Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Mastercard Obchodník roku 2021 Bridgestone

Co znamená výkon Xboxu Series X pro herní vývojáře? Nejen lepší grafiku (TÉMA)

Zobrazit katalog

• Autor: Filip Němec

Že budou next-gen hry hezčí, to je asi zřejmé i těm nejsvátečnějším hráčům. Redaktor magazínu IGN se však zeptal známých vývojářů na to, co přesně podle nich 12 TFLOPS, což je potvrzený výkon konzole Xbox Series X, dokáže. Co je podle vývojářů nejzásadnější technologie, jaké rozlišení a současně framerate máme očekávat, nebo jaké budou vedlejší efekty, jež si zatím neuvědomujeme, zjistíte v článku.

Xbox Series X; screenshot: design

Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Obsah článku

  1. Hezčí grafika, větší světy a možná i nové žánry
  2. Starley: vždy byl problém udělat opravdu dobře vypadají vlasy
  3. Vyšší výkon herních konzolí neznamená jen hezčí grafiku
  4. Vyšší výkon přinese větší, živější a detailnější světy
  5. Nová dimenze hraní, anebo drobný posun kupředu?

Hezčí grafika, větší světy a možná i nové žánry

Microsoft před nedávnem oznámil výkon Xboxu Series X, který se má pohybovat na úrovni 12 TFLOPS. Pokud vám to nic neříká, postačí zmínit, že výkon Xboxu One X, aktuálně nejvýkonnější konzole na světě, je zhruba poloviční. Jinak (a trochu laicky) řečeno, 12 TFLOPS je opravdu HODNĚ výkonu. Ale k čemu nám takový výkon bude? Tuto na první pohled téměř hloupou otázku si položil redaktor magazínu IGN a vyzpovídal několik herních vývojářů, mezi kterými je například Bruce Starley (bývalý kreativní ředitel studia Naughty Dog) nebo Elijah Freeman (viceprezident studia Virtuos, specializující se na porty a remastery pro nové herní systémy).

Vyšší výkon herní konzole totiž neznamená jen to, že hry budou zkrátka hezčí. Lepší grafické zpracování je totiž pouze jedna strana mince. Nejsou neobvyklé případy, kdy v dřívějších dobách vývojáři v průběhu vývoje měnili účesy hlavním postavám, protože dlouhé splývavé vlasy byly (a do jisté míry jsou ještě dnes) Achillovou patou. Vyšší výpočetní výkon umožní více operací na pozadí, takže třeba i lepší fyziku předmětů, ale to se stále bavíme o vizuálních prvcích. Očekávaným „vedlejším efektem“ výkonnějších konzolí budou samozřejmě i kratší nahrávací časy a vyšší framerate.

PlayStation 5; screenshot: gamepad, patent
Délka vlasů může být často zajímavým vodítkem. Pokud jste četli náš rozbor loňského E3 traileru na pokračování The Legend of Zelda: Breath of the Wild, právě na zjištění, že Zelda má ve videu netradičně krátce střižený účes, jsme vystavěli hypotézu, že se stane v druhém díle hratelnou postavou.

Starley: vždy byl problém udělat opravdu dobře vypadají vlasy

Vlasy nebo srst ostatně zmiňuje právě Bruce Straley, bývalý kreativní ředitel studia Naughty Dog. Přestože se v posledních letech vývojáři v tomto směru výrazně zlepšili, jakékoli ochlupení podle Starleyho vždy vypadá při bližším pohledu jako „nerealistické umělé struny“, nemluvě o interakci s prostředím jako je voda nebo vítr. To vše potřebuje pro realistické zpracování právě velký grafický výkon.

Bryant Cannon, hlavní vývojář v Night School Studio (Oxenfree nebo Afterparty), pak prorokuje největší generační skok v použití technologie Ray Tracing, která umožňuje realistické odrazy světel na komplikovaných površích, jako je například voda. Dokonce se podle něj máme díky této technologii přiblížit tomu, co dnes již umí třeba studio Pixar a Starley se k tomuto názoru jednoznačně přidává. „Když jsme chtěli udělat něco jako ve filmu Úžasňákovi, kde světlo prochází skrze ušní lalůčky, snažili jsme se to v Naughty Dogu obejít různými způsoby, ale nevypadalo to reálně.“ Nyní by však podle Starleyho takové postupy měly být možné a také snadněji dosažitelné.

Metro Exodus: GeForce RTX Real-Time Ray Traced Global Illumination Demo

Technologie RTX (RayTracing) se na papíře zdá jako drobný upgrade, který vylepší odrazy hořícího ohně na opodál stojícím autě, ve skutečnosti však jde o výrazný skok v kvalitě a také realističnosti grafického zpracování.

Vyšší výkon herních konzolí neznamená jen hezčí grafiku

Jak už jsme ale naznačili, není to jen o grafice. Vyšší výkon dovolil vzniknout novým žánrům a technologiím, nebýt například 3D akcelerace, nevznikly by tituly jako Quake a jeho následovníci. Battle royal žánr (PUBG, Fortnite nebo Apex Legends) je dalším příkladem, až vyšší výkon totiž dovolil zpracovávat informace o desítkách hráčů na jedné mapě současně. „Dostupnost nástrojů a takového výkonu (12 TFLOPS, pozn. redakce) znamenají více příležitostí pro hraní si s novými styly, koncepty a nápady,“ tvrdí Starley a zároveň doufá, že se najde dostatek odvážlivců se zajímavými a bláznivými nápady, které se rozhodnou realizovat. Vzpomíná přitom na dynamické stíny v The Last of Us, jež museli výrazně osekat a snížit jejich rozlišení, aby byla hra provozuschopná.

Elijah Freeman jakožto specialista na předělávky starších her pak dodává, že více výkonu umožní vykonat více operací za stejný čas, což pro vývojáře znamená méně kompromisů. Předpovídá také, že zatímco současná konzolová generace je schopná pouze 30 nebo 60 fps, u té nadcházející máme očekávat 4K rozlišení s 60 fps nebo 1080p a 120 fps.

Tohle všechno nakonec také znamená to, že lepší grafika, vyšší framerate či pokročilé technologie budou dosažitelnější pro malé týmy. Ty si z časových i finančních důvodů nemohou dovolit více investovat oproti velkým studiím do optimalizace nebo řešení chyb na úkor vytváření obsahu a kreativity. „Optimalizace zabere více času, než si většina lidí uvědomuje,“ tvrdí Cannon.

PlayStation 5; screenshot: gamepad, patent

Microsoft prý Xbox Series X postavil ve jménu co nejvyššího výkonu. Nejzajímavěji působí odvětrávací průduchy na horní straně konzole, ty mají podle inženýrů v Redmondu zaručit co možná nejlepší chlazení

Vyšší výkon přinese větší, živější a detailnější světy

Naopak zejména od těch větších týmů se prý máme dočkat ještě větších her. S trochou nadsázky se dá už nyní žertovat o velikosti příštího dílu Assassin‘s Creed, které vždy (někdy až nepříjemně) šokuje svou rozlohou. „Zvýšený výkon konzolí jako Xbox Series X znamená, že herní světy budou násobně větší než doposud a obsáhnou daleko více věcí,“ řekl pro IGN Freeman a zároveň prorokuje schopnost rychleji se po těchto světech pohybovat, ať už jedete autem nebo letíte na drakovi, a to vše pravděpodobně bez jakýchkoli nahrávacích obrazovek.

Na tom bude mít samozřejmě lví podíl kromě vyššího výkonu také SSD disk, který nabídne jak Xbox Series X, tak i PlayStation 5. V prvé řadě půjde o rychlejší, či jak někteří vývojáři prorokují dokonce zcela chybějící nahrávací obrazovky, ale SSD disky budou mít přímý vliv i na hratelnost, například kvůli rychlejšímu načítání textur, které dovolí rychlejší pohyb po světě.

VIDEO GAME Maps Size Comparison | 2019

Schválně, uhádnete, která hra nabídla svět s největší rozlohou? Série jako Grand Theft Auto nebo Assassin‘s Creed se ani zdaleka nechytají.

Nová dimenze hraní, anebo drobný posun kupředu?

Přiznáváme, že i nám se při podobných výrocích téměř až tají dech, ale cítíme zároveň povinnost své i vaše očekávání mírnit. Nové konzole co do hardwaru a výkonu nejspíše nenabídnou nic, co by již nyní neuměly velmi výkonné stolní počítače, byť se nedá zapřít fakt, že díky uzavřenému systému mohou vývojáři připravit lépe optimalizovaný a ucelenější zážitek. Pokud vyměníte Xbox One X nebo S za Xbox Series X, jistě můžete být v šoku z jeho výhod, ale PC hráči mohou namítnout, že podobné věci jejich nabušené herní mašiny už dávno umožňují.

Naopak ale můžeme očekávat, že nové konzole zvítězí v poměru ceny a výkonu, protože za zmíněných 12 TFLOPS podpořených rychlým SSD diskem ve stroji, který obsahuje stále poměrně nákladnou Blu-ray mechaniku, nezaplatíme tolik, co by stálo podobně výkonné herní PC. A pokud jste čistokrevným konzolistou, není pochyb o tom, že vás čekají příjemné změny jako vyšší rozlišení, rychlejší framerate, realističtější grafika, větší a detailnější světy či výrazné minimalizování nahrávacích obrazovek.

Jak dodává Bruce Starley, vyšší výkon naštěstí neznamená jen realističtější grafiku. „Nechci realistického instalatéra. Chci Maria.“ Snad se tohoto doporučení budou vývojáři držet a kromě hezčí grafiky nám nová generace konzolí přinese také čerstvé herní mechaniky nebo dokonce i rovnou nové žánry, které doposud nebyly možné.

• Zdroje: IGN

i Mohlo by vás zajímat
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi