Chcete-li udržet baterii svého automobilu v dobré kondici po dlouhou dobu, je důležité o ni řádně pečovat. Pokud necháte autobaterii vybít hluboko pod pracovní napětí, může dojít ke zkratu a jejímu nevratnému zničení. Naštěstí jsou tu nabíječky autobaterií, které vám umožní udržovat napětí autobaterie v optimálním rozsahu a z dlouhodobého hlediska vám ušetří peníze za novou baterii.
K pohodlnému nastartování vašeho vozidla je nezbytné, abyste měli autobaterii ve správné kondici. Péče o akumulátor není žádná věda, stačí jen dodržet několik osvědčeným pravidel a nemusíte se obávat, že během zimy svůj vůz nenastartujete. Autobaterii je potřeba pravidelně dobíjet, ať už jízdou, nebo uměle pomocí nabíječky. Starší baterii pak pravidelně kontrolujte. Pokud jezdíte málo, pomůže vám udržovací nabíječka a v nejhorším případě můžete situaci řešit pomocí startovacích kabelů nebo speciální nabíječky.
Mezi motoristy koluje mýtus, že baterie nejvíce trpí během zimy. Skutečnost je ale taková, že až během chladného období se ukážou komplikace, na které bylo zaděláno během celého roku. Doopravdy akumulátor nejvíce zatěžuje horko během léta a teprve v zimě, kdy je potřeba roztočit studený motor, se mohou projevit pomalu nastřádané potíže. V chladných měsících je totiž vnitřní odpor motoru při startování daleko větší než během léta.
Pokud správně pracuje alternátor, baterie se dobíjí automaticky při jízdě. Jistě se však najde řada motoristů, kteří potřebují auto, ale každodenní ježdění se jim nevyplatí ekonomicky ani časově. Nejen v takových případech je výborným pomocníkem udržovací nabíječka, která za pár stokorun ohlídá vše potřebné, protože udržuje akumulátor v kondici i v době, kdy vůz stojí.
Nabíječku připojíte pomocí klipsů na autobaterii nebo případně zástrčkou do 12V zásuvky automobilového zapalovače (připojení do rozvodu vozu), takže si ani nemusíte umazat ruce o špinavou kapotu. Celý proces nabíjení a vybíjení navíc probíhá automaticky podle stavu autobaterie.
Sváteční motoristé nechávají svůj vůz často dlouhé měsíce bez nastartování, a to zejména přes zimu a její nepříznivé podmínky. Najdou se ale i jiné důvody, proč vůz nějaký čas nejezdí. V každém případě je dlouhodobé stání vozidla pro autobaterii zkouškou. Abyste předešli komplikacím po dlouhé odstávce, mějte akumulátor připojený na udržovací nabíječku.
Udržovací nabíječka najde své uplatnění i u motoristů, kteří sice jezdí často, ale na krátké vzdálenosti. Typicky se jedná o cestování po městě. Autobaterie při takovém cestování nemá možnost kvalitně se dobít a dochází k takzvané sulfataci. Udržovací nabíječka zajistí správné dobíjení akumulátoru, a tím zamezí zatvrdnutí síranu, který by jinak mohl poškodit články.
Aktuálně na trhu dominují automatické nabíječky, u kterých nemusíte nic složitě nastavovat. Před dobíjením autobaterie však vždy zkontrolujte, zda nabíječka podporuje typ vaší autobaterie, zejména máte-li autobaterie typu AGM/GEL. Následně již stačí připojit červenou svorku na kladný pól, černou na záporný a můžete začít nabíjet. Po ukončení nabíjení nejprve vypněte nabíječku a teprve poté odejměte svorky.
Pokud máte doma ještě starší typ manuální nabíječky, dobíjejte autobaterii vždy maximálně jednou desetinou celkové kapacity baterie. U autobaterie s kapacitou 60 Ah bude nabíjecí proud tedy 6 A po dobu potřebnou k dobití autobaterie.
Pro dobíjení gelových autobaterií je vhodné použít automatickou nabíječku, protože dobíjecí proud nesmí překročit 20 % kapacity článku. Automatická dobíječka ohlídá vše potřebné. Před samotným nabíjením nebo koupí nabíječky zkontrolujte, zda přístroj podporuje typ vaší autobaterie, zvláště využíváte-li moderní autobaterie s elektrolytem typu AGM/GEL.
Zvolíte-li dobíjení klasickou nabíječkou, dobíjejte stejně jako v případě klasických autobaterií jednou desetinou kapacity baterie. Tím zajistíte, že akumulátor nebude poškozen a nedojde k vysychání gelu.
Kladnou koncovku baterie připojte ke kladné červené svorce a totéž proveďte se zápornou koncovkou a svorkou černé barvy. Až poté zapněte nabíječku. Po dokončení procesu nabíjení nejprve vypněte nabíječku a teprve následně odpojte svorky. Při jakémkoliv podezření na závadu baterie ukončete nabíjení. Jedná se zejména o situace, kdy je baterie horká nebo z ní vytéká kyselina.
Pro všechny nabíjecí postupy platí, že dobíjení musí probíhat v dobře větraném prostoru a po seznámení s bezpečnostními pravidly od výrobce. Při nabíjení nemanipulujte s otevřeným ohněm a používejte ochranné pracovní prostředky, zejména rukavice. Po nabití nechte vůz ještě minimálně 2 hodiny stát a teprve poté jej nastartujte.
Existují dva základní typy nabíjení – pomalé a rychlé. Samotná rychlost je závislá na velikosti nabíjecího proudu a na typu autobaterie. Ne každý akumulátor je vhodný pro rychlé nabíjení.
Jde o nejšetrnější způsob nabíjení akumulátoru. Dobíjecí proud je velmi malý, a proto je nutná dlouhá doba dobíjení, která je závislá na kapacitě autobaterie. Baterie je při procesu nabíjení nejméně namáhána, a proto jde o doporučený způsob, jak baterii efektivně a bezpečně dobít.
Výhodou tohoto procesu je úspora času při dobíjení. Akumulátor je oživen za několik hodin, a tak nemusíte čekat např. celý den na jeho dobití. Před nabíjením si ale ověřte, zda je vaše autobaterie pro tento rychlý způsob nabíjení vhodná.
Někdy je označení kladného a záporného pólu špatně čitelné nebo chybí úplně. V takovém případě vám poslouží multimetr. Nastavte si měření napětí, červený (+) měřicí hrot (svorku) zapojte do zdířky VmA a černý (−) do zdířky COM nebo GND (zem). Pokud červený měřicí hrot přiložíte na kladný pól baterie (červená +) a současně černý přiložíte na záporný pól baterie (černá −), přístroj vám ukáže číselnou hodnotu s kladným znaménkem (např. +12 V).
Pokud chcete vědět o své autobaterii víc, než kde má jaký pól, pomůžou vám testery autobaterií. S jejich pomocí snadno zjistíte stav jejího nabití i funkčnost nabíjecího okruhu. Některé pokročilé modely umožňují též provádění zkoušek funkčnosti alternátoru nebo testů při startování. O zjištěném stavu vás mohou informovat různě: dle modelu analogově, digitálně i pouhými LED diodami.
Napětí autobaterie dokáže změřit většina automatických nabíječek i voltmetrů. U klasické údržbové olověné baterie s tekutým elektrolytem můžete měřit napětí baterie rovněž podle hustoty elektrolytu. Slouží k tomu hustoměr.
Nabití | Napětí | Hustota elektrolytu | Akce |
---|---|---|---|
100 % | 12,6 V a více | 1,26–1,28 g/cm3 | – |
75 % | 12,4–12,54 V | 1,24–1,25 g/cm3 | – |
50 % | 12,24–12,4 V | 1,21–1,24 g/cm3 | nutné dobití |
25 % | 11,88–12,18 V | 1,1–1,18 g/cm3 | nutné dobití |
V případě oživování vybité autobaterie máme tři základní možnosti, jak postupovat. Všechny tři uvedené postupy jsou šetrné jak k autobaterii, tak k vozidlu samotnému. U současných moderních vozů se nedoporučuje startování při roztlačení vozu. To je sice technicky možné, hrozí ale poškození katalyzátoru, nebo dokonce motoru vozidla.
Klasickým způsobem je pomoc od druhého řidiče. Postupujte tak, že nejprve pomocí startovacích kabelů připojíte červenou svorku na kladný pól vybitého akumulátoru a poté na stejný pól pomocného akumulátoru. Dále připojte černou svorku na záporný pól pomocné autobaterie a druhý konec uchyťte k bloku motoru startovaného vozidla. Poté nastartujte pomocné vozidlo, které necháte běžet na volnoběh a následně zkuste nastartovat vůz s vybitým akumulátorem. Jestliže se vám nepodaří do patnácti vteřin nastartovat, zkuste to za minutu znovu. Pokud se vám ani poněkolikáté nepodaří vůz rozběhnout, obraťte se na servis nebo zkuste autobaterii nabít.
Osvědčenou možností je dobití pomocí autonabíječky. Postup jsme popsali výše. Nevýhodou je, že automobil nemůžete použít okamžitě, ale až po ukončení procesu nabíjení.
Jde o velmi efektivní možnost, jak nastartovat svůj vůz. Nepotřebujete k tomu druhý automobil ani nemusíte ztrácet čas čekáním na plné dobití. Autonabíječky s možností startování vybité baterie fungují podobně, jako kdyby bylo auto startováno jiným vozem pomocí kabelů, a tak jakmile ho nastartujete, můžete vyrazit do ulic. Mějte na paměti, že po takovém startu musíte ujet větší vzdálenost, aby se baterie přirozeně dobila. Poté akumulátor raději plně nabijte na nabíječce.
V základu platí stejné náležitosti jako v případě autobaterií. S automatickými nabíječkami odpadají starosti s vícestupňovým nabíjením a nemusíte řešit, jak dlouho nabíjet baterii do motorky. Moderní nabíječky s elektronickou regulací si to nejdůležitější ohlídají za vás. Nemůže se tedy stát, že bude docházet k přebíjení baterie či příliš rychlému nabíjení, a tím ke snižování životnosti a výdrže motobaterie.
Při pořizování nabíječky je důležité zkontrolovat, že je nabíječka vhodná pro motorky a konkrétní typ akumulátoru. Při delší nečinnosti kontrolujte napětí baterie a průběžně dobíjejte. Stejně jako u autobaterie může při příliš vysokém vybití dojít ke znehodnocení akumulátoru.
Udržet baterii v dobré kondici není žádná věda. Stačí se o ni po celou dobu její životnosti starat a na případné nepříjemnosti být připraven. Proto mějte k dispozici kvalitní autonabíječku a ve vozidle startovací kabely.