• Recenze
• Autor: Jakub Němec
Hideo Kojima je inovátor herního průmyslu. O tom není pochyb. Když nám v Death Stranding vnutil roli postapokalyptického pošťáka, mnozí si ťukali na čelo. A velký počet z nich pak stejně poslušně roznášel balíčky za obdržené lajky, jezdil prázdnou krajinou přes půl Ameriky, budoval cesty a kdoví co ještě. Tahle specifická hra dostala pokračování s podnázvem On the Beach. Jak se Death Stranding 2 povedl, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: Kojima Productions
O zvláštním titulu Death Stranding se toho napsalo mnohé. Jedni ho přijali jako inovaci hratelnosti a nádhernou vizi temné budoucnosti Hidea Kojimy, jiní ji odsoudili jako postapo walking PPL simulátor. Obě strany ve své podstatě chápu, tedy lépe, snažím se pochopit tu druhou. Já jsem totiž absolutně Team Kojima. Proč to píšu? Abych zkrátka vysvětlil, že na Death Stranding 2: On the Beach jsem se těšil od jeho ohlášení. A zároveň se stranil jakýchkoliv informací o dvojce, aby mě mohl japonský inovátor překvapovat a vodit si mě za ručičku jako malé dítě.
zdroj: vlastní
Lovec Neil, který vám jde po krku, není v Death Stranding 2: On the Beach tak ikonický jako Mads Mikkelsen, ale na jeho prezentaci si dali vývojáři záležet.
Death Stranding ve mně totiž zanechal hlubokou stopu, což se projevuje třeba tak, že se cítím neuvěřitelně heroicky jen při balení krosny na výlet do přírody. A pamatujete ty nájezdnické výpravy během covidu do obchodu na týdenní nákup s rouškou přes pusu? To jsem si broukal I'll Keep Coming od Low Roar a následoval stopy Sama Portera Bridgese do supermarketu. Jestli vám tohle jméno nic neříká, tak upalujte instalovat první Death Stranding. Ne že by bez něj dvojka nefungovala, ale sporé shrnutí na několik minut nemůže ani náznakem přiblížit všechny ústřední postavy a jejich osudy tak, jako když je sami prožijete.
Dlouhý úvod do recenze, co? No zvykejte si, Kojima dávkuje vyprávění úplně stejně. Dvě hodiny bloudíte v pustině, nesete důležitou zásilku na stanici Jižního uzlu a pak čumíte na dvacetiminutový film. Prostě Kojima má svůj styl a buď jej přijmete, nebo ne. Všechno funguje podobně jako v jedničce. Během hraní Death Stranding 2: On the Beach se dozvíte spoustu věcí o místním pokřiveném světě, kde pošťáci nosí na hrudi inkubátor s miminkem, ale otevřete více otázek, než dostanete odpovědí. A ten pocit pronikavého neznáma, s nímž se donekonečna pasujete, je hodně fajn.
Death Stranding 2: On the Beach - The Story So Far | PS5 Games
zdroj: PlayStation
Autoři Death Stranding 2: On the Beach připravili video shrnující první díl. Ale na tohle byste se neměli dívat, měli byste si to zahrát.
Víc vám o ději neřeknu ani čárku. Nechci vám kazit zážitek. Příběh je totiž na druhém Death Strandingu asi to nejlepší, co můžete dostat. Budete plakat (častěji, než si chcete představit), občas se zasmějete a několikrát budete hledat obočí pod vlasy z další šílenosti, co Hideo vymyslel. Ale budete chtít víc, jako herní otesánek. Škoda, že některé zásadní dějové pasáže se schovávají za grindem v řádu několika desítek minut s často banálními úkoly. Vždy je to až na hranici snesitelnosti, ale s novým střípkem příběhu jsem si řekl: „Ještě jednu zakázku a jdu spát.“ A v tom venku cvrlikají ptáčci, žena na vás křičí, jestli jste se nezbláznili, že jdete do práce, ale vy máte přitroublý úsměv, ukážete ji zvednutý palec a čekáte lajk zpátky.
Kdo zažil jedničku, tak asi chápe, o čem píšu. Hejtři budou mít taky vodu na svůj mlýn, takže se vlastně nic moc neděje. A to je z mého pohledu fanouška vlastně největší chyba, kterou jsem často u Death Stranding 2: On the Beach zažíval. Nekonečný pocit, že tohle už jsem hrál. Jasně, přišla hromada inovací, o kterých se zmíním později, ale nic tak zásadního, že by mi to vystřelilo gumu u tepláků. To znamená, že jednička byla buď tak dokonalá, že nic nešlo měnit, nebo se autorům nechtělo zasahovat do fungujícího konceptu. Vyberte si.
zdroj: vlastní
Překonávání překážek pomocí žebříku bude v Death Stranding 2: On the Beach stále vaším denním chlebem.
Stále putujete krajinou, snažíte se nezakopnout s nákladem, který svou váhou přirovnává Sama Bridgese k mravenci (sice neunese dvacetinásobek své hmotnosti, ale daleko k tomu nemá), občas vás přepadnou místní nájezdníci, jindy se musíte vypořádat s přílivem mrtvých, kteří vás chtějí vtáhnout na svůj břeh (umřete, uděláte kráter jako hovado, ale vrátíte se zpátky – vlastnost hlavního hrdiny). V téhle recenzi asi není prostor úplně vysvětlovat základní mechanismy, protože bez jedničky to hrát nechcete (druhé varování, fakt si kupte jedničku dřív než dvojku).
Postupem času začnete propojovat chirální sítí jednotlivé stanice, čímž se vám otevřou nové plánky výbavy (třeba úplně boží krevní bumerang), stavby, dopravní prostředky a taky možnost opravit staré dálnice a nově také kolejnice. Tím se zrychlí a vlastně zautomatizuje doprava a doslova cítíte, jak se kontinent propojuje (po americké jedničce se dvojka vydala do Austrálie). To pro někoho může znamenat znak úspěchu, pro jiného onen zmíněný grind. Taky se zde propisuje dávkování hraní samotného – rychlíci, kteří potřebují titul dohrát co nejdříve, pocítí grindování s mnohem větším dopadem.
zdroj: vlastní
Živelné katastrofy jsou v Death Stranding 2: On the Beach novinkou. Jejich překonání může být pěkná výzva, která se propíše i do Samovy vizáže.
Do samotné hratelnosti se zásadně propsaly dvě novinky – mnohem větší důraz na akční složku a živelné katastrofy. Jejich intenzita se odráží od zvolené obtížnosti. Na nejlehčí se nepřátelé chovají jako jelita vedené na porážku, zatímco na nejtěžší vám pořádně zatopí a využijí každé chyby v rozhodování. To samé platí i o sesuvech půdy, záplavách či pouštních bouřích. V tom nejsnazším podání jde o hezké podívání, které vyřešíte s prstem v nose, na nejvyšší náročnost se i více rozvodněná řeka stává problémem na hranici přežití. Ale pocitově dostáváte vlastně větší herní update v novém prostředí. Pokud u pokračování trváte na zásadních inovacích hratelnosti, tak vás Death Stranding 2: On the Beach v tomto ohledu zklame.
Pořád se ovšem bavíme o tom, že Death Stranding je o prožitku samotném, kde cesta je cílem. Kojima směřuje na lidskost samotnou, kdy se přeživší musí spojit proti hrozbě, ať už pomocí chirální sítě, sdílením či vzájemným oceňováním, tak přímou spoluprací. Inovativní multiplayerový zážitek z jedničky totiž zůstal zachován a pořád šlape jako dobře namazaný stroj. Jakmile propojíte nějaký region do chirální sítě, propíše se do „vašeho“ světa několik staveb od jiných hráčů, čímž vám dost ulehčí putování. Stejně tak se můžete společně podílet na obnově cest a udržování jednotlivých staveb.
Death Stranding 2: On the Beach - Final Trailer | PS5 Games
zdroj: PlayStation
Ačkoliv finální trailer na Death Stranding 2: On the Beach ukazuje hratelnost, jasně nejzásadnější prostor dostává příběh, který je hlavním tahounem celého titulu.
Ani nevíte, jak přijde vhod ochrana před deštěm mezi démonickými vyvrženci VV pomocí deštníku, který vám dá aspoň minutu oddechu. Množství poslaných lajků nemůže ani náznakem vyjádřit mou skutečnou vděčnost. A co taková lezecká kotva u srázu, když vám už všechny došly? Stejná písnička. Zkrátka lidská sounáležitost se zcela přirozeně dostává do popředí a vás oblaží radost, že pracujete na společném cíli.
Stejně tak můžete sbírat roztroušené zásilky ostatních hráčů (po jejich smrti, odhození či jiné nehodě) a doručit je za ně. Lidi by si totiž měli pomáhat, doručovatelé zásilek v postapo světě obzvlášť. Vy můžete některé nechtěné zásilky přenechat ostatním na stanovištích či poštovních schránkách v pustině nebo jen tak přenechat nepotřebné vybavení, které může jiným vytrhnout trn z paty. A co takové zanechávání prosebných vzkazů přímo v terénu, které můžete řešit nebo ignorovat? Záleží na míře vašeho altruismu a času, který chcete Death Strandingu 2 a plnění jeho platiny věnovat.
On totiž čas v Death Stranding 2: On the Beach ubíhá úplně jinak a ne jen kvůli časodešti urychlující stárnutí. Titul Hidea Kojimy totiž vypadá tak skvěle, že v něm chcete pobýt, třeba jen na jednu zásilku (což se zvrtne v dodavatelský maraton, to mi věřte), abyste si prohlédli nový kousek krajiny, která vypráví příběhy beze slov. Původní reálie inspirované islandskou krajinou se mírně obohatily o unikátnosti australské buše, horstva a pouští, ale nic se nezměnilo na celkovém ponurém pojetí. Když začne pršet, tak na vás padne depka, leda by se v okolí pohybovala postava Rainy působící jako nekonečná instantní zásoba pozitivní nálady.
Tím se dostáváme k dalšímu trumfu Kojimy – pracování s emocemi. Samotná krajina by byla poloviční, kdyby v pečlivě plánovaných momentech nezačala do uší proudit melodie posunující emoční úroveň do hvězdných prostor. Skupina Low Roar byla po úmrtí frontmana Ryana Karaziji nahrazena Woodkidem (francouzský multiinstrumentalista a grafik), který ještě více šlápl na pedál. Ve spolupráci s Ludvigem Forsellem, který byl u soundtracku prvního dílu, vytvořili monumentální hudební mix doplněný o další skladby. Takhle má prosím vypadat práce s hudbou, dámy a pánové.
zdroj: vlastní
Vedlejší postavy v Death Stranding 2: On the Beach by klidně utáhly vlastní hru.
V neposlední řadě musím také zmínit animaci postav a tím také herecké výkony hlavních postav. V době, kdy hollywoodské trháky skomírají v kinech, dostanete takovou nálož talentu, že si na filmy ani nevzpomenete. Norman Reedus (Sam Bridges) a Léa Seydoux (Fragile) si drží vysoce položenou laťku z jedničky, ale zdatně jim sekundují George Miller (jo, ten režisér, kterého dabuje Marty Rhone), Elle Fanning (záhadná Tomorrow), Troy Baker (Higgs, který je tady už fakt šílený) nebo má oblíbenkyně Shioli Kutsana (Rainy). Kvůli dějovým sekvencím prostě budete putovat napříč Austrálií, abyste věděli, kam se příběh posune. Jen mi chybí tak démonický záporák, jako byl Mads Mikkelsen v jedničce, kterého jsem obdivoval v každé scéně.
Jak už jsem psal na začátku, tak Death Stranding 2: On the Beach bude mít své nekritické příznivce i zaryté odpůrce. Na rozdíl od jedničky se tady více „hraje“ díky akčním pasážím, ale velká část hratelnosti se stále zakládá na putování krajinou a spolupráci s ostatními hráči. Mně osobně to nevadí a hltám Kojimovu vizi ponuré budoucnosti plnými doušky. Jen tam někde vzadu v hlavě klíčí zklamání, že jsem přišel o wow efekt jedničky, kdy jsem byl překvapován doslova na každém kroku. Učil jsem se chybami. To jsem ve dvojce totiž nezažil. Naskočil jsem do dobře vychozených trekových bot a jako zkušený doručovatel předpokládal většinu problémů, které se z 90 % opravdu staly.
zdroj: vlastní
V Death Stranding 2: On the Beach se více prosazuje akční pojetí, které lze stále řešit plížením. Na epické bossfighty se ovšem můžete těšit také.
Žádné stresy jako v prvním díle, kdy dodnes nezapomenu na první výstup zasněženým údolím k Heartmanovi, které bylo doslova zataraseno přízraky VV. V Death Stranding 2: On the Beach jsem pragmaticky a bez emocí eliminoval většinu hrozeb. Jenže je tady příběh a ten je dech beroucí, plný emocí a prostě koncert herectví a zajímavých myšlenek. Kvůli tomu vám dvojku bez skrupulí doporučím, ačkoliv ještě neznám jeho vyvrcholení. Právě kvůli tomu nevidíte pod naší recenzí číslo, které by se dotýkalo téměř příčky nejvyšší, ale pouze doporučení (devíti prsty, na všech deset to zkrátka není).
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení: DOPORUČUJEME
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla česká pobočka společnosti Sony.
Death Stranding 2: On the Beach bude opět rozdělovat herní komunitu. Pro někoho půjde o melancholičtější akční adventuru s pomalým tempem, jiní jej odsoudí jako walking simulator, i když akčnější než minule. Jedni budou blahořečit Hidea Kojimu jako inovátora a božského vypravěče, jiní vytknou málo inovací posouvajících hranice. Z mého pohledu jde o příběhový skvost s mouchami, které mi zážitek nemohou nijak pokazit.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
Death Stranding 2 se v zahraničních recenzích daří velmi dobře, dokonce lépe, než jeho předchůdci z roku 2019, přesto se novinka od Kojima Productions nevyhnula kritice. Ta směřuje zejména k repetitivním momentům v příběhu nápadně připomínajícím DS 1, neoriginálním boss fightům a až příliš zjednodušenému soubojovému systému. Mnoho recenzentů by si také podle vlastních slov přálo, aby se DS2 ještě více odlišovalo od prvního dílu.
Po přečtení předchozích řádků je zřejmé, že Death Stranding 2 má své slabé stránky, seznam jeho kvalit je však naštěstí mnohem delší. Vydávání se na cesty s cílem doručování balíčků a spojování lidí je prý stále vzrušující a odměňující, o což se zasluhuje i rozlehlý, pestrý, mnohem živější a dynamičtější svět inspirovaný Austrálií a Mexikem. Většina kritiků si také pochvaluje vylepšení soubojového systému, který je nově přístupnější a nabízí mnohem více možností, jak ke střetům s nepřáteli přistupovat, což zahrnuje i nové zbraně a gadgety.
Nelze nezmínit ani fantasticky hodnocenou audiovizuální stránku hry. Fotorealistická grafika, kterou se lze kochat v cutscenách i při průzkumu světa prý navíc vypadá skvěle i na základním PS5. Chváleny byly i herecké výkony herců, kteří vdechli život nezapomenutelným postavám a jejich prostřednictvím i silnému příběhu, jenž mnoho recenzentů označilo za Kodžimův dosud nejlepší.
A jak hodnotí svět?
Tato hodnocení jsou platná k 1. 7. 2025.
„Death Stranding 2: On The Beach je velkolepé, velkorozpočtové pokračování Kodžimovy kontroverzní kultovní klasiky. Nabízí lepší příběh, skvělé postavy a nádherný svět, který lze opět propojit. Death Stranding 2 působí jako produkt všeho, co se Kodžimovi stalo od jeho odchodu z Konami, a bez debat jde o jednu z nejlepších her roku 2025. Death Stranding 2: On The Beach je skvělým pokračováním a patří k nejlepším výtvorům Hidea Kodžimi. Titul nabízí okouzlující svět, komplexnější gameplay, dbá na hráčovy volby a představuje propracované postavy a příběh. Oproti prvnímu DS tak jde prostě o lepší zážitek po všech stránkách.“ – 5/5 celá recenze
„Death Stranding 2 přináší okouzlující vizuál, propracovaný gameplay zaměřený na stealth a neuvěřitelně detailní svět, který ožívá díky fantastickému zvuku a nezapomenutelnému hereckému obsazení. Smysluplně rozvíjí mechaniky původní hry, přestože jedinečný styl DS2 bude fanoušky i nadále rozdělovat.“ – 10/10 celá recenze
„Death Stranding 2: On the Beach bude jednou z her definujících PS5 generaci. Titul boduje na plné čáře v oblasti designu, hratelnosti, příběhu i grafiky, které jsou jasným znakem toho, že v Kojima Productions vznikl filmový spektákl bezvadně propojující akci s průzkumem světa a vše krásně drží pohromadě jeden z nejvíce pohlcujících příběhů všech dob. Není pochyb o tom, že Death Stranding 2 je mistrovským dílem a zároveň obrovským upgradem v porovnání s první hrou.“ – 10/10 celá recenze
„Death Stranding 2: On the Beach je triumfální pokračování, které rozhodně plní sliby prvního dílu.“ – 9/10 celá recenze
„Kodžima to opět dokázal, a to i přesto, že mnohé příběhové momenty DS2 se příliš podobají těm z první hry. Gameplay je stále dostatečně uspokojivý, aby vás provedl k lepším pasážím. Jsem však zklamaný z toho, jak moc se DS2 podobá svému předchůdci.“ – 8/10 celá recenze
Vybraní novináři už měli možnost strávit v novince od Hidea Kodžimy přibližně 30 hodin a zároveň se podělit s prvotními dojmy z hraní. Ty jsou obecně velmi pozitivní a i ti, kteří byli vůči prvnímu dílu Death Stranding sktepičtí, si čas strávený v jeho pokračování maximálně užili. Druhý díl podle novinářů naplňuje potenciál značky a přináší mnoho vítaných změn.
Chváleno je detailní grafické zpracování, kterými se pyšní nejen cutscény, ale i nyní (zejména díky nástrahám extrémního počasí) mnohem dynamičtější a pestřejší herní svět. I v DS 2 mohou hráči budovat různé konstrukce, aby usnadnili sobě i dalším cestování pohořími, pouští či džunglí, jejich nabídka ale byla k radosti recenzentů rozšířena, například o jednokolejku. Kritici také uvítali mnohem více možností customizace abilit Sama, jeho batohu a vozidel, stejně jako ještě širší spektrum originálních zbraní či možnost přistupovat ke střetům s (i novými) nepřáteli několika způsoby.
Praktickými bonusy pak mají být také Corpus, který hráče v případě potřeby seznámí s lore hry, nebo hudební přehrávač umožňující si pouštět vlastnoručně navolené skladby skvělého soundtracku. Z příběhu novináři viděli přibližně 40 % a s radostí hlásají, že i v DS 2 se máme připravit na správnou zvláštnost typickou pro první díl, stejně jako fantastické výkony herců.