Pro výdej již objednaného zboží jsou naše pobočky otevřeny. Přečtěte si aktuální doporučení k nákupu.
Vážení zákazníci, prosíme vás o porozumění v této mimořádné situaci. Ze všech sil pracujeme na včasném doručení objednávek. Děkujeme za pochopení.
Resident Evil 3 Hidden empty L Resident Evil 3 - Hidden empty P

Nioh 2 (RECENZE) – Démonicky obtížné RPG

• Autor: Štěpán Lenk

Původní Nioh (2017) byl jedním z mála opravdu povedených Dark Souls klonů, podle mnohých dokonce tím vůbec nejlepším. Počin japonského studia Team Ninja se celosvětově setkal se solidním úspěchem jak v recenzích, tak i v prodejích, pokračování tedy bylo téměř nevyhnutelné. A teď se toto samurajské akční RPG vrací na scénu. Jaké hodnocení si ostrou katanou vyseká v naší recenzi?

• Žánr: Akční RPG • Multiplayer: Ano • Vývojář: Team Ninja • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment, Koei Tecmo • Homepage • Čeština: Ne

• Platformy a Datum vydání: PS4 (13. března 2020)

Nioh 2 (RECENZE) – Obsah článku

1. Nioh 2 – Historické Japonsko s pořádnou dávkou fantasy
  2. Hurá do boje s démonickým samurajem
  3. Nioh 2 – atributy, skilly a loot
  4. Grafika i zvuk ostrý jako katana
  5. Odchází Nioh 2 ze souboje se ctí?
  6. Recenze Nioh 2: závěrečné hodnocení

Nioh 2 – Historické Japonsko s pořádnou dávkou fantasy

Hned na úvod by možná bylo dobré zmínit, že ačkoli má nejnovější počin studia Team Ninja v názvu číslo 2,  odehrává se přibližně 50 let před událostmi prvního dílu a na jeho děj tedy logicky nijak nenavazuje. Jedná se tedy o prequel, který vás zavede do Japonska kolem roku 1555, tedy do takzvané Sengoku éry, kde napříč celou zemí probíhaly téměř neustálé válečné a politické konflikty. A jakkoli tento námět čerpající ze skutečného období dějin lidstva zní poměrně realisticky, už v intru pochopíte, že se jedná spíš o historickou fikci okořeněnou notnou dávkou japonských legend, mýtických stvoření a fantasy.

Vy se chopíte role němého hlavního protagonisty, kterého si na rozdíl od prvního Nioh můžete ve velmi detailním charakterovém editoru navrhnout k obrazu svému. Účesy, obličeje, typy postavy, pohlaví, make-up, tetování, jizvy, prostě na co si vzpomenete. Je tak docela dost dobře možné, že svou první hodinu v Nioh 2 strávíte nikoli zabíjením japonských démonů, ale hraním si s vlastní vizáží.

Nioh 2; screenshot: sólo
V Nioh 2 si můžete hlavní postavu vytvořit podle sebe.

A když už se konečně dostanete do akce, zjistíte, že se před vámi otevírá poměrně výpravná dějová linie o jednom lovci démonů se zábavnými postavami a dost velkou porcí animovaných filmečků, které příběh podávají o poznání srozumitelněji a filmověji, než je zvykem třeba u otcovské série Dark Souls. Tady se na nějaké náznaky a nenápadný symbolismus moc nehraje, akce střídá jednu děj posunující animaci za druhou a hra díky tomu velmi dobře odsýpá.

Hurá do boje s démonickým samurajem

Nioh 2 je akční RPG jako řemen, bojem tak strávíte drtivou většinu hry. Po vzoru Dark Souls zde na vás čeká velmi vysoká obtížnost, která nováčky „soulsborne” žánru může snadno zaskočit. Umírat budete pravděpodobně velmi často a obecně platí, že i ten nejběžnější řadový nepřítel vás může klidně zabít na dvě tři rány, pokud si nebudete dávat pozor. Nemluvě o silnějších protivnících, ne-li rovnou bossech. Ale k tomu všemu se dostaneme.

Hra je stejně jako v prvním díle rozdělena do mnoha jednotlivých misí (hlavních i nepovinných vedlejších) odehrávajících se v samostatných úrovních, které jsou ale značně nelineární, dosti rozlehlé a je radost je prozkoumávat a pomalu se prokousávat tuhými nepřáteli až na konec. Jednoho velkého propleteného světa, jak je tomu ve hrách tohoto žánru zvykem, se tady sice tady nedočkáte, ale ničemu to rozhodně nevadí.

Nioh 2; gameplay: souboj se samurajem Nioh 2; gameplay: souboj s jiným samurajem Nioh 2; gameplay: dorážka na zemi
Souboje jsou v Nioh 2 zákeřné a velmi rychle se mohou zvrhnout ve váš neprospěch.

Kromě tohoto rozdílu je ale základní princip hratelnosti téměř stejný jako u série Dark Souls a jí podobných. Zabíjením nepřátel získáváte zkušenosti (zde zvané Amrita), za které pak u speciálních svatyň (Shrine) levelujete svůj charakter. Pokud ovšem cestou ke svatyni kdekoli zemřete, všechny zkušenosti, které máte zrovna u sebe, zůstávají ležet na místě vaší potupné smrti, kam si můžete zaběhnout a sebrat je. Problém je v tom, že po každém vašem skonu společně s vámi ožije i většina nepřátel, vyjma již poražených bossů a minibossů. A pokud po cestě za svými zkušenostmi zemřete znovu, jsou nenávratně fuč. Prostě osvědčená soulsovská klasika, která funguje skvěle i tady. Tedy pokud jste masochisté jako já a rádi u her dobrovolně trpíte.

Souboje v Nioh 2 jsou dynamické, adrenalinové a překvapivě brutální, často se stane, že finálním úderem svému protivníkovi oddělíte od těla nejeden úd. A ne, ani v polovině hry se to neokouká. Každý váš úder, blok, nebo úskok ovšem spotřebovává staminu (zde zvanou Ki), a pokud ji úplně vyčerpáte, nebudete se moci hýbat a stanete se na pár vteřin zcela bezbrannými. Naštěstí ale máte k dispozici i šikovnou funkci jménem Ki Pulse, kterou si můžete správně načasovaným stiskem tlačítka okamžitě část staminy vrátit zpět, což každému souboji přidává ještě jakousi rytmickou rovinu.

Nioh 2 Enenra Boss fight PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Ukázka jednoho z boss fightů. Namále jsem měl hned několikrát, ale euforie při vítězství byla nepopsatelná.

Na porcování nepřátel máte dispozici hned několik typů zbraní – od klasických samurajských mečů, dlouhých katan, kopí, čepelí na řetězu (kusarigama) až po dvojité sekery a switchglaive, což je jakýsi kosomeč podobný transformativním zbraním z Bloodborne. Už v základu poměrně bohatou nabídku zbraní ještě nepřímo rozšiřují až překvapivě účinné pušky a luky a především 3 postoje (stance) – nízký, střední a vysoký, které mění rychlost vašich útoků a jejich sílu. Postoj můžete změnit v setině vteřiny prakticky kdykoli v závislosti na situaci nebo druhu či počtu nepřátel, s nimiž zrovna bojujete, což dává akčním pasážím úžasnou variabilitu. Díky propracovanému soubojovému systému a skvěle responzivnímu ovládání je tak každá příležitost provětrat svou čepel opravdovou radostí.

Nepřátel je v Nioh 2 nepřeberné množství druhů, od obyčejných lidských protivníků až po démony všech barev a tvarů. Nezapomenutelná jsou střetnutí s opravdu tuhými a designově nápaditými bossy, u kterých se po několikátém nevydařeném pokusu o jejich zdolání často dostavuje zoufalství, zmar a nutnost koupit nový ovladač. Klíčem k úspěchu je trpělivost, přesné načasování vašich útoků a především vzývání veškerých bohů, protože ta věc prostě nejde zabít! Ve chvílích nejtěžších si ale můžete na pomoc povolat až dva další hráče, což je jednoznačné plus, případně využít AI bojovníků. Ti jsou sice tupí jako poleno a jejich mnohdy sebevražedné bojové nasazení je někdy až kontraproduktivní, mají ale i své světlé chvilky a minimálně fungují jako vcelku slušná návnada.

Nioh 2 – atributy, skilly a loot

V těžkých soubojích vám ale trochu hraje do karet i fakt, že hlavní hrdina je napůl člověk a napůl démon, kterým se v japonské mytologii říká Yokai. Díky vašemu dvojitému původu máte nad rámec klasického soubojového systému přístup i ke dvěma dalším speciálním schopnostem, ty ale nejsou pevně dané a získáváte je z jádra duší (Soul Cores) zabitých Yokaiů. Těchto abilit budete mít po pár hodinách hry na výběr opravdu velké množství a pěkně rozšiřují váš útočný repertoár, přičemž si je můžete u svatyně libovolně měnit a přepínat. Polodémonická stránka vašeho charakteru vám navíc umožňuje takzvaný Yokai Shift, kdy proděláte kompletní transformaci na pekelnou bestii a pár vteřin budete mít vskutku ďábelsky zvýšenou damage. A jsou to fenomenální okamžiky.

Tyto ability nejvíce využijete kromě soubojů s bossy i v takzvaných Dark Realm zónách, což jsou někdy i celé úseky jedné úrovně pod nadvládou Yokaiů. V těchto oblastech zahalených do černobílého filtru s rudými akcenty se vám pekelně pomalu doplňuje stamina, a dokud v nich neporazíte hlavního minibosse, nemůžete zde otevírat žádné truhly s lootem či používat svatyně. A jelikož minibossové (vlastně žádní nepřátelé v této hře) nedávají svoji kůži lacino, Dark Realm jsou ideální příležitosti vypustit svého vnitřního démona na světlo boží a se všemi Yokai si to vyřídit hezky na férovku. Pokud se vám to podaří, Dark Realm nadobro zmizí. Ale nebojte se, ve hře je těchto okamžiků víc než dost a jedná se vlastně o takové pravidelné minihry.

Nioh 2 Waira Dark Realm PS4 | Alza Magazin (Gameplay)

Ukázka jedné z menších, ale neméně děsivých Dark Realm zón.

Jako správné RPG Nioh 2 nabízí opravdovou svobodu při budování vlastního charakteru. V první řadě zde nenajdete žádné předdefinované classy, které by vás předurčovaly k nějakému zaměření, máte prostě 8 základních atributů a „jaký si to uděláš, takový to máš”. Doplňkem těchto atributů je pak ještě naprosto neuvěřitelné množství odemykatelných skillů, které po prvním nahlédnutí do této položky v menu působí až odstrašujícím dojmem.

Každý typ zbraně má svůj vlastní dovednostní strom, a čím víc zbraně z této kategorie používáte, tím víc skill pointů získáváte a můžete je investovat do nových útoků, schopností, pasivních a aktivních vlastností… Zkrátka je toho hromada a co si budeme povídat, chvíli trvá, než se do všech mechanismů a možností, které Nioh 2 nabízí, opravdu dostanete. Jakmile si ale všechno sedne, je to jedna velká jízda.

Nioh 2; gameplay: atributy Nioh 2; gameplay: skilly Nioh 2; gameplay: inventář
Nioh 2 nabízí velkou škálu možností, jak si hlavní charakter budovat opravdu podle svého.

A aby toho nebylo málo, Nioh 2 na vás neustále sype novou výbavu v podobě lootu vypadávajícího ze zabitých nepřátel. Zbraně a zbroje různých kvalit se na vás budou valit s takovou kadencí, až si brzy budete připadat jako v Diablu. A i když se budete občas cítit zahlceni těmi stovkami nových předmětů v inventáři, paradoxně vás to bude nutit zkoušet nové zbraně a výbavu, protože ta sekera level 35 prostě stojí za hřích.

O to více by si ale Nioh 2 zasloužil lepší inventář. Ten sice není vyloženě špatný, na procházení velkého množství předmětů ale není zrovna nejlépe uzpůsobený a něco v něm hledat není kdovíjaká radost. Je zkrátka a dobře poněkud neohrabaný a zasloužil by si lepší uspořádání předmětů než do jednoho dlouhého sloupce.

Grafika i zvuk ostrý jako katana

Blížíme se do samotného závěru recenze, pojďme tedy ještě v rychlosti probrat audiovizuální stránku hry. Grafika Nioh 2 je velmi pěkná a nedá se jí upřít jistý specifický vizuální styl. Potěší i několik možností nastavení pro ty, kteří preferují spíše plynulost obrazu, stabilní rozlišení nebo v rozumné míře kombinaci obou dvou faktorů. Pochvalu si zaslouží také rozmanitý design úrovní, které jsou místy až nečekaně rozlehlé a plné větvících se cest a všemožných zákoutí, zkratek a výbavy k objevování. Na druhou stranu zamrzí trochu divoká kamera, ta se ale projevuje především při soubojích s podstatně většími bossy.

Nioh 2 ale kromě pohledného vizuálu navíc oplývá podařenými zvuky, všichni Yokaiové správně démonicky vřeští, samurajové se na vás vrhající s odhodlaným křikem, to vše navíc v doprovodu skutečně krásné orchestrální hudby, která vyniká nejvíce během adrenalinových střetnutí právě s již několikrát zmíněnými bossy. Celkově vzato je Nioh 2 z audiovizuálního hlediska precizně vyvážený jako katana z dílny pravých japonských mečířů.

Nioh 2; gameplay: grafika Nioh 2; gameplay: styl Nioh 2; gameplay: triple
Nioh 2 sice neoplývá tou nejrealističtější grafikou pod sluncem, ale zato má styl.

Odchází Nioh 2 ze souboje se ctí?

Když to vezmu kolem a kolem, nejnovější počin studia Team Ninja se bezpochyby vydařil. Nepřináší sice mnoho zásadních změn oproti prvnímu dílu a spíš jen tak zlehka vylepšuje drobné detaily, stále se ale jedná o prvotřídní akční RPG s vybroušenou hratelností, povedeným audiovizuálním zpracováním, zajímavou mytologií historického Japonska a propracovaným soubojovým systémem. Mix obtížnosti á la Dark Souls a loot systému podobného Diablu funguje skvěle a Nioh 2 je díky tomu stejně lákavý jako čerstvě připravené sushi – svěží na pohled, lehce exotické chuti a okořeněný pořádně velkou dávkou wasabi.

Nioh 2 vyšlo 13. března 2020 pouze pro platformu PS4

Recenze Nioh 2: závěrečné hodnocení

Hodnocení 87 % Alza Gaming

Nejnovější počin studia Team Ninja je sice dalším z řady akčních RPG sázejících na osvědčenou Dark Souls formuli, nespokojí se ovšem s pouhým kopírováním a přináší dost vlastní invence na to, aby se ze škatulky svého žánru vyčnívala. Pokud hledáte výbornou hratelnost, skvěle odladěný soubojový systém a nekompromisní obtížnost, nemůžete s Nioh 2 sáhnout vedle.

Nioh 2; recenze

• Výborná hratelnost
  • Zábavný příběh
  • Precizní ovládání
  • Kooperativní režim až pro tři hráče
  • Bohatý vizuální editor vlastního charakteru
  • Spousta zbraní a skillů
  • Yokai schopnosti

• Poněkud nepraktický inventář
  • Až příliš horliví AI parťáci
  • Zpočátku silné zahlcení herními mechanismy
Alza Gaming, banner, slim 2020

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, filmu a esportu, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Sledujte nás na instagramu a facebooku, kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Jmenuji se Štěpán Lenk a videohry jsou součástí mého života takřka od nepaměti. Myslel jsem, že z toho časem vyrostu a tuto zábavu nahradí jiné, dospělejší aktivity, ale zatím se tak naštěstí nestalo. Mým milovaným žánrem jsou RPG a upřednostňuji hratelnost před grafickým zpracováním.