Už žádné hodiny čekání na úřadech. Každý nový občanský průkaz bude obsahovat speciální čip, který kus plastu rázem promění na eObčanku – elektronický občanský průkaz. Máme pro vás návod, jak si poradit s aktivací i jakou vybrat kompatibilní čtečku čipových karet pro počítač.
eObčanka je průkaz totožnosti se strojově čitelnými údaji vybavený kontaktním elektronickým čipem. Vydává se od 1. 7. 2018 a dostal jej každý občan, který požádal o vydání nového nebo výměnu stávajícího občanského průkazu z důvodu vypršení platnosti, ztráty nebo poničení. Jak ho poznáte? Prakticky jen podle data vydání. Vizuální rozdíl na něm oproti starším občankám není. Klíčovým prvkem je integrovaný elektronický čip. Co vše by eObčanka měla umět?
Ihned po obdržení nového občanského průkazu budete vyzváni k vytvoření dvou číselných kódů – tzv. identifikačního osobního kódu (IOK) a deblokačního osobního kódu (DOK). Pro oba platí, že se musí skládat z 4 až 10 čísel. Zatímco IOK budete používat pravidelně při vstupu do portálu online služeb, DOK vás zachrání před případnou blokací eObčanky. U identifikačního kódu máte klasicky tři pokusy a u deblokačního kódu rovnou deset. Jestliže se vám přesto nepodaří přes tato uživatelská hesla projít, musíte se dostavit na úřad, kde vám občanku vydali, a zaplatit 100 Kč poplatek za její odblokování.
Aktivace elektronického čipu eObčanky ale není povinná. Pokud se vám tato myšlenka nelíbí a raději budete chtít chodit na úřad, jak jste zvyklí, nikdo vám nebrání. V momentě, kdy průkaz obdržíte, jsou všechny elektronické funkce eObčanky neaktivní. Případnou deaktivaci čipu proto vůbec nemusíte řešit a místo eObčanky budete mít jen běžný občanský průkaz pro pouhé prokázání totožnosti nebo cestování po státech EU, jak tomu bylo dodnes. O průkaz bez elektronického čipu požádat nelze. Jestliže jste si eObčanku neaktivovali a později o ni budete mít zájem, lze aktivaci provést na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností.
Deaktivace elektronického čipu eObčanky je nevratnou záležitostí. Jestliže jej jednou deaktivujete, karta vám již neumožní opětovnou aktivaci. Dělejte tak raději pouze tehdy, pokud dojde k odcizení eObčanky. V případě, že máte o online služby zájem, je třeba vystavit si nový průkaz totožnosti s novým elektronickým čipem. Deaktivaci identifikační funkce provede po vaší žádosti Správa základních registrů.
Pro využívání online služeb veřejné správy musíte vlastnit také čtečku čipových karet, která podporuje elektronický čip v občanském průkazu. Čtečky eObčanek seženete i u nás na Alze. S výběrem vhodné čtečky čipových karet vám samozřejmě pomůžeme. Správná čtečka eObčanky musí splňovat normu ISO/IEC 7816 o identifikačních kartách. Zařízení musí podporovat také CCID protokol a komunikační standard PC/SC. Dávejte pozor i na kompatibilitu čtečky čipových karet s operačním systémem vašeho počítače.
Čtečky čipových karet pro eObčanky se pohybují v širokém cenovém rozmezí. Z hlediska funkčnosti čtení eObčanek v nich rozdíl není. Cena se liší převážně v provedení, designu, značce a dalších faktorech. U nás zakoupíte externí čtečku čipových karet například Akasa s označením AK-CR-03BKV2 za 299 Kč nebo König Smart Cart ID za cenu 399 Kč. Obě zařízení jsou schopná rozpoznat více druhů karet s elektronickým čipem a lze je k počítači připojit klasickým USB 2.0 kabelem.
Takto vypadá uživatelské prostředí aplikace eObčanka – Identifikace. Pro její fungování je nutné mít zapojenou čtečku čipových karet s vloženým elektronickým občanským průkazem.
Po načtení eObčanky čtečkou čipových karet se pomocí vámi zadaných přístupových kódů přihlásíte do Portálu veřejné správy. Aktuálně jsou do online služeb zapojeny čtyři úřady, které dohromady zdarma poskytují 37 služeb. V první vlně služeb poskytovaných online budou dostupné spíše jednodušší záležitosti. Ušetřit čas strávený stáním ve frontě si prozatím můžete pouze v níže uvedených případech:
V budoucnu je plánováno rozšíření o online registraci vozu, placení poplatků za komunální odpad, obdržení dokumentů pro hypotéku, výpis z lékařských záznamů nebo možná i volby příštího prezidenta. Možnost elektronického vyřizování služeb bude muset zanedlouho poskytnout každý úřad, proto se počet online služeb určitě ještě mnohem více rozšíří.
V současné době jsou některé služby dostupné i pro majitele datové schránky, aniž by vlastnili eObčanku. Mezi službami pro datovou schránku a eObčanku zatím nejsou rozdíly. Nicméně časem by se nabídka online služeb měla rozrůst o ty, kde se bez eObčanky rozhodně neobejdete. Budou to služby s nejvyšší ochranou zabezpečení, do jejichž kategorie by měl patřit právě zmiňovaný výpis z lékařské dokumentace nebo váš hlas ve volbách. Datovou schránku ale rušit rozhodně nemusíte, bude i nadále důležitá. V portálu se propojí s vaší eObčankou a právě do ní vám budou putovat požadované dokumenty. Datovou schránku si můžete nechat vytvořit na okresní správě sociálního zabezpečení. Výhodou je také zdarma poskytovaná archivace pošty z datové schránky na Portálu. Bez zálohování v ní dokumenty vydrží jen 90 dnů.
Zabezpečení eObčanky je dle Ministerstva vnitra ČR důkladné a nemusíte se bát zneužití. Nový občanský průkaz s elektronickým čipem má vysokou úroveň záruky podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS). Zneužití nehrozí ani po krádeži peněženky s občanským průkazem, protože bez přihlašovacích údajů do Portálu se stává pouhou plastovou kartičkou s fotografií a jen základními údaji o majiteli. Je to v podstatě stejné, jako by vám někdo odcizil starou občanku bez čipu. V případě používání eObčanky na internetu u provozovatelů online služeb vkládáte stejnou míru důvěry jako při osobní návštěvě a fyzickém předložení občanského průkazu.
eObčanka má vysokou úroveň zabezpečení. Pro přihlášení do Portálu potřebujete načíst eObčanku a správně zadat přístupové kódy.
Samotné eObčanky nestojí ani korunu, jestliže jdete v řádném termínu, tedy měsíc před skončením platnosti starého průkazu. Při ztrátě, odcizení nebo poškození občanského průkazu obdržíte nový za poplatek ve výši 100 Kč. V případě, že chcete vaši občanku vyměnit za novou eObčanku dříve, zaplatíte 200 Kč. Nové eObčanky se také liší z hlediska délky zpracování požadavku.
eObčanky vyřízené ve standardní nebo zrychlené lhůtě si můžete vyzvednout na úřadu obce s rozšířenou působností. Expresní občanské průkazy lze obdržet pouze na Ministerstvu vnitra ČR v Praze. Aby vám ale eObčanka fungovala, je třeba ji aktivovat, nainstalovat aplikaci a pořídit si čtečku čipových karet splňující výše zmíněné standardy.
V tuto chvíli je možné obslužnou aplikaci eObčanka instalovat pouze na systémy Microsoft Windows. Konkrétně se jedná o verzi MS Winodws 7 SP1 a novější. Aplikace pro operační systémy Linux, MacOS a pro mobilní platformy Android a IOS budou následovat koncem října 2018.
eObčanky budeme mít do několika let úplně všichni. Čtečky čipových karet proto budou naprostou nezbytností. U nás seženete čtečky eObčanek již od 299 Kč.