Myslíte si, že na frekvenci operačních pamětí nezáleží? Ale záleží, a to navíc u moderní platformy, která stojí na nejnovějších a nejvýkonnějších herních procesorech Intel Coffee Lake. Dnes si ukážeme dopad výkonu, kdy je srdcem počítače Intel Core i5-8600K, který "krmí" takovou nenažranou bestii, jako je ASUS ROG POSEIDON PLATINUM 1080 Ti. V hlavní roli budou exkluzivní moduly DDR4 od Corsairu v modelu Dominator Platinum s frekvencí 4000MHz a časováním CL19 na XMP profilu.
Pro začátek upřesním, že vliv operačních pamětí na výkon ve hrách je znát hlavně tam, kde jde o tzv. CPU bound scénu. Je to moment, úsek, a někdy i celá hra, kde má více práce procesor než grafická karta, a kdy její vytížení není stoprocentní. Nejčastěji jde tedy o 1080p gaming, který je stále v oblibě a v kurzu, v kombinaci se silnou grafickou kartou. Právě ve chvíli, kdy procesor nestíhá zpracovávat snímky z grafické pipeline, které grafická karta vytvořila, velmi pomohou silné operační paměti.
Smyslem následujícího testování bylo změřit rozdíl mezi defaultem, tedy frekvencí, kterou si nastaví automaticky základní deska, a XMP profilem, jenž je v našem případě 4000 MHz. Default bývá obvykle 2133-2400 MHz. Frekvencí 2400 MHz disponují taktéž nejlevnější a nejpomalejší paměťové kity. Vyplatí se tedy připlatit si za dražší paměti RAM, případně hrát si s nastavením? Testy níže napoví.
V rámci zachování objektivity a přesných výsledků je nutné dodržet velmi specifické postupy při měření. Při srovnávání výkonu více procesorů ve hrách musíme nastavit podmínky a prostředí pro každou platformu tak, aby to prostě bylo fér. Takže ať už měříme Intel nebo AMD platformu, nejsilnější desetijádro i9 7900X nebo nejslabší i5 7640X či Ryzen 5 1600X a nebo v budoucnu X399 platformu, musíme mít kromě procesoru a základní desky po hardwarové stránce nastavené stejné podmínky. Tedy stejnou grafickou kartu, stejný SSD disk, stejný zdroj, a pokud možno stejné paměti. Po softwarové stránce je důležité mít stejný operační systém včetně aktualizací, nejlépe mít čistě nainstalovaný OS po formátu disku, stejnou verzi ovladačů grafické karty a kromě několika dalších věcí je ve hře důležité především měření.
Hry měříme pomocí nástroje Fraps a logujeme tzv. frametimes, ve kterých je zaznamenáváno, jak dlouho trvalo grafické kartě vykreslit jeden snímek za druhým. Pomocí nástroje MSI Afterburner zaznamenáváme několik dalších hodnot, jako je vytížení grafické karty, vytížení procesoru, teploty, frekvence a další. Logy z obou programů se ve finále synchronizují a jsou připraveny ke snímkové analýze. Nejdůležitější částí celého procesu je identický způsob měření přímo ve hře. Je důležité zvolit správnou scénu, která bude konzistentní a u které opakovaně naměříme totožný výsledek. Pokud bychom měřili scény s velkou variabilitou, k ničemu bychom se nikdy nedopracovali. Z tohoto důvodu např. nepřichází v úvahu měřit v multiplayeru. Když máme scénu, kterou budeme měřit, vybranou, musíme zjistit, jak dlouho přesně scéna trvá, abychom vždy dodrželi stejný časový úsek. Ve většině her je potřeba scény opakovat, protože při prvním průběhu scény se kompilují shadery, načítají se textury apod. Z těchto důvodů měříme povětšinou až druhý či třetí průběh.
Nacházíme se v trochu paradoxní době, a to na přelomu, kdy výkon grafických karet začíná být tak velký, že i ty nejlepší procesory pomalu přestávají stíhat silné grafické karty ve Full HD rozlišení, ale zároveň výkon na plynulé UHD hraní s plnými detaily není dostačující. Platí, že čím větší rozlišení, tím jsou menší nároky na procesor. Stručně řečeno, v nedaleké budoucnosti si se silnou grafickou kartou ve 4K rozlišení vystačíme i s levným a méně výkonným procesorem. A jelikož při měření výkonu procesorů v herním prostředí v 3840 × 2160 už rozdíly nejsou (nebo jsou úplně minimální), budeme porovnávat pouze 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde se ještě síla procesorů zvládne projevit.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Deus Ex: Mankind Divided |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
O síle CPU v celém tomto článku nejvíce vypovídá Full HD rozlišení, protože jak už víme, v menším rozlišení má procesor více práce než grafická karta. Hlavním úkolem procesoru je zpracovat v grafické pipeline všechny snímky, které GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvoří, a protože karta neví, kolik jich bude potřeba, vytvoří jich maximum a procesor má co dělat. Není pochyb o tom, že s Corsair Dominator Platinum 4000 MHz CL19 vytáhnete ze své GTX 1080 Ti více síly.
Fallout 4 je pokračování legendární postapokalyptické RPG kultovky. Hra pochází z dílny Bethesda Game Studios a běží na Creation Engine, který je velmi dobře znám z The Elder Scrolls V: Skyrim. Ačkoliv jde o - mírně řečeno - předpotopní engine, hra je stále velmi oblíbená a často hraná po celém světě. Momentálně neexistuje moderní hra, u které by byl tak znát výkon CPU a DRAM jako právě u Falloutu 4. Hra je měřena Frapsem po dobu 80 vteřin v lokaci zvané Boston Commons, kterou jsem vybral právě pro testování procesorů. Jelikož není nepravděpodobné, že další díl Falloutu poběží na stejném enginu, necháme tento klenot v testovací metodice i nadále. Hra byla nastavena na Ultra preset.
Fallout 4 |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Fallout 4 je moje srdcovka. Jak z pohledu gamera, tak z pohledu srovnávání výkonu hardwaru. U této hry jsou nejvíce patrné operační paměti, jejich výkon a stejně tak výsledná frekvence na jádro procesoru. Asi u žádné jiné hry není výkon operačních pamětí znát tak dobře, jako právě u Falloutu 4.
The Witcher 3: Wild Hunt je pokračování kultovního žánru dle knižní předlohy od spisovatele Andrzeje Sapkowského. Hra pochází z dílny CD Projekt RED studia a běží na RED engine. Současně patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knihovnami GameWorks. Scény v této hře jsou různě náročné, a proto jsem pro testování CPU zvolil 80 vteřinový okruh ve městě zvaném Novigrad. Tento díl Zaklínače sice už skončil, resp. už nebudou další datadisky, ale přesto jej stále ponechávám v testovací metodice pro procesory, jelikož jde o velmi oblíbenou hru, které se zrovna nedávno "chytil" Netflix, a chystá její seriálovou formu, takže je dost možné, že si ji budete chtít zahrát.
The Witcher 3 |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Zaklínač už začíná být celkem starou hrou, a jelikož už se nechystá ani žádné další DLC, dost možná ho brzy vyřadím ze své testovací metodiky. Prozatím nám ale Geralt dobře vypomáhá s měřením výkonu procesorů v herním prostředí a výsledky v 1080 px vidíte sami.
Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud někde v této hře bude procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.
Rise of the Tomb Raider |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Jak se zdá, ženská jako Lara ocení pořádnou pracovní sílu, a proto i procesory s více jádry a vlákny vycházejí nejlépe. I tak k „nakrmení“ nejsilnější grafické karty, jako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS, je velmi nápomocný paměťový DDR4 kit od Corsairu v modelu Dominator Platinum s XMP profilem na 4000 MHz, a jak grafy ukazují, výkonné paměti dělají hru i plynulejší a eliminují nepříjemné herní poruchy, které se projevují jako záškuby obrazu.
Prey je jednou z posledních horkých novinek letošního roku. Hra pochází z dílny Arkane Studios a běží na velmi známém Cryengine. Prey vznikla při spolupráci s Bethesda Softworks a hlavním partnerem je AMD, tudíž patří i do programu Gaming Evolved. Jako měřicí scéna je zvolena oblast Hardware Labs, která trvá 64 vteřin. Celý průběh frametimes je zaznamenáván nástrojem Fraps, a jak můžete vidět, hře vyšší frekvence operačních pamětí v 1080p rozlišení opravdu svědčí.
Prey |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Při osamocené cestě temným vesmírem se vám budou Corsair Dominator Platinum s frekvencí 4000 MHz a časováním CL19 jistě hodit. Samozřejmě ne každý potřebuje 200 FPS pro hraní single-playeru, ale jelikož nám jde o zjištění výkonu mezi pamětmi na defaultu a XMP profilu dnes testovaného paměťového DDR4 kitu, má pro nás tato scéna dobrou vypovídající hodnotu.
Ashes of the Singularity: Escalation je oblíbená real-time strategie od studia Stardock běžící na Nitrous Engine. Zároveň jde o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Hra je součástí programu Gaming Evolved od AMD. Jedná se o jednu z nejnáročnějších her na procesor, a proto jsem ji do naší CPU testovací metodiky zařadil jako první. Měřím dvě rozlišení, a to 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde je stále možnost projevení CPU bottlenecku. Frametimes jsou měřeny zabudovaným benchmarkem po dobu 180 vteřin. Použité nastavení bylo na Extreme preset v obou rozlišeních.
Ashes of Singularity: Escalation |
Vytížení grafické karty |
Průběh frametimes |
Octane 2.0 se skládá ze 17 testů založených na JavaScriptu a benchmark tak testuje výkon procesoru v moderním webovém prostředí. Jak uvidíte v dalších 2D testech, rozdíl ve výkonu mezi DDR4 na defaultu a na 4000 MHz je minimální, a to zejména kvůli volnému časování XMP profilu. Pokud byste si s časováním pohráli, bylo by to víc znát, ale už jde o trochu pokročilejší techniky, ladění vyžaduje větší napětí a znalosti.
Druhý test JetStream opět zkoumá výkon ve webovém prostředí, a to v testech založených na JavaScriptu. Benchmark je kombinací mnoha menších testů, které simulují jak syntetický výkon, tak reálné prostředí, se kterým se běžně setkáte. Výsledné skóre je geometrickým průměrem všech subtestů. Rozdíl je opět minimální.
A do třetice benchmark Kraken, opět založený na JavaScriptu, který zkoumá rychlost jednotlivých úkonů, výsledek je opět geometrickým průměrem. V tomto případě je v grafu méně milisekund lépe. Výsledky jsou téměř totožné, rozdíl zde tedy moc nepocítíte.
Klasika ve formě Cinebench R15 se zapojením všech pracovních vláken. Jedná se o test od společnosti MAXON, který simuluje pracovní výkon v Cinema 4D, kdy je pomocí procesoru renderována náročná grafická scéna. Rozdíl ve výkonu je samozřejmě s časováním XMP profilu minimální.
Druhý test je porovnáním tzv. singlethread výkonu aneb jde o výsledek situace, kdy do činnosti zapojíme pouze jedno pracovní vlákno. Situace je samozřejmě stejná jako u multivláknové varianty Cinebench R15.
GeekBench 3 opět testuje reálné scénáře, se kterými se máte možnost setkat při práci se svým počítačem. Varianta se zapojením všech pracovních vláken poukazuje na výkon při „zapřáhnutí“ celého procesoru.
Jelikož jsou součástí testů GeekBench 3 i části senzitivní na efektivitu operačních pamětí, je zde znát rozdíl mezi 2400 MHz a XMP profilem, který "nahodí" Corsair Dominator Platinum na 4000 MHz s časováním CL19.
WinRAR je na rozdíl od ostatních testů velmi senzitivní na paměti, výkon krásně škáluje s dual/quad channel zapojením, a proto je zde znát rozdíl mezi 2400 MHz a XMP profilem Corsair Dominator Platinum, který operuje na 4000 MHz.
HWBOT H265 je benchmark českého původu z dílny overclockera Havliho. Test měří výkon enkódování videa s H265 kodekem, který se už pomalu začíná používat, jelikož videa pod H265 jsou daleko skladnější než ta pod H264, a s příchodem 4K videí, která jsou stále více a více v kurzu, je používání H265 nutnost. Rozdíl mezi Corsair Dominator Platinum 4000 MHz a pamětí RAM nastavenou na frekvenci 2400 MHz je zde 6,78 %, což není úplně k zahození.
Time Spy Physics je částí 3D benchmarku od Futuremark, který je specializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využívá pouze procesor pro výpočty fyziky, a jak už je zde zvykem, paměti s XMP profilem z Corsair Dominator Platinum na 4000 MHz = lepší výkon a skóre. V extreme overclockingu se pak můžete setkat s obrovskými rozdíly ve skóre, kde i přes přetaktovanou grafickou kartu na dusíku, a stejně tak prostřednictvím procesoru hrají rozdíly ve světových rekordech právě frekvence operačních pamětí a jejich časování.
Na dnešních testech a recenzi na Corsair Dominator Platinum DDR4 4000 MHz CL19 můžete vidět nejen průměrné FPS, ale i vytížení grafické karty (GPU LOAD) a kvalitu FPS (FRAMETIMES). Mějte na paměti, že ač více FPS = lépe, stále platí, že kvalita > kvantita. Můžete hrát hru, která se bude na 60 FPS hrozně „sekat“ a hru, která bude na 40 FPS krásně plynulá, a rozdíl naleznete v plynulosti průběhu frametimes. Další věcí je faktor hodnoty vašich peněz, které za svou grafickou kartu zaplatíte. Pokud si svých peněz a hardwaru, který si za ně pořídíte, ceníte, pak je rozumné mít váš stroj vybalancovaný tak, aby se nikde nic zbytečně nebrzdilo a vše fungovalo na 100 %. A rychlé paměti s dobrým časováním jsou tím správným krokem.
Corsair Dominator Platinum 4000 MHz CL19 považuji osobně za super paměťový kit, pokud chcete ze své výkonné karty, jako je GTX 1080 Ti, vytáhnout absolutní maximum v herním prostředí. Moderní platformě s procesory Intel Coffee Lake, obzvlášť pak pro i5-8600K, která byla použita v dnešním testu, nebo s jakýmkoliv slabším CPU, které bude krmit výkonnou grafickou kartu, bude paměťový kit, který byl použit v dnešním testu, skvělou podporou.
Corsair Dominator Platinum 4000 MHz CL19
Operační pamětiZa slušný paměťový kit, který vám poslouží jako super souhra pro výkonné herní PC, uděluji Corsair Dominator Platinum 4000 MHz naše druhé, stříbrné ocenění.
Klady
Zápory