• Autor: Ondřej Zeman
Herní legenda Gabe Newell nepatří mezi osobnosti, které bychom často viděli, jak někomu dávají rozhovor. Pro server IGN se však včera slušně rozpovídal o řadě zajímavých témat, jež jsme se pro vás rozhodli zpracovat podrobněji. Pro začátek se detailněji podíváme na to, proč si CEO společnosti Valve myslí, že jsme blíže Matrixu, než si lidé uvědomují.
Vydání VR projektu Half-Life: Alyx, pocházejícího z dílen Valve, je prakticky za rohem, a tak se jedna z nejvýraznějších osobností herního průmyslu Gabe Newell rozhodl, že před jejím vypuštěním vystoupí pro server IGN. V průběhu debaty s redaktorem se zaměřil na vývoj série Half-Life, spolupráci s různými slavnými jmény a řadu dalších témat, z nichž nás však nejvíce upoutala část rozhovoru zacílená na myšlenku propojení počítače s lidským mozkem, která se v rovině debat řeší už řadu let. Samotný Newell této tématice věnoval skutečně hodně času. Prakticky by se dalo říct, že se jedná o směr, jemuž věnuje svou pozornost primárně v momentech, kdy jeho pozornost není zatížena prací vyžadující jeho plné soustředění.
Přestože v tento moment nejsme v rámci vývoje technologií pro efektivní propojení mozku a počítače příliš daleko, dá se říct, že určité střípky Matrixu tu máme už nyní, stále je však hodně prostoru ke zlepšení. Podle Gabea Newella ovšem není den, kdy se reálný svět přiblíží tomu, co máme možnost vidět ve sci-fi filmech, příliš daleko. Dle jeho názoru jsme Matrixu blíže, než si většina lidí myslí. Dle Newella si však nemáme představovat film, nýbrž technologické prvky, jež nejsou skrze tlustou vrstvu akce ve snímku vidět. Jakmile se lidstvo posune do této roviny, celkově obrovským způsobem ovlivní schopnost vývojářů vytvářet zážitky. Prakticky by se dalo říci, že s vysokou pravděpodobností budou daleko intenzivnější a reálnější než nyní.
Sám však nebyl úplně schopen vysvětlit, jak přesně bude návrh futuristické technologie probíhat, či jaké problémy by při jejím vývoji mohly nastat. Argumentoval například, že člověku, který nikdy nepoužíval internet, také těžko vysvětlíte jeho fungování. Posílání informací do motorické, či sluchové mozkové kůry je však podle něj daleko jednodušší než třeba navození pocitu chladu. Náš mozek je dle Gabea Newella prostě navržen pro některé procesy lépe, a pro jiné naopak hůře. Než jej však bude schopné lidstvo zcela pochopit, ještě nějaký ten pátek to jistě potrvá. Primární je ale zjistit, které pochody jsou pro člověka skutečně zásadní, a které jsou spíše něčím podřadným.
Jakmile se tuto technologii podaří uvést do chodu, s vysokou pravděpodobností se bude jednat o revoluční milník, který herní průmysl posune kupředu. Každá forma zábavy totiž podle Newella časem zanikne, nebo se určitým způsobem promění, což musí každý člověk pohybující se v zábavním průmyslu chápat, a pokud mu to náhodou v tento moment nedochází, měl by se pořádně zamyslet nad svou budoucností. I když má Gabe Newell očividně velký zájem o vývoj technologií, sám v rozhovoru moc nenastínil, jak moc se na něm on a Valve podílí. Prakticky by se dalo říct, že se jedná o hudbu vzdálené budoucnosti, která k nám na rozdíl od Half-Life: Alyx ještě chvíli nezavítá.
• Zdroje: IGN