí zcela odlišné téma a rovněž prvky jejich fungování se dramaticky mění. V Aaru najdete lány obilných polí, v nichž plují dřevěné lodě, v Heb Sed zase mrtvolnou poušť posetou zbytky tlejících těl. Jednotlivé světy jsou vcelku rozlehlé a jejich variabilita a nápaditost patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co The Curse of the Pharaohs nabízí.
Obrázek 1: Dominantou posmrtného světa Aaru jsou obilná pole a lodě plující v nich. Obrázek 2: Do Duatu zamíří především hříšníci. Obrázek 3: Heb Sed je domovem faraona Ramsese.
Normální svět obývaný živými vypadá také velmi krásně. Je rovněž variabilní a opět přesně respektuje historii. V základním systému The Curse of the Pharaohs se však nic zásadního nezměnilo a čeká tak na vás několik příběhových misí, které musíte, jak už je bohužel zvykem, chtě nechtě vyplnit vedlejšími aktivitami. Zhruba na levelu 49 budete muset překonat propast dvou úrovní pomocí vedlejších aktivit, protože na ty příběhové jste zatím moc slabí. Opět tak musím vytknout autorům toto jednak násilné natahování hry a zároveň okaté nucení hráče do vedlejších úkolů. Těch navíc není mnoho, a tak musíte ve výše popsaném momentu vysbírat prakticky vše, co je k dispozici.
Obrázek 1: Souboje s faraony patří k těm nejlepším střetům z celého Asassins´s Creed Origins. Obrázek 2: Stíny faraonů a souboje s nimi slouží jako dobrý trénink před finálním soubojem s jejich skutečným představitelem.
Pomoci s problémem vám může jedna z novinek, kterou jsou náhodně se objevující tzv. stíny faraonů. Ty se po celém světě zjevují, aby trýznily obyvatelstvo, a fungují jako menší bossové, jimž se ale můžete v klidu vyhnout. Za jejich zabití v určitém limitu je však pěkný balík zkušeností a hlavně jde o poměrně zábavné souboje, protože každý ze čtyř faraonů má zcela jiný styl boje, jež není podobný čemukoli z dosavadních střetů s protivníky. Musíte se tak dlouhodobě učit novým taktikám a číst pohyby nových nepřátel. Jde navíc o šikovný trénink, jenž vás připraví na souboj se skutečným faraónem, který vždy probíhá ve světě mrtvých.
Jakkoli ale budete touto novinkou zprvu potěšeni , rychle přijdete na několik neduhů. Opravdu iritující je fakt, že po vašem boku většinou bojují i Římané, jež Egypt v zásadě okupují, ale v těchto soubojích se tváří jako ochránci. Bohužel velmi často se vám připletou do cesty – mnohokrát jsem nechtěně vyplýtval speciální útok právě na řadového pěšáka, zatímco třeba stín faraona opodál porcoval vesničany . Další problém pak přijde v momentě, kdy stín porazíte. Ten sice zmizí, ale Římané zůstávají a samozřejmě na vás okamžitě útočí. Co na tom, že jste právě společnými silami zahnali do Duatu Ramsese nebo Nefertiti.
Obrázek 1: Královna Nefertiti proti vám půjde s dvojicí krátkých nefritových čepelí. Obrázek 2: Za to Ramses si na vás vezme obrovskou palici.
Pokud jste četli naši recenzi The Hidden Ones, stěžovali jsme si také na absenci alespoň nějakých novinek v hratelnosti. Tentokrát nás ale autoři vyslyšeli a přinesli hned několik nových prvků. Tou největší změnou je sedm nových skillů, jež si Bayek může v The Curse of the Pharaohs odemknout. Kromě boje na blízko se zaměřují zejména na střelbu z luku a musím říct, že mi jejich přítomnost nejen příjemně ozvláštnila hru , ale především přišla vhod v těžších soubojích. Využít nově můžete třeba dočasně zvýšeného poškození při úspěšném vyhnutí se útoku protivníka nebo schopnosti prostřelit lukem i štíty nepřátel.
Změny se dočkalo i vylepšování zbroje. Dříve byly pro nejvyšší stupně vylepšení potřeba krystaly, jež byly hodně drahé a těžko k sehnání. Ty autoři vyměnili za úlomky z hvězd získávaných ze zmíněných soubojů se stíny faraónů a také za zabíjení obrovských škorpiónů ve světě mrtvých. Upgradovat vybavení na maximální úroveň je tak o něco snazší. Pokud se budete snažit o farming úlomků hvězd (je jich potřeba opravdu hodně), rozhodně doporučuji vydat se do některého z posmrtných světů a tam vyhubit co nejvíce škorpiónů. Jde o mnohonásobně rychlejší proces než čekání na příchod dalšího stínu faraona. I na to je však jednoduchý trik. Stačí stiskem tlačítka vyvolat změnu denní doby a nový stín je na cestě.
Další změny a novinky jsou již nepatrné a spíše jde o obměny v rámci mytologického zasazení. Fylakové tak jsou vystřídáni bojovníky Anubise, jež se také potloukají světem, mají maximální možnou úroveň, a pokud se s nimi pustíte do křížku, byť jste jen o dvě úrovně slabší, zabije vás snad už jen pouhý pohled na ně. Ostatně, jejich vzezření působí podobně jako vizuál jiných mýtických nepřátel v The Curse of the Pharaohs opravdu strašlivě.
Obrázek 1: Strom zkušeností rozšíří DLC Curse of The Pharaohs o sedm nových schopností. Obrázek 2: Lze očekávat, že po dohrání původní hry a prvního DLC budete mít postavu vylepšenou téměř na maximum.
The Curse of the Pharaohs stojí samostatně zhruba dvojnásobek toho co první DLC a množství obsahu je na tom podobně. Příběhovou linku s několika (nucenými) vedlejšími questy jsem dohrál za 11 hodin. Pokud se ale budete chtít pustit do všech vedlejších úkolů, nachystejte si hodin patnáct a více. Svojí rozlohou jsou Théby a přilehlé okolí mnohonásobně větší než rozloha Sinaje z The Hidden Ones. Notnou část sice zabírají pusté pouště, nabízí však podstatně více tajemství k objevování, včetně lákavého Ramsesova pokladu.
Obrázek 1: Takto nyní vypadá mapa herního světa, jež je rozdělena na původní hru a obě příběhová DLC. Obrázek 2: Na tajných místech můžete najít tajné plány hrobek jednotlivých faraonů. Obrázek 3: Každý z posmrtných světů je sám o sobě poměrně rozlehlý.
Přidejte si k tomu ještě čtveřici posmrtných světů se svými vlastními úkoly a tajemstvími a jste minimálně na dvaceti hodinách, jež může zatvrzelý fanoušek série Assassin´s Creed přetavit v ještě podstatně větší číslo. Autoři si tak vyšší cenovku rozhodně obhájili, a pokud patříte mezi fanoušky Assassin´s Creed Origins, nákupem tohoto DLC chybu neuděláte. Je pravdou, že některé prvky, jako jsou chyby v soubojích se stíny faraónů nebo násilné nucení hráčů do vedlejších aktivit, nelze pochválit, ale v souhrnu je The Curse of the Pharaohs povedeným přídavkem, který nabízí velmi zajímavý svět odvážně zasazený do egyptské mytologie a zejména poutavé a originální ztvárnění posmrtného života.
A co bude dál? Co se týče Assassin´s Creed Origins, už pravděpodobně nic. Úspěch posledního dílu však znamená, že pokračování je jistě na spadnutí, a zatímco se spekuluje o tom, že se příště podíváme do Číny, množí se i zkazky rovnou o egyptské trilogii. DLC The Curse of the Pharaohs vyšlo 13. března 2018 na platformách PC, Xbox One a PS4. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.
Po souboji s Tutanchamonem si můžete odnést jako válečnou trofej jeho mocné kopí.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400s / AMD FX-6350 | Intel Core i7-3770 / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD R9 280X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 42 GB | 42 GB |
Assassin's Creed Origins: The Curse of the Pharaohs vychází 13. března 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One.