Kirby and the Forgotten Land (RECENZE) – Roztomilá skákačka poprvé ve 3D světě

• Autor: Filip Němec

Mezi Nintendo postavami je za hlavního otloukánka Luigi, oproti Kirbymu je však tento strašpytel, který je Mariovi věčně za zadkem, hotová superstar. Kirby je totiž nenápadná koule slizu, jež na první pohled zaujme jen svou roztomilostí, ale díky jeho unikátní schopnosti je již několik desítek let pěkně nebezpečným protivníkem. Co přesně Kirby tak úžasného umí a jak se mu podařilo jeho superschopnost využít vůbec poprvé v trojrozměrném prostředí, zjistíte v recenzi Kirby and the Forgotten Land.

Kirby and the Forgotten Land; screenshot: cover

zdroj: HAL Laboratory

Kirby and the Forgotten Land ve zkratce

Kirby and the Forgotten Land

• Žánr: Skákačka
  • Vývojář: HAL Laboratory
  • Vydavatel: Nintendo
  • Čeština, česká lokalizace: Ne

• Datum vydání a platformy: 25. 3. 2022 na Switch

Kirby and the Forgotten Land (RECENZE Switch) – Obsah článku

1. Kirby and the Forgotten Land objevuje trojrozměrné světy
  2. Hrdina s apetitem
  3. Je libo postapokalyptické město, zábavní park nebo poušť?
  4. Kirby a nintenďácké déjà vu
  5. Recenze Kirby and the Forgotten Land: závěrečné hodnocení

Kirby and the Forgotten Land objevuje trojrozměrné světy

Nintendo s vydáním Switche započalo novou éru. Co se her týče, změny se dějí ve dvou hlavních směrech. Za prvé na konzoli od Nintenda začaly vůbec poprvé vycházet západní hry, byť většinou ve formě portů, ačkoli že na Nintendo zařízení budete masakrovat pekelné zplozence v Doomu, to by vám ještě před deseti lety nikdo neuvěřil. Hlavními ikonami jsou ale stále Mario a další postavičky Nintendo univerza, i zde však musel přijít vývoj.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: zábavní park

Nejnovější dobrodružství díky přechodu do 3D prostředí vytahuje nové triky, ale budete je znát už z jiných Nintendo her.

Jednotlivé značky Nintenda se tak od vydání Switche plnohodnotně přesouvají do trojrozměrného prostředí a ty, které to už stihly o pár let předtím, jako třeba série Super Mario, naopak začínají laškovat s koncepty otevřeného světa. Kirby ovšem většinu času patřil spíše do druhé ligy, a přestože to nemyslíme špatně, za Mariem a dalšími hvězdami byl vždy mírně pozadu. Kirby and the Forgotten Land tedy není „velká“ hra s otevřeným světem ve stylu Switch launchovky Super Mario Odyssey, ale vůbec poprvé se tato roztomilá růžová koule podívá do plně trojrozměrného prostředí, a protože s touto transformací mají v Nintendu bohaté zkušenosti, asi vás nepřekvapí, že se výsledek povedl.

Hrdina s apetitem

Kirby byl a stále je v základu vcelku prostá skákačka se zdánlivě bezmocnou, leč neuvěřitelně roztomilou hlavní postavou. Kirby toho totiž sám o sobě moc neumí: kromě klasického úskoku, možnosti vyskočit do vzduchu a nasátím vzduchu se nafouknout jako balon a plachtit prostorem, má ale jednu velmi šikovnou vlastnost. Svým mohutným dechem totiž umí nasát okolní objekty a to včetně nepřátel, které tím nejenom eliminuje, ale také převezme jejich schopnosti.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: skákací pasáž Kirby and the Forgotten Land; gameplay: kluzák

Pestrost je v Nintendo skákačkách důležitá, takže chvíli hopsáte přes rotující ostny a za chvíli jako kluzák plachtíte vzduchem. Co na tom, že to vše už jste ve hrách od této značky zažili snad tisíckrát.

Kirby je tak chameleonem schopným v mžiku se stát mistrem v boji na blízko s dlouhým mečem, vrhat čepele vracející se jako bumerang, ze chřtánu plivat na protivníky plameny či naopak ledovou tříšť, díky které se prostorem nepohybuje po svých, ale ladně bruslí. Kirby je tedy takovým univerzálním vojákem, který na sebe bere zrovna tu podobu, jež se pro daný level nejvíce hodí a rázem je z obyčejné kuličky růžového slizu obávaný protivník. Musíte si ovšem dávat pozor – pár úderů soupeře z vás totiž danou schopnost může doslova vymlátit, a pokud ji nestihne zpět nasát, jste zase bezbrannou roztomilou hroudou.

Těchto schopností je zhruba deset a většinu z nich budete už znát z předchozích dílů, přičemž je můžete průběžně vylepšovat a tím nejen zvyšovat poškození, ale také odemykat nové útoky. Nečekejte však žádné robustní stromy dovedností, vše je velmi přímočaré a jednoduché, ale k hratelnosti se to hodí. Co je naopak novinkou, je možnost nasát daleko větší objekty, a tím Kirbymu propůjčit výrazně odvážnější schopnosti. Můžete pozřít automobil a brázdit s ním rozsáhlejší úrovně nebo nápojový automat a plechovky poté použít jako munici. Jde o fantastická zpestření, která mají nejen skvělou hratelnost, ale také vás pobaví jejich vtipné zpracování.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: auto Kirby and the Forgotten Land; gameplay: automat

Je trochu škoda, že podobné momenty jsou předem naskriptované. Pokud se jednou Kirby vydá cestou sandboxové hratelností jako Super Mario, rozhodně se chci převtělovat v auto kdykoli budu chtít!

Je libo postapokalyptické město, zábavní park nebo poušť?

Mimo originální dovednosti však autoři šli podle osvědčeného mustru, který fanoušci Nintenda znají už desítky let. Celá hra je rozdělena na mnoho samostatných úrovní, mezi nimiž se pohybujete prostřednictvím mapy, která je (opět jak je zvykem) interaktivní a nejde jen o ťukání na ikonky, ale ani zde se žádná revoluce nekoná.

Kirby and the Forgotten Land je rozděleno na šest odlišných světů a každý z nich nabízí zhruba šest úrovní. Rozmanitost je jako u jiných Nintendo skákaček klíčem k tomu, aby vás jinak v zásadě obyčejná hratelnost po chvíli nenudila a daří se to autorům i v tomto případě. Každá úroveň je navíc příjemnou výzvou, logicky nechybí řada tajných odboček, skrytých levelů a bonusů a byť se neubráníte pocitu, že mnoho prvků jste už viděli v několika jiných hrách od Nintenda, díky schopnostem chorobného nasávače Kirbyho očividnou recyklaci autorům odpustíte.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: mapa pobřeží Kirby and the Forgotten Land; gameplay: mapa džungle

Nejen v rámci jednotlivých světů, ale i samotné levely v nich se vždy jeden od druhého dostatečně odlišují.

Vedle hlavních úrovní pak v jednotlivých světech najdete i řadu bonusových výzev, v nichž sesbíráte materiály potřebné ke zmíněnému vylepšování jednotlivých dovedností. To probíhá ve vesničce zbudované postavičkami Waddle Dee, které musíte s Kirbym zachránit. Vesnice působí jako hlavní hub, kde můžete také doplnit zdraví či se pustit do řady miniher, a dokonce vyřešit jednu záhadu.

Kirby a nintenďácké déjà vu

Patrně jste si už všimli, že z hraní Kirby and the Forgotten Land mám trochu smíšené pocity. Pokud dám stranou povedený přechod do 3D prostředí a novou schopnost nasávat i výrazně větší objekty, začínají se autoři hodně opakovat, a to nejen v rámci Kirbyho dobrodružství, ale všech Nintendo hopsaček. Něco znáte z výprav Yoshiho, další prvky vám zase připomenou Donkey Konga či starší hry s Mariem. Já osobně jsem se zatím nedostal do bodu, kdy by mě to nějak výrazně štvalo, protože vždy vývojáři přidají něco málo nového, ale již delší dobu mám obavy z toho, aby se v Nintendu nezacyklili a neusnuli na vavřínech.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: trubka Kirby and the Forgotten Land; gameplay: fotokoutek

Kirby si drží svou obvyklou úroveň humoru, kterým dokáže rozesmát malé i velké hráče.

Třeba taková kooperace funguje stejně jako v posledním Donkey Kongovi. Je sice skvělé, že můžete hrát ve dvou, ale druhý hráč nemůže používat dovednosti nasátých protivníků, a tak je pouze takovým sběračem hvězdiček. Co mě zklamalo, jsou i bossfighty postrádající charakteristický nintenďácký důvtip. Celkově jednoduší hratelnost a zaměření na děti ilustruje i dvojice obtížností, kdy ta nejnižší je skutečně procházka růžovým sadem, a i ta druhá nebude pro harcovníky skákaček žádnou výzvou, zejména jakmile vylepšíte jednotlivé schopnosti.

Přesto všechno je Kirby and the Forgotten Land hra neuvěřitelně chytlavá, a byť se začíná originálnost vytrácet, pořád lze říci, že v rámci aktuálních her i mimo Switch nic podobného v současnosti nenajdete, za což vděčíme Kirbymu, jehož schopnost kopírovat dovednosti soupeřů je jednoduše geniální. Jeho výpravu do Zapomenuté země tedy i tak doporučuji, a pokud jste s předchozími díly zatím neměli tu čest, s klidem si připočtěte jeden bodík k dobru.

Kirby and the Forgotten Land; gameplay: ve vodě Kirby and the Forgotten Land; gameplay: nákupní centrum

Graficky se Kirby and the Forgotten Land drží zajetého mustru Nintendo skákaček na Switchi. Sází na líbivou pestrobarevnou grafiku, která rozhodně neurazí, ale s „velkými“ plošinovkami typu Ori and the Will of the Wisps se rovnat nemůže.

Kirby and the Forgotten Land (RECENZE)

Tato recenze byla napsaná pro Switch verzi hry.

Hodnocení7/10 DOBRÉ

Kirby se úspěšně přesunul do plně trojrozměrného světa a přináší si do něj všechny své hlavní zbraně. Pokud jste zatím tuto růžovou kuličku neznali, budete ze hry nadšení, jestli ale patříte mezi fanoušky série a skákaček od Nintenda obecně, může vás zklamat menší množství novinek, byť ty, které autoři připravili, rozhodně stojí za to.

Kirby and the Forgotten Land; recenze

• Úspěšný přechod série do 3D prostředí
  • Rozmanitost jednotlivých úrovní a světů