Hlavní parametry
Konstrukce
95 %
Obrazová kvalita
95 %
Poměr cena / výkon
70 %
O tomto objektivu jsem už jednou psal pro nějaký časopis v době, kdy se objevil na trhu jako novinka, tedy už před více jak čtyřmi lety. Stále se mě na něj ale někdo ptá, a tak jsem si řekl, že o něm napíšu článek nový. Byla by totiž škoda, kdyby tu chyběl, protože se jedná o opravdu hodně zajímavý kousek. Článek navíc není jen opisem toho původního, ale také jsem jej mírně aktualizoval o své nové poznatky s tímto objektivem, který jsem mezitím navíc vyzkoušel na několika různých fotoaparátech. Hned v úvodu se také rovnou přiznám, že mě osobně tento objektiv zaujal natolik, že si nakonec našel své trvalé místo v mém fotobatohu a tohoto rozhodnutí ani s odstupem času rozhodně nelituji. :-)
AF-S Nikkor 70-200mm f/4 G ED VR - objektiv má moderní a současně velmi dobře ergonomicky vyřešený design.
Základní technické parametry objektivu: optickou soustavu tvoří celkem 20 čoček (3x čočka z ED skla, 1x čočka z HRI skla) se špičkovými antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat. Počet lamel clony: 9, minimální zaostřitelná vzdálenost je 1 metr od roviny čipu v celém rozsahu zoomu, filtrový závit 67mm, rozměry 178 × 78 mm, hmotnost je 850 gramů.
Dodnes si vzpomínám, jaké to bylo, když se mi tento objektiv úplně poprvé dostal do ruky, protože jsem se na něj tehdy opravdu hodně těšil. Už jakmile jsem jej vzal prvně do ruky, tak mi bylo hned jasné, že k tomu výrobce přistoupil opravdu zodpovědně. Objektiv je krásně kompaktní, menší než se zdá a přitom evidentně dostatečně robustní. Už dlouho jsem z žádného objektivu neměl tak dobrý pocit už při prvním zevrubném kontaktu. Dalším velmi příjemným zjištěním bylo, že oba prstence – ostřící i zoomovací mají mimořádně jemný a plynulý chod. Ještě lepší bylo zjištění, že ani při změně zaostření a dokonce ani při změně ohniska se nikde nic neotáčí a hlavně ani nevysouvá. Samozřejmostí pak je gumové těsnění na bajonetu, proti vnikání vlhkosti a prachu. Celkově je mechanické provedení objektivu vysloveně příkladné.
Na boku objektivu najdeme hned čtyři přepínače, které slouží pro detailní nastavení všech funkcí objektivu. První z nich slouží pro přepnutí režimu automatického a ručního zaostřování AF/MF. Další pro zkrácení rozsahu zaostřování při fotografování na větší vzdálenosti a tím i pro výrazně rychlejší reakci autofokusu. Třetí je pro celkové zapnutí a vypnutí stabilizace obrazu a čtvrtý pak přepíná mezi normálním a aktivním režimem stabilizace. Velké zlaté písmeno N u stupnice zaostřené vzdálenosti pak naznačuje, že čočky objektivu jsou vybaveny špičkovými antireflexními vrstvami Nano Crystal Coat.
Objektiv je také vybaven nejnovější generací optické stabilizace VR, která podle údajů výrobce umožňuje fotografovat z ruky časy delšími až o 5EV oproti stejnému ohnisku bez stabilizace. Za zmínku stojí i informace o tom, že optická soustava objektivu je krom jiného vybavena také jednou, trošku záhadnou novinkou – optickým členem označeným zkratkou HRI. Podle informací výrobce se jedná o speciální provedení čočky, které nahrazuje použití hned několika jiných čoček. Díky tomu je pak celá optická soustava o poznání jednodušší, menší, lehčí a nový HRI prvek ještě navíc částečně kompenzuje aberaci a další nežádoucí vady. Víc jsem toho ale bohužel nezjistil a i obvyklé zdroje informací o této novince víceméně mlčí.
AF-S Nikkor 70-200mm f/4 G ED VR - objektiv nasazený na oblíbené digitální zrcadlovce Nikon D7200.
Pro jistotu ještě musím zdůraznit fakt, že objektiv je vhodný jak pro DX, tak i pro FX zrcadlovky Nikon. Zejména uživatele DX zrcadlovek ale potěší informace o tom, že objektiv má filtrový závit 67mm, což je stejný průměr, jako má většina základních zoomů pro DX formát, což v praxi znamená nemalou finanční úsporu především za polarizační filtr.
Pokud jde o praktické použití objektivu v praxi, tak první postřeh je ten, že je objektiv zdánlivě těžší, než se zdá. Je to ale opravdu jen zdání, protože trošku klamou malé a kompaktní rozměry. Oproti objektivům stejného ohniska, ale se světelností f/2,8 váží tento zhruba jen polovinu. Dalším postřehem je, že objektiv opravdu dobře padne do ruky a všímavější fotografové nepřehlédnou ani značku u bajonetu pro správné nasazení. Ta již není realizována pouhou bílou tečkou, ale vystouplou značkou, takže ji lze nahmatat i poslepu. Drobný to detail, ale potěší nejen při nočním fotografování. :-)
Stejně spokojen jsem byl i s výkonem automatického zaostřování. Objektiv jsem postupem času vyzkoušel hned na několika různých fotoaparátech a vždy ostřil velmi rychle a také přesně. Navíc pokud fotíte na vzdálenost větší jak 3 metry, tak lze pomocí speciálního přepínače omezit rozsah ostření na rozsah až od 3 metrů do nekonečna, čímž se rychlost ještě zvýší a to zejména v případě potřeby ostřit v rychlém sledu na objekty s měnící se vzdáleností od fotografa, kdy si fotoaparát potřebuje přeostřit. Stejně dobrým pomocníkem je i výkonná optická stabilizace obrazu VR. Údaje výrobce sice nelze bez speciálního vybavení exaktně změřit, ale můj subjektivní dojem je, že na základě zkušeností a výsledků z terénu tomu prostě věřím.
Nikon D7200 + AF-S Nikkor 70-200mm f/4 VR - ukázka praktické fotografie z terénu (ohnisko 200 mm, clona f/8, čas 1/320 a ISO 200).
Nikon D7200 + AF-S Nikkor 70-200mm f/4 VR - ukázka praktické fotografie z terénu (ohnisko 160 mm, clona f/5,6, čas 1/320 a ISO 400).
Pokud jde o samotnou obrazovou kvalitu, tak začnu třeba u vinětace. Na nejnižší clonu, tzv. "na plnou díru" objektiv samozřejmě trošku vinětuje. Nicméně není to nic zásadního a hodně záleží na konkrétní fotografii, jak moc to je, nebo není vidět. Především už ale má dnes většina fotoaparátů automatickou korekci vinětace (a stejně snadná je redukce v grafickém editoru), takže bych to asi příliš neřešil. Podobné je to i se sférickým zkreslením, které je navíc u tohoto rozsahu ohniska minimální už principu.
Dalším parametrem je bokeh, který je díky devítilamelové cloně opravdu velmi příjemný a nerušivý. Stejně dobrých parametrů objektiv dosahuje i s ohledem na chromatickou aberaci, která se vyskytne opravdu jen výjimečně a když, tak opravdu jen minimální. Díky špičkovým antireflexním vrstvám Nikon Nano Crystal Coat není třeba se bát ani fotografování v protisvětle a to i v silnějším. Asi vůbec nejsilnější stránkou objektivu je pak samotná ostrost fotografií, která je na naprosto špičkové úrovni a to v podstatě bez ohledu na použité ohnisko a clonu. Exaktní laboratorní měření jsem neprováděl, ale subjektivně, dle svých letitých zkušeností bych řekl, že výkon objektivu Nikkor 70-200mm f/4 G AF-S ED VR je v tomto ohledu stejně dobrý, jako mnohem dražší, plně profesionální verze se světelností f/2,8 - AF-S Nikkor 70-200mm f/2,8 G ED VR.
Pokud jde o příslušenství, tak v ceně objektivu jsou zahrnuty jako obvykle obě krytky, sluneční clona i měkký obal. Co ale trochu naštve je, že v ceně naopak není zahrnuta stativová noha, kterou si případný zájemce musí zakoupit zvlášť a to za docela hodně vysokou cenu. Na druhou stranu je pravda, že stativová noha není vzhledem k velikosti objektivu nijak extra nutná a v pohodě se dá fungovat i bez ní. Příjemným zjištěním naopak je, že stejná stativová noha Nikon RT-1 je určená i pro objektiv AF-S Nikkor 300mm f/4E PF ED VR, takže pokud patříte k těm fotografům, kteří využívají oba tyto objektivy, tak vám k oběma stačí pouze jedna tato noha dohromady (velmi praktické - konečně to někoho napadlo). :-)
Dalším příjemným zjištěním je, že objektiv je přes svoji světelnost f/4 kompatibilní se všemi telekonvertory, včetně toho dvojnásobného. Posledních pár generací digitálních zrcadlovek Nikon totiž podporuje automatické zaostřování až do celkové světelnosti f/8. Jedete-li tedy třeba na cesty a potřebujete delší ohnisko při zachování kompaktních rozměrů, pak je dvojnásobný telekonvertor opravdu skvělým řešením.
AF-S Nikkor 70-200mm f/4 G ED VR - použití objektivu v kombinaci s telekonvertorem na těle Nikon D7100.
Ale abych zase nepřechválil, tak kromě absence stativové nohy v balení má objektiv ještě jeden nedostatek, kterým je cena. Celková kvalita objektivu je sice skutečně špičková, ale stejně „špičková“ je právě i ta cena, která navíc v průběhu času od uvedení na trh ještě narostla. Na druhou stranu lze ale na obhajobu říct, že skutečná kvalita prostě něco stojí a že na ceně se podepsal také kurz české koruny, který je Českou národní bankou zcela nesmyslně a dlouhodobě držen nepochopitelně nízko. Naštěstí se o tomto problému začalo konečně veřejně nahlas hovořit a snad se nepříznivý kurz již brzy změní. Aktuální (03/2017) prodejní cena tohoto objektivu je však nyní přibližně někde těsně nad hranicí 40.000,- Kč včetně DPH. :-(
Na závěr si můžete jako obvykle stáhnout několik ukázkových fotografií v plném rozlišení. Snímky byly pořízeny fotoaparáty Nikon D7200 a D600.
Konstrukce
95 %
Obrazová kvalita
95 %
Poměr cena / výkon
70 %
Technické informace | |
---|---|
Bajonet | Nikon F |
Délka × šířka | 178,5 × 78 mm |
Minimální ohnisková vzdálenost | 70 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 200 mm |
Min. clona při min. a max. ohniskové vzdálenosti | f/4 |
Max. clona při min. a max. ohniskové vzdálenosti | f/32 |
Hmotnost | 850 g |
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.