• Autor: Jiřina Formánková
Death's Door studia Acid Nerve patří mezi nejpovedenější zástupce indie scény, kteří se zatím letos objevili. Podivuhodný svět plný tajemství, krásný stylizovaný vizuál, ale hlavně místy řádně náročné souboje jsou lákavou směsí. Jak moc se hra povedla, si můžete přečíst v této mini recenzi.
zdroj: Acid Nerve
Hlavní hrdina Death's Door má nevšední povolání... je to smrťák. Mezi svými vraními kolegy věnujícími se převážně bezpečné administrativní práci, tak má úplně jinou funkci. Jeho úkol zní jednoduše. Přinést jednu konkrétní dušičku (rozuměj zabít jejího majitele). Nic složitého, řeknete si. No né tak úplně. Onu zakázkovou komoditu se vydáte po průchodu magickými dveřmi hledat do startovní lokace jakéhosi podivného starého hřbitova, plného ještě podivnějších stvoření a ono ejhle, tu jedinou správnou duši zpátky přinést nedokážete. A teď teprve začíná ta opravdová zábava. Proto abyste dokončili svou misi, budete potřebovat hned tři „náhradní duše” (ale pozor, jejich původní vlastníci se jich budou jen velmi neradi vzdávat), které následně použijete k získání té potřebné.
zdroj: vlastní
Vraní smrťák není první svého rodu a povolání, kdo se vypravil získat duši do světa Death's Door.
Námět hry možná nezní bůhví jak originálně, ale nedejte se mýlit. Originální je celý svět, který v Death's Door objevíte. Je plný nejen nepřátel, ale i zábavně cáklých charakterů s vlastními motivacemi a nejrůznějšími libůstkami, nad kterými budete jen žasnout. Každá ze tří duší obývá své specifické prostředí. Nečekejte ale, že se do všech zákoutí jednotlivých lokací dostanete okamžitě. Vaše začátky jsou totiž už tradičně skromné. Zbraň na blízko meč a na dálku pouze luk, se kterým toho moc nesvedete. Jednotlivé oblasti jsou totiž plné nejrůznějších puzzlů, které vyřešíte až se získáním nových schopností. Do té doby máte smůlu. Některé puzzly vyžadují použití ohně, jiné bombu, nebo přesun pomocí háku na delší vzdálenosti (a toto vše získáte až později ve hře).
Vracet se do už jednou prochozených oblastí sice není přímo nutnost, ale pokud to neuděláte, přijdete o sympatické bonusy v podobě navýšení života, nebo schopností (ale i jiných vylepšení) a obojí se více než hodí. Hra totiž nenabízí žádnou možnost úpravy obtížnosti, což může být hlavně pro sváteční hráče trochu problém. Chvílemi jsem měla podobný pocit, jako při hraní rogue-like žánru. I zde totiž může zafungovat systém „trestů“, byť v trochu jiné podobě.
zdroj: vlastní
Všechna prostředí jsou krásně vytvořená a je radost v nich pobýt.
Váš vraní svěřenec při neúspěchu nepřichází o dosažený postup a věci, ale návraty na místa jeho nezamýšleného „posledního odpočinku“ mohou mít přesto trpkou pachuť. Pokud máte stejně jako já horší (popravdě katastrofální) orientační smysl, můžete se motat po prostoru klidně i 20 minut, než trefíte ty správné dveře nebo průlez. Vývojáři se zřejmě rozhodli trochu potrápit hráče, a proto pro ně nevytvořili žádnou mapu.
zdroj: vlastní
V později přístupných místech narazíte na mini bossy, kteří vráně odměnou za vlastní smrt poskytnou bonusy ke konkrétním schopnostem.
Souboje jsou svižné a postupem hrou budete nacházet nové zbraně (jen ten deštník je k ničemu) jejichž efektivita je vzájemně velmi dobře vybalancovaná. Ať už budete svádět souboje s bossy, nebo „hordami“ drobnějších otravů, využijete určitě všech možností, které hra nabízí. Útoky na dálku nabíjíte těmi na blízko, takže brzy zjistíte že bude potřeba i trochu taktizovat. Třeba tím, že si malé nepřátele necháte „do zásoby“ právě na nabití bomb nebo ohnivých střel, které chcete použít na většího nepřítele. U obrany se budete muset spokojit jen s úhybnými manévry v podobě úskoků, nebo možnost odrazit některé střely nepřátel. Blokování zbraní tu budete hledat marně. Při hraní na PC navíc nemusí každému vyhovovat ovládání pohybu na klávesnici, proto je na zvážení, jestli nevyužít raději ovladač, pokud jste na něj zvyklí.
Kromě už zmíněného vyniká hra i jednoduchým ale velmi dobře fungujícím konceptem zlepšování dovedností nic není zbytečně překombinované a vyznáte se v něm okamžitě. Další pozitivum je stylizovaný vizuál, který zaujme jak v ponuřejších místech, jako je domovská Hall of Doors, tak i ve všech pestrobarevných oblastech. Ve hře narazíte (možná trochu nečekaně) i na vtipné nápisy a některé hlášky místních obyvatel taky nemají chybu. Hudební doprovod se povedl stejně jako vizuální stránka a příjemně doplňuje atmosféru celé hry. To vše až do momentu, kdy se vám podaří umírat na jednom a tom samém místě opakovaně, pak už si možná budete přát, aby ho probůh na chvíli někdo vypl. To je samozřejmě ale spíše okrajová výtka.
zdroj: vlastní
Některé momenty jsou jako vystřižené ze života.
V Death's Door strávíte něco kolem 13 až 15 hodin zábavy, ať už vás více zajímají souboje nebo objevování tajemství (nejen vraního) světa. Troufám si tvrdit, že zdejší nevšední koloběh života a smrti nebude díky svému zpracování nudit ani na chvíli a je dost možné, že o ní letos ještě uslyšíme při udílení cen za nejlepší nezávislé počiny.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Death's Door je mixem akčního RPG a puzzle adventury od vývojářského studia Acid Nerve a vydavatele Devolver Digital. Vyšla 20. července 2021 na PC, Xbox One a Xbox Series X/S.
Tato mini recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč poskytla PR agentura Cosmocover.
Death's Door je výborně zpracovaným mixem akce, RPG prvků a hezkého příběhu, to vše zabaleno do výrazného a zapamatovatelného vizuálu. Příběh smrťácké vrány by navíc mohl zaujmout i hráče, kteří běžně tento typ her nevyhledávají, jelikož rozhodně stojí za to.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 64-bit | Windows 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-8250U (4 * 1800) | AMD Phenom II X4 965 (4 * 3400) | Intel Core i5-4670K (4 * 3400) | AMD FX-8350 (8 * 4700) |
Grafická karta | GeForce MX 150 (2048 MB) | Radeon R7 260X (2048 MB) | GeForce GTX 1050 (2048 MB) | Radeon RX 580 (8192 MB) |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 5 GB | 20 GB |
• Zdroj: Steam (29. 7. 2021)