• Autor: Jakub Němec
Předpokládané se stalo skutečností. Společnost Sony se rozhodla své exkluzivity z posledních let života konzole PS4 převádět na nový, výkonnější systém PS5. Vedle Spider-Mana či chystané režisérské verze Death Stranding se dostalo také na loňský hit Ghost of Tsushima. Vydání označené jako Director's Cut přináší kromě vylepšené grafiky či plného využití DualSense také příběhovou expanzi na ostrově Iki. Na dalších řádcích se dozvíte, zda se vyplatí do středověkého Japonska vrátit.
zdroj: Sucker Punch
Ghost of Tsushima z toku 2020 doteď považuju za jednu z nejlepších exkluzivit na systém PlayStation 4 a to hned z několika důvodů – skvěle zvládnuté vyprávění, zábavná hratelnost, inovativní průzkum prostředí, úžasný audiovizuál a respekt k tradici japonských samurajských filmů. Pět další ódy na odyseu samuraje/ducha Jina Sakaie při obraně rodného ostrova proti vpádu Mongolů by bylo zbytečné nošení bambusu do lesa, a proto vás raději odkážu na naši recenzi, kde najdete o původní hře studia Sucker Punch vše podstatné. Dnes se totiž zaměříme na verzi Director's Cut, která tuto akční adventuru ze středověkého Japonska obohacuje o příběhovou expanzi a vylepšuje ji pro konzoli PlayStation 5.
zdroj: vlastní
Ostrov Iki je nehostinným místem samo o sobě, ale díky pohnuté historii přímo smrtonosným pro samuraje. Příběhová expanze v Ghost of Tsushima Director's Cut šlape na plné obrátky a zdařile pracuje s předchozím dějem.
Podívejme se nejdříve na rozšíření příběhové části, jež nás vezme na Iki, rebelský ostrov v blízkosti Cušimy, který je s rodem Sakai pevně spjat. V rámci mongolské expanze se zde usídlil nebezpečný Orlí kmen, který sužuje místní obyvatelstvo podivným jedem způsobujícím šílenství. Náš hrdina se zde musí vypravit, aby zabránil jejich příchodu do své domoviny. Expanze skvěle navazuje na ústřední příběhovou kampaň a dokáže hledět na události původní hry novou optikou. Na paty vám bude neustále šlapat rodinná historie, na každém kroku narazíte na odkazy z Jinova života a do toho navíc vstupuje démonická vůdkyně Mongolů Orlice Ankhsar Khatun.
Víc vám o příběhu přibližně na deset hodin (záleží, jak se budete toulat) neprozradím, protože s každým dalším střípkem informací přicházíte o kousek překvapení. Nebudu vám nic nalhávat, scenáristé Ghost of Tsushima si mě v příběhové expanzi omotali kolem prstu. Autorům se totiž podařilo skloubit nové události s těmi původními takovým způsobem, že mi nejednou naskočila husí kůže a s napětím jsem sledoval, jak se jednotlivé události mohou zvrtnout. Samozřejmě musíte počítat s troškou klišé typického pro samurajské filmy z dílen velikánů žánrů jako Akiro Kurosawa, ale to vlastně není vůbec na škodu. Doporučuju se na Iki vydat až po dohrání základní kampaně, protože až pak doceníte detailní propracovanost příběhové linky expanze. A navíc byste na Iki dostali na zadek.
zdroj: vlastní
S Orlím kmenem Mongolů a její vůdkyní si užijete své. Fialoví válečníci patří k těm nejotrlejším v Ghost of Tsushima Director's Cut.
Do fialova odění orlí mongolové jsou totiž tuzí nepřátelé, kteří krutě prověří vaše nasbírané zkušenosti. Objevují se ve velkých houfech, kombinují přednosti svých specialistů a dokáží vám pořádně zavařit. Navíc většina z nich vypadá jako chodící zbrojnice a v průběhu střetu několikrát vymění svůj arsenál, takže musíte neustále dávat pozor a měnit bojové postoje, abyste měli šanci na přežití. V družině s sebou pravidelně mívají také šamana povzbuzující jejich krvelačnost, díky níž na vás soupeři bez přestávky fanaticky útočí. Zkrátka se pořádně zapotíte, abyste z Iki vyvázli se zdravou kůží.
Ghost of Tsushima Director's Cut Bee Man Side Quest I GEM (Gameplay, PS5, No Commentary
zdroj: vlastní
Některé vedlejší questy nemají na mapě ani svůj „otazníček“. Přitom v Ghost of Tsushima Director's Cut skvěle dokreslují atmosféru mongolské invaze.
Paradoxně se mi vyplatilo jednat čestně a vyzývat mongolské dobyvatele na souboj, protože díky své výbavě jsem jich tak během pár vteřin zlikvidoval pět bez ohledu na jejich sílu. Až potom jsem se uchýlil k ninjovským praktikám Ducha a bojiště „dočistil“. To ovšem nefunguje v epických střetech armád, na něž taky dojde. Zde naplno doceníte jedinou přidanou schopnost Jina Sakaie, resp. jeho koně. Váš věrný oř se totiž naučí tryskem prorážet davy, což notně zredukuje počet nepřátel čekajících, až poznají ostří Duchovy katany. Na soubojovém systému jde vidět posun oproti původní hře, protože mi přišel mnohem plynulejší.
K dalším povedeným aspektům Ghost of Tsushima se řadí průzkum prostředí, který nabízí vše od prostorových puzzlů po meditativní okamžiky. I když jsem se snažil odolat svodům krajiny a chtěl jsem se soustředit na příběh, stejně jsem se často přistihl, jak běžím za žlutým ptákem s cílem objevit některý z tajů místní krajiny. Tu jsem narazil na krátkou epizodu s přeživšími, větší quest až na půl hodiny nebo kouzelně zapomenutý kout poetického prostředí. Zkrátka se vám i na ostrově Iki dostane plnými doušky všeho z původní hry, a navíc vedle známých činností budete například osvobozovat zvířecí svatyně, abyste mohli místní fauně zahrát na svou píšťalu.
zdroj: vlastní
Při průzkumu ostrova Iki narazíte na mnoho míst, kde naplno využijete svůj ovladač, třeba při hraní na flétnu. Tvůrci Ghost of Tsushima Director's Cut si nechali prostor i na několik pomrknutí směrem k hráčům.
Jak již bylo naznačeno, verze Director's Cut plně využívá vlastností ovladače DualSense, takže melodii budete sami ovlivňovat pohybem gamepadu v prostoru. Naplno je ve hře využit také repráček v útrobách ovladače, díky němuž budete plně vtaženi do hry. Samozřejmostí je také odezva při soubojích, především střelba z luku reagující na délku míření se povedla. Na druhou stranu při vytrhávání pevných překážek v průchodech mi přišlo, že motorky v ovladači přímo skučí bolestí a v rukou vám zadrnčí až nepříjemně.
Samostatnou kapitolou Ghost of Tsushima Director's Cut je grafické zpracování. Už u původní verze jsem byl naprosto uchvácen tím, co se podařilo autorům ze Sucker Punch vyždímat z dosluhující generace PS4. Jenže nyní se tvůrcům dostal do rukou výkonnější stroj, a tak se audiovizuální orgie posouvají ještě o úroveň výše. Snad každá vteřina z průchodu krajinou by si zasloužila zarámovat, mnohdy se sami zastavíte a budete se tiše kochat krajinou, případně vezmete do rukou píšťalu a budete meditovat mezi pestrobarevnými stromy či s výhledem na pobřeží. Nepamatuju si na hru, kde bych se tolik bavil nicneděláním nebo utopil tolik času v propracovaném fotomódu.
zdroj: vlastní
Jednotlivé screenshoty pořízené během hraní Ghost of Tsushima Director's Cut si zasloužily čestné místo na zdi.
V režisérské verzi Ghost of Tsushima navíc došlo ke splnění některých slibovaných restů, z nichž si nejvíce cením doplněné synchronizaci rtů hlavních postav s japonským dabingem (doporučuju si alespoň na chvilku zahrát v černobílém zrnitém Kurosawa módu s japonštinou, neopakovatelný zážitek i díky povedené české lokalizaci). Navíc se podařilo odstranit většinu technických chyb a bugů, na něž jsem upozorňoval v původní recenzi (nebo jsem mohl mít štěstí a nyní na ně nenarazit). Jde vidět, že autoři během roku udělali na své hře kus práce. A to nemluvím o multiplayerovém zážitku Legends, u nějž řada vylepšení teprve přijde, protože na 3. září se objeví nový mód Rivals.
Přichází čas zúčtovat s Ghost of Tsushima Director's Cut. Pokud se vám vloni z různých důvodů tato povedená PS exkluzivita s českými titulky trestuhodně vyhnula a vlastníte PS5, tak vůbec neváhejte. Dostanete skvěle odvyprávěnou akční adventuru ze středověkého Japonska s odladěnou hratelností, dechberoucím audiovizuálem a bez většiny nešvarů původní hry. Jestli jste již Jinovo dobrodružství absolvovali, tak stojí za pozornost i samotná expanze s ostrovem Iki, jež by si odnesla hodnocení 8/10. Celkově si studio Sucker Punch zaslouží za svou práci pochvalu, což sami uznáte od 20. srpna, kdy Ghost of Tsushima Director's Cut vyjde na PS4 a PS5.
zdroj: vlastní
Fotomód v Ghost of Tsushima Director's Cut vám umožní vytvářet skvělé snímky.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Ghost of Tsushima Director's Cut je akční adventura, kterou vyvíjí studio Sucker Punch a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vyšla 20. 8. 2021 na PS4 a PS5.
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Kopii pro recenzi poskytla česká pobočka společnosti Sony.
Ghost of Tsushima Director's Cut si plně zaslouží vaši pozornost. Původní podařená verze se obohatila o řadu vylepšení pro PS5, a navíc ji rozšiřuje zdařilá expanze, jež skvěle dovypráví příběh Jina Sakaie z jiného úhlu pohledu. Fanoušci japonské kultury a akčních adventur nemusí váhat.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.