Semtex - Hidden empty L vega

Control: The Foundation (Mini RECENZE) – Co skrývají základy tajemného úřadu?

• Autor: Filip Němec

Akční adventura Control byla jedním z nejpříjemnějších překvapení loňského roku, s povděkem tak vítáme první ze dvou letošních příběhových rozšíření The Foundation. To nás zavede skutečně až k samotným základům úřadu pro vyšetřování zvláštních událostí, kde se, jak asi sami očekáváte, děje něco hodně zvláštního. Jaké novinky The Foundation přináší, jak se rozšíření povedlo a předně jestli vůbec stojí za vaši pozornost, se dozvíte v této recenzi.

Žánr: Akční adventura  Multiplayer: Ne  Vývojář: Remedy Entertainment  Vydavatel: 505 Games  Homepage  Čeština: Ne

Platformy a Datum vydání: PC, PS4 (26. března 2020); Xbox One (25. června 2020)

Control: The Foundation (Mini RECENZE) – Obsah článku

1. The Foundation odhaluje základy tajemného úřadu
  2. Nové schopnosti i neokoukané prostředí
  3. Podařené, ale původní Control to není
  4. Recenze Control: The Foundation: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Control: The Foundation PC

The Foundation odhaluje základy tajemného úřadu

Příběh The Foundation navazuje přesně tam, kde skončily události původní hry. Jesse je už sebevědomou ředitelkou úřadu pro vyšetřování zvláštních událostí, a tak má pocit, že ji nemůže nic překvapit. Jak pošetilé, že? Popisovat příběh rozšíření je stejně složité jako vysvětlovat zápletku původní hry, autoři totiž před hráče spíše předhazují události s několika málo vodítky, jejichž smysl si už musí vyložit sám. Nejde však o výtku, osobitý styl vyprávění příběhu ke Control skvěle sedí a nutí vás k prozkoumávání každého koutu hry, protože z nalezených záznamů a spisů se toho mnohdy dozvíte více než z cutscén.

Control: The Foundation; wallpaper: obelisk
Jaký význam má obrovský obelisk nacházející se pod budovou úřadu? Proč k vám promlouvá a je spíše pomocí nebo hrozbou?

The Foundation vás zavede do zcela nového prostředí, které představuje skutečné základy (fyzické, ale i metaforické) celého úřadu. Právě tam se totiž začíná dít něco nezvyklého, pronikání cizích realit z tzv. astrálních plání zde probíhá na zcela nové úrovni, což by mohlo hlavnímu nepříteli z původní hry, tajemné a nebezpečné entitě Hiss, dovolit proniknout do naší reality a zničit nejen celou budovu úřadu, ale expandovat i za jeho zdi. Jesse tak čeká zhruba pětihodinová cesta, kterou budou ovlivňovat stejně jako dříve informace a úkoly od mysteriózní rady, jejíž úloha stále není úplně známá.

Nové schopnosti i neokoukané prostředí

Příběh je rozhodně podařený, oceníte však také zcela nové prostředí, jež dává sbohem sterilním kancelářím úřadu a naopak otevírá rozsáhlé podzemní prostory s přírodní tematikou. Rozhodně nečekejte žádná zatuchlá sklepení, The Foundation vás zavede do mnohdy opravdu velkých kaňonů pokrytých rudým pískem a do až nezvykle (na poměry původní hry) otevřených úrovní. Bohužel počáteční nadšení ze mě rychle vyprchalo. Zatímco prostředí úřadu bylo vrcholem level designu co do návrhu budov i kombinování grafických prvků (mrtvolně šedé haly oživené vysokými zelenými stromy rostoucími z podlahy), podzemí úřadu začne po chvíli působit obyčejně.

Control: The Foundation; gameplay: tunel Control: The Foundation; gameplay: nepřátelé
Nové prostředí rozhodně nevypadá špatně, ale brzy se okouká.

Hlavním zpestřením The Foundation je dvojice nových schopností, které z nového prostředí vycházejí. Jesse se postupně naučí zhmotnit obrovské krystaly sloužící zejména pro řešení prostorových puzzlů, zároveň ale dokáže vyvolat špičaté krystalické ostří, jež protivníky probodne. To vše ale pouze na předem vybraných místech, takže ve výsledku novinka nepůsobí tak fantasticky, přesto jde o nové způsoby, jak zatočit s nepřáteli, které příjemně zpestří jinak stejnou, byť stále velmi zábavnou hratelnost.

Druhou dovedností jde pak pomocí zbraně rozstřelit další krystaly blokující vaši cestu kupředu, což má opět dvojí použití – jednak můžete zničením krystalických mostů poslat nepřátele stojící na nich do hluboké propasti a samozřejmě pak přijdou na řadu také další prostorové puzzly a hádanky, které, nutno dodat, opravdu důkladně prověří vše, co jste se zatím v Control naučili.

Control: The Foundation; gameplay: souboj Control: The Foundation; gameplay: výbuch
Obrázek 1: Souboje jsou stále velmi zábavné. Obrázek 2: Také graficky je Control stále hrou, která se nemá za co stydět.

Podařené, ale původní Control to není

Zmíněné schopnosti vyvolávající plošiny z krystalů či možnost je naopak rozbíjet slouží také k přístupu na dříve nedostupná místa, takže i tentokrát autoři využili metroidvania žánru, potenciál však zůstal nenaplněn, protože bludiště připomínající budova úřadu je pro tento styl daleko vhodnější. Celkově je nové prostředí zprvu příjemným zpestřením, avšak po chvíli se vám začne po chladných betonových zdech úřadu stýskat.

Trošku tak zamrzí, že po dohrání příběhu nebudete mít jediný důvod se do podzemní oblasti vracet, vedlejší mise jsou pouze tři a jde o takové menší jednohubky. Já osobně se tak po dohrání The Foundation vracím do hlavních prostor úřadu dokončit zbylé side questy z původního příběhu v očekávání AWD, druhého a nejspíše posledního DLC, jež podle některých zvěstí propojí Control se sérií Alan Wake.

Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.

Mini Recenze Control: The Foundation: závěrečné hodnocení

Hodnocení 77 % Alza Magazín

The Foundation šikovně rozšiřuje původní příběh, přináší dvě nové schopnosti a zhruba pět hodin kvalitní nadpřirozené zábavy. Kvalitám původní hry se ale nevyrovná, a tak se po jeho dohrání vrátíte zpět do známých prostor úřadu.

Control: The Foundation; recenze

• Dobře napsaný příběh
  • Další záhady k objevování