Jak chladicí kapalina do chladiče funguje?
Chladicí kapalina do auta je směs destilované vody, alkoholu a aditiv, která proudí chladicím okruhem, čímž ochlazuje kritické části motoru. Nahromaděného tepla se směs zbavuje v chladiči. Díky kombinaci aditiv chladicí směs rovněž chrání kovové součásti motoru před rzí a pryžové součásti před popraskáním.
i
Neředěná chladicí kapalina do auta se nepoužívá. Pokud si ji pořídíte, měli byste ji naředit destilovanou vodou dle instrukcí výrobce. V nabídce naleznete i již naředěné směsi.
Chladicí kapalinu nelze spolehlivě nahradit vodou
Pokud byste do auta nalili místo chladicí kapaliny pouze destilovanou vodu, mohli byste způsobit velmi drahé, nebo dokonce nevratné poškození motoru. V zimě by voda v okruhu mohla zamrznout, v motorech, které pracují v provozních teplotách nad 100 °C by pak byla naprosto neúčinná.
Jaká chladící kapalina do auta se hodí pro vaše vozidlo?
Chladicí kapalina do auta je dostupná hned v několika provedeních. Tím nejjasnějším rozdílem je barva, mnohem důležitější je však složení směsi. V nabídce se setkáte s typem G11, G12, G13 či G48, v čem se liší?
Chladicí kapalina G11 – typ C
Chladicí kapalina G11 má modrou nebo zelenou barvu a využití nachází u starších aut (do roku 1996) a motorů bez hliníkových částí. Nevýhodou typu G11 je především nízký bod varu (105 °C).
Chladicí kapalina G11 má shodné vlastnosti jako chladicí kapalina G48.
Chladicí kapalina G12 – typ D
Chladicí kapalina G12 má červenou barvu a nejčastěji se používá pro auta vyrobená mezi lety 1996 a 2001. V porovnání s G11 má vyšší bod varu (asi 120 °C), lepší antikorozní vlastnosti a je navíc šetrnější k životnímu prostředí. Dalším rozdílem je využití organických aditiv s dlouhou životností (oproti neorganickým v případě G11).
- Chladicí kapalina G12+ (typ F) je fialová nebo růžová a vylepšuje vlastnosti typů G12.
- G12++ (typ G) je první typ kapaliny kombinující organická a neorganická aditiva. Má fialovou/růžovou barvu.
i
Chladicí kapaliny G11 a G12 byste v žádném případě neměli míchat.
Chladicí kapalina G13
Chladicí kapalina G13 je nejnovějším typem s fialovou barvou, který se hodí do většiny moderních aut. Vyniká zejména vysokým bodem varu (asi 175 °C), šetrností k životnímu prostředí, až 5letou životností a vylepšenými ochrannými vlastnostmi. Směsi G13 lze míchat s G12, G12+ či G12++, výrobci to však nedoporučují.
i
Chladicí kapalina do auta a barva
Jak se v nabídce chladicích kapalin orientovat? Kromě označení (G11, G12 atd.) můžete vybírat také podle barvy.
Pro starší vozidla a zemědělské stroje volte bezbarvou směs typu B
Bezbarvá chladicí kapalina (typ B) je vhodná pro starší auta, zemědělské a stavební stroje. Tento typ směsi nemá žádné nemrznoucí vlastnosti – v nízkých teplotách tedy může zamrznout. Stejně tak nemá zvýšený bod varu.
Patříte mezi milovníky jednostopých vozidel? Podívejte se na chladicí kapaliny pro motocykly.
Správný typ chladicí kapaliny určuje výrobce auta
Stále váháte, jaká chladicí kapalina do auta je vhodná právě pro vaše vozidlo? Podívejte se do manuálu nebo na nádobku chladicí soustavy. V těchto místech výrobci zpravidla uvádí správný typ směsi pro konkrétní motorizaci.
Skrýt popis