Hlavní parametry
Konstrukce
80 %
Obrazová kvalita
90 %
Poměr cena / výkon
100 %
Když jsem si pro objektiv na testování jel, měl jsem předsudek, že jeden z nejlevnějších teleobjektivů firmy Canon nemůže moje potřeby při fotografování zvířat uspokojit. Přece jen jsem zvyklý na monofokální teleobjektivy nebo nové zoom objektivy v provedení “L”. Šeredně jsem se mýlil.
Zvažuji, že by mi možná místo uvažovaného objektivu EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM ten testovaný stačil. Je o polovinu lehčí, stojí jen čtvrtinu a v ostrosti jsem výraznější rozdíl nenašel. Přestože vlastním těžký monofokální superteleobjektiv, o něčem univerzálním a snadno přenosném přemýšlím už dlouho. Novinka by pro mne byla ideálním doplňkem k mým cestovním drobečkům, tělu Canon EOS 760D a objektivu Canon EF-S 24mm f/2.8 STM.
Myslím, že nad objektivem Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM by se měli zamyslet všichni, kterým připadá profesionální technika firmy Canon těžká a zvažují přejít na systém Olympus nebo Fuji.
Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM – nejnovější verze teleobjektivu s oblíbeným rozsahem zoomu.
Objektiv Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM je přepracovanou verzí svého předchůdce, který se prodával od roku 2005, a vzpomínám si, že jsem jej asi před deseti lety krátce vlastnil. Byl to první dostupný objektiv se stabilizací. Jen ta optická kvalita (obzvlášť na ohnisku 300 mm) nebyla úplně ideální.
Nový objektiv má poměrně pěknou povrchovou úpravu a působí velmi solidním dojmem. Jeho hmotnost je 710 g a je poměrně malý, což jej předurčuje pro delší výlety. Rozsah ohnisek je na fotoaparátech s full frame senzory 70 - 300 mm a na tělech s formátem senzoru APS-C pak 112 - 480 mm, což už je velmi pěkné ohnisko na fotografování zvířat. Obzvlášť s novými zrcadlovkami s vysokým rozlišením. Můžete udělat výřez a pro publikování na papíře je výsledek stále pěkný.
Na objektivu je blíže k bajonetu poměrně velký prstenec na zoomování a drobnější prstenec u přední čočky pro manuální zaostřování. Je to logické, ten pro manuální ostření bude v podobné kategorii objektivů používat pouze zlomek uživatelů. Oba prstence mají velmi příjemný chod, nejsou volné, ani se netočí příliš ztuha.
Průměr závitového filtru je 67 mm, což je praktické, má jej například také poměrně rozšířený makroobjektiv Canon EF 100mm f/2,8 L Macro IS USM. Výhodou konstrukce testovaného objektivu je to, že se přední část tubusu neotáčí, není tak komplikované používání polarizačního filtru.
Přední část objektivu se při prodlužování ohniska velmi plynule vysouvá a pro zamčení polohy ohniska je na pravé straně tlačítko “Lock”. Kromě něho na objektivu najdete přepínač ostření AF/ MF a tlačítko pro zapnutí stabilizace.
Jako vůbec první objektiv má novinka elektronický informační displej, díky kterému máte vždy rychlý přehled o informacích souvisejících s danou expozicí. Na displeji se v jednotlivých modech zobrazují informace o zaostřené vzdálenosti, hloubce ostrosti pro různá clonová čísla, o chvění fotoaparátu a o aktuální ohniskové vzdálenosti. Při fotografování dravců a sov jsem pro displej žádné uplatnění nenašel, ale třeba při natáčení budou zobrazené údaje praktické. Displej bych využil zejména při fotografování v noci, ale při testování jsem nestihl vyzkoušet, zda lze displej nějak podsvítit (stačilo by třeba při zapnutí podsvícení na těle fotoaparátu).
Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS-1D X Mark II, Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM, ohnisko 155mm, clona f/5.6, ISO 1000, čas 1/500s.
Jestli mi u objektivu při testování něco vyrazilo dech, bylo to dokonalé ostření. Něco takového jsem u podobného levnějšího objektivu nečekal.
Objektiv ostří velmi svižně, nebojím se to přirovnat k ostření profesionálního objektivu Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS II USM, a to i v obtížných světelných podmínkách v interiéru nebo při fotografování letících ptáků v lese. Velmi rychlé je i přeostření z nekonečna na blízký objekt v minimální zaostřitelné vzdálenosti, což není u většiny objektivů běžné. Toto jsem zkoušel na fotoaparátech Canon EOS 1DX Mark II a Canon EOS 760D.
Ostření je přesné a díky poměrně velké hloubce ostrosti při minimální cloně f/5.6 na delším konci objektivu je při fotografování méně chybně zaostřených snímků než u dražších světelných objektivů.
Úplnou novinkou, a v podobné kategorii objektivů obzvlášť, je absolutní bezhlučnost ostření. Když toto srovnám třeba s mnohem dražším objektivem Canon EF 400mm f/5.6 L USM, je vidět, jak za ty roky vývoj pokročil.
Dokonalého ostření bylo dosaženo pomocí technologie Nano USM, která se může pochlubit plynulým a neslyšným automatickým zaostřováním pro natáčení filmů a špičkovou rychlostí ostření při fotografování.
Minimální zaostřitelná vzdálenost objektivu Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM je 120 cm, což může být vhodné při fotografování většího hmyzu, motýlů a vážek. Univerzálnost se tím dále rozšiřuje.
Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM, ohnisko 300mm, clona f/7.1, ISO 100, čas 1/100s.
Přestože je světelnost objektivu EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM na dlouhém konci na hodnotě f/5.6, není to taková limita, jak by se mohlo zdát.
Díky novým zrcadlovkám s možností nastavení vysokých hodnot ISO se tento problém stírá. Do objektivu jde málo světla, snadno zvednu ISO. Díky novému Nano USM objektiv dokonale ostří i v šeru. Novinku jsem zkoušel zejména při nastavení minimální clony f/5.6 a fotografie jsou velmi pěkně ostré. Ano, při použití clony f/7.1 jsou o chlup ostřejší, ale ten výsledek z clony minimální mě překvapil.
Tradičním neduhem levných zoom teleobjektivů bývalo to, že na nejdelším ohnisku byly optické vlastnosti tragické, ale u objektivu EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM žádný problém není.
Omezení pro nezkušeného fotografa může být zejména v tmavém lese bez stativu. Navíc, oproti světelným objektivům s minimální clonou f/2.8 nemůžete provádět hrátky s hloubkou ostrosti a různým proostřováním vegetací. Přesto je podání oblastí mimo zaostření, popředí a pozadí fotografie, u testovaného objektivu velmi pěkné.
Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS-1D X Mark II, Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM, ohnisko 300mm, clona f/5.6, ISO 2000, čas 1/800s.
Objektiv Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM jsem testoval na mém tradičním fotografickém workshopu Dravci a sovy na Vysočině a obstál na jedničku. Dokonce mi připadal při mnoha příležitostech praktičtější než těžký Canon EF 400mm f/2.8 L IS II USM.
Největší přidanou hodnotou je pohodlná změna ohniska. Když se vám k fotografovanému zvířeti líbí prostředí, není nic snadnějšího, než “odzůmovat”, nemusíte hned jako s monofokálem couvat dozadu. Díky minimální cloně f/5.6 na dlouhém konci objektivu byla větší hloubka ostrosti a u fotografovaných ptáků bylo více názorné atraktivní pozadí. Na sněhu mě nízká světelnost nijak nelimitovala, ale je evidentní, že v tmavém prostředí pod mrakem už by fotografování příliš snadné nebylo, přestože by objektiv rychle a přesně ostřil.
Největší překvapení bylo při fotografování letovek jestřába lesního. Prakticky vždy, když jsem dostal ptáka do hledáčku, byl ostrý. Když nebylo oko dokonale ostré, bylo to jen proto, že ostřící bod přeskočil na křídlo. I ve ztížených podmínkách lesa s tmavým pozadím bylo ostření přesné a rychlé.
Při zaznamenávání poletujících sněhových vloček kolem orla delším expozičním časem jsem vyzkoušel i vestavěnou čtyřkrokovou stabilizaci obrazu. Při ohnisku 300 mm lze použít nejdelší expozici až 1/30 s, při časech 1/10 s je toho rozmazaného, třesem ruky strhnutého odpadu dost. Při širším ohnisku 70 mm lze udržet expoziční časy 1/5 s.
Překvapila i odolnost objektivu. Zimní Vysočina není ateliér a s vědomím toho, že testovaný objektiv stojí “jen” 15 tisíc korun, dostal zabrat. Celou dobu fotografování intenzivně chumelilo, sníh na objektivu po čase odtával a měnil se v led. Dokonce byl několikrát celý obalený sněhem - to když jsem ho při vstávání od fotografování vleže omylem „zapíchl“ do hlubokého prašanu. Vše bez problému ustál.
Autor: Ondřej Prosický | Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 70-300mm f/4,0-5,6 IS II USM, ohnisko 300mm, clona f/6.3, ISO 100, čas 1/250s.
Pokud bych chtěl najít na objektivu nějaké vady, tak snad jen to, že součástí balení není sluneční clona. Tu s označením ET-74 B je potřeba za tři tisíce korun dokoupit. Ani ne tak kvůli odleskům za slunečného počasí, ale zejména pro ochranu při dešti. O víkendu na Vysočině by se mi hodila jako stříška do té chumelenice.
Zvyklý jsem i na stativovou objímku objektivu, ale asi jsem nemohl čekat, že by u objektivu podobné drobnější konstrukce byla. Vzhledem k poměrně pěkným optickým vlastnostem mě napadla i možnost, že by se klidně objektivu hodila možnost přidání telekonvertoru 1.4x. Bohužel ten od firmy Canon nejde na testovaný objektiv ani nasadit.
Trochu zklamaný jsem byl z nového vestavěného displeje, očekával jsem, že jeho užitečnost bude v praxi vyšší. Zobrazované hodnoty tak ocení zejména ti, kteří používají zrcadlovky na natáčení videa.
Přestože v rozsahu 75-300 nebo 70-300 mm lze v nabídce firmy Canon najít aktuálně asi šest objektivů v cenách od 6 do 40 tisíc korun, svým poměrem cena / výkon testovaný objektiv jasně vede. Jednoznačně je to tím, že se do novinky dostaly všechny dostupné technologie. Objektiv vyniká univerzálností a velmi překvapivě v podobné kategorii i dokonalými optickými vlastnostmi.
Konstrukce
80 %
Obrazová kvalita
90 %
Poměr cena / výkon
100 %
Technické informace | |
---|---|
Minimální ohnisková vzdálenost: | 70 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost: | 300 mm |
Světelnost objektivu (nejkratší ohnisko) | f/4,0 |
Světelnost objektivu (nejdelší ohnisko) | f/5,6 |
Optický stabilizátor: | Ano |
Typ bajonetu: | Canon EF-S |
Vhodný pro formát snímače: | APS-C |
Fotograf Ondřej Prosický se ve své tvorbě zaměřuje na fotografování divoké přírody. Na snímcích chce nápaditě zaznamenat chování zvířat v jejich přirozeném prostředí. Fotografické workshopy a expedice zaměřené na přírodu organizuje od roku 2006, snímky publikuje v médiích a má za sebou více než tři desítky autorských výstav.
+ ZDARMA
Čisticí roztok K&F Concept