• Autor: Filip Němec
Vývoj her je podle Daniela Vávry, kreativního ředitele Warhorse Studios, příliš dlouhý a stresující. Má tak obavu, že nestihne realizovat všechny své nápady. Pomoci by mu v tom prý mohla umělá inteligence. AI by podle něj měla vývoj her urychlit, ale ne nahradit jednotlivé vývojáře.
zdroj: Warhorse Studios
Daniel Vávra, stojící za hity jako Mafia nebo Kingdom Come: Deliverance, se netají tím, že má spoustu nápadů na další hry a skutečnost, že je nejspíše nestihne všechny realizovat, ho trápí. „Mám několik velkých nápadů, které bych chtěl realizovat a které budou vyžadovat spoustu času a příprav [...] Některé projekty mají podle mého názoru stejně velký potenciál jako Kingdom Come: Deliverance,“ řekl v rozhovoru pro The Game Business.
Podle Vávry vývoj her trvá příliš dlouho a tvorba Kingdom Come: Deliverance 2 mu způsobila zdravotní problémy, prý tak začal přemýšlet nad tím, kolik ještě her zvládne za svůj život vytvořit. „Ze všeho toho stresu jsem měl vážné zdravotní problémy,“ řekl. „Opravdu musím trochu zpomalit.“
Vávra tak doufá, že se AI stane nástrojem, který by mohl vývoj her urychlit, ale ne na úkor toho, že by se stal přímou náhradou za samotné vývojáře a jejich kreativní činnost. „Opravdu mě štve, že vývoj her je tak zdlouhavý, protože mám víc nápadů než času,“ řekl. „Je tu pár projektů, které bych rád udělal. A rád bych je pořádně připravil, aby to nebylo tak chaotické. Doufám, že mi s tím pomůže revoluce umělé inteligence, kdy nás v budoucnu nenahradí, ale bude nám pomáhat. Takže spousta věcí by mohla být jednodušší a rychlejší.“
Ve Warhorse Studios už navíc AI využívají, jak prozradil šéf studia Martin Frývaldský v CzechCrunch podcastu. Pouze ale pro testování, při kterém umělá inteligence dokáže projít hru rychleji než člověk a zároveň otestovat její funkčnost, nejde ale o generativní umělou inteligenci, která by zastoupila samotný vývoj a něco skutečně „tvořila“.
Ačkoli nechceme nutně přirovnávat Daniela Vávru k Hideo Kojimovi, nedá se při jeho slovech nevzpomenout právě na jedinečného Kojimu, který v loňském roce při oznámení hry Physint podobně přemítal nad tím, kolik her za svůj život ještě zvládne udělat. „Za deset let mi bude sedmdesát. Doufám, že nikdy nepůjdu do důchodu. A tak jsem si řekl, že když si to hráči tolik přejí, měl bych trochu změnit priority. Stále chci dělat nové věci, ale rozhodl jsem se udělat akční špionážní hru,“ prohlásil Kojima v roce 2024.
Jako v dalších kreativních oblastech, také ve světě her je využití umělé inteligence kontroverzí. Řada osobností z herního průmyslu se domnívá, že by AI mohla vést nejen k propouštění, ale také plagiátorství a ztrátě kreativní kontroly. Ne všichni jsou ale tak skeptičtí, jak ostatně dokazuje sám Vávra.
Generální ředitel společnosti Take-Two Interactive Strauss Zelnick nedávno prohlásil, že by umělá inteligence mohla naopak zvýšit zaměstnanost a produktivitu, pokud nebude porušováno duševní vlastnictví. Řekl také, že ho nenapadají žádná nová ochranná opatření, která jsou nutná k ochraně vývojářů.
Zakladatel Hazelight Studios Josef Fares v rozhovoru pro VGC zase uvedl, že by vývojáři měli s AI spíše spolupracovat než ji vytlačovat, a označil ji za „děsivou a zároveň velmi vzrušující“.
Ostatně řekněte sami, i když by to znamenalo využití AI, nechtěli byste vědět, jaké další nápady schovává Daniel Vávra, dnes již legendární tvůrce Mafie a Kingdom Come Deliverance „v šuplíku“? Možná na jeden z nich navíc nebudeme muset dlouho čekat, Kingdom Come: Deliverance 2 se totiž chtějí ve Warhorse Studios věnovat jen do konce letošního roku, poté se studio přesune k novému projektu. Více jsme o tom psali v této novince.
• Zdroj: videogameschronicle.com, YouTube (CzechCrunch)