Omezený dynamický rozsah současných fotoaparátů vám pomohou překlenout neutrální šedé a přechodové filtry. Zejména v krajinářské fotografii je jejich úloha nezastupitelná. Veškeré potřebné informace o těch šedých sklíčcích se dozvíte v našem dnešním článku!
i
V naší kategorii „Filtry foto“ najdete širokou nabídku všech typů filtrů.
U šedých filtrů, co se jejich použití týče, můžeme rozlišovat dvě základní skupiny. Ty, co jsou tmavé v celé ploše (ať už jen lehce, nebo zcela), a ty, kde je tmavá pouze jejich polovina (mají různou tmavost a i přechod do čiré části filtru je pokaždé jiný).
Obě tyto skupiny filtrů můžeme dále rozdělit podle způsobu jejich provedení. Některé se šroubují do přední závitové příruby objektivu (“screw-in” filtry), ty přechodové se pak spíše zasunují do držáku (“slot-in” filtry), který se zašroubuje do objektivu. Přestože existují i přechodové filtry šroubovací v obroučce, jejich smysl mi uniká. Přechod je vždy v půlce scény, nelze jej regulovat, byli byste nuceni volit pouze půlené kompozice kvůli použitému filtru.
U těch, co se šroubují, musíte nutně znát průměr předního závitu filtru. U těch zasouvacích můžete mít jeden filtr na všechny objektivy, na držák pouze namontujete redukci.
Při fotografování krajiny jsou situace, které omezený dynamický rozsah fotoaparátu prostě nezvládne. Lidské oko vidí i poměrně světelně komplikovanou scénu, ale fotoaparát není schopný toto zaznamenat. Obecně to bývá světlá obloha za pošmourného počasí a tmavé popředí ve stínu. Pokud se i tak pokusíte fotku udělat, les v popředí fotografovaný z vyhlídky bude tmavý a obloha bílá. Opravdu to není nastavením fotoaparátu. To je fyzika, prostě to bez filtrů do jedné fotografie nedostanete. Zejména ti, kteří podobně jako já milují tu magickou chvíli 20 minut před východem slunce, kdy má krajina růžový nádech od světla odraženého od mraků nasvícených sluncem dosud schovaným za obzorem.
V podobných situacích máte jen tři možnosti. Použít šedé přechodové filtry, vyfotit scénu s expozičním vějířem (bracketing s třemi různými expozicemi v rozsahu například -2 EV, 0 EV, + 2EV) nebo použít režim HDR, kterým jsou některé moderní digitální zrcadlovky vybavené.
Protože jsem ze “staré školy” (fotografoval jsem i na filmy), preferuji variantu jedna, přechodové filtry. Mám rád, když je fotografie “hotová” už na displeji a nemusím v počítači nic složitě spojovat. Na rovinu musím ale přiznat, že jsou i situace, kdy se nevyhýbám pořizování několika snímků stejné scény s různou expozicí pro následné složení ve vrstvách v počítači. V mnoha případech tyto dva způsoby i kombinuji, protože ne vždy účinek přechodového filtru stačí.
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 14, Doba expozice: 0,3s, ISO: 100, Ohnisko: 24mm, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 3. října 2010 12:40:12.Pokud se rozhodnete pro pořízení šedého přechodového filtru, doporučuji vyhnout se těm nejlevnějším plastovým. Přece jen je to prvek, který může významně zhoršovat vlastnosti objektivu. Nejzásadnější je ale otázka šedého přechodu: jak má být tmavá část hodně šedá a jak hodně pozvolný má být přechod do čiré části filtru? Toto nám naštěstí někteří výrobci usnadnili, můžete koupit základní sestavu držáku a tří přechodových filtrů s různou intenzitou. Například firma LEE má Starter Kit, který obsahuje držák na filtry a tři přechodové filtry (0.9 ND, 0.6 ND, 0.3). Osobně bych však spíše doporučil vybrat si filtry podle svých potřeb. Já například používám z té sestavy pouze filtr 0.9 ND, ostatní jiné jsem dokoupil. Každý volíme při fotografování krajinné motivy trochu jiné. Doporučuji vyzkoušet, nebo prodiskutovat s někým, kdo má s přechodovými filtry zkušenost.
Práce s filtry je jednoduchá a můžete se při tom dopustit pouze jedné zásadnější chyby. Po zasunutí filtru do držáku jím za současného koukání do hledáčku posouváte až tam, kde se přechod filtru dotkne obzoru. Pozor, určitě ne níže! Pravě tady se dá udělat chyba, když filtr zasunete příliš nízko. Pro lepší názornost, aby byl přechod více vidět, doporučuji pro posouvání objektiv maximálně zaclonit (f/22) a při posouvání stisknout na těle fotoaparátu tlačítko “Náhled hloubky ostrosti”. Přestože obraz v hledáčku značně ztmavne, přechod mnohem lépe uvidíte. Na závěr nezapomeňte odclonit na původně zamýšlenou clonu.
Pro maximální kvalitu výstupu doporučuji přechodové filtry nekombinovat. Přestože má držák možnost uchytit filtrů více, vždy používat pouze jeden. Pokud rádi fotografujete v protisvětle, nebo přímo se sluncem v záběru, doporučuji toto provozovat pouze s těmi nejkvalitnějšími přechodovými filtry.
Snad jen pro úplnost zmíním, že přechodové filtry nemusejí být jen šedé, ale s různou intenzitou najdete i filtry barevné (Sephia, Coral, Blue, Tobacco a pod.) Osobně však nemám v praxi podobné barevné posuny rád.
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 13, Doba expozice: 6s, ISO: 100, Ohnisko: 35mm, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 31. listopadu 2010 19:31:31.
Přes tyto rozšířenější šedé filtry snadno vidíte a prodlužují čas pouze mírně, ne tolik jako “hodně silné filtry” (viz níže), přes které nic neuvidíte. Jejich prodlužovací faktor je obvykle 4x nebo 8x.
Jejich primární použití je zejména pro prodloužení expozičních časů u extrémně světelných objektivů, kdy chcete použít například clonu f/1.4. Pokud by bylo příliš světla, např. při fotografování v protisvětle, nemohl by vás k tomu fotoaparát pustit. Obzvlášť ty, kteří nemají na fotoaparátu možnost použití velmi krátkých expozičních časů (1/4000 - 1/8000 s). Další využití může být při natáčení videa, kde se doporučují expoziční časy 1/50 s, které, pokud budete na světle u vody nebo se sluncem na sněhu, nedocílíte.
Kvalitní slabší šedé filtry jsou vhodné i pro korigování světel při fotografovaní za extrémně kontrastních podmínek na slunci. Pomohou všude tam, kde chcete prodloužit expoziční čas a nechcete kvůli tomu zbytečně zvyšovat clonu. Nemusíte u tekoucí vody potoka nastavovat clonu f/22 (kdy už objektivy rozhodně nevynikají optickými vlastnostmi), ale s filtrem postačí třeba jen f/13 (kdy bývají objektivy nejostřejší).
Oproti silným šedým filtrům je práce s nimi velmi snadná. Je přes ně vidět, nemají barevný nádech a expoziční časy se vejdou do 30 s (nebudete muset nic složitě dopočítávat).
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 14, Doba expozice: 1.6s, ISO: 100, Ohnisko: 21mm, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne, 6. září 2012 05:24:24.
Další kategorií jsou silné neutrální šedé filtry, ať už ty zasouvací (slot-in), nebo ty šroubovací (screw-in). Filtry často označované jako ND1000 desetkrát zdvojnásobí expoziční čas. Jsou tak tmavé, že přes ně vidíte pouze do silných světelných zdrojů. Když je málo světla, nevidíte nic.
Jejich použití je možné zejména ve třech hlavních případech. Tím kdysi primárním bylo zaznamenání, rozmazaní, proudění vody za slunečného počasí a “vymazání” lidí velmi dlouhým expozičním časem při fotografování památek nebo na ulici ve městě. S rozmachem digitální krajinářské fotografie se silné neutrální šedé filtry při vhodných pošmourných podmínkách používají k rozmazání po obloze plující oblačnosti, kdy se dlouhým expozičním časem zaznamená její dráha. Poměrně vděčným motivem tak bývá exponování dlouhým časem mořské hladiny, která je pak rovná jak beton a nad ní jsou krásně “rozjeté” temné mraky.
Fotografování silnými šedými filtry má několik specifik. Až na pár výjimek má většina z nich nějaký barevný nádech, někdy silnější, někdy slabší, ale vždy je potřeba to řešit. Fotografie jsou modré (systém LEE) nebo červené (filtry B+W). Při fotografování doporučuji mít nastavené automatické vyvážení bílé (AWB) a při vyvolávání RAWu kliknout na barevně neutrální bod. Obvykle jde tento barevný posun snadno opravit.
Specifická je i práce se silnými neutrálními filtry, protože přes ně není obvykle nic vidět. Nejdříve doporučuji brilantně nastavit kompozici, srovnat podle vodováhy, zaostřit a až pak nasadit silný šedý filtr. S nasazeným filtrem totiž už nic neupravíte. S těmito filtry doporučuji další filtry spíše nepoužívat, výjimkou může být ve specifických případech šedý přechodový pro ztmavení oblohy. Z výše popsaného vyplývá, že ideálním řešením je silný přechodový filtr zasouvací, je to praktičtější a rychlejší.
Protože fotoaparáty neměří delší časy než 30 s (číslovka se v takovém případě na displeji rozbliká), musíte expoziční čas nastavit ručně - desetkrát dvojnásobně prodloužíte expozičně čas, který by vycházel bez použití neutrálního filtru. Tzn., pokud máte bez filtru expoziční čas 1/8 s, pro správné exponovaní s filtrem musíte mít nastavený expoziční čas 2 minuty (1/8 s > 1/4 s > 1/2 s > 1 s > 2 s > 4 s > 8 s > 15 s >30 s > 1 minuta > 2 minuty). Pokud vás nebaví počítat, lze si na internetu stáhnout a vytisknout tabulku a mít ji ve fotobatohu. Těm s chytrými telefony pak poslouží některá z mnoha aplikací, kde lze výše popsané snadno dopočítat.
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 16, Doba expozice: 4s, ISO: 100, Ohnisko: 22mm, Kompenzace expozice: +4/3, Blesk: Ne, 30. září 2012 07:12:38.
Velmi specifickou kategorií šedých filtrů jsou ty, u nichž můžete jejich otáčením regulovat to, jak jsou tmavé. Podmínky a situace jsou při fotografování pokaždé jiné a každému se jistě nechce tahat celou řadu šedých filtrů od nejsvětlejšího po ten zcela tmavý. U jednoho filtru tak můžete použít prodlužovací faktor jak 4x, tak i prodloužení 64x. Filtry se šroubují na přední část objektivu a jsou složeny ze dvou dílů, které se proti sobě otáčejí.
Další výhodou těchto filtrů je, že při úplném ztmavení nemusíte filtr pro změnu kompozice sundavat, stačí jen zatočit do světlé polohy, kompozici upravit a pak opět otočením zatmavit.
Nevýhodou těchto filtrů je to, že většina není příliš opticky kvalitní. U některých se navíc při tom největším ztmavení projevuje to, že ve fotografii vznikají nepěkné tmavé a světlé obrazce. Asi tím nejkvalitnějším je Vari-N-Trio Variable ND Filter od firmy Singh-Ray, ale jeho cena je až extrémně vysoká.
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 8, Doba expozice: 243s, ISO: 100, Ohnisko: 25mm, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 20. listopad 2013 06:59:13.
Po krátkém seznámení s filtry značky Cokin jsem už mnoho let spokojeným uživatelem filtrového systému LEE z Velké Británie. Filtry Cokin jsou sice to nejlevnější, co si můžete pořídit, ale jejich kvalita není dobrá. Nejsou barevně neutrální a při focení s nimi se ztrácí kontrast a ostrost. Obzvlášť při focení v protisvětle. Navíc jsou z měkkého plastu a jejich životnost je pouze jeden rok, i při pečlivém transportu se snadno poškodí.
Naopak systém filmy LEE je velmi kvalitní a ani po letech nejsou na filtrech známky používání.
Mám-li doporučit nejpoužívanější šedé filtry, u mne je to v tomto pořadí. Protože krajinu fotografuji obzvlášť před východem slunce, kdy je velký rozsah světel (obloha) a stínů (krajina v popředí), nejčastěji do držáku LEE zasouvám filtr ND 0.9 Hard. To “Hard” znamená, že předchod na filtru je velmi ostrý, stejně jako jej má fotografovaná krajina. Pokud na obloze není ani mráček, několikrát jsem se před východem slunce přistihl, že bych využil i ND 1.2 Hard. To bude jistě další filtr, který si pořídím. Také často používám ND 0.9 Soft s pozvolnějším přechodem, kdy není obzor fotografované krajiny zcela rovný.
Autor: Ondřej Prosický | NaturePhoto.cz, Model: Canon EOS 5D Mark II, Clona: 11, Doba expozice: 20s, ISO: 100, Ohnisko: 20mm, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, 31. listopadu 2009 07:38:25.
Dále je to šroubovací tmavý filtr B+W ND110 (1000x), který používám pro rozmazání vody za slunečných dní nebo pro zaznamenání pohybu oblačnosti na obloze, třeba s minutovými expozičními časy, nebo po západu slunce i s delšími. Tento filtr je opticky výborný, ale má nádech do červena. Levnější a barevně neutrálnější variantou je filtr od firmy VFFOTO, který aktuálně zkouším a je podobně kvalitní jako ten od firmy B+W. Do budoucna ale spíše plánuji, že šroubovací filtry nahradím plně těmi zasouvacími od firmy LEE (například tím s označením Big Stopper).