Za poslední roky došlo ke dvěma velkým změnám prohlídek na stanicích technické kontroly. První přišla v roce 2016, druhá v říjnu 2018, proto až pojedete na „technickou“ příště, může být všechno jinak než při vaší poslední návštěvě. K jakým změnám došlo a jak tedy auto nebo motocykl na STK v roce 2019 správně připravit?
Toto platí již od roku 2016. Ministerstvo dopravy si od nových regulí při technických kontrolách slibuje nejen méně podvodů, ale i větší bezpečnost na silnicích. Aby se předešlo nepoctivému jednání, kontrolní technici na STK mají nyní povinnost pořizovat fotodokumentaci kontrolovaného vozidla, a to z několika úhlů a včetně VIN kódu a výrobního štítku. A podle nových pravidel z října 2018 musí každé auto strávit na prohlídce alespoň 42 minut namísto předchozích 27. Ruku v ruce s novými pravidly jdou také přísnější postihy pro techniky v případě nedodržení nebo obcházení stanovených postupů.
Novela zákona z října 2018 počítá s řadou novinek, které se týkají samotného provozu stanic technické kontroly. Nově je umožněno propojení STK s autoservisem, nicméně s řadou omezení. Například kontrolní technik nesmí být zároveň technikem servisu, a to ani mimo svou pracovní dobu. Dle kritiků nového systému hrozí riziko, že by mohly stanice technické kontroly nacházet neexistující vady a uměle tak sesterským autoservisům vytvářet zakázky, případně přehlížet závady na vozidlech, která tyto servisy opravovaly.
Jistou formou kompenzace této benevolentnosti vůči provozovatelům STK a autoservisů je zpřísnění jejich kontrol. Nyní může kontrola Ministerstva dopravy pořizovat zvukové a obrazové záznamy prohlídek i bez souhlasu provozovatele STK nebo soudního příkazu. Ani to se kritikům nelíbí, protože taková pravomoc dokonce přesahuje kompetence Policie ČR. Navíc je inspektor oprávněn bez dalšího souhlasu ministerstva uzavřít STK až na dobu 30 dnů. A k tomu všemu mohou být nyní ke kontrolám STK používána „nastrčená“ vozidla.
Technické kontroly jsou tedy přísnější a mnoho řidičů bývá nemile překvapeno, i když se na první pohled zdá vše v pořádku. Nejčastěji se jedná o majitele upravených off-roadů nebo tuningových aut, kteří si na své čtyřkolové miláčky montují pevnostní nárazníky, světelné rampy nebo spoilery. Kontrolní technici nyní v obavách z neohlášených kontrol a přísných postihů vozidla s nelegálními úpravami na STK vůbec nevpustí. Přísnější pravidla dopadají také na snížené podvozky nebo jiné než povolené rozměry pneumatik a v pořádku nejsou ani sportovní sedadla s pětibodovým upínáním nebo dieselová auta bez filtru pevných částic.
Osvědčení o technické způsobilosti rovněž nedostanou vozidla s neseřízenou geometrií, únikem provozních kapalin, nemluvě o nefunkčních brzdách nebo rozsáhlé korozi. A také malá prasklinka na čelním skle ve stírané ploše o velikosti větší než 20 mm bude představovat problém. Dříve se sice podobné „banality“ mnohdy obešly jen s domluvou, nyní ale budete muset nejprve zjednat nápravu.
Veškeré závady, o kterých víte, odstraňte ještě dříve, než se vydáte na STK. I drobné technické úpravy, typicky snížený podvozek či jiné sportovní úpravy, pak mějte vždy zapsané v technickém průkazu. Učiňte tak na místním odboru dopravy. Pro kontrolní techniky je potom jednoznačným vodítkem velký technický průkaz.
Naopak tmavé fólie v technickém průkazu zapsané mít nemusíte, vystačíte si jen s typovým listem s podrobnými údaji či atestem od výrobce. Ty vždy mějte s sebou v autě, vyhnete se tak potížím nejen při technické, ale i silniční kontrole. Dávejte si však pozor, aby čelní sklo nepropouštělo méně než 75 % a přední boční skla méně než 70 % světla. Další okna nejsou limitována, jen fólie nesmí zakrývat třetí brzdové světlo.
Pokud vás Policie ČR podrobí silniční kontrole, při níž pojme podezření, že vaše vozidlo není v odpovídajícím technickém stavu, může vás nyní poslat na mimořádnou prohlídku na STK.
U pneumatik věnujte pozornost zejména vzorku, jehož úkolem je odvádět vodu či jinou tekutinu pryč z prostoru pneumatiky. Limitní hodnota je 1,6 mm, ve svém zájmu je však měňte častěji. Kvůli nedostatečnému vzorku se totiž pneumatika nedostává na vodě nebo sněhu do kontaktu s vozovkou a vy ztrácíte kontrolu nad vozidlem.
Se světly narazíte, pokud přední světlomety oslňují nebo dálková světla nelze přepnout na potkávací. Problémem je pak i zjevný únik paliva, oleje či mazacích tuků nebo hrubá závada na řídicím ústrojí, která se projevuje nadměrnou vůlí.
Dříve platilo, že před samotnou technickou kontrolou muselo vaše vozidlo uspět v měření emisí. To je nyní minulostí, a i když se vám nepodaří získat aktuální protokol o měření emisí, můžete stále na technickou. Nevyhovující emise budou hodnoceny jako vážná závada, tedy závada s třicetidenní lhůtou na odstranění. Pokud je vaše auto jinak v pořádku, bude shledáno technicky způsobilým hned po dodání aktuálního protokolu o měření emisí.
S emisemi se pak pojí ještě jedna novinka: nyní se kontroluje kouřivost aut s filtrem pevných částic a srovnává se s plošným standardem. Končí tak vkládání víry do čísel udávaných výrobci a všechny vozy s filtrem pevných částic musí splňovat limitní hodnotu 0,025 g/km. To by neměl být pro moderní vozy problém, nicméně pokud bylo s DPF nějak nepatřičně manipulováno, vozidlo kontrolou neprojde.
Technické prohlídky musí samozřejmě dodržovat nejen majitelé aut, ale i motocyklů. Zatímco dříve jste museli s jednostopým vozidlem na STK jednou za dva roky, v říjnu 2018 se interval prodloužil na roky čtyři. Zasažena byla i pauza před první technickou prohlídkou po nákupu nového motocyklu, která se ze zvedla ze 4 na 6 let.
Při technické kontrole můžete být nejklidnější, pokud vaše motorka není nijak upravovaná a je ve stavu, v jakém jste s ní odjeli z prodejny. V tom případě před odjezdem na STK pouze ověřte správnou funkčnost brzd, světel, dostatečnou viditelnost VIN čísla a změřte vzorek na pneumatikách. Hloubka dezénu pneumatiky u hlavních dezénových drážek nesmí být u motocyklů menší než 1,6 mm a u mopedů 1 mm. Také ověřte, zda někde nedochází k úniku provozních kapalin.
Problém ale může nastat u upraveného motocyklu, ať už se jedná o sériové, či radikální přestavby. Úpravy se nejčastěji týkají padacích rámů, laděných výfuků, ale i přídavných světel, kufrů či dalších doplňků. Neschválené změny na motorce totiž mohou vést k problémům nejen na STK, ale i v běžném provozu při kontrole policií. Ta vám může udělit pokutu nebo v krajních případech odebrat technický průkaz, a tím znemožnit další provoz motocyklu. V případě nehod pak pojišťovny často krátí či vůbec nevyplácí plnění z pojistné smlouvy a dalším vyústěním sporu bývá vaše označení jako viníka dopravní nehody.
Rozměry kol i pneumatik motocyklu jsou pevně dané a najdete je v technickém průkazu. Neoriginální kola pak musí být opatřena homologační značkou. Chcete-li si na motocykl dát kola s odlišným průměrem nebo šíří ráfku, v technickém průkazu to musí být uvedeno jako povolená změna. Od výrobce či dovozce motocyklu si vyžádejte vyjádření a na příslušném úřadě s dopravní agendou požádejte o zápis změn do technického průkazu. Předmětem kontrol na STK bývá také rychlostní index, tedy maximální konstrukční rychlost pneumatik. Problém může nastat například u enduro a crossových pneumatik. Samozřejmostí pneumatik by měla být homologace pro provoz na pozemních komunikacích. Dále by pak v technickém průkazu měly být uvedeny jejich rozměry, nosnost i rychlostní kategorie.
Podmínkou pro způsobilost k jízdě je samozřejmě také dobrý technický stav pneumatik. Kromě povinné hloubky dezénu 1,6 (resp. 1 mm) se za závadu považuje trhlina v plášti či jiné poškození, které obnažuje kostru pneumatiky. Toto vše je pro motocykl vážnou překážkou pro běžný provoz a zákon v takovém případě připouští pouze nouzové dojetí.
Motocykl musí mít pouze předepsaný a povolený typ a počet těchto světel:
Základní podmínkou je homologace, což poznáte podle písmena E s číslicí v kroužku nebo obdélníku, umístěného na skle či těle světlometu. Světla ve dvojicích musí být namontována symetricky a vnější krycí skla světel nesmí být poškozena tak, aby ovlivnila správnou funkci světla. A kromě blinkrů a dálkových světel nesmí na motorce být žádné blikající světlo.
Jednou z nejčastějších závad na motocyklu při STK nebo policejních kontrolách jsou chybějící nebo nefunkční blinkry, jejich odlišná barva nebo chybějící homologace. Pokud se jedná o LED světlo, mělo by nést označení MD. Dávejte si také pozor, aby přední světlomet neozařoval protijedoucí vozidla.
Problematika přídavných částí motorky, jako jsou například padací rámy, hrany plexiskla či blatníků, vyvolávají četné konflikty mezi majiteli motocyklů a techniky STK. Do značné míry pomůže, když se budete řídit selským rozumem. Například směrem ven z motocyklu nesmí vyčnívat žádné špičaté, ostré či jinak nebezpečné konstrukční části, které by mohly způsobit zranění při nehodě.
Hrany plexiskla mějte zaoblené a konce brzdových pák kulaté. Klíčky od zapalování by pak správně měly mít ochranné návleky. Kufry, které si připevňujete na motocykl, byste měli být schopni ručně sejmout bez nutnosti použití nářadí. V opačném případě se kufr považuje za nedílnou součást motocyklu, která vyžaduje homologaci a označení.
Technická kontrola se opakuje každé dva roky, pokud ale máte nový vůz, první čtyři roky s ním na TK nemusíte. S motocykly stačí nyní na STK jednou za čtyři roky, s novou motorkou se můžete dostavit až za 6 let.
A – lehká závada – nemá vliv na bezpečnost provozu vozidla na pozemních komunikacích. Dostanete osvědčení o technické způsobilosti svého vozidla, a tedy červenou nálepku. Závada se pouze zapíše do protokolu o technické prohlídce.
B – vážná závada – ovlivňuje provozní vlastnosti vozidla nebo má neblahý vliv na životní prostředí. Bezprostředně však neohrožuje bezpečnost jízdy vozidla na pozemních komunikacích. Technik odebere kontrolní nálepku ze zadní registrační značky a dá vám dočasnou 30denní. Pokud se v této lhůtě dostavíte k opakované kontrole, kontroluje se pouze daná závada. Dostavíte-li se po jejím uplynutí, vaše vozidlo musí znovu absolvovat celou technickou prohlídku.
C – nebezpečná závada – bezprostředně ohrožuje bezpečnost jízdy vozidla na pozemních komunikacích. Vozidlo je zbaveno kontrolní nálepky a do velkého technického průkazu se zapíše nezpůsobilost k provozu. Vozidlo od této chvíle nesmí na pozemní komunikace a z místa STK musí být odtaženo. Pro odstranění všech závad rovněž běží lhůta 30 dní.
Na kterékoli na území ČR, nezávisle na místě registrace vašeho vozidla.
Nikoli. Ačkoli by se mohlo zdát, že stačí jít na konci měsíce, závazné datum je uvedeno ve velkém technickém průkazu. Termín raději dodržujte, protože při nehodě byť jen jeden den po platnosti „technické“ na vás bude nahlíženo jako na řidiče s vozidlem nezpůsobilým k provozu. Tím pádem můžete být prohlášeni za viníka nehody nebo pojišťovna přistoupí ke krácení či nevyplacení pojistného z pojistné smlouvy.
Auto absolvující kontrolní prohlídku by mělo být čisté a nezatížené. Pneumatiky by měly být nahuštěné na výrobcem předepsaný tlak. Z řízené nápravy, tedy zpravidla přední nápravy, případně sundejte poklice.
Nyní už snad víte o STK vše, co byste mohli před jejím absolvováním potřebovat. Než na kontrolu vyrazíte, buďte si dobře vědomi stavu svého vozidla, domů můžete jet kvůli banalitě, případně můžete o technický průkaz přijít úplně.