Pro výdej již objednaného zboží jsou naše pobočky otevřeny. Přečtěte si aktuální doporučení k nákupu.
Vážení zákazníci, prosíme vás o porozumění v této mimořádné situaci. Ze všech sil pracujeme na včasném doručení objednávek. Děkujeme za pochopení.
Resident Evil 3 Hidden empty L Resident Evil 3 - Hidden empty P

DOOM Eternal (RECENZE) – Pekelná řež, která vás nesmí minout

Jedna z nejočekávanějších FPS tohoto roku už prakticky klepe na vrata. V naší redakci jsme měli v minulých dnech možnost několikrát projít příběhovou kampaň Doom Eternal pro jednoho hráče. Co na ni říkáme, jaké má tempo hra samotná a zda se celek od roku 2016 někam posunul, vám poví naše obsáhlá recenze, z níž se dozvíte také o optimalizaci hry

i Jak hodnotíme multiplayer Doom Eternal?

(Update 23. 3. 2020) Po deseti hodinách tvrdých bojů tu pro vás konečně máme pár odstavců o hře pro více hráčů. Tak co myslíte, povedla se?

• Žánr: FPS • Multiplayer: Ano • Vývojář: id Software • Vydavatel: Bethesda Softworks • Homepage • Čeština: Ne

• Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, Stadia (20. března 2020), Switch (2020)

i Máte potíže s multiplayerovým režimem Battlemode?

Nezoufejte, pomoci vám může kromě úplně zbytečného ujištění, že v tom nejste sami, náš přehled užitečných tipů a rad, jak v tomto brutálním módu přežít.

Doom Eternal (RECENZE) – Obsah článku

1. Země je v Doom Eternal prakticky ztracena
  2. Rozhádané pekelné hordy dokáže sjednotit jen váš příchod
  3. Design úrovní vás v Doom Eternal nutí přemýšlet
  4. Výstroj si tu vylepšíte i bez přílišné námahy
  5. Novinka od id Software šlape pekelně dobře
  6. Doom Eternal je jasným kandidátem na nejlepší FPS roku 2020
  7. Doom Slayer není v Battlemode pro nezkušené
  8. Recenze Doom Eternal: závěrečné hodnocení
  9. HW nároky pro Doom Eternal PC

Země je v Doom Eternal prakticky ztracena

Lidstvo je opět v úzkých. Vrásky ovšem tentokrát našemu druhu nedělá globální oteplování, pomalu se blížící vyčerpání všech dostupných zdrojů či smrtící virus. Namísto těchto aktuálních starostí se musí vypořádat s o něco palčivějším problémem, přesněji řečeno, s gigantickou armádou démonů, která má pod palcem více než šedesát procent Země. Téměř v poslední hodince se naštěstí na scéně objevuje zástupce prastarého společenství Zabíječů, jehož členové mají jasnou představu o tom, jak se s pekelníky vypořádat.

Doom Eternal; wallpaper: cover
Hlavní protagonista Doom Eternal patří ke společenství, které s démony bojovalo po staletí.

Tentokrát se ovšem nevydává přímo do akce. Disponuje totiž starodávnou základnou, která slouží jako výchozí pozice pro většinu jeho misí. Když se vám podaří z nich vrátit, máte možnost tento na orbitě se vznášející kolos vylepšovat a zpřístupňovat si tak jeho jednotlivé části ukrývající různé poklady spolu s informacemi rozšiřujícími vaše znalosti o světě Doom Eternal. Díky propracovanější prezentaci historie tohoto univerza spolu s kvalitněji vyprávěným dějem mi tentokrát přišel příběh daleko poutavější než u minulých titulů této série.

Rozhádané pekelné hordy dokáže sjednotit jen váš příchod

Každá správná invazní armáda je tvořena především pěšáky. Podobně jako jeho předchůdci vám ovšem Doom Eternal nepostaví do cesty jen nemyslící démonické zombie různého formátu. Těšit se můžete rovnou na celé zástupy evolucí prošlých monster, která dokáží svou výdrží a bojovou efektivitou při prvním setkání skutečně nepříjemně překvapit. Každé z nich má ovšem specifickou slabinu, při jejímž využití vám jeho následná eliminace nebude činit až takové problémy, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pro sérii Doom typický Revenant má například slabé místo v oblasti raketometů/trysek, s jejichž pomocí na hráče pálí salvy raket, a rychle se přesouvá vzduchem. V okamžiku, kdy je pod ním sestřelíte, se z něj stane víceméně bezmocná figurka čekající na smrt.

Doom Eternal - Doom Hunter Nightmare I Alza Gaming (Gameplay)

Bossové v Doom Eternal představují výzvu, jejíž pokoření vám vždy vykouzlí úsměv na tváři.

Jak již bylo řečeno v minulém odstavci, každý silnější protivník je v Doom Eternal určitým způsobem unikátní. Nejinak jsou na tom i bossové, jejichž škála je až překvapivě pestrá. Všichni navíc vyžadují značně odlišnou taktiku, protože jejich těla jsou jinak vybavena. Někteří primární antagonisté sázejí na sílu, jiní naopak cílí především na vyšší agilitu, kvůli čemuž není snadné je trefit. V momentu, kdy je však zasáhnete, sílu projektilu velmi pocítí. Hodně nepříjemným sokem byl kupříkladu v trailerech prezentovaný Doom Hunter, jehož eliminace mi zabrala na nejvyšší obtížnost dobrou půlhodinku, během níž jsem se stabilně potil. Celkově lze konstatovat, že oproti Doom (2016), kde vám byl do cesty postaven dosti nevýrazný Cyberdemon, se Doom Eternal značně posunul.

Design úrovní vás v Doom Eternal nutí přemýšlet

Posun kupředu Doom Eternal nezaznamenal jen v jednom ohledu. V porovnání s Doomem z roku 2016 bylo značně navýšeno také celkové tempo. Hra je o poznání rychlejší než její předchůdce a AI navíc koná o něco aktivněji, takže se od ní můžete dočkat různých nepříjemných překvapení. Do jisté míry by se dalo říct, že umělá inteligence tu používá elementární formu taktiky. Ta jí umožňuje reagovat na nastalé situace o kapku lépe než byla schopná její starší verze. Při hraní jsem kupříkladu zaznamenal, že rozdělila své síly, nebo naopak zaměřila svou pozornost primárně na jediný bod, kvůli čemuž jsem jí nebyl v daném okamžiku schopen vzdorovat. V jednu chvíli mě dokonce dostala do promyšlené pasti, ze které jsem se prostě nemohl dostat, načež jsem neslavně skonal.

Doom Eternal; gameplay: město Doom Eternal; gameplay: ruiny Doom Eternal; gameplay: stanice
Všechny destinace mají v Doom Eternal svůj osobitý příběh.

V zabijácké práci umělé inteligenci velmi napomáhá design úrovní. Namísto koridoru ze starších dílů série tu dostáváme relativně rozsáhlé arény vyloženě navržené tak, aby v nich probíhal plynulý boj. Každá lokace, do níž zavítáte, vám nabídne velmi specifický styl bojišť, takže pokaždé budete nuceni zvolit trošku odlišnou taktiku než v předchozí destinaci. Prim tu však hraje vždy pohyb, ať už budete bojovat na Zemi, v útrobách vesmírné stanice nebo na některém z mimozemských světů, o vašem přežití bude rozhodovat hlavně to, jak moc budete schopni využít prostředí kolem sebe. Stačí totiž přehlédnutí jedné hrazdy či ignorace průchodu a je po vás, protože ztráta tempa zde ve velkém množství případů znamená na vyšších obtížnostech automatickou smrt.

Velmi rychle se tu kvůli této skutečnosti naučíte přemýšlet o vašich tazích dlouhodobě, nebo minimálně s určitým předstihem, což není při tempu, jaké tento titul má, nic jednoduchého. Čím rychleji se však naladíte na agilnější a hlavně daleko brutálnější vlnu, tím dříve přestanete tolik umírat, jelikož budete schopni daleko lépe reagovat na odlišné situace, a že těch překvapení není při hraní Doom Eternal málo. Hra vám naštěstí dá k dispozici řadu technologických vychytávek, jež vám usnadní rychlé manévrování prostorem, které je občas pro přežití zcela nezbytné. Osobně jsem si nejvíce zamiloval poměry značně redefinující hák připevněný na dvouhlavňové brokovnici, bez kterého bych některé nepříjemné momenty pravděpodobně nikdy nebyl schopen vyřešit.

Doom Eternal - Doom Hunter Base Nightmare I Alza Gaming (Gameplay)

Cesta k primárním antagonistům v Doom Eternal vede vždy skrze hromadu nepřátel a různé pohybové hádanky.

Abyste Doom Eternal celý absolvovali, nevystačíte si jen s rychlou rukou a bystrými reflexy. K jeho zdolání budete potřebovat také ostrou mysl. Hra je totiž plná různorodých pohybových hádanek, bez kterých se na konec úrovně většinou nedostanete. Relativně často budete nuceni přeskakovat přes nekonečné propasti, posouvat těžká břemena či propočítávat údery gigantických kovadlin, aby pod nimi váš šampion prošel bez větší újmy. Po čase vám nepříliš náročné hlavolamy přejdou natolik do krve, že je začnete sami vyhledávat, protože jsou příjemným zpestřením při nekonečné eliminaci démonických monster. Navíc při jejich překonání dostanete k dispozici bonusové předměty, vylepšení a klíče otevírající úrovně výzev, v nichž na vás čeká skutečně ostrá parta monster.

Výstroj si tu vylepšíte i bez přílišné námahy

Speciální úrovně, jež lze otevřít jen za pomoci specifických fialových klíčů, jsou místy, která napoprvé s vysokou pravděpodobností nezdoláte. Když se vám je ve finále podaří pokořit, hra vás za to odmění unikátním klíčkem a několika bodíky, jimž lze vylepšit některou ze zbraní. Celkem má váš hrdina v Doom Eternal devět smrtících nástrojů, upravit však lze jen sedm z nich. Každá palná hračka disponuje dvěma režimy, které je ovšem nejprve nutné aktivovat. Od počátku vlastněnou brokovnici můžete zdokonalit za pomoci součástky umožňující automatickou střelbu, nebo skrze nástavec poskytující v alternativním režimu vystřelování granátů. Všechny namontovatelné zlepšováky navíc ve finále nabízí určitou výzvu, po jejímž splnění jsou posíleny.

Doom Eternal; gameplay: pěst Doom Eternal; gameplay: pila Doom Eternal; gameplay: meč
Na přímou konfrontaci je hlavní hrdina Doom Eternal skutečný odborník.

Když kupříkladu zabijete dvacetpětkrát s dvouhlavňovou brokovnicí hákem zachyceného démona, budete hrou odměněni speciálním hákem, který démona zapálí, díky čemuž z něj získáte pár kousků zbroje k dobru. Pokud přemýšlíte nad tím, jak je možné, že z hořícího protivníka padají pláty, je to primárně kvůli tomu, že se tvůrci Doom Eternal hodně zaměřili na konstantnější střety. V rukou proto často budete mít plamenomet generující energii do vašeho brnění nebo motorovou pilu, která naopak ze zabitých démonů extrahuje munici, jíž není zpočátku nikdy dost. Dobrými služebníky vám budou po několika velkolepých zabitích také vaše pěsti schopné do prostoru vyslat tlakovou vlnu eliminující většinu monster.

Zapomenuto nebylo v Doom Eternal ani na oblíbené runy, z nichž jsem si nejvíce zamiloval kousek, který mi umožňoval dočasně zpomalit čas. Přítomen je také mechanizmus vylepšování zbroje, kterou lze zdokonalovat rovnou dvěma způsoby. Implantovat do ní můžete buď krystaly navyšující objem zdraví, munice a zbroje, nebo po světě různě rozmístěné mince, jejichž dopad na hratelnost mi nepřišel až tak zásadní jako u krystalů. Navíc jich bylo na jednotlivých mapách až příliš mnoho, takže jsem hru zakončil s více než osmi nevyužitými kousky, což mě přivedlo k závěru, že koncept vývoje nebyl zcela dopečen, čemuž bych se nicméně v současném stavu herního průmyslu příliš nedivil.

Doom Eternal - First Slayer Gate Nightmare I Alza Gaming (Gameplay)

Po aktivování Slayer gate vás Doom Eternal vyšle do nepříliš velké arény, kde budete muset eliminovat neustále se rozrůstající pekelné hordy.

Novinka od id Software šlape pekelně dobře

Optimalizace se vývojářům z id Software povedla prakticky na jedničku. Jejich dílo nemá na stroji splňujícím doporučené požadavky problémy s pády či citelnými propady snímků. Po stránce grafiky navíc vypadá Doom Eternal velmi dobře. Jednotlivé úrovně jsou navrženy skutečně detailně, takže se v nich můžete kochat prostředím, stejně tak lze obdivovat detailní design zbraní a nepřátel, na jejichž tváři před smrtí uvidíte veškerou nenávist, jež k vám chovají. Upřímně jsem počítal s tím, že bude mít komplet s optimalizací nemalé potíže, nakonec se ale ukázalo, že tvůrci tentokrát odvedli o hodně lepší práci než v minulosti.

Jedním z nevýraznějších aspektů Doom Eternal je rozhodně soundtrack, který se skutečně povedl. Snad každé bojiště, do něhož na své pouti zavítáte, tu má unikátní ozvučení, jež vždy naprosto pasuje k destinaci, ke které bylo přiřazeno. V lidských městech postižených démony vám bude nabídnuto především dynamičtější pozadí, jež vás vyloženě požene k lepší výkonům a především k vyššímu tempu. Místa zasažená démonickou korupcí vašim uším poskytnou temnotou čišící chór hlasů, které nevěstí nic dobrého. Klid do duše vám naopak přinese návštěva mimozemských lokací, na jejichž soundtracku pracovali primárně osoby s příjemnějším hlasem schopným uklidnit bojem roztěkanou mysl.

Doom Eternal; gameplay: figurka Doom Eternal; gameplay: deska Doom Eternal; gameplay: vývoj obleku
V Doom Eternal samozřejmě neschází ani sběratelské předměty či určitá forma vývoje hlavního protagonisty.

Zatímco v případě optimalizace, grafického zpracování ani soundtracku proti Doom Eternal nemohu vznést jedinou námitku, u technické stránky bych měl jednu výtku. Dílko od id Software obsahuje řadu různorodých bugů. To, že se protivníci občas zasekávají o překážky, bych hře zřejmě dokázal odpustit. Když ovšem démoni začali v průběhu souboje mizet, padat do textur, nebo umírat za nevysvětlitelných okolností, to už jsem přehlížet nemohl. Celkově se však jednalo o chybky extrémně nenarušující hratelnost, přesto však doufám, že se stávající nedostatky podaří co nejdříve odstranit.

Před vydáním Doom Eternal mi řada lidí oznamovala, že se na hru nechystá z prostého důvodu – podle všeho hra potřebovala k fungování další klient, který se jim prostě nechce instalovat. Pokud patříte do této hráčské skupiny také vy, mohu vás uklidnit: hra po vás žádný další klient nevyžaduje. Jediné, co musíte po nainstalování udělat, je zaregistrovat se na stránkách Bethesdy, což však považuji za minimální zádrhel, jenž by případné zájemce rozhodně neměl od koupě odradit.

Doom Eternal - Earth Nightmare I Alza Gaming (Gameplay)

Někteří démoni nepředstavují zrovna nejsehranější partu, jakmile vás však spatří, jejich priority se ihned změní.

Doom Eternal je jednoznačným kandidátem na nejlepší FPS roku 2020

Id Software skrze svou novinku potvrzuje fakt, že když autoři skutečně chtějí, i sebelepší koncept se dá vylepšit. Doom Eternal je rychlejší než jeho předchůdce, disponuje zajímavěji vyprávěným příběhem, propracovanějšími úrovněmi, hutnějším pozadím, perfektním soundtrackem a vyladěnou optimalizací, za niž je třeba tvůrce pochválit. Škoda jen, že se vývojářům nepodařilo zcela vyhnout bugům. Vzhledem k tomu, že jsem zatím neměl možnost otestovat hru pro více hráčů, hodnotím v tento moment jen zpracování složky pro jednoho hráče. Detailnější pohled na multiplayer vám přineseme v následujících dnech, kdy celku udělíme také finální číselné hodnocení...

Doom Eternal; gameplay: eliminace Doom Eternal; gameplay: dorážka Doom Eternal; gameplay: oblek
Zakončovací údery představují něco, bez čeho Doom Eternal nemáte velkou šanci dokončit, protože za jejich provedení získáváte potřebné životy.

Doom Slayer není v Battlemode pro nezkušené

Update: 23. března 2020 • Autor: Ondřej Zeman

... když vývojáři poprvé představili režim Battlemode pro DOOM Eternal, prezentovali ho jako něco s vysokou trvanlivostí a neskutečnou mírou zábavnosti. V aréně se tu střetává trojice hráčů, z nichž dva mají na starosti bytosti pekel, zatímco třetí ovládá, pro většinu hráčů FPS kultovního, Doom Slayera. Ten se v malé aréně musí postavit obrovské přesile, již má na starosti právě dvojice kontrolující démony. Cílem zápasu je eliminace druhého týmu, což není v případě pekelníků vůbec jednoduché, protože se mají potřebu vracet až do momentu, než jsou oba posláni zpátky tam, kam patří. Obě party v průběhu hraní prochází vývojem, v jehož rámci si mohou po každém kole vybrat určité vylepšení, jež je v následující bitvě posílí.

Doom Eternal - Pain Elemental I Alza Gaming (Gameplay)

V zápase s trochu sehranými démony nemá Doom Slayer moc šancí na úspěch.

Archvile disponuje kupříkladu pestrou škálou zdokonalení svých ohnivých útoků, jež po vylepšení mohou fungovat třeba jako obranný mechanizmus proti nepřátelským projektilům, které se budou odrážet zpět ke svému vlastníkovi. Řádně vypapaný Mancubus naopak pracuje s navyšováním efektivity plamenometů, jež jsou pro ty, kteří se k němu přiblíží, naprosto smrtící. Pokud zápas trvá více než tři kola, je všem účastníkům zpřístupněna dovednost, s jejíž pomocí dokáží utkání do určité míry rozhodnout. Démoni mají k dispozici rychlé oživení, plošný heal, posílení spojenců nebo dokonce povolání jednoho ze silnějších pekelníků. Slayer je na tom dosti podobně, jen namísto na kámoše sází spíše sám na sebe, svou futuristickou výstroj a benefity ze zabíjení příšer.

Pokud patříte mezi hráče, kterým FPS moc nejdou, režim Battlemode pro vás bude o něco hůře stravitelný než třeba klasické módy pro více hráčů. Ideální je proto při výběru hrdiny zcela ignorovat Doom Slayera a ujmout se některého z démonů, ve dvou se to přeci jen lépe táhne. Navíc je za ně hraní samozřejmě o něco jednodušší, jelikož vedle kolegy mají ještě k dispozici armádu různorodých příšer typických většinou pro určitého netvora. Stabilně díky tomu budete hrát přesilovku, která vás až tak nebude tlačit do extrémního tempa či divokých výkonů. V kůži hlavního hrdiny kampaně DOOM Eternal jste vlastně ve stabilním zápřahu. Když na pár sekund zastavíte, prostě zemřete obklopení hordou schopnou vás zablokovat prakticky kdekoliv.

Určité typy výstroje jsou pro Doom Slayera daleko užitečnější než jiné.

Kvůli vyšší náročnosti by se Doom Slayera měli ujmout vždy ti, kteří mají trošku představu o tom, jak si udržet tempo, což osobně považuji za fakt značně znepřístupňující režim Battlemode širší skupině hráčů. Vývojáři by měli zapracovat na jeho úpravě či vytvoření druhé o kapku jednodušší verze, ve které by měli šanci také méně zkušení jedinci, s nimiž se tu moc nepočítá. Do jisté míry by úplně stačilo přidat do bojiště pár lékárniček, kusů zbroje a nábojů, jež by ulehčily nováčkům život. Abych řekl pravdu, v případě, že neprojde transformací, tomuto módu z dlouhodobého hlediska moc velké šance na přežití nedávám. Multiplayer celkově Doom Eternal nikterak nepoškozuje a není proto nutné (nyní již závěrečné) hodnocení měnit... kdyby však byl zpracován lépe a hlavně přístupněji, jistě by se z něj stala stálice.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.

Recenze Doom Eternal: závěrečné hodnocení

Hodnocení 93 % Alza Gaming

Singleplayer je v Doom Eternal natolik výraznou složkou, že by bez větších problémů sama o sobě celek utáhla. Pokud patříte mezi fanoušky série DOOM či skutečně hutných FPS se smrtícím tempem, rozhodně byste měli pouvažovat nad koupí, protože hraní tohoto kousku si vychutnáte od začátku až do konce. Jestliže jste spíše milovníky pomalejších stříleček, ruce pryč. Za sebe nákup Doom Eternal doporučuji primárně kvůli povedené kampani, multiplayer totiž je už jen třešničkou na dortu.

Doom Eternal; recenze

• Naprosto strhující tempo
  • O něco hutnější příběh
  • Přítomnost slušné škály informací o univerzu Doom Eternal
  • Slabé stránky nepřátel nutí k taktičtějšímu přístupu
  • Propracované úrovně
  • Perfektní soundtrack
  • Vyšší náročnost
  • Vyladěná optimalizace

• Přítomnost menších bugů
  • Poněkud nevyužitý vývojový strom zbroje
Alza Gaming, banner, slim 2020

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, filmu a esportu, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Sledujte nás na instagramu a facebooku, kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Mé jméno je Ondřej Zeman. Hry hraji rekreačně již od dětství, kdy jsem zcela propadl tahovým strategiím. Svou vášeň jsem naštěstí neztratil ani v dospělosti, díky čemuž se z mého koníčku po čase stalo něco víc než jen pouhá záliba. Aktuálně mám za sebou více než dvě stovky herních recenzí, jimž vévodí primárně texty zacílené na nezávislé projekty, tahová RPG, kvalitní FPS a samozřejmě strategie, u nichž nemám problém strávit klidně i stovky hodin.

HW nároky pro Doom Eternal PC

Operační systém Windows 7/10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5 3.3 GHz / AMD Ryzen 3 3.1 GHz Intel Core i7-6700K / AMD Ryzen 7 1800X