Rapture- Hidden empty L Rapture- Hidden empty P

Duna: Impérium – Vzestup Iksu (RECENZE) – Obchodníci a technologie promlouvají do intrik

Nehostinná, ale bohatstvím opředená pouštní planeta Arrakis, známější pod přezdívkou Duna, se díky novému filmovému zpracování dostává do hledáčků nejen fanoušků literatury a kinematografie, ale také hráčů. Vedle chystané PC strategie Spice Wars na český trh míří mnoho stolních variací. Jedna úspěšná tu ovšem už je – Duna: Impérium, a nedávno k ní vyšlo podařené rozšíření Vzestup Iksu. Více v naší recenzi.

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: obal

Duna: Impérium – Vzestup Iksu ve zkratce

Duna: ImpériumVzestup Iksu

• Žánr: Deckbuilding, workerplacement, strategie
  • Počet hráčů: 1–4
  • Autor: Paul Dennen
  • Vydavatel: Dire Wolf
  • Distributor v ČR: REXhry
  • Herní doba: 60–120 minut
  • Doporučený věk: od 13 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 3,04/5
  • Hodnocení BGG: 8,8 (k 18. 4. 2022)

Obsah recenze Duna: Impérium – Vzestup Iksu

1. Vliv CHOAMu …
  2. … a technologie Iksu
  3. Nové rody přichází do boje
  4. Jak se hraje Duna: Impérium – Vzestup Iksu (pravidla)
  5. Vzestup Iksu je povinnost
  6. Recenze Duna: Impérium – Vzestup Iksu: závěrečné hodnocení

Vliv CHOAMu …

Knižní svět Franka Herberta souhrnně nazývaný Duna si získal zástupy fanoušků, které fascinují místní reálie, propletený politický boj plný intrik a dospělé vyprávění, jež se s hlavními hrdiny nijak nemaže. Popularitu pouštní planety Arrakis zvané Duna znovu zažehla zdařilá filmová adaptace, na jejíž vlně se nyní veze hromada herních titulů. My se dnes zaměříme na deckbuilding a workerplacement deskovku Duna: Impérium, přesněji na její rozšíření Vzestup Iksu. Základní verze si vedla v naší recenzi velmi dobře, ale po několika desítkách partií se začaly objevovat občasné mouchy. Ty ovšem z velké části řeší dnes představovaná expanze.

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: komponenty

Duna: Impérium – Vzestup Iksu (Obsah balení)

Krabice expanze Vzestup Iksu pro deskovku Duna: Impérium obsahuje překryvovou desku CHOAM, desku Iksu, 18 dílků technologií, 12 dřevěných komponent hráčů, více než 65 karet, 6 vůdců, čtyři žetony špehů a pravidla.

V rámci původních mechanik se mnoho nemění, ale objevují se dva elementy, které samotnou hratelnost povyšují o další strategický level. O významnější vliv se hlásí obchodní společnost CHOAM, jejíž role v základní verzi by se dala označit jako „do počtu“ a hráči se často zaměřovali na jiná mocenská uskupení (např. radu Landsraad, Bene Gesserit či Fremeny). V krabici s rozšířením Vzestup Iksu se ovšem objevuje destička k překrytí původního plánu, na níž dostává CHOAM mnohem větší prostor, protože díky ní můžete profitovat na investicích do obchodních cest (čím dále, tím výhodněji).

… a technologie Iksu

Ještě více do bojů o Arrakis promluví zcela nová deska planety Iks, která je v místním světě proslavená technologickými vymoženostmi přinášejícími obrovské výhody. Iksanské vynálezy nejsou nic levného (platí se za ně těžce vytěženým kořením), ale benefity z nich plynoucí mohou rozhodnout do té doby vyrovnanou partii. Veteránům z původního titulu Duna: Impérium se začnou radostí rozpalovat mozkové závity, až zjistí, co všechno se na destičkách technologií nachází.

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: technologie Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: Iks

Duna: Impérium – Vzestup Iksu (Stolní hra)

Nové desky pro Duna: Impérium dokáží pořádně zamíchat zavedenými pořádky.

Kromě okamžitých výhod totiž můžete infiltrovat obsazená pole, zakoupené karty impéria použít hned v dalším tahu a nečekat na míchání, preventivně vyhrávat remízy na konci hry či posílat do boje nečekané jednotky. Společně s novými kartami intrik se můžete připravit na pořádné prasárny, z nichž se napadená strana jen tak nevzpamatuje. Planeta Iks přináší do partií v Duna: Impérium další vrstvu taktických úvah, takže méně rozhodní jedinci mohou propadnout zoufalství a paralýze, protože nejenže nebudou tušit, co se na ně chystá, ale současně budou mít plnou hlavu vlastních pletich. Rozšíření tak funguje jako skvělý impuls k již tak povedené hře, která po právu získala ocenění Trolí palec za nejlepší hru roku 2021

Nové rody přichází do boje

Vedle dvou mechanik zásadně měnících průběh partie se v rozšíření Vzestup Iksu objevuje také několik „menších“ novinek. Jednou z nich jsou bitevní lodě, které dokáží na čas ovládat i obsazená pouštní pole, ale hlavně významně promlouvají do bojů svou silou 3 (navíc nemizí z plánu, ale vždy se vracejí do pevností). Příjemným doplňkem jsou také nové ikonky na kartách, jež vám umožní infiltrovat obsazené boje či ničit karty za určité výhody, případně si tak „vyčistit“ balíček od slabších karet impéria.

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: rody

Přidané velkorody se ve Vzestupu Iksu úspěšně zařadí do bojů o Arrakis.

Uvnitř krabice s expanzí pro Duna: Impérium se také nachází šestice nových postav, jejichž vlastnosti dokáží samy o sobě rozhýbat zavedené pořádky v partiích. Velkorod Vernius se ubírá technologickým a špionážním směrem, Ecazové využívají svých obchodních kontaktů a nespoutaní Moritaniové spoléhají na vliv meziplanetární dopravy pro své pašerácké praktiky. Každý charakter si zaslouží pozornost a vyžaduje odlišný přístup. Opět jsou rozděleni podle náročnosti a k těm hůře „zvladatelným“ si musíte najít cestu, ale při správném vedení se vám velkoryse odvděčí (pomrkávám k tobě, Ileso Ecazová).

Jak se hraje Duna: Impérium – Vzestup Iksu (pravidla)

Vzhledem k tomu, že Vzestup Iksu nese označení expanze, nezahrajete si ji bez původní deskovky Duna: Impérium. Proto nepředpokládám, že čtenář těchto řádků nezná základní mechanismy titulu. Přesto si je připomeneme pro ty, kteří by si chtěli rozšíření pořídit ihned se základní verzí (což mimochodem doporučuju).

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: setup

Příprava partie s rozšířením Vzestup Iksu se nijak výrazně neprotáhne.

Partie se skládá z kol, která jsou tvořena tahy hráčů. V první fázi si doberou karty, které rozhodují, kam budou moci umístit své „pracanty“ kvůli odměnám (z lokací i karet) a jiným výhodám. Posílání agentů definují ikonky v horní části karet (jednotlivé oblasti nesou své symbolické a barvené označení). Až dojdou figurky agentů (nebo i dříve), dojde k fázi odhalení, při níž se využívají vlastnosti karet v dolním řádku. Následně dojde k boji, jehož odměny jsou definovány předem na příslušných kartách na herním plánu. Během kterékoliv fáze mohou hráči využívat karty intrik, které často mění vyznění celé situace.

V kostce nejsou pravidla náročná sama o sobě, problematičnost pro méně zkušené hráče spočívá především v obrovské variabilitě strategií. Paradoxně tak velká svoboda svazuje nováčkům ruce. Po několika kolech ovšem každý zájemce pochytí základní mechanismy a principy, takže se může směle pustit do politického pletichaření s úmyslem ovládnout Arrakis.

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; foto: CHOAM

Vzestup Iksu přináší do deskovky Duna: Impérium také řadu nových karet, jež graficky odpovídají původní koncepci a skvěle pasují na reálie.

Vzestup Iksu je povinnost

Veteráni soubojů o pouštní planetu už zřejmě tuší, že rozšíření Vzestup Iksu pro deskovku Duna: Impérium je pro ně nepostradatelným doplňkem k jejich oblíbené hře. Povedeně totiž poupravuje původní mechaniky a přidává nový strategický rozměr díky iksanským vynálezům. Společně s novým využitím dovedností karet (odlož, znič, infiltruj), bitevními loděmi a neokoukanými velkorody se Vzestup Iksu zabydlí v každé polici. Zarytým fanouškům určitě udělá radost, že vydavatel REXhry se postaral nejen o českou lokalizaci, ale také na náš trh přinesl deluxe verzi figurek nahrazující kostičkové komponenty. Co víc si přát?

Za poskytnutí recenzní kopie Duna: Impérium – Vzestup Iksu děkujeme českému distributorovi hry společnosti REXhry.

Recenze Duna: Impérium – Vzestup Iksu: závěrečné hodnocení

Duna: Impérium – Vzestup Iksu; recenze

Duna: Impérium – Vzestup Iksu

Vzestup Iksu ukazuje, jak dokáže rozšíření vylepšit již tak podařený titul. Expanze řeší některé mouchy původní deskovky Duna: Impérium, ale přináší řadu novinek, které povyšují zážitek ze strategického pletichaření na novou úroveň. Pro fanoušky základní hry nezbytnost.

• Významná role technologií z Iksu
  • Větší vliv CHOAMu
  • Nové dovednosti karet