• Autor: Jakub Němec
Seriál závodů MotoGP si podobně jako ostatní sporty a davové akce „užívá“ nucenou dovolenou, takže fanoušci silničních motocyklů nemohou sledovat profesionální jezdce, jak krouží jeden okruh za druhým po tratích celého světa. Jejich abstinenční příznaky by mohlo zmírnit virtuální závodění v rámci titulu MotoGP 20 od italského studia Milestone, na nějž jsme se zaměřili v naší recenzi.
Ve světě, v němž se počítá objem v kubických centimetrech, se v současnosti vyhlíží světlejší zítřky, protože start letošní sezóny MotoGP se zatím posouvá a řada závodů se ruší. O faktu, že se na tratě závodníci jen tak nepodívají, svědčí také účast některých profíků v online kláních, kde se prohání po virtuálním asfaltu a dokazují tak, že své řidičské umění nezapomněli ani v domácích podmínkách na gauči před obrazovkou. Stejnou příležitost máte také vy, protože na pulty obchodů se řítí další díl série studia Milestone s názvem MotoGP 20.
Italští vývojáři se specializují na tituly, v nichž hrají motorky hlavní úlohu, a proto již znají základní úskalí těchto burácivých strojů. Pokud nepatříte do tábora fanatických obdivovatelů jednostopých vozidel, nicméně máte rádi závodní hry, musíme na začátek recenze předložit několik úskalí, která vás čekají. Motorky mají jen dvě kola, což má diametrálně odlišné fyzikální dopady na průběh jízdy – zapomeňte na mechaniku ruční brzdy (tedy jestli nechcete plachtit jako kaskadér série Trials), smykovat na asfaltu se nedoporučuje (leda s pořádnými vycpávkami v sedacích partiích) a motorky samozřejmě také nemají takovou stabilitu jako auta (pokud svůj stroj netlačíte pěšky).
Výše uvedené důvody jasně naznačují, proč se motorky málokdy objevují v závodních arkádách. Když totiž nechcete jen tupě mačkat směrové šipky, musíte zvládnout jejich ovládání spočívající v preciznosti při práci s přidáváním plynu a v dokonalém zvládnutí náklonů do zatáček, protože jinak okamžitě vyjedete z trati a šoupete zadkem ve štěrkovém kačírku okolo asfaltu. Jestli se tedy vyžíváte v adrenalinových arkádách s auty, pak se MotoGP 20 raději obloukem vyhněte, protože tady pro bláznivou jízdu není místo. Do popředí titulu se slavnou licencí v názvu se totiž dere důraz na realističnost, i když se to tvůrcům nedaří úplně na sto procent.
MotoGP 20 – Gameplay | Alza Gaming
Na nové trati KymiRing z finské Grand Prix dochází k řadě zajímavých situací, ale nejvíce upoutá podivně naprogramovaný průvodce dokonalým průjezdem, který vás nutí brzdit v nesmyslných pasážích. Sami se tak musíte naučit, kde je třeba tuto nápovědu ignorovat.
Základní premisa zůstává podobná jako ve hře MotoGP 19. Díky plné licenci můžete usednout na stroje všech značek a týmů vyskytujících se v MotoGP, Moto 2 a Moto 3, abyste je protáhli po všech koutech světa, přesněji po závodištích všech světadílů mimo Antarktidy. Vedle nejslavnějších okruhů se letos v MotoGP objevuje také nový okruh KymiRing u finské Kausaly, který ovšem méně zkušeným závodníkům moc radosti nepřinese. Na rozdíl od lety prověřených tratí, které tvůrci hry MotoGP 20 znají téměř centimetr za centimetrem, by se po finském asfaltu měli ještě několikrát pořádně projet, protože nadefinovaná „dokonalá“ stopa vás několikrát dost překvapí.
V případě, že se chcete trať naučit projíždět bez chyby a zapnete si funkci automatického přibržďování, zažijete velké věci. Při výjezdech ze zatáček vám umělá inteligence nepochopitelně znemožní nasadit maximální možnou rychlost, to samé si užijete i v jedné ze šikan a vrcholem skvělé jízdy je omezení rychlosti v rovince, na níž samozřejmě chcete dohnat ztrátu na soupeře. Nevím, kdo profiloval nápovědu pro tuto novou trať, ale asi by měl přestat čichat benzínové výpary a vrátit se zpět do reality. Zkušenějším závodníkům jezdícím bez nápovědy tohle vadit nemusí a mohou si užít další trať, která přináší novou sadu záludností, jež prověří vaše ovládání jednostopého stroje.
Ostatně příležitostí budete mít víc než dost. Mimo klasických módů, v nichž se můžete zúčastnit časovky, jedné Grand Prix či historických závodů, se MotoGP 20 chlubí především poupravenou kariérou, v níž dostanete ještě o něco větší volnost než v předchozích dílech. Zapomnělo se na loňský Rookie Cup a místo něj můžete podepisovat smlouvy, zakládat vlastní týmy a putovat od nejnižší třídy vzhůru mezi největší hvězdy motosportu. V průběhu sezóny také najímáte svého agenta hledajícího lepší nabídky a také dvojici hlavních konstruktérů, kteří se postarají o technický vývoj vašeho motocyklu. Ovšem o manažerské nástavbě si nedělejte žádné iluze, je zde spíše pro ozdobu a kvalit série F1 zatím nedosahuje.
Základem MotoGP 20 by ovšem měl být samotný jízdní model a pocit ze zápolení se soupeři. Tvůrci slibovali vylepšenou umělou inteligenci, jež nastuduje váš způsob jízdy a podle něj se k vám bude chovat na trati. Inu, vylepšení, jak se to vezme. Přišlo mi, že neurální síť v některých momentech exceluje a jindy je dutá jako prázdná nádrž, takže na ní ještě také bude třeba zapracovat. Realističtější chování ve skrumáži, kdy se musíte položit do zatáčky kolo na kolo se soupeři, si rozhodně cením, ale podivné pohupování v rovinatých pasážích a podivné dobržďování do zatáček zase úroveň naprogramovaného IQ o dost snižuje.
Ve jménu extrémního realismu (takto opravdu tvůrci nazvali současný stav v propagačních materiálech) se budete také starat o spotřebu benzínu a opotřebování pneumatik. V pit stopu se můžete plést pod ruce mechanikům a upravovat jízdní vlastnosti svého stroje, abyste docílili lepšího chování motorky v zatáčkách, rovinkách a dalších situacích na trati. Vše vypadá papírově velmi dobře, než se tedy opravdu dostanete na asfalt. Doteď si nedokážu rozumně vysvětlit chování svého stroje během tréninkových kol, kvalifikace a samotného závodu v rámci jedné velké ceny.
Tréninky slouží jako prostor pro získávání dat pro vývojové oddělení, ale také by vám měly umožnit poznat trať v různých podmínkách a rozmarech počasí. Takže jsem se poctivě učil zvolna přidávat plyn (prosté drcení plynové páčky vám bude k ničemu, ale třeba hodiny u Gran Turisma Sport pouze s ovladačem jsou vhodnou průpravou), netlačit na pilu a hledat nejlepší kombinaci pneumatik, zkrátka se připravit na ostrý start. To vše přestane platit ve chvíli, kdy se připravíte před semafory, jež vás vypustí na trať.
Netuším, co jsem dělal špatně, ale například v italském Mugellu jsem na prvních stech metrech vyplýtval benzín určený pro dvě kola, což se mi během cvičných kol nikdy nestalo. Zkrátka jsem si připadal, jako by se nějaký mstivý mechanik rozhodl udělat z mojí nádrže šroubovákem cedník, a závod jsem nedojel. Tak jsem jej zkusil opatrněji znovu a dostal jsem se do jeho poloviny, a tak jsem realismus vypnul, abych závod vůbec dokončil. Že je něco špatně, mi potvrzují i novinářské achievementy (MotoGP 20 jsme dostali na recenzi s dostatečným předstihem), které jsou u italské, ale také finské trati v řádu jednotek.
O nedoladěnosti produktu těsně před vydáním svědčí také patch, který výše jmenované vlastnosti, tedy opotřebení pneumatik a spalování paliva, upravoval. K mému překvapení však spíše k horšímu. Snad se budou italští vývojáři dále věnovat úpravě jízdních vlastností motorek a budou přitom naslouchat komunitě, protože jinak si největší devizu, tedy realismus, budete muset pro ušetření vlastních nervů vypnout. A v té chvíli se vlastně dostanete na úroveň loňského dílu, což není dobré vysvědčení pro MotoGP 20. A je to škoda, protože kdyby mechaniky opotřebení odpovídaly tréninku i závodu, jednalo by se o podařený prvek, který by posunul zážitek z pobytu na okruhu o úroveň výše.
Mnoho principů zůstalo stejných jako v předchozím díle, ale na ně si stěžovat nemůžu, protože šlapou relativně slušně – procentuální upravování obtížnosti vám umožní po kouscích zvyšovat nároky na vaši jízdu, počasí ovlivňuje váš styl jízdy (v dešti se budete k plynu a brzdám chovat s nejvyšší opatrností), různí asistenti vám pomůžou v začátcích a jejich vypínání z vás udělá lepší závodníky. Zkrátka hlavní náplň MotoGP 20 funguje docela slušně a vzhledem k absenci konkurence neseženete lepší simulátor okruhového soupeření na jednostopých mašinách.
Bohužel se nijak závratně neposunulo audiovizuální zpracování. Co se týče závodění, je nač se dívat – přibývající šmouhy pneumatik porušující uhlazenost povrchu trati, odlesky slunečních paprsků nebo efekty deště jsou hodně povedené, podobně jako zpracování fotomódu určeného k pořizování snímků pro vaši soukromou dvoranu slávy. Jenže to vše jsme viděli již loni a tvůrci z Milestone se opět vykašlali na okolí tratě, diváky (pořád unisono mávají vlajkami jako ve FIFA 2000) nebo zpracování rádoby televizního přenosu. Když podesáté uslyšíte komentátora říkat, že dnešní vítězství je třešinkou na dortu celého závodního víkendu, zatoužíte po melodiích industrial techna, aby vám stále omílané hlášky vyhnalo z ušních bubínků.
Výraznější vývoj vidím pouze v grafickém editoru, který se posunul o kousek dále a umožní vám vytvářet kreace, jimiž se můžete před ostatními chlubit v multiplayerových kláních. Ta jsem ovšem vyzkoušet nemohl, protože během celého průběhu recenzování jsem nebyl schopný sehnat bandu závodníků, kteří by se mnou změřili síly. Snad se online prostor více zaplní při vypuštění plné verze hry. Tvůrci slibují dedikované servery, rychlejší vyhledávání otevřených závodů a nižší odezvu během závodění. Uvidíme, kolik toho bude pravdou.
MotoGP 20 mělo nakročeno k mírné evoluci v rámci žánru, tvůrci z Milestone slibovali hory doly a neznělo to vůbec špatně. Přiznávám, že když jednotlivé novinky fungovaly (spotřeba, odírání pneumatik, chytrá AI), tak jsem se do závodů ponořil až po uši a klopil motorku do zatáček s plným zápalem. Ale na každý dobrý nápad se přilepila zbytečná chyba, jež vás vzteky donutí odložit ovladač, popř. nové mechaniky zcela vypnout. Snad vše poupraví dodatečné patche, které budou reagovat na připomínky komunity, což ovšem v rámci dnešní recenze nemůžu brát v potaz.
V rámci hodnocení bych díky inovacím v MotoGP 20 dal vyšší číslovku než loni, ale bugy, nedodělky, nezáživná správa týmu v kariéře a nulová snaha oživit televizní přenos či okolí tratě sráží výsledek na úroveň loňského dílu. Pokud jste MotoGP 19 nekupovali a v krevním řečišti vám koluje vysokooktanový benzín, mohl by pro vás být zábavným titulem (aktuálně nemá srovnatelnou konkurenci). Vlastníci minulé sezóny musí hodně promyslet, zda se jim prozatím problematické inovace vyplatí za investici, resp. jestli tak moc touží vyzkoušet asfalt nové finské trati. Prozatím je MotoGP 20 vycházející 23. dubna 2020 na PC, PS4, Xbox One a Switch vzhledem k nevyužitému potenciálu mírným zklamáním.
Tato recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Titul MotoGP 20 mohl být posunem v rámci závodní motocyklové série, který by mohl přilákat řadu fanoušků. Současný stav ovšem potřebuje několik podstatných oprav, aby vše fungovalo podle představ tvůrců ze studia Milestone. Zajímavé mechaniky totiž ubíjí zbytečné chyby a nedodělky.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 8.1 64-Bit a novější | Windows 8.1 64-Bit a novější |
Procesor | Intel Core i5-2500, AMD FX-8100 | Intel Core i7-4820K 3.7 GHz / AMD Ryzen 7 1700x |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 1050 2GB / AMD Radeon HD 7950 2GB | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB / AMD Radeon RX 580 8GB |
DirectX | Verze 11 | Verze 11 |
Operační paměť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
Pevný disk | 22 GB volného místa | 22 GB volného místa |
• Zdroj: store.steampowered.com (23. 4. 2020)