• Autor: Jakub Němec
Night City, místo, po jehož návštěvě touží snad každý fanoušek futuristické budoucnosti. Počítačová hra Cyberpunk 2077 vzbuzuje vášně diskuzemi, co nás bude v příběhu čekat. Už víme, že podstatnou část naší pozornosti uzme Johnny Silverhand aka Keanu Reeves, ale jinak o příběhu titulu z útrob studia CD Projekt RED moc nevíme. Pokud ovšem nezabrouzdáme do deskovkové předlohy. Co nám naznačilo pen&paper RPG a co vypustili sami vývojáři, se dočtete v našem článku.
Cyberpunk 2077 (hra) | Cyberpunk 2077 (IP)
Akční RPG Cyberpunk 2077 vyvíjí studio CD Projekt RED a vydává společnost CD Projekt. Hra vychází 10. 12. 2020 na PC, PS4, Xbox One a Stadii. Titul bude v den vydání hratelný i na PS5 a Xbox Series X/S, plnohodnotná next-gen verze však dorazí až v roce 2021. Cyberpunk 2077 vychází s oficiálním českým překladem (text) a neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Vše, co víme | Recenze | Tipy | Korporace a gangy v Cyberpunku 2077 – Kdo ovládá Night City? (TÉMA)
Dějiny Night City, stejně jako celého univerza, ovlivnily války mezi nadnárodními megakorporacemi. Ta poslední, čtvrtá, rozdala karty na stůl v takové podobě, s jakou se pravděpodobně setkáme v Cyberpunk 2077. Jenže od roku 2025, kdy skončily oficiální boje japonského uskupení Arasaka zaměřujícího svou pozornost na bezpečnost, výrobu a bankovnictví s korporátem Militech věnujícím se vojenským technologiím a výrobě robotických rukou, se situace změnila.
Vedle osmi oficiálních ekonomických hegemonů se k boji o moc přidaly neoficiální, specificky zaměřená uskupení a gangy určující chod v podsvětí města, které nikdy nespí. Vývojáři z CD Projekt RED postupně vypouštějí střípky informací o jednotlivých formacích ovlivňujících život v Night City. Pojďme se tedy společně podívat na ty potvrzené, ale také na ty, které by se třeba objevit mohly, protože vývojáři vycházejí z pen&paper RPG předlohy od Mika Pondsmitha, jenž s autory počítačové hry úzce spolupracuje.
Na oficiálním twitteru Cyberpunku 2077 se prozatím objevila pětice uskupení, z nichž některá jsou známá hráčům papírové předlohy, zatímco jiná se vytvořila až v mezidobí 2025 – 2077. Mezi úplné nováčky na poli mocenského přetahování patří tzv. Moxes, kteří založili svou skupinu v roce 2076 po smrti Elizabeth „Lizzie“ Borden, vlastnice striptýzového klubu a bývalé prostitutky. Lizzie ke svým svěřencům přistupovala s respektem a chránila je proti násilnickým klientům (co by za to daly lehké holky v GTA 5, že?). Její smrt zburcovala ostatní provozovatele nejstaršího řemesla a členové frakce Moxes chrání holky a kluky na ulici před násilím a zneužíváním. Ve hře samotné by mohla být tato frakce zdrojem šťavnatých drbů a informací.
Hodně zajímavě se jeví forma místní domobrany s názvem 6th Street. Jejími členy jsou veteráni čtvrté korporátní války, kteří už mají dost neschopnosti místního policejního sboru (NCPD) v řešení zločinnosti v ulicích Night City. Proto vzali situaci do svých rukou a sjednávají pořádek svým zkrouceným (a mnohdy zřejmě zvráceným) pohledem na spravedlnost v komunitě Vista del Rey. Jestli bych si měl tipnout, tak střety s nekompromisními veterány poslední války budou hodně krušné i pro sebemenší prkotinu a budeme se tak pravděpodobně opatrně učit, jak se k členům tohoto nevyzpytatelného gangu chovat.
Ještě větší problémy by mohly nastat při jednání bitkařského gangu Animals ze západní Pacificy. Pokud si vzpomínáte na dojmy z loňské gamescomové prezentace, tak právě tyto implantáty, steroidy, ultra testosteronem a zvířecími hormony vylepšené bezmozky se nevyplatí naštvat. Jejich snížený práh bolesti, nadlidská síla a věrnost svému bratrstvu z nich dělá bandu, s níž se nebudete chtít potýkat. Cyberpunk 2077 se chlubí různými přístupy ke hraní, takže můžete ze své postavy udělat podobně muskulaturní monstrum frčící na podpůrných prostředcích z inhalátoru a jít s nimi do přímého střetu, nebo je raději obejít a chytře likvidovat ze zálohy. V Night City vám nikdo nic diktovat nebude.
Z veškerých dostupných videomateriálů o Cyberpunk 2077 na vás může padnout depresivní pocit, že obyčejný člověk v budoucnosti nebude mít šanci promluvit do svého osudu a rozhodovat o něm budou jiní, především vlastníci velkých korporací. Náš hrdina/hrdinka do velkých dějin Night City zcela jistě promluví, a proto narazí na zakázky a zřejmě také nenávist megakorporací. Prozatím nám CD Projekt RED oficiálně představil dvě. První z nich je původce čtvrté korporátní války japonská společnost Arasaka, jež v roce 2077 dodává svá vozidla a zbraně policejnímu sboru a která zároveň působí v bankovnictví či zákonodárných kruzích. Jejich hlavními nástroji jsou informace (vydírání), úplatky a nahánění strachu (exemplární popravy). Řekl někdo Yakuza?
Druhý potvrzený konglomerát původně pochází také z Asie, přesněji z Číny. Jedná se o společnost Kang-Tao zaměřující se na vyvíjení a výrobu chytrých zbraní. Možná si vzpomenete na zmínku tvůrců o zbraních, jež vám umožní vystřelit tepelně naváděné projektily, abyste mohli zasáhnout nepřátele za rohem, a zřejmě se dočkáme dalších hi-tech vychytávek. Kang-Tao se může opřít o vládní podporu a cestu na špici si vyšlapala odvážnými a evidentně správnými rozhodnutími. Zájem o jejich výrobky (a také přízeň kvůli prototypům?) budou mít především hráči, kteří se nebudou chtít vystavovat čelním střetům a budou moci své nepřátele zaskočit ze zálohy.
Prozatím nevíme, jak velký osobní kontakt budeme mít s představiteli největších korporací světa Cyberpunk 2077, ale určitě neuškodí si je představit, protože s jejich výrobky a zaměstnanci se pravděpodobně střetneme. Do popředí se jistě tlačí společnost Militech, která o svou dominantní pozici na trhu se zbraněmi bojovala s japonskou organizací Arasaka ve čtvrté korporátní válce. Stále se drží v čele zbrojního průmyslu a zřejmě se pomalu, ale jistě chystá na další vyhrocený střet, protože vedle výroby smrtících prostředků začíná budovat svou vlastní armádu a najímá žoldáky z celého světa.
Uskupení s velkým potenciálem se jmenuje Trauma Team International. Tato společnost se zaměřuje na výrobu rychle působících lékařských prostředků. Zřejmě z pásu jejích továren padají inhalátory, jež budeme moci plnit různými suplementy, posilujícími či tišícími prostředky a pravděpodobně také drogami. V chemickém průmyslu působí také konglomerát Petrochem, který monopolizuje výrobu syntetického alkoholu a soustřeďuje se na zemědělství. Zatím si nedokážu představit, jak by zájmy této společnosti mohly promluvit do příběhu Cyberpunk 2077, ale nechme se překvapit. Přece jen průmyslově vyráběný alkohol a jeho omezení v ulicích by mohlo způsobit občanské nepokoje.
Firma, s níž určitě budeme mít co dočinění, se jmenuje NetWatch. Ta se zabývá korporátní bezpečností, takže její terminály budou pod naším neustálým nátlakem. Vzhledem k úloze Johnnyho Silverhanda a hledání virtuální nesmrtelnosti bych předpokládal, že korporace NetWatch bude v Cyberpunk 2077 skloňována docela často. Už jen proto, že o její pád se snaží gang nazvaný Voodoo Boys, jejíž vůdkyni, Maman Brigitte, jsme měli možnost poznat v gamescomové ukázce z loňského roku. Voodoo Boys se mimo hackování zaměřují na „magii“, rituály a distribuci drog, přičemž se neštítí bezmilostného, až sadistického zabíjení.
Vzhledem ke sledování osob, špionáži a získávání všemožných citlivých informací, budete využívat výrobky japonské megakorporace Kiroshi zaměřující se na výrobu optických zařízení, ale také cyberwaru, který by se opět mohl promítnout do příběhové linky točící se kolem Johnna Silverhanda. Cyberware totiž umožňuje zobrazovat informace přímo do zorného pole, což v počítačových hrách označujeme pojmem HUD. Jak se tato technologie Google brýlí implementovaná do mozku a oka projeví ve hře, zatím nevíme (ale asi půjde hacknout, že jo). Osmá významná společnost Orbital Air stojí trošku v koutě, protože distribuce surovin na orbitu a následná doprava zpět na zemský povrch pro nás nyní moc zajímavá není.
Je zcela jisté, že jsme do našeho tématu nezahrnuli všechny zájmové skupiny. Další informace z ústředí CD Projektu RED se na nás řítí v pravidelných intervalech, takže se snad brzy dozvíme více nejen o výše zmíněných megakorporacích, ale také o ganzích a frakcích, jež mezi sebou vedou nesmiřitelné pouliční boje. Příkladem může být uskupení pozůstalých vyznavačů extrémní augmentace sdružených v gangu Maelstrom, který byl téměř zničen puristickou frakcí Inquisitors, jejíž členové fanaticky bojují proti umělému vylepšování lidského těla, takže se neštítí „bezvěrce“ usmrtit. Chaos do ulic budou nepochybně zasévat také členové klanu Nomads, což je kočovný motorkářský gang terorizující okolí ve stylu Šíleného Maxe.
Výše uvedené gangy mohou promluvit do scénáře vedlejších misí a na závěr si nechávám tři favority, jež by mohli tvůrcům poskytnout dostatek prostoru pro sidequesty. Na častější kontakt s členy Tyger’s Claw, asijského gangu proslaveného svítivým tetováním a spoléhajícího na posílené vnímání, tradiční zbraně a bojové umění, bych si téměř vsadil vzhledem k domnělému financování uskupení konglomerátem Arasaka. Na oddychové, nevážné questy se přímo hodí využít uskupení Valentino’s, jehož sympatizanti jsou si věrni až za hrob a také posedlí sváděním nejatraktivnějších žen Night City v pravidelných soutěžích, nebo gangy Lizzies, jehož následovníci zmlátí či usmrtí kohokoliv, kdo urazí jejich modlu – zpěvačku Lizzy Wizzy.
V dnešním speciálu jsme jen naznačili obrovský potenciál, který se v Cyberpunku 2077 ukrývá a jenž budeme mít příležitost od 17. září 2020 objevovat na PC, PS4 (a později PS5), Xbox One (a později Xbox Series X), případně přes službu Google Stadia, až (jestli) u nás bude spuštěna. Pokud vás život v Night City zajímá, sledujte naše zpravodajství, protože se tématu budeme nadále věnovat.
• Zdroje: cyberpunk.fandom.com, Twitter, vlastní