• Autor: Jiřina Formánková
Akční RPG z pohledu třetí osoby a svět Forgotten Realms (konkrétně tundru Icewind Dale) se pokusili spojit kanadští vývojáři ze studia Tuque Games. Jak se jim hra, na které spolupracoval i autor knižní série „The Legend of Drizzt“ R. A. Salvatore povedla, si můžete přečíst v naší recenzi.
zdroj: Tuque Games
Dungeons and Dragons: Dark Alliance (hra) | Dungeons and Dragons (IP)
Kooperační akční RPG Dark Alliance z univerza Dungeons and Dragons vyvíjí studio Tuque Games a vydává společnost Wizards of the Coast. Hra vychází 22. 6. 2021 na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S bez české lokalizace a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: Speciál: Vše, co víme | Recenze
Pokud jste fanoušky fantasy knih R. A. Salvatoreho, určitě se s hlavními hrdiny nesetkáváte poprvé. Drowí hraničář Drizzt Do'Urden, lidská lučištnice Catti-brie, trpaslík Bruenor Battlehammer a barbar Wulfgar jsou čtyřlístkem, ze kterého můžete vybírat svého oblíbence se speciálními schopnostmi a bojovým stylem. Celé dobrodružství se odehrává ve světě Forgotten Realms v ledové tundře Icewind Dale, kde se koncentrovala armáda temnot (goblini, trollové, obři, temní trpaslíci i nebezpeční kultisté). Ve hře je totiž získání mocného artefaktu známého jako Crystal Shard, o který je samozřejmě velký zájem.
Dark Alliance si můžete zahrát buď sólo, čímž se vyhnete některým problémům, kterým se budu věnovat v dalších kapitolách, anebo v partě až 4 hráčů v multiplayeru. Na ten je hra vlastně zaměřena, ale díky problémům s lagy a nepříliš vyladěným systémem „zvaní přátel do hry” dokáže zbytečně potrápit. Na druhou stranu ale nabízí zajímavější a zábavnější koncept průchodu lokacemi. Těch je celkem sedm a každá obsahuje dva až tři akty, které ovšem nemusíte procházet postupně – můžete mezi nimi volit podle libosti. Kromě nich je v Dark Alliance i tutoriál pod názvem Trials Of Tempus, který představí základní útoky, komba a ostatní nezbytnosti pro každou z postav.
Prostředí Dark Alliance jsou opravdu rozmanitá a zavítáte do oblastí s krásným vizuálním ztvárněním.
zdroj: vlastní
Všechny lokace jsou zajímavě a podle mého i dobře navržené a budou vyhovovat hlavně hráčům, kteří nepotřebují nepřetržitý boj a baví je i průzkum okolí a hledání nejrůznějších skrytých koutů (a objevování bonusových truhliček se zlaťáky). Občas se tu můžete setkat s pastmi (těch je několik druhů) nebo puzzly, ale slouží spíše jako estetický doplněk než skutečné překážky. Obvykle je můžete jednoduše proběhnout a víc se o ně nestarat. Puzzly pak spočívají v aktivaci různě poschovávaných symbolů, nebo třeba v potřebě „nahřátí“ vaší postavy před průchodem ledovými slojemi. Při okrajích cest se někdy nacházejí teleporty, které umožňují dostat se do jinak nepřístupných míst. Animace teleportu se sice povedla, ale občas se může stát, že vás bez varování pošle zase na zpáteční cestu, jen co se noha postavy dotkne země.
Na výběr dostanete opravdu přehršel obtížností hry, což je rozhodně fajn, hlavně proto, že postupem času nemusí třeba tři až čtyři stačit, hlavně když hrajete v sehrané skupině. Vývoj postav je dobře navržený a jednotlivá vylepšení základních statistik i nejrůznějších komb jsou uspokojující. Poněkud jinak je to ale s vybalancováním jednotlivých postav. Ke třem určeným primárně na blízko nemám žádné vážnější výhrady. Úplně jiná situace ovšem nastane, pokud si vyberete lučištnici Catti-brie. Velmi brzy vyšlo najevo, že je neúměrně silná ve srovnání s ostatními, a to hned z několika důvodů.
Někteří nepřátelé dorostli kolosálních rozměrů velikosti soch.
zdroj: vlastní
Prvním je AI nepřátel, která reaguje zásadně jen na krátkou vzdálenost. Mezitím, co se trojice kontaktních reků může snahou potrhat, si lučištnice poodstoupí z dosahu, kde si jí jaktěživo nikdo nevšimne, a rozdává smrtelné plošné zásahy na všechny strany. Ještě výraznějším se problém stává na vyvýšených místech, kde ani není třeba, aby kdokoliv seskočil dolů a sváděl lítý boj například s obrem... Stačí si chvíli počkat a Catti udělá všechnu práci za celou skupinu. Ve výsledku z ní můžete udělat skvělou léčitelku s bojovými superschopnostmi, která nemusí za celý akt schytat jedinou ránu. Nehledě k tomu, že díky tomu i méně schopní hráči ve finálním výčtu vychází z hodnocení jako hvězdní borci. Tak s tím raději počítejte.
Vývojáři si problém nejspíše uvědomili a pokusili se rozdíl zmírnit – vybavili postavu komby, která kombinují kopy a střelbu. Upřímně řečeno, nebyl to moc šťastný, a hlavně funkční nápad. I prostý selský rozum totiž velí necpat se s hrdinkou vybavenou lukem do středu bitevní vřavy. Většina hráčů tedy bude, ať už úmyslně, nebo ne, těžit z nedokonalosti návrhu. Totéž platí v případě, že potřebujete oživit mrtvého spoluhráče. V momentu, kdy se přiblížíte těsně k němu, si vás nepřátelé úplně přestanou všímat, byť stojí doslova na dosah a taktně vyčkávají, až se procedura podaří. Sice to hru hodně usnadňuje, ale ne každému se tenhle koncept bude zamlouvat.
V základním táboře najdete obchodníka, u kterého si za nasbírané zlaťáky můžete koupit a vylepšit lektvary nebo za nasbírané krystaly upgradovat zbroje a zbraně. Ty navíc lze kompletovat do setů, které přidávají nejrůznější bonusové staty. Taktéž si tu můžete vybrat z několika skinů předmětů, které má postava u sebe. Kosmetické úpravy uvidíte ve hře a některé vypadají opravdu hezky. Najdete tu také tréninkové panáky, na nichž můžete odzkoušet aktuální dps postavy. Dokonce se dočkáte i několika málo průpovídek jednotlivých hrdinů, které ve hře samotné ale bůh ví proč chybí. Nečekejte ani, že lore světa, v němž hrajete, vám bude někdo servírovat ve formě rozhovorů a narážek.
Protivníci jsou věrni svým fantasy předlohám z knih R. A. Salvatoreho.
zdroj: vlastní
Je ukryto pouze v deníku (psaných dokumentech, které nacházíte ve hře) a zůstává tedy na každém, jestli ho bude chtít číst, nebo ne. Což podle mého není chyba, ale přednost – u hry jako je tato. Každá z jednotlivých lokací dostala taky pěkné úvodní intro, které trochu (ale opravdu jen trochu) uvede hráče do obrazu, kam právě vyráží a jací nepřátelé ho čekají. Můžete se těšit na celkem různorodé spektrum protivníků, z nichž mnozí mají své specifické schopnosti a útoky. Záleží především na navolené obtížnosti, čím přesně se pochlubí.
Jak už jsem zmiňovala výše, dosah jejich umělé inteligence není bůhví jaký a stává se, že pokud se trochu stáhnete, přestanou reagovat (i když jsou třeba těsně před smrtí), začnou se věnovat nicnedělání a klidně se otočí zády (ideální to pozice pro kritické zásahy). Další chybkou na kráse jsou lagy, které z jinak zábavného soubojového systému dokáží udělat sekanici do prázdna, pády do hlubin (při častém přeskakování průrvy) a podobné lahůdky. Při nutnosti přesného načasování použití schopností se jedná o opravdovou otravnost, se kterou se ovšem budete potýkat jen v multiplayeru.
Hraní v multiplayeru je sice většinou zábavnější, ale je nutno překousnout pár nesrovnalostí.
zdroj: vlastní
Dark Alliance také obsahuje nejrůznější spektrum bugů od víceméně zábavných (nepřátelé zabití silnými útoky odletí kamsi do vesmíru) až po ty, které dokáží vytočit. Po průchodu celého jednoho (dlouhého) aktu se mi po odkliknutí tlačítka pro rychlejší objevení postav v kempu stalo, že jsem se se svou postavou znovu objevila ve finální aréně (už po porážce místního bosse) a nebyla se odsud schopna dostat. To nakonec znamenalo přijít o celý progres a obdržené předměty. Jindy se spoluhráč propadl na naprosto běžně průchozím místě kamsi do neznáma – že to opět znamenalo konec asi netřeba dodávat.
Přes všechny zmíněné problémy má ale Dark Alliance co nabídnout. Ať už je to systém vylepšování postav, zábavného kombinování útoků, krásného (a rozmanitého) prostředí nebo skladby předmětů (pro získání bonusů) a spoustu dalšího. Navíc si ho mohou užít i příznivci žánru, pro které je svět Forgotten Realms novinkou, aniž by je hra zahltila přemírou lore informací. Bohužel jsem ale díky zjevné nedotaženosti nemohla Dark Alliance udělit vyšší známku, než kterou vidíte v závěru hodnocení, přestože se podle mě jedná o zábavnou a pěkně navrženou hru.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla agentura Playman.
Dark Alliance sice momentálně není špička svého žánru, ale nabízí dostatek zajímavých mechanik a prostředí, takže určitě stojí minimálně za vyzkoušení. Nakonec vás možná bude přese všechny své nedostatky opravdu bavit.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | – | – |
Procesor | AMD FX 8320 / Intel Core i5-6600K 3.5GHz | AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz / Intel Core i5-9600K 3.7GHz |
Grafická karta | AMD Radeon R7 360 / NVIDIA GTX 750 ti | AMD RX Vega 56 / NVIDIA GTX 1660 ti |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
• Zdroj: Steam (24. 6. 2021)
• Oznámení: 16. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Pokud jste jakožto hráči na PC nikdy dříve o Baldur's Gate: Dark Alliance neslyšeli, vysvětlení je jednoduché. Jednalo se o konzolovou exkluzivitu, která byla natolik povedená, že si v recenzích odnesla převážně kladná hodnocení. Prakticky se jednalo o první hru, jež uvedla do chodu v reálném čase pravidla pro třetí edici Dungeons & Dragons. Vzhledem k jeho úspěchu jsme se po vydání dočkali ještě dalšího dílu, jehož následné pokračování bylo zrušeno, čímž se nad touto značkou na nějakou dobu uzavřely vody. Na její návrat se čekalo dlouhých patnáct let. Nakonec jsme se však nedočkali nového zástupce značky, nýbrž jejího duchovního nástupce (a tentokrát i pro počítače, na něž původně nedorazil). Samotný trailer jasně naznačuje, že se nebude jednat o vyloženě aktuálně vyhlížející kus.
Dungeons & Dragons: Dark Alliance (Trailer)
Hudba k traileru na Dark Alliance rozhodně není vybrána nejlépe, když ji však ztlumíte, je vám v něm nabídnuta slušná řež.
Vidět v něm můžeme ve Forgotten Realms známého hraničáře Drizzta Do'Urdena spolu s jeho společníky Catti-Brie, trpaslíkem Bruenorem a gigantickým kladivem se ohánějícím Wulfgarem, kteří aktivně kosí neustále nabíhající monstra. Vzhledem k tomu, že se jedná primárně o obyvatele Icewind Dale, je prakticky jisté, že se v rámci příběhu Dark Alliance vydáme do této sněhem zaváté lokace plné trollů a ledových obrů. Hra samotná má být obstojným hack and slash RPG, v němž se budete moci buď sami, nebo s partou tří přátel ujmout členů legendární družiny univerza Forgotten Realms.
Osobně se na Dark Alliance skutečně těším, kvůli zveřejněnému traileru se však trošku obávám toho, jaký koncept nám ve finále bude nabídnut, jelikož skrze první video se světu snažíte ukázat primárně to nejlepší. Nejednou dokonce i lžete jen proto, abyste uchvátili hráčskou pozornost. U Dark Alliance nám tvůrci představili nepříliš atraktivní video, která snad nebude tak docela prezentovat to, co k nám nakonec dorazí. Podobně jako u Baldur's Gate 3, by mělo dojít k vydání Dark Alliance na podzim 2020, kdy se má objevit na PC a konzolích.
• Zdroje: YouTube (VentureBeat), Tisková zpráva