Cenové bomby jsou tady! Vyber si z produktů za extrémně nízké ceny a přesvědč se sám!

PS summer PS summer P

Hot Wheels Unleashed (RECENZE) – Ty pravé od Mattela

• Autor: Filip Němec

Adaptace je důležitá nejen z hlediska evoluce a přežití ve zvířecí říši, ale také v té herní a byznysové. O podobný přerod z fyzické dětské hračky do videoherní zábavy určené i dospělým se stejně jako stavebnice LEGO pokouší autíčka Hot Wheels. A stejně jako dánské kostičky tak i tato plastová autíčka od Mattela neskrývají nic ze své podstaty. Hot Wheels Unleashed dává jasně najevo, o čem tyto autodráhy jsou – o sbírání plastových autíček, stavění roztodivných závodních tratí a pochopitelně závodění. Jak se italským vývojářům ze studia Milestone podařilo přetavit hračky Hot Wheels do videoherní podoby, se dozvíte v naší recenzi.

Hot Wheels Unleashed; wallpaper: cover

zdroj: Milestone

Hot Wheels Unleashed (RECENZE PS5) – Obsah článku

1. Jednoduchý, ale zábavný jízdní model
  2. Plastová autíčka Hot Wheels Unleashed si zamilujete
  3. Loot boxy… naštěstí bez mikrotransakcí
  4. Kariéra je největší zklamání Hot Wheels Unleashed
  5. Vynikající splitscreen i detailní editor
  6. Zábavná arkáda s několika chybami
  7. Recenze Hot Wheels Unleashed: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro Hot Wheels Unleashed PC

Jednoduchý, ale zábavný jízdní model

Hot Wheels Unleashed je arkáda nejtvrdšího zrna. Tak moc velká arkáda, že poslední díly Need For Speed vám budou s trochou nadsázky připadat jako solidní simulátor, v tomto případě však jde jednoznačně o pochvalu. Jízdní model totiž dobře vystihuje samotnou podstatu skutečných Hot Wheels autíček, které v podstatě jezdí sami. Ovládání je tak velmi jednoduché a vražení do svodidel… tedy, pardon, v tomto případě do okraje plastového dílku autodráhy, vás jen mírně zbrzdí a bez mrknutí oka jedete dál.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: zatáčka

Hot Wheels Unleashed se ze sebe nesnaží dělat něco, co není. Plastová autíčka na plastové autodráze u vás doma, tentokrát ovšem ve virtuální podobě.

Přesto mě jízdní model baví, je totiž postaven na jednoduchém principu překážek na trati ustavičně testujících vaše reflexy a rozličně kroucených zatáček, které je potřeba projíždět smykem. Ten vám totiž dobíjí zrychlení, bez jehož používání nelze myslet na stupně nejvyšší. Dostat autíčko do smyku není vůbec složité, ovšem udržet ho v něm delší dobu a to tak, abyste nenarazili do okraje většinou dost úzké dráhy a smyk se nepřerušil, to už chce trochu cviku.

Každé auto se totiž řídí trošku jinak, i když se vše samozřejmě nese na vlně přísné arkády, takže nečekejte ani kapičku realismu, popelářský vůz se totiž dokáže v zatáčce splašit stejně jako Chevrolet Camaro. S některými vozy ale musíte přejít do smyku ještě před samotnou zatáčkou, abyste její apex ladně vybruslili jako Martina Sáblíková, zatímco se supersportem Koenigsegg Jesko (byť stále v provedení přiznaného plastového autíčka) zase naskakujete do smyku až v poslední možný moment.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: popelářské auto Hot Wheels Unleashed; gameplay: smyk

Obrázek 1: V Hot Wheels Unleashed spolu může vést vyrovnaný souboj i popelářské auto a formule. Obrázek 2: Smyk je nejlepší přítel řidiče. Tedy alespoň v Hot Wheels Unleashed.

Plastová autíčka Hot Wheels Unleashed si zamilujete

V Hot Wheels Unleashed stejně jako v jiných závodních hrách platí, že zatímco tratě a prostředí hry jsou hlavní ingrediencí, právě auta jsou kořením dávajícím výslednému pokrmu ten pravý šmrnc. V případě Hot Wheels Unleashed to platí dvojnásob, protože jako samotná hra jsou i všechny vozy licencované. Při vydání dostupných 66 autíček patří pod ikonické Hot Wheels série jako jsou Želví Ninja, Návrat do budoucnosti, Batman, či legenda mého dětství Knight Rider nebo jde o repliky skutečných vozů od značek jako Audi, Chevrolet nebo Ford.

Modely vozů zcela okatě přiznávají svůj původ, tedy ani ne tak stovky kil vážící žrouty benzínu, jako spíše plastové hračky pro děti, které rádi ukážou svůj umělohmotný původ či dokonce nedokonalosti ve zpracování. Všechna vozidla lze navíc postupně vylepšovat, byť velmi jednoduchým a ryze arkádovým způsobem.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: start Hot Wheels Unleashed; gameplay: start, Koenigsegg Jesko

Vůz lze vylepšit třikrát a každý upgrade zlepší zrychlení, maximální rychlost, ovládání a sníží brzdnou dráhu.

Loot boxy… naštěstí bez mikrotransakcí

Velmi solidní pocit z autíček bohužel sráží způsob jejich získávání. Některé sice dostanete jako odměnu za vyhrané závody, většinu z nich si ale taháte z takzvaných blind boxů, jež získáte za vyhrané závody. Jejich otevřením vám hra vylosuje náhodné autíčko jako odměnu, takže jste čistě v rukou štěstěny a věřte mi, že velmi často dostanete auto, které už ve své garáží máte. Nechtěné kusy lze naštěstí prodat za herní měnu.

Ta má několik účelů a jedním z nich je právě nakupování autíček v herním obchodě. Tento prvek zde tedy nechybí, ale podobá se spíše klasické nabídce v rámci mikrotransakcí. Hra v určitých časových intervalech točí 5 náhodně vybraných autíček, které si lze pořídit za herní chechtáky. K mému zděšení jsem však zjistil, že časový interval pro obměnu nabídky není vázán na reálný čas, ale na ten strávený ve hře. Takže pokud se vám ani jedno z pěti dostupných autíček nelíbí, musíte počkat přes víc než 3 hodiny, což je doba, za kterou budete mít hotovou polovinu kampaně.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: lootbox Hot Wheels Unleashed; gameplay: obchod s auty

Obrázek 1: Tato obrazovka na vás vyskočí hned po zapnutí hry, naštěstí se ale příliš lekat nemusíte. Mikrotransakce (za reálné peníze) Hot Wheels Unleashed neobsahují. Obrázek 2: 5 aut z 66 dostupných. Takhle si obchod s auty úplně nepředstavuji.

Příliš tak nechápu, proč hra nenabízí klasický obchod s auty tak jako v případě jiných her, protože (světe, div se), přesně tak nakupujete i skutečná Hot Wheels autíčka – jdete do obchodu a vyberete si přesně ten model, který chcete. Netaháte si náhodná autíčka z klobouku. Naštěstí čest autorům alespoň za to, že hra nenabízí žádné mikrotransakce. Vozidla buď musíte vyhrát nebo koupit za herní měnu. Tu ale získáváte pouze za závodění a nelze si ji koupit za reálné peníze.

Kariéra je největší zklamání Hot Wheels Unleashed

Hlavním režimem kde lze autíčka (respektive především blind boxy) vyhrávat, je kariéra Hot Wheels City Rumble. Ta je tvořena mapou městečka Hot Wheels, na které najdete jednotlivé závody. Ty na sebe navazují tak, že výhrou jednoho závodu se vám vždy odemkne jeden další, popřípadě i dva, zatímco jedna závodní větev skončí výhrou blind boxu ve slepé uličce a již nepokračuje. Princip velmi jednoduchý, patrně i s ohledem na mladší publikum, které bude Hot Wheels Unleashed jistě lákat, bohužel celkový zážitek z kampaně dost kazí.

Hot Wheels Unleashed; screenshot: City Rumble kampaň

Srdcem kampaně je mapa města Hot Wheels City, které vám bez nějakého většího smyslu předhazuje jednotlivé závody.

Do hraní dalších závodů vás motivují pouze výhry v podobě nových autíček, respektive blind boxů a herní měna. Ve výsledku tak jde pouze o samostatné závody bez jakékoli stopy příběhu či jen sebemenšího naznačení, proč vlastně v Hot Wheels městečku závodíte. Vlastně si musíte vše sami domyslet, jako když si hrajete se skutečnou Hot Wheels závodní dráhou. Od hry však právem očekáváte trošku něco jiného a desítky nijak nesouvisejících závodů rozhodně nepůsobí jako kampaň coby středobod celé hry.

Pro mě osobně má navíc hořkosladkou příchuť i odemykání nových závodů. Popisek tak zvaných Secret tratí vám má totiž dát vodítko, jak je odemknout. Kryptické věty obsahují názvy závodů jako The Best a v textu se objevují jména aut jako Motosaurus. Z toho musíte vydedukovat, že s vozem Motosaurus je třeba absolvovat závod The Best, problém ovšem nastane, když tento závod ještě nemáte odemčený či vám ve virtuální garáži chybí Motosaurus a jak už jsem zmínil, jeho získání je tak trochu v rukou paní štěstěny. Já jsem se například zasekl na několik hodin, protože závod The Best jsem neměl odemčený, takže jsem toto vodítko považoval za nutnost zajet nejlepší (anglicky „best“) čas s vozem Motosaurus, což samozřejmě nic neodemykalo a já frustrovaně zkoušel bez výsledku vše možné.

Hot Wheels Unleashed - college campus COPO Camaro gameplay I Alza Magazín

Závody se odehrávají v šesti různých lokacích jako je univerzita, skate park či staveniště vysoko nad zemí.

Vynikající splitscreen i detailní editor

Mimo hlavní kampaň Hot Wheels City Rumble pak v nabídce najdete ještě klasickou možnost spuštění rychlého závodu, kde si navolíte trať a další podmínky. Nechybí samozřejmě ani multiplayer nabízející soukromé i veřejné závody pro 12 hráčů. Matchmaking funguje velmi rychle a nezaznamenal jsem žádné technické potíže při hraní online, takže pokud vás Hot Wheels Unleashed chytne, rozhodně multiplayer vyzkoušejte. K mému potěšení pak nechybí ani splitscreen, což jak věřím, bude pro mnohé hráče velmi oblíbená zábava. Arkádovost a jednoduchost hry přímo vybízí k rychlému závodu třeba s návštěvou.

U hry vycházející ze stavebnice logicky nesmí chybět ani editor tratí, který do velké míry vynahrazuje mdlou a nevýraznou kampaň. Editor má být v podstatě stejným nástrojem, v němž samotní autoři vytvářeli originální tratě a skutečně jde o propracovaný editor nabízející pro tvořivé hračičky vyžití na dlouhé hodiny. Robustnost editoru může být zprvu překážkou, konzolový ovladač je však nečekaně dobrým parťákem a brzy budete vytvářet klopené zatáčky přecházející do gravitaci popírajících smyček či pasáže, kde se závodí vzhůru nohama. Pochopitelně se myslelo i na druhou skupinu hráčů – pokud se necítíte jako tvůrce ale spíše jako konzument obsahu, můžete vybírat z nepřeberné nabídky fanouškovských tratí a závodit na nich.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: pracovna Hot Wheels Unleashed; gameplay: staveniště v oblacích

Byť je samostatných prostředí pouze šest, jsou natolik rozmanité, že se jejich opakování nezají. Stačí, že se střídají samotné tratě, které jsou v této šestici úrovní poskládané.

Zábavná arkáda s několika chybami

Hot Wheels Unleashed je tak hrou plnou protikladů. Jednoduchý leč zábavný jízdní model je v podstatě to jediné, co vás udrží při hraní jinak nudné kampaně, kde získávání nových vozů je do velké míry závislé na náhodě. Hot Wheels Unleashed rozhodně není závodní hrou roku, ale své cílové publikum nezklame. Ostatně i mě hraní bavilo, byť některé zásadní problémy či snad dokonce přešlapy, jako je systém odemykání závodů v kampani, mě nemile překvapily.

Nepochybuji, že tatínci si se svými synátory užijí u Hot Wheels Unleashed hodiny zábavy, zatímco náročnější hráči ocení i povedenou grafickou stránku plně respektující původ plastové dětské autodráhy převedené do videoherního světa. Vcelku inovativně působí také navázání hudby na rychlost vašeho auta, když totiž například zapnete nitro, hudba se zrychlí, zatímco při nárazu se naopak téměř zastaví. Škoda jen, že samotné skladby se rychle ohrají a rozhodně nepatří do ranku zapamatovaní si hodných herních soundtracků. PlayStation 5 majitele potěší také podpora ovladače DualSense, byť nejde o tak velký wow efekt, jako v případě jiných závodních her.

Hot Wheels Unleashed; gameplay: magnetická trať Hot Wheels Unleashed; gameplay: hlavou dolu

V Hot Wheels Unleashed si nikdy nemůžete být jisti, kde je „dole“ a kde je zrovna teď „nahoře“.

Hot Wheels Unleashed (RECENZE)

Závodní arkádu Hot Wheels Unleashed vyvíjí a vydává společnost Milestone. Titul vychází 30. 9. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Switch.

Tato recenze byla napsána pro PlayStation 5 verzi, kopii hry pro recenzi poskytlo vydavatelství Comgad.

Hodnocení7/10 DOBRÁ

Hot Wheels Unleashed doručilo slibované – přístupnou arkádovou zábavu, jež ctí svou předlohu ve fyzické autodráze s plastovými autíčky. Potěší vás jednoduchý, ale zábavný jízdní model, skvělý editor tratí i design těch, které už autoři vytvořili, zároveň se ale připravte na některé nedomyšlené herní mechaniky, jež mohou hraní čas od času znepříjemnit.

Hot Wheels Unleashed; recenze

• Citlivé převedení dětské autodráhy do herního světa
  • Jednoduchý, ale zábavný jízdní model