Většina automobilů je vybavena řídící jednotkou, která řídí nejen motor, ale také brzdy, převodovku a další části vozidla. Řídící jednotka obsahuje mimo jiné paměť závad a statistiky provozu. Pro přístup k těmto údajům slouží autodiagnostiky. Pojďme se podívat, jak taková diagnostika auta vypadá a co dokáže.
Pokračovat
Z čeho se autodiagnostika skládá?
Autodiagnostika může mít podobu přístroje s displejem a integrovaným softwarem, nebo se může jednat o program nainstalovaný v počítači, tabletu či mobilním telefonu. Důležitý je konektor, přes který se pomocí kabelu nebo bezdrátového přenosu odesílají data z řídící jednotky do autodiagnostiky.
Konektor
Komunikace autodiagnostiky s řídící jednotkou probíhá prostřednictvím konektoru. Konektor je vybaven kabelem nebo Bluetooth zařízením a zapojuje se do zásuvky, která je nejčastěji pod palubní deskou. Přenos dat tedy může probíhat přes kabel nebo bezdrátově.
Diagnostika auta se standardem OBD2 používá ke komunikaci s řídící jednotkou konektor SAE-J1962, ten se zapojí do 16pinové zásuvky uvnitř vozu.
Autodiagnostiky podle způsobu použití
Kompletní autodiagnostika
Diagnostika auta může být konstruována jako kompletní přístroj s displejem a integrovaným softwarem. Ovládá se pomocí několika tlačítek nebo prostřednictvím dotykového displeje. Spojení s konektorem je kabelové, nebo funguje bezdrátově jako Bluetooth diagnostika auta.
Kompletní autodiagnostika má intuitivní ovládání.
Tělo autodiagnostiky bývá odolné.
Veškerý software je předem nainstalovaný.
PC autodiagnostika
PC autodiagnostika je vlastně program, který umožňuje využít k zobrazení a nastavení údajů z řídící jednotky osobní počítač. Přenos dat je stejný jako u kompletních diagnostických přístrojů. PC autodiagnostika funguje také na tabletu či mobilním telefonu s potřebnou aplikací.
PC autodiagnostika je použitelná ve více zařízeních.
Při změně automobilu stačí pouze nahrát nový software.
V jednom zařízení mohou být instalovány dvě autodiagnostiky a více.
Elektronická řídicí jednotka ECU ovládá nejrůznější automobilové systémy. Kromě řízení běhu motoru ovládá také ABS, ESP, klimatizaci a elektrickou výbavu.
Autodiagnostiky podle rozsahu použití
Univerzální autodiagnostika
Univerzální autodiagnostika je použitelná na různé značky aut. Nabízí zejména základní funkce, jako je mazání chybových hlášení, výpis paměti závad a emisní diagnostiku. Pokročilá univerzální autodiagnostika může umožňovat přístup k dalším systémům vozu. Některé vozy s univerzálními diagnostikami špatně komunikují.
Použitelná pro různé značky vozů.
Příznivý poměr funkcí a ceny.
Nemusí správně komunikovat s některými ECU.
Autodiagnostika pro konkrétní značku auta
Autodiagnostika pro konkrétní značku vozu většinou lépe komunikuje s ostatními protokoly, které jsou použity v dané značce automobilu. Kromě základních funkcí umožňuje také pokročilé nastavení a kontroly například ABS, klimatizace či automatické převodovky.
Bezproblémová komunikace s jednotkou.
Více funkcí a možností nastavení.
Většinou nelze použít pro jiné značky ECU.
Standardy OBD aneb co se skrývá pod zkratkou OnBoard Diagnostics
Autodiagnostika s označením OBD a OBD 1
V dřívější době nebyl pevně stanoven standard pro řídící jednotky. Mnoho automobilek používalo své vlastní komunikační protokoly pro autodiagnostiky. Pokud tedy autodiagnostika nesplňuje standard OBD 2, označuje se jako OBD nebo OBD 1. Některé tyto starší typy mohou částečně komunikovat s protokolem OBD 2.
Autodiagnostika se standardem OBD 2
OBD2 je jednotný technologický standard, který používají americké osobní vozy od roku 1996, evropské od roku 2000, případně od roku 2003 v případě dieselů. Autodiagnostika se standardem OBD2, někdy také EOBD, JOBD (varianta pro evropské nebo japonské vozy), umožňuje hlavně komunikaci s emisní jednotkou motoru.
i
Auto diagnostika musí akceptovat stejný diagnostický standard jako vaše řídící jednotka.
Jaké funkce může mít diagnostika auta?
Diagnostika auta může zobrazovat jen základní hodnoty, nebo umožňovat pokročilé funkce s možností mazání chybových hlášení a nastavování jiných parametrů (ovládání automatické převodovky, filtru pevných částic).
Nejběžnější funkce autodiagnostiky
Kromě pokročilých funkcí, které se u jednotlivých výrobců liší, má každá autodiagnostika také funkce základní.
Kompletní emisní diagnostika,
čtení chybových kódů,
mazání chybových kódů,
zobrazení paměti závad,
nastavení výměny oleje.
Skrýt popis
Pomohla vám tato informace?
Tento formulář slouží pouze k hodnocení informací v popisu výše. Pokud máte dotaz k produktům, službám, dopravě či jiný požadavek, využijte zákaznické podpory.
Co bychom v něm měli zlepšit? Chybí vám zde něco? Je něco uvedeno špatně? Podělte se.