Hra Far Cry 5 je po stránce hratelnosti asi nejpovedenějším dílem z celé série Far Cry. Jak si ale vede po technické stránce? To se dozvíte v našem rozboru. Otestovali jsme vliv veškerých nastavitelných detailů na kvalitu obrazu a také výkon. Díky tomuto návodu tak přesně uvidíte, jaké detaily má smysl snižovat na slabším PC, a které naopak ne. Jako bonus jsme porovnali kvalitu obrazu mezi AMD a NVIDIA grafickou kartou při shodném nastavení detailů.
O kvalitě samotné hry jste si již mohli udělat obrázek díky naší recenzi. V dnešním článku jsme se zaměřili zejména na její technickou stránku, optimalizaci a výkon. Far Cry 5 běží na kvalitním a stále vylepšovaném Dunia Engine. Ten poháněl už Far Cry 2, které na svou dobu přineslo až neuvěřitelné hrátky s fyzikou. Dobrým příkladem je realistický oheň reagující na prostředí anebo propracovaný cyklus vegetace.
Některé tyto prvky se i v nejnovějších verzích dochovaly dodnes. Díky možnostem dnešního hardwaru (jak herních konzolí, tak PC) však mohla grafika her poskočit výrazně dopředu. Far Cry 5 tak může nabídnout propracované prostředí americké Montany a fiktivního městečka Hope County.
Obrázek 1: Oheň ve Far Cry 5 je zpracován celkem realisticky, hlavně jeho rozšíření. Obrázek 2: Výbuchy a kouře by si zasloužily poněkud lepší animaci. Na rok 2018 vypadají poněkud jednoduše.
Far Cry 5 jsme na PC nejprve zkoušeli hrát s maximálními detaily na grafické kartě GeForce GTX 1080 Ti. Z tohoto nastavení pocházejí veškeré doprovodné obrázky, a můžete tak vidět, jak počítačová hra vypadá na maximálním možném nastavení. Jejich kvalitu výrazně redukuje komprese a nižší rozlišení (hru jsme hráli ve 4K rozlišení), ale i tak si lze udělat dobrou představu o kvalitě grafiky.
Otevřený svět umožňuje ihned od počátku prozkoumávat celé herní území. A tak se dá snadno a rychle ověřit technická kvalita Far Cry 5 ve všech možných scénách, které hra nabízí. V prvních minutách, kdy je hra zahalena do noci, grafika nijak nepřekvapila. Ale po dalším prozkoumávání prostředí bylo jasné, že bude na vysoké úrovni.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) | Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 (pouze 64-bit) |
Procesor | Intel Core i5-2400 nebo AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770 nebo AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670 nebo AMD R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 970 nebo AMD R9 290X |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
Testovací sestava poskytuje dostatečný výkon procesoru a kapacitu paměti k detekci nároků a požadavků Far Cry 5. Systém a testované hry jsou nainstalovány na rychlý SSD disk ve slotu M.2. Tím je zaručeno, že zbytek PC nebude omezovat výkon hry. Pokud by hra měla nepřiměřené nároky na nějakou část sestavy (výkon procesoru, paměť… ), určitě vás na to upozorníme.
Grafické karty využité při testování jsou mainstreamové modely od AMD a NVIDIA v podobné výkonové hladině. Jedná se o GeForce GTX 1060 a Radeon RX 580. Tyto dvě karty jsou využity při testování vlivu jednotlivých detailů na výkon a obraz. Také na nich můžeme ověřit případné rozdíly v nastavení detailů anebo kvalitě obrazu, při stejném nastavení detailů.
Dále v testu Far Cry 5 využíváme i herní hi-endový model, grafickou kartu s čipem GeForce GTX 1080 Ti. Tato grafická karta slouží k referenčnímu porovnání s dalšími tituly při testování UHD (3 840 × 2 160) rozlišení a také k celkovému hodnocení optimalizace. Díky dostatečné velikosti videopaměti můžeme detekovat i nároky hry na paměť. U všech grafických karet je omezena jejich funkce dynamického řízení frekvence na naprosté minimum.
Far Cry 5 má nastavení grafiky rozděleno do sekcí: Monitor, Kvalita a Pokročilá nastavení. Jednotlivé položky menu můžeme vidět na následujících obrázcích. Ještě je zde možná i volba barvy, ale ta nemá žádný vliv na výkon.
Nastavení grafiky ve Far Cry 5 je rozděleno do tří sekcí, a to Monitor, Kvalita a Pokročilá nastavení. K dispozici je také volba barvy, jež však výkon ani kvalitu nikterak neovlivňuje.
Nejdříve se podíváme na vliv rozlišení, kdy vyzkoušíme všechny grafické karty. Můžete si tak mezi sebou porovnat jak jejich výkon, tak i škálování při snižování rozlišení. Tím se ověří i případný CPU limit hry, a tedy i citlivost hry na slabší procesory. Poté si projdeme jednotlivé detaily, kde vyzkoušíme všechny úrovně, a v porovnávacích obrázcích vám ukážeme rozdíl mezi maximálním a minimálním nastavením jednotlivých detailů.
K testování vlivu rozlišení jsme využili všechny grafické karty a otestovali jsme je ve stejné scéně. Ta pochází přímo ze hry, a ne integrovaného benchmarku výkonu, zabudovaného ve Far Cry 5.
Jak můžete vidět, Far Cry 5 běží na GeForce GTX 1060 a Radeonu RX 580 velmi podobně. Při nižším rozlišení, kdy hru začíná mírně omezovat procesor, je mírně výkonnější GeForce GTX 1060. Naopak při vyšším rozlišení je na tom nepatrně lépe Radeon RX 580. Obě grafické karty nabízí velikou rezervu pro hraní v rozlišení 1 920 × 1 080. Ve vyšším rozlišení 2 560 × 1 440 je ale výkon o něco slabší, a tak k testu jednotlivých detailů bude využito právě toto rozlišení.
Grafická karta GeForce GTX 1080 Ti nám při nejnižším rozlišení ukazuje, kde se nachází strop výkonu procesoru a enginu hry. Narazíme na něj celkem vysoko, přibližně na 135 fps. V takto nízkém rozlišení ale nikdo na GTX 1080 Ti hrát nebude. A výkon ve vyšších rozlišeních už je opět v roli limitu grafické karty.
Jak můžete vidět, ve Far Cry 5 není pro grafickou kartu GeForce GTX 1080 Ti problém ani UHD rozlišení. Většinu času vám hra poběží na pěkných 60 fps. To vám zajistí perfektní hratelnost a maximální možné detaily.
Pod tímto nastavením se skrývá nastavení všech detailů najednou. To je pohodlné pro rychlé přenastavení detailů, například kvůli nedostatku výkonu. Nevýhodou je, že se může snížit i kvalita nějakého detailu, což výrazně ovlivní obraz, ale výkon se nezvýší adekvátně (často se takto chová nastavení geometrie a LOD).
Celkové detaily lze nastavit v úrovních: Ultra, Vysoká, Normální, Nízká. Vliv jednotlivých nastavení můžete vidět na následujícím grafu.
Škálování výkonu není příliš znatelné, a je tedy vidět, že ani u jednotlivých detailů nemůžeme očekávat nějaké výrazné zvraty. Při nastavení detailů na minimum nám testovaná GeForce GTX 1060 dává v rozlišení 2 560 × 1 440 podobný výkon, jako byl v rozlišení 1 920 × 1 080 na maximum.
Na následujících porovnávacích obrázcích pak můžete vidět rozdíly mezi nastavením Ultra (vpravo) oproti jednotlivým nižším úrovním (vlevo). Posuvníkem si pak můžete porovnat jednotlivé části obrazu.
V běžné scéně není příliš velký rozdíl mezi maximálními a minimálními detaily. To je na jednu stranu dobrá zpráva pro ty, kdo nemají dostatek výkonu pro maximální možné nastavení detailů. I na minimum hra vypadá skvěle. Nevýhodou je samozřejmě mírné navýšení výkonu jejich snížením. Nyní se podíváme na jednotlivé položky detailů.
Toto nastavení ovlivňuje kvalitu textur zobrazovaných pod úhlem. Jedná se totiž o nastavení kvality anizotropní filtrace textur (AF). Ve Far Cry 5 funguje toto nastavení AF pouze na objekty. Terén má kvalitu textur obsaženou ve svém vlastním nastavení, a tak vliv tohoto detailu budete nejvíce pozorovat spíše v interiérech. Vliv na výkon je nízkých 57 vs. 59 fps.
Stíny mají ve většině her zásadní vliv na kvalitu obrazu a také výkon. U spousty her totiž lze na nejnižší možné nastavení stíny úplně deaktivovat, anebo nastavit velmi mizernou kvalitu. Ve Far Cry 5 tomu ale tak není. Nastavení stínů totiž ovlivňuje jen jejich kvalitu filtrace. Při nastavení Ultra se tak využívá i efektu postupného rozmazání s rostoucí vzdáleností od objektu – tzv. Soft Shadows. Při nejnižším nastavení se naopak stíny zobrazují se stejnou ostrostí a jen se základní filtrací.
Rozdíl ve výkonu není nijak zásadní, jedná se pouze o 55 fps vs. 59 fps. Hra vypadá dobře i na minimální nastavení, a tak stíny snižte na minimum, pokud potřebujete kapku výkonu navíc. Nastavení má vliv i na zatížení videopaměti, je tedy vhodné snížit kvalitu stínů na grafické kartě s méně než 3 GB VRAM. Na kartě s méně VRAM může být rozdíl výkonu o něco vyšší.
Detailem ovlivníte kvalitu LOD (level of detail). Při nižším nastavení se pak blíže k pozorovateli zobrazují modely s jednodušší kvalitou geometrie. To ve Far Cry 5 není až tak znatelné, a tak největší rozdíl lze pocítit v kvalitě vegetace. Hlavně na louce si lze všimnout méně hustého porostu při nastavení detailu na minimum. Rozdíl ve výkonu je v takových scénách také znát – 56 vs. 61 fps.
Tento detail nastavuje ve Far Cry 5 kvalitu efektů světel a odrazů. Tím nejzásadnějším a nejviditelnějším detailem je tzv. Screen Space Reflections (SSR). Jedná se o efekt simulující real-time odrazy okolí na nějakém lesklém povrchu (nejčastěji vodní hladina viz testovací scéna). S klesající kvalitou se snižuje i přesnost výpočtů detailů v odrazu a při nejnižším nastavení je efekt SSR deaktivován.
Největší rozdíl ve výkonu tak je u vodní hladiny a mezi úrovní Normální a Nízké – 53 vs. 57 fps. Naopak zvýšení detailu na Ultra už pak ukrojí jen další dva snímky – 51 fps.
Tento detail nastavuje kvalitu efektů na vodní hladině. Ve Far Cry 5 překvapivě nikdy neprší, a tak efekt ovlivňuje jen vodu v jezerech a v řece. Ovlivňuje pouze rozlišení vodních vln a jejich efektů. Vliv na výkon je mírně znatelný, ale pouze u vodních ploch – 54 vs. 58 fps. Detail tedy můžete klidně snížit, obraz příliš neovlivní. Výkon navíc ale přinese jen u vodních ploch.
Nastavuje kvalitu terénu ve Far Cry 5. Ovlivňuje zejména kvalitu filtrace textur, ale i přídavných efektů jako zobrazení různých nerovností. Vliv na obraz a výkon je nízký, a tak snížení/zvýšení detailu nemá smysl příliš řešit. Rozdíl 56 vs. 58 fps hratelnost nijak nezmění.
Volumetrická mlha simuluje efekt slunečních paprsků. V předchozím díle Far Cry 4 byla využita i pokročilejší metoda od NVIDIA. Ve Far Cry 5 se ale autoři rozhodli NVIDIA efekty nevyužívat. Hře to nijak zásadně neuškodilo a efekt volumetrických světel dokáže velice dobře simulovat ranní opar v lese. Detail má vliv pouze na rozlišení tohoto efektu. V praxi neznatelný rozdíl, stejně jako vliv na výkon – téměř neměřitelných 53 vs. 54 fps.
Vyhlazování hran (Anti Aliasing) ve Far Cry 5 je možné jen pouze pomocí post-processing method. To znamená, že k vyhlazování hran dochází až na vyrenderovaném obrazu. To je proti předchozímu dílu krok zpět. Far Cry 4 podporovalo kromě post-processing vyhlazování SMAA i opravdové MSAA (metoda přidává barevné vzorky při renderu). Ve Far Cry je k dispozici SMAA a TAA. Vliv na výkon můžete vidět na následujícím grafu.
Jak vidíte, nejde o nic zásadního. Obě metody mají stejně nízký vliv na výkon, a tak jejich volba bude spíše o vlastních preferencích. SMAA nabízí ostřejší obraz, ale v pohybu je obraz stejně neklidný jako bez vyhlazování. SMAA pouze vezme hotový obraz a zubaté hrany se snaží zamaskovat.
Naopak TAA obraz (hlavně v pohybu) více rozmazává, a proto hra využívá celkem agresivní zaostřovací filtr. Výhodou je ale výpočet vyhlazení s více obrázky za sebou. Díky tomu je obraz i v pohybu klidnější, ale méně ostrý. Také lépe zobrazuje tenké linky. Porovnání můžete vidět na následujících 2× zvětšených výřezech.
Poslední detail v menu Kvalita aktivuje, anebo deaktivuje efekt Motion Blur. To je simulace rozmazání pohybu. Vliv na výkon vetšinou bývá minimální až neměřitelný. To je i případ Far Cry 5, kde je tento efekt navíc využíván minimálně. Ani při rychlé jízdě na čtyřkolce nijak výrazně nemaže obraz. Rozdíl výkonu je taktéž neměřitelný.
Protože testujeme Far Cry 5 na grafické kartě od AMD i NVIDIA, můžeme pro zajímavost vyzkoušet, zda se nějak neliší možnosti nastavení hry. Samozřejmostí je pak i porovnání kvality obrazu. Ta se vlivem přídavných efektů může různit, ale někdy se dá narazit i na odlišné zobrazování efektů, které by měly být na obou grafických kartách stejné. Nestává se to často, ale pokud na něco takového narazíme, budete na to upozorněni.
Far Cry 5, na rozdíl od předchozího Far Cry 4, nevyužívá NVIDIA GameWorks efekty, a tak je nastavení detailů pro AMD i NVIDIA shodné.
Na obrázku si můžete všimnout, že AMD Radeon RX 580 nabízí ostřejší textury. Tento rozdíl jsme zaznamenali hned po výměně grafických karet při testování vlivu rozlišení. Rozdíl ve filtrování textur terénu je velice znatelný – v pohybu působí obraz na NVIDIA klidněji, ale za cenu mírně rozmazanejších textur (dobře viditelné na svahu před budovou). AMD má naopak textury terénu ostřejší, ale v pohybu více šumí.
Far Cry 5 je povedeným pokračováním série. Hratelnost je skvělá, stejně jako optimalizace. Na tu jsme se v testu zaměřili a při srovnání s předchozím dílem je Far Cry 5 jednoznačně lépe optimalizováno. Průměrné fps při maximálních detailech (bez pokročilého vyhlazování hran MSAA, které Far Cry 5 nepodporuje) je podobné, nový díl ale netrpí propady výkonu.
Propady výkonu byly tím, co předchozí Far Cry 4 trápilo nejvíce. Bez servítek můžeme tvrdit, že hlavní příčinou propadů výkonu byly přidané efekty od NVIDIA. Běžná herní scéna Far Cry 4 běží na GeForce GTX 1060 přibližně na 60 až 70 fps. Často se však výkon propadal i pod 50 fps. Něco takového se ve Far Cry 5 naštěstí nekoná. Nový díl tak nabízí nejen o něco lepší grafiku, ale i vyšší výkon!
Far Cry 5 potěší i majitele slabších PC a hlavně grafických karet. Mainstreamová GeForce GTX 1060 anebo Radeon RX 580 nabízí solidní výkon pro provoz hry i v rozlišení 2 560 × 1 440. Je zde tedy i velká rezerva pro majitele slabších karet na úrovni GeForce GTX 1050, Radeonu RX 560 a podobných slabších modelů. Mezi „velkými“ tituly se jedná o jednu z méně náročných a dobře optimalizovaných her.
Na druhou stranu je ona vysoká míra optimalizace docela poznat. Nejvíce si lze všimnout celkem agresivního LOD – tedy načítání různých úrovní detailů objektů v závislosti na zobrazené vzdálenosti. I na maximální detaily tak lze pozorovat viditelné změny kvality objektů. Ty ale při běžném hraní nejsou nijak rušivé, a tak si atmosféru hry užijete naplno.
Ve srovnání s Far Cry 4 se nejnovější díl série pyšní znatelně lepší optimalizací. Propady FPS jsou u Far Cry 5 minulostí. Hra jde vstříc i vlastníkům slabších počítačů. Důkazem je skutečnost, že plnohodnotný zážitek si užijete již s kartou na úrovni GeForce GTX 1050 či Radeonu RX 560.