• Autor: Jakub Němec
Pokud vás zaujal nadpis dnešní recenze, tak určitě máte ponětí o původním titulu Kroniky Avelu, v níž se jako banda hrdinů musíte popasovat s nebezpečím jménem Bestie, kterou poslal temný bůh Černého měsíce Kurodar. V této zábavné RPG deskovce ovšem chybí další moduly rozšiřující hratelnost, což řeší rozšíření Nová dobrodružství.
zdroj: vlastní
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství
Hned na začátku dnešní recenze musím upozornit, že se nebudu sáhodlouze věnovat základní deskovce Kroniky Avelu, protože jsme o ní psali ve vlastním článku. Dnes se zaměříme na to, co přináší krabice s názvem Nová dobrodružství. Toto samostatně vydané rozšíření dává dokonalý smysl, protože nabízí hromadu zajímavého obsahu pro fanoušky původní hry, který by v základu mohl kdekoho zahltit.
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Uvnitř krabice s rozšířením Kroniky Avelu: Nová dobrodružství najdete 13 miniatur k sestavení, 2 půldíly, 1 díl Měsíčního ještěra, 3 žetony měsíčních úlomků, 8 žetonů magického vybavení, 12 žetonů magických duchů, 3 ukazatele houževnatosti, 6 žetonů příšer, almanach, návod k sestavení, 24 prázdných žetonů k dotvoření, herní příručku a pravidla v češtině.
Pokud z mého pohledu něco původní deskovce chybělo, tak to byla příběhová kampaň, která by dobrodruhy ještě více přikovala k místnímu světu. Tento nedostatek rozšíření řeší v plné parádě, protože dostanete trojici na sebe navazujících scénářů, které jsou nadmíru zábavné a vždy nabízí trošku jiný přístup. Navíc se v krabici objevuje nový modul s úhlavní Nemesis střídající Bestii. Měsíční ještěr dělá z původního záporáka chudého příbuzného, na nějž budete ještě s láskou vzpomínat. Mě osobně nejvíce potěšila dvojice postav Oberon a Titánie (možná znáte tyto elfí vladaře z Shakespearova Snu noci svatojánské), jež lze zařadit do kterékoliv partie a přináší s sebou novou kouzelnou výbavu měnící pravidla hry.
Ačkoliv byl Kurodar poražen, tak se temné síly nevzdaly své touhy ovládnout Avel. Trojice božstev Zigza, Mare a Umbri totiž vědí, že v nitru hradu jsou ukryty úlomky jejich měsíců, jejichž spojení by znamenalo pro místní obyvatelstvo zkázu. Vyšlou tedy své nohsledy, aby je ukradli. Tím spustí celý řetězec událostí, které sleduje kampaň nazvaná Úlomky zla tvořená třemi scénáři. Fungují klidně i samy o sobě, ale mnohem lepší zážitek na celé odpoledne dostanete, když je budete hrát popořadě. Společně se zdařilými atmosférickými texty se jedná o povedenou záležitost, v níž sice začínáte se svými hrdiny vždy od píky, ale zároveň má vaše snažení smysl.
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
V příběhové kampani pro Kroniky Avelu narazíte na nové nepřátele a magické mechanismy.
Všechny tři scénáře nabízí neokoukanou mechaniku, s níž si musíte poradit. V prvním scénáři bráníte hrad a zároveň se snažíte zastavit prchající žabáky, v druhém musíte sesbírat úlomky a pořídit potřebné propriety pro kouzelníka a ve třetím epickém dobrodružství nabíjíte kouzelné disky přinášející výhody do závěrečných soubojů proti hrabroukům. Scénáře díky neustálým obměnám fungují i po několikerém zahrání, protože neopakujete pořád dokola stejné činnosti. Navíc si partie můžete oživit dvojicí Oberon a Titánie.
Jak jsem již zmínil, tak návštěvu ze Shakespearovy divadelní hry Sen noci svatojánské považuju za nejpovedenější modul, ačkoliv na první pohled přináší „pouze“ další výbavu pro hrdiny. Jenže žádnou z nich není tak snadné získat a vy je prostě chcete, protože se jedná o mocné artefakty. Především nabídku krále Oberona toužíte dostat do své moci, takže plníte jeho výzvy jako místní zaklínač jdoucí po potvorách na zakázku, což dává pohybu po mapě hned nový šmrnc. Musíte totiž stále myslet na úkony nutné pro kampaň, případně pro druhou fázi příchodu Bestie či Měsíčního ještěra.
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Elfská nabídka kouzelných artefaktů není v Kronikách Avelu k zahození.
Podobně funguje královna Titánie schraňující pod sebou místní duchy. U ní je najmutí pomocných bytostí snazší, protože jen vysypete z kapsy několik zlaťáků. Jenže podpora avelských víl, skřítků a dalších bytostí je pomíjivá a na jedno použití, takže jejich relativně nízká pořizovací cena je opodstatněná. Duchy můžete získat také v modulu nazvaném Krutí lovci, který přinese mocnější příšery na mapu Avelu, ale za jejich skolení dostanete právě ony duchy, které lze koupit u Titánie.
Poslední zásadní modul v krabici Kroniky Avelu: Nová dobrodružství nabízí neokoukanou příšeru pro základní hru. Ústřední Bestii střídá Měsíční ještěr, který se vám každé kolo doslova mění před očima a způsobuje stále nové problémy, s nimiž je třeba se vyrovnat. Tato tříhlavá tříbarevná saň totiž efektně kombinuje dary zlých božstev zmíněných v kapitole věnované kampani. Ve výsledku tedy vždy v druhé fázi partie po příchodu Nemesis chystáte spojením dvou dílků nové vlastnosti Měsíčního ještěra, což z něj dělá mnohem, ale opravdu mnohem větší hrozbu.
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Měsíční ještěr pořádně prověří, jak pečlivě jste se v první fázi partie Kronik Avelu připravili.
Z mého pohledu je zábavnější proti takové potvoře bojovat, protože úspěch není zaručen. Bez pomoci Oberona a Titánie jde ještě o větší výzvu. Je pravdou, že modul Měsíčního ještěra naplno ocení spíše protřelejší hráči Kronik Avelu nejen kvůli obtížnosti, ale také kvůli kontrole jednotlivých efektů, jež by mohly začátečníky zahltit.
Už jistě tušíte, že každý z přítomných scénářů a modulů s sebou přináší komponenty schované pod víkem krabice Kroniky Avelu: Nová dobrodružství. Obsahu je tolik, že jej téměř nedostanete zpět do jejich kartonových ubytoven. Především kampaň nabízí miniatury žabáků, hrabrouků a astrolábů, které je potřeba složit. Výsledkem je parádní příslušenství, které na stole skvěle vypadá a zároveň je funkční. Své stadies figurky dostali také Oberon a Titánie a žetony jimi nabízené výbavy se chlubí lesklým přelepem evokující magické vlastnosti. O svou 3D podobu si zažádal i Měsíční ještěr, u něhož nám sice vypadává prostřední hlava, ale jeho majestátnost na mapě budí respekt.
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Rozložení komponent se s rozšířením Kronik Avelu nijak zásadně nemění. Pro komponenty si připravíte stylový insert připomínající kobky, který bude naplněn až po víko.
Podobně jako u základní hry najdete v krabici almanach s příběhovým pozadím jednotlivých modulů. Opět musím ocenit překlad od vydavatele Blackfire, který dobrodruhy spolehlivě dostane do děje. Celkově musím vydání rozšíření Nová dobrodružství pochválit. Pro fanoušky základních Kronik Avelu přináší dostatek obsahu oživující původní hru a v poměru cena/výkon vítězí výkon. Navíc uvnitř najdete 24 prázdných žetonů k vytvoření vlastních artefaktů a příšer, takže můžete pokračovat v epickém vyprávění o dějinách místního světa. Pokud jste se tedy do dění v Avelu zamilovali, tak pro vás není jiná volba, než si rozšíření pořídit. Nebudete litovat.
Za poskytnutí recenzní kopie Kroniky Avelu: Nová dobrodružství děkujeme českému distributorovi hry Blackfire.
• Zdroje: Vlastní
Kroniky Avelu: Nová dobrodružství
Deskové hryRozšíření Kroniky Avelu: Nová dobrodružství přináší pro fanoušky původní hry hromadu obsahu, který pro ně bude radost hrát. Příběhová kampaň dá vašemu snažení další impuls, Měsíční ještěr představí náročnou výzvu a elfští panovníci nabídnou mocné artefakty, abyste vše zvládli.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.