• Autor: Štěpán Lenk
Třetí pokračování proslulé série Borderlands vyšlo na začátku loňského září a mezi kritiky i hráči si vysloužila převážně pozitivní hodnocení. To se samozřejmě odrazilo i na prodejích, ty samy o sobě ale v herním průmyslu ještě neznamenají tučné šeky pro vývojáře.
Všemožnými skandály proslulý ředitel studia Gearbox Randy Pitchford svým šokovaným zaměstnancům na nedávném meetingu oznámil, že slíbené finanční bonusy budou o poznání menší, než se očekávalo. To alespoň tvrdí herní žurnalista Jason Schreier ve svém článku na serveru Kotaku.
Zaměstnanci tak dostanou podstatně menší odměny, než by si za odvedenou práci na hře Borderlands 3 zasloužili, nejedná se ale o žádné malé částky – slíbeno měli až stovky tisíc dolarů. To samozřejmě znamená podstatnou díru v osobním rozpočtu, zvlášť když s podobnou sumou do budoucna prostě počítáte.
Podle anonymních zdrojů, které se zmíněné schůzky osobně zúčastnily, Pitchford prostě oznámil, že hra byla mnohem dražší, než se očekávalo, a bylo vymalováno. Texaské studio Gearbox navíc během posledních let značně narostlo, dokonce byla zřízena druhá pobočka v Kanadě, což se samozřejmě podepsalo na celkových výdajích společnosti, muselo tedy dojít k nějakým škrtům. Což by pro zaměstnance byly pochopitelné a snad i stravitelné argumenty, kdyby jim ovšem vidina tučných finančních bonusů nebyla předhazována jako mrkev na klacku během závěrečných měsíců vývoje Borderlands 3, které byly plné přesčasů, stresu a prakticky neexistujících víkendů.
Přidejte si k tomu fakt, že Gearbox je z hlediska výše výplat svých zaměstnanců dlouhodobě pod průměrem a vyjde vám značně nezáviděníhodná situace, která může mnoho vývojářů existenciálně ohrozit. Pitchford údajně situaci nijak nevylepšil ani prohlášením, že komu se to nelíbí, může klidně dát výpověď. Což se snadno říká člověku, který sám sobě po dokončení Borderlands 2 nasypal do kapsy krásný bonus 12 milionů dolarů. Těžko říct, kolik na jeho účtu skončí po „trojce”, ale nedivili bychom se, kdyby ve světle těchto událostí určité procento vývojářů nakonec opravdu odešlo.
Ředitel studia Gearbox sice ještě na konci porady prohlásil, že se pokusí získat více peněz na honoráře od vydavatele Borderlands 3, tedy společnosti 2K. Na to se ale nedá příliš spoléhat, nebylo by tedy takovým překvapením, kdyby se někteří zaměstnanci rozhodli raději zkusit své štěstí u jiného studia. Ve videoherním průmyslu se pro talentované vývojáře nějaké to místo najde snad vždycky.
• Zdroje: Kotaku