• Autor: Ondřej Zeman
Předběžný přístup už umožnil vnik nejednoho nezávislého projektu, který by bez něj zřejmě nikdy nemohl spatřit světlo světa. Zaplacen byl s jeho pomocí také vývoj kultovnímu BioShocku podobnému hororového survivalu P.A.M.E.L.A., který v Early Accessu setrval tři roky. Jak se na něm tato fáze produkce podepsala, čím zaujme a zda si zaslouží vaši pozornost, vám poví následující odstavce našeho článku.
P.A.M.E.L.A. (hra)
Hororový survival P.A.M.E.L.A. vyvíjí a vydává NVYVE Studios. Hra vychází 18. 6. 2020 na PC bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: | Recenze
Touha vytvořit ideální společnost je v lidstvu doslova zakořeněna, což vede bohaté vizionáře často k myšlence, že by nebylo špatné vybudovat lidskou verzi bájné zahrady Eden, v níž vše žilo v klidu a míru. V P.A.M.E.L.A. se ti nejlepší z nejlepších pokusili stvořit uprostřed oceánu komplex, který by se legendární rajské zahradě blížil. Vše vypadalo velmi nadějně až do okamžiku, než se mezi obyvateli začal rychlostí blesku šířit virus měnící zasažené v nesmírně agresivní kreatury napadající vše ve svém dosahu bez rozdílu. Umělá inteligence PAMELA kontrolující celou metropoli se snažila situaci uklidnit, nakonec však selhala, a tak se rozhodla probudit vás, jediného neinfikovaného člověka, jenž by jí měl pomoci nastolit pořádek a hlavně nalézt lék na nemoc, která srazila na kolena její město.
Každá chodba, do níž v Edenu na své pouti zavítáte, představuje určitou formu svědectví nedávné tragédie se vším, co to obnáší. V úzkých tunelech spojujících některé destinace se proto setkáte s pomalu se rozkládajícími těly, lidskými sochami v podivných pozicích, s na kusy rozmlácenou defenzivní technikou, lékařskými stany plnými vybavení nebo bezpočtem předmětů upuštěných ve spěchu. Tvůrci nabízené město je v P.A.M.E.L.A. zpracováno na poměry žánru velmi pečlivě. Komplex, po němž se tu budete pohybovat, je podle mého mínění podobně, jako Rapture ze série BioShock, krásnou ukázkou toho, jak by měla vypadat metropole, jež prošla během krátkého časového období skutečně razantní změnou, za což vývojáře z NVYVE Studios skutečně chválím.
V éře před vypuknutím virové epidemie by byl průzkum Edenu jistě relaxační záležitostí. Nyní je však celé město velmi nebezpečným místem zamořeným nakaženými, skrz které se budete muset na své cestě dostat. Naštěstí vám vývojáři v P.A.M.E.L.A. dávají k dispozici relativně rozsáhlou škálu futuristických zbraní tvořenou jak kontaktními, tak palnými nástroji vyžadujícími k chodu většinou energetické články, bez kterých se tu obdobně jako bez životně důležitého jídla či vody moc dlouho neobejdete. Když vám některá z uvedených složek dojde, maximálně se zvýší pravděpodobnost, že v následujících minutách zemřete rukou krvelačného mutanta, na nedostatek poživatin, nebo žízní. Smrti se tu však nemusíte obávat, protože jak už to tak u zástupců tohoto žánru bývá, není permanentní. Jakmile padnete, pošle vás hra s prázdnýma rukama pěkně na začátek lokace.
P.A.M.E.L.A. - First floors | Alza Gaming (Gameplay)
Soubojový systém v P.A.M.E.L.A. nepatří mezi nejpropracovanější, osobně jsem s ním však na rozdíl od nedotaženého designu inventáře problém neměl.
Za předpokladu, že by tento kousek byl maximálně vyladěn, nepadal, či mi nevrhal do cesty nekonečné řady bugujících se protivníků, zřejmě bych se byl schopen smířit s tím, že si cestu na vrchol několikrát zopáknu, po stránce hratelnosti totiž není vůbec špatný. Problém je v tom, že technické nedostatky jsou tu celkem častým jevem. Navíc mi koncept survivalu nepřijde úplně sladěný s přítomností příběhu, jehož konzistentnost je kvůli absenci tradičních úložných pozic stabilními návraty do startovního bodu slušně narušována. Do jisté míry by se dalo říci, že každá smrt vám v P.A.M.E.L.A. bude děj tříštit čím dál tím více, kvůli čemuž ho nakonec přestanete úplně vnímat, přestože se má dle autorů jednat o stěžejní aspekt jejich díla.
Zatímco se některé hry díky předběžnému přístupu a hlavně pravidelné odezvě hráčů v průběhu let promění v klenoty, na které komunita nedá dopustit, u výtvoru NVYVE Studios bohužel neproběhla tato fáze vývoje tak, jak by měla, protože vývojáři úplně zapomněli na to, že by Early Access neměl projekt opustit, dokud není zcela hotov. Ve finále jsem kvůli tomu dostal do rukou namísto nezávislého BioShocku pěkný, avšak nepříliš kvalitně zpracovaný titul tažený ke dnu nejen rozličnými bugy a různě závažnými technickými nedostatky, ale také s nedotaženými herními mechanizmy v čele se survivalem narušujícím prožitek z příběhu. Ten se mohl stát jedním z hlavních tahounů celku, kdyby ovšem tvůrci P.A.M.E.L.A. zvládli lépe jeho propojení s prvkem přežívání.
• Zdroje: Vlastní
Před několika lety měla P.A.M.E.L.A. šanci na to stát se indie BioShockem. Nakonec z ní však její tvůrci udělali značně nedotaženou hru, která sice vypadá lákavě, ale v ničem vyloženě nevyniká, což je u nezávislých titulů dosti zásadní problém, protože když má uspět, musí stát za to. Za sebe proto P.A.M.E.L.A. zejména kvůli technickému stavu nedoporučuji.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8/10 (64-bit) | Windows 10 (64-bit) |
Procesor | Intel Core i5-2300 2.8 GHz (nebo AMD equivalent) | Intel Core i5-4670K 3.40GHz (nebo AMD equivalent) |
Grafická karta | NVIDIA GTX 550 Ti (nebo AMD equivalent) | NVIDIA GTX 970 (nebo AMD equivalent) |
DirectX | Verze 11 | Verze 11 |
Operační paměť | 8 GB RAM | 8 GB RAM |
Pevný disk | 4 GB volného místa | 4 GB volného místa |
• Zdroj: game-debate.com (22. 6. 2020)