Rapture- Hidden empty L vega

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii (RECENZE) – Hůlky připravit!

Potterheads, neboli fanoušci kouzelnického světa Harryho Pottera, budou mít v budoucích měsících žně, protože se na ně valí nejen poslední pokračování filmových Fantastických zvířat, ale také lavina deskovek. Dnes se mrkneme pod víko karetní soubojovce Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii, v níž se stanete čaroději metajícími jedno zaklínadlo za druhým. Jak se titul hraje, se dozvíte v naší recenzi.

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: obal

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii ve zkratce

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii

• Žánr: Karetní, deckbuilding, pro dva
  • Počet hráčů: 2
  • Autor: Kami Mandell, Andrew Wolf
  • Vydavatel: The Op (USAopoly)
  • Distributor v ČR: REXhry
  • Herní doba: 30–60 minut
  • Doporučený věk: od 11 let (klidně i od 8 let)
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 1,73/5
  • Hodnocení BGG: 7,3/10 (k 22. 1. 2022)

Obsah recenze Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii

1. Jako návrat domů
  2. Flipendo, Protecto a špetka mandragory
  3. Jak se hraje Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii (Pravidla)
  4. Soubojový klub pro každého
  5. Recenze Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii: závěrečné hodnocení

Jako návrat domů

V roce 2020 se na českém trhu ukázala krabice v podobě kufru, na níž se mimo znaků čtyř notoricky známých kolejí čarodějnické školy objevil také nápis Harry Potter: Boj o Bradavice. Fanoušci kouzelnického světa, resp. příběhu chlapce, který přežil, si mohli v deckbuildingově pojaté kooperativní deskovce projít všech sedm let knižní/filmové ságy a společně s přáteli odkázat Voldemorta (tedy Vy víte koho) a jeho sebranku do patřičných mezí. Jestli vám tvoření balíčku s čarovnými předměty, pomocníky a zaklínadly padlo do noty, mám pro vás dvě dobré zprávy – chystá se rozšíření Obludné obludárium a taky lze soupeřit v soubojovém klubu.

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: komponenty

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii (Obsah balení):

V krabici deskovky Harry Potter: Boj o Bradavice - Obrana proti černé magii najdete 1 desku cvičiště, 4 velké karty kolejí, 2 stojánky, 24 počátečních karet, 31 karet prokletí, 129 karet Bradavic, 5 žetonů ochromení a 30 vylupovacích dílků.

Právě druhá možnost je předmětem dnešní recenze, protože se věnuje titulu Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii. Jak už název naznačuje, herní principy budou podobné jako ve výše zmíněné hře, i když kouzla budete metat proti sobě. Když jsem otvíral krabici (opět připomínající zavazadlo) s touto karetní soubojovkou, měl jsem pocit, jako bych se vracel domů. Pravidla jsem totiž proletěl během pár minut, karty zběžně zkouknul při míchání a mohl jsem se pustit do partie. Vše bylo tak příjemně známé, ale zároveň jiné, že jsem hned propadl kouzlu čarodějného souboje.

Flipendo, Protecto a špetka mandragory

Průběh partie je přímočará záležitost, u níž od počátku znáte svůj cíl – třikrát omráčit svého soupeře a stát se tak vítězem kouzelnického klání. Jak se toho ovšem zhostit, to už tak jednoduché není. Ani po dvacítce partií bych se neodvážil tvrdit, že znám vítěznou formuli pro tvorbu balíčku. Neustále musíte sledovat, čím obohacuje svůj paklík soupeř a přemýšlet nad vhodnou odpovědí. Už jen příprava startovního balíčku pevně určuje průběh první části souboje, protože si vybíráte z podpůrných zvířat (útočná kočka Křivonožka, léčící žabák Trevor, Sova Hedvika umožňující ukládat zlaťáky). S Křivonožkou na stole totiž soupeři dáváte v prvních kolech docela na frak, ale v průběhu času se může vyplatit mít sovu či žabáka.

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: plocha

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii (Stolní hra)

Každá z karet ve hře Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii bude potterofilům velmi známá. Jejich grafika je založena na filmové licenci.

Každá karta obohacující váš balíček by měla mít smysl a neměla by se v něm objevovat jen tak, alespoň pokud chcete zvýšit své šance na vítězství. Často jsem se přistihl, že jsem nad titulem Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii nepřemýšlel jen v mezích deckbuildingu (tvorba balíčku), ale také engine buildingu (navazování mechanik), což se mi několikrát vyplatilo v závěrečných kolech. Díky štěstí při míchání se mi podařilo využít problematických karet prokletí ve svůj prospěch a uštědřit protivníkovi devítinásobné zranění, na nějž neměl šanci vůbec zareagovat (k porážce s plným zdravím stačí osm).

Vůbec nezáleží na množství karet v balíčku, takže není třeba kupovat v každém kole něco z nabídky, právě naopak, někdy se vyplatí slabá kouzla ze své ruky ničit. Díky méně početnému paklíku totiž protáčíte svá silnější kouzla a předměty častěji než soupeř s dvojnásobným počtem karet. Navíc v nabídce Učebny (draftovací princip nákupu) najdete víc než stovku karet (ty za jednu partii určitě neprotočíte), takže je radost objevovat stále nové možnosti, jak je nakombinovat.

Nebudu vám nalhávat, že se mezi nimi objevují „must have“ karty jako Smrštěná hlava, Ševelissimo či profesor Snape, ale i proti jejich vlivu se dá účinně vzdorovat. Stačí k tomu jen mít kliku a pevné nervy, protože ty vám řádně potečou, když vám soupeř bude sypat do odkládací hromádky jednu kletbu za druhou a vy s tím nebudete mít co dělat. Ona totiž deskovka Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii dokáže rozhodit i úplného stoika typu Sheldona Coopera, protože vrtkavost Štěstěny je zde dost výrazným činitelem. Na druhou stranu jsem se ani jednou nepřistihl, že bych se u partie zabýval jinými činnostmi nebo dokonce nudil, což je výrazným kladem celé hry.

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: spojenci

Spojenci jsou v každé partii deskovky Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii vítaným a povoleným dopingem, který ovšem dost odporuje myšlence původního soubojového klubu známého z děje Tajemné komnaty.

Jak se hraje Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii (Pravidla)

Herní principy deskovky Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii nebudou na hráče klást přehnané nároky. Pokud jste navíc absolvovali alespoň jednu partii v kooperativní verzi Boje o Bradavice, budete jako doma. Principiálně nakupujete karty a skládáte si z nich balíček takový, abyste porazili svého soupeře. Ve svém tahu máte k dispozici efekty karet, jež vyložíte, plus karty spojenců přítomných na stole pro průběh jednotlivého střetu (do omráčení).

Na počátku každé hry Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii dostanete základní paklík (podobně jako např. v deskovce Břink!) se sedmi kouzly Alohomora (neotevírá dveře, ale přináší jeden penízek), kotlíkem k oživování, hůlkou s útokem a jedním pomocníkem (kočka, žába, sova). V této fázi si také vyberete svou kolej (je možné zápolit v rámci jedné z nich), což není jen kosmetická vlastnost. Některé karty totiž obsahují vedle základního efektu také bonusový symbolizovaný znakem koleje. Pokud jej máte vyložený před sebou, ať již základní kartou či na kartě spojence, můžete jej využít. Díky tomu se mohou stát i relativně slabí spojenci součástí vaší taktiky (především zmijozelské efekty dokáží být v závěrečných fázích smrtící).

Od této chvíle se začnete přetahovat se soupeřem na herní ploše o osmi polích pro každého z vás. Útokem jej posunujete k omráčení, srdíčky léčíte vlastní zranění a penízky slouží k nákupu karet z nabídky Učebny (žetony mimo penízky nejsou třeba, protože je hned využijete; výjimkou je schopnost sovy ukládat mince).

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: setup

Příprava partie Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii je otázkou několika málo minut.

Každé kolo začíná vyložením kletby, pokud ji máte na ruce, následně využitím karet a postav před vámi k uzdravení, útoku či nákupu a nakonec přibráním dalších pěti karet do následujícího kola (je nutné učinit na konci vlastního, protože soupeř vám je může svými zaklínadly a předměty redukovat). Nakoupené karty automaticky přicházejí na odhazovací hromádku, takže se do hry dostanou až při dalším míchání (pokud nevlastníte specifická kouzla). Hráči se mezi tahy střídají, dokud není jeden z nich omráčený. Poté soupeři sklidí své karty, promíchají, vrátí se se svými figurkami kolejí na start a mohou rozjet další kolo.

Soubojový klub pro každého

Uvnitř krabice vás bude čekat grafika založená na filmové licenci s tvářemi známými ze stříbrného plátna a tradičním českým překladem (o něj se postaral vydavatel REXhry, existuje také slovenská verze Boj o Rokfort). Škoda jen měkkých karet, které se častým mícháním brzy poškodí (obaly na ně by měly problém vyřešit). Jedním z kladů deskovky Obrana proti černé magii je dobrá přenosnost, protože samotná krabice není nijak velká, ale v základu potřebujete jen desku a karty (žetony jsou spíš pro přehlednost), které snadno sbalíte na cesty.

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; foto: karty

Kombinování karet v deskovce Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii jen tak neomrzí, protože budete ve svém balíčku stále objevovat zajímavé návaznosti.

V případě, že hledáte svižnou hru pro dva s jednoduchými pravidly, tak by se vám deskovka Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii měla trefit do vkusu. Pokud jste navíc příznivci světa „chlapce, který přežil“, případně původní kooperativní hry Boj o Bradavice, nemáte moc nad čím přemýšlet. Jestli vám ovšem vadí větší míra náhody a menší kontrola nad děním na herní ploše, buďte opatrní.

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii děkujeme českému distributorovi hry společnosti REXhry.

Recenze Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii: závěrečné hodnocení

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii; recenze

Harry Potter: Boj o Bradavice – Obrana proti černé magii je svižná soubojová karetka pro dva, v níž si tvoříte svůj balíček kouzel, spojenců a předmětů, abyste omráčili v kouzelnickém souboji soupeře. Díky jednoduchým pravidlům si ji zahraje každý, kdo se neštítí větší nahodilosti v partii.

• Jednoduchá pravidla
  • Soubojový deckbuilding
  • Možnosti kombit karty