Hlavní muž Xbox divize Phil Spencer je v poslední době neobyčejně sdílný, a tak nám prozradil nejen to, že s marketingem a změnami kolem Xboxu Series X budou daleko odvážnější, ale také to, že konzole už nyní podporuje „tuny“ her v rámci zpětné kompatibility. Na internet se rovněž dostaly první skutečné fotky, které odhalují, jaké porty skrývá zadní strana nové konzole a máme také informace o její výrobní ceně. Více v dnešní článku.
• Téma: 23. 2. 2020 • Autor: Filip Němec
Microsoft dnes a v roce 2014 (tedy alespoň jeho Xbox divize), kdy vycházel Xbox One, působil úplně jinak. Konzole měla přijít na trh se spoustou omezení, se zaměřením na multimédia, o která většina hráčů nestála, a také oproti konkurenci s vysokou cenou, a to i přesto, že PlayStation 4 byl výkonnější (cenu výrazně navýšil senzor Kinect, který Microsoft přestal v roce 2017 vyrábět). Dnes však přístup Microsoftu vypadá velmi odlišně – je otevřený, dělí se o detaily ze zákulisí a co víc, prostřednictvím vedoucího Xbox divize Phila Spencera dokonce přiznal chyby z počátku této generace.
Právě Spencer je v posledních měsících hodně slyšet a jeho slova ne vždy připomínají klasickou PR písničku. V podcastu Gamertag Radio se rozpovídal právě o zcela novém přístupu Microsoftu, který má za cíl jediné – oslabit tržní podíl PlayStationu. „Přiznejme si to, na trhu nejsme v pozici, v jaké bychom chtěli být. Myslím, že se to nezlepší a náš byznys neporoste, když budeme dělat věci pořád stejně,“ prohlásil Spencer v podcastu a dodal, že chtějí zkusit něco nového, něco, co ještě nikdy neudělali.
Už samotné odhalení konzole Xbox Series X bylo pro Microsoft krokem do neznáma. Až doposud totiž společnost oznamovala nové konzole jen na vlastních akcích, Spencera však zaujala vize pořadatele a moderátora The Game Awards Geoffa Keighleyho, která každý rok přitáhne miliony sledujících, a tak se odhodlali nový Xbox odhalit právě tam. To dopadlo, jak sám Spencer dodává, dobře a je rád, že se takto rozhodli. Z jeho slov je však cítit, že Xbox divize stále nemá pevnou půdu pod nohama. „Odezva (na odhalení Xboxu, pozn. redakce) byla skvělá. Ale abych byl upřímný, mohl jsem tu klidně dnes sedět a popisovat, jaká to byla katastrofa,” dodává Spencer.
Poměrně brzkým odhalením chtěl Microsoft získat náskok před konkurencí a také si znovu vybudovat důvěru, což se mu podle všeho zatím daří. Hráči skvěle přijali fakt, že se nyní Xbox zaměřuje především na ně a co nejlepší výkon pro hry. Že je Microsoft na dobré cestě ostatně dokazuje i skutečnost, že zhruba rok před vydáním konzole (Xbox Series X byl odhalen v prosinci 2019) už má hotový finální design, který se kvůli komponentům a jejich poskládání často řeší až jako poslední.
Spencer nakonec v podcastu Gamertag Radio prozradil také to, že s novým přístupem k fanouškům, ale i marketingu, přišla jedna z marketingových manažerek Microsoftu. „Rozhodnutí bylo ve skutečnosti protlačeno jednou z našich marketingových vedoucích. Ona je úžasná, prostě si stoupla a řekla 'Měli bychom jít udělat něco odvážného. Něco, co jsme nikdy předtím neudělali,'" přiblížil Spencer, jak vlastně nápad na odhalení nového Xboxu vznikl a zároveň dodal, že se mu taková představa zprvu příliš nezamlouvala. Mimo jiné ho ale přesvědčila právě skvělá práce, kterou Geoff Keighley se svou show odvádí.
Odvážných až revolučních změn je nyní v Microsoftu mnoho, ostatně oznámení šéfa Xbox Game Studios Matta Bootyho, že Xbox Series X nebude mít minimálně v prvních dvou letech žádné Microsoft exkluzivity, šokovalo celý herní svět. Tomuto tématu jsme se věnovali i v samostatném článku, kde rozebíráme zejména to, co takovým krokem společnost sleduje. Není tak překvapením, že Spencer oznámil i změny v marketingu, byť neprozradil žádné detaily. Chtějí zkrátka „přemýšlet nad věcmi jinak“.
„Nad každým rozhodnutím, které od této chvíle do vydání konzole uděláme, se snažíme přemýšlet jinak. Něco z toho dopadne dobře, něco ne. Určitě se však nebudeme držet při zemi. V tom, co plánujeme, budeme odvážní,” zakončil Spencer svůj výstup v podcastu. Je pravda, že pokud bude chtít Microsoft porazit Sony v nadcházející konzolové válce, bude muset sáhnout po všech možných zbraních.
O zapojení Spencera do vývoje a propagace konzole není pochyb, ostatně už loni se pochlubil, že Xbox Series X má ve svém obývacím pokoji a stal se ihned jeho hlavní konzolí. Na základě tohoto prohlášení jsme se mohli domnívat, že konzole je již schopna zpětné kompatibility, jinak by totiž Spencer neměl co hrát.
„Testuji to. Je to stále ve vývoji, někdy se hra restartuje. Ne všechny hry jsou aktuálně plně kompatibilní. Propracováváme se naším seznamem podporovaných her. Můžete se sami podívat, co právě hraji, jsou tuny her, které už fungují,“ prohlásil Spencer a naznačil, že pokud si ho přidáme do přátel, můžeme se podívat, co právě na Xboxu Series X hraje.
Vzpomněl také některé vedlejší efekty. „Pokud se nahraji o něco rychleji do Destiny než vy, nejspíše to bude mým Xboxem,“ naznačil vtipem okamžitou výhodu rychlejšího načítání, jež přináší SSD disk. Na druhou stranu zmiňuje také problém jdoucí ruku v ruce s výkonným hardwarem. „Někdy, když chcete něco spustit moc rychle, mohou nastat problémy,“ zmiňuje Spencer, což jen potvrzuje jeden z nedávno odhalených patentů Sony, jehož cílem je právě to, aby pro chod starších her nebyl používán celý výkon konzole.
Ani u Xboxu Series X, ani u PlayStationu 5 nemáme doposud potvrzenou míru zpětné kompatibility, pouze víme, že bude přítomna, v obou případech ale máme důvody myslet si, že podpora starších titulů bude skutečně rozsáhlá. Nový Xbox má nespornou výhodu v tom, že již Xbox One podporoval vybrané tituly z Xboxu 360 (dokonce i z prvního Xboxu)... dá se tak očekávat, že nejnovější konzole nebude mít problémy s téměř kompletní nabídkou Xbox One.
O pár odstavců výše jsme chválili skutečnost, že Microsoft zná již finální design nového Xboxu, sluší se ale zmínit, že na The Game Awards nebyl vidět kompletní vzhled, zejména tedy zadní strana konzole. Později se dokonce objevilo několik podvrhů, až nyní však na NeoGAF fóru jeden z jeho uživatelů zveřejnil dvě fotografie, jejichž pravost posléze potvrdil insider ze serveru Thurrott Brad Sams. Jeho slovům lze věřit zejména kvůli tomu, že již před časem přišel s nákresem zadní strany konzole a s popisem jednotlivých vstupů a ten novým fotkám přesně odpovídá. Pokud by to stále bylo málo, na fotografii je také sériové číslo, které se jeden z uživatelů fóra pokusil zaregistrovat na stránkách Microsoftu a skutečně se mu to povedlo (současně poprosil Phila Spencera na Twitteru o to, aby jej za to nezabanoval a konzoli poté ihned odebral).
Co tedy na zadní straně vidíme? Nabídka je poměrně klasická, vedle dvou USB slotů (jejich umístění na zadní straně je sice designově v pořádku, ale uživatelsky dost nepraktické) je vstup pro ethernetový kabel pro připojení k internetu, napájení konzole, S/PDIF výstup zvuku a samozřejmě jeden HDMI slot. To je v podstatě nejzásadnější novinka, konzole Xbox One byla totiž designována jako multimediální centrum, které mělo HDMI sloty dva – jeden klasicky pro výstup obrazu a druhý pro vstup, například ze set-top-boxu nebo DVD přehrávače (vtipálci pak do Xboxu One posílali třeba obraz z PS4).
Jediným záhadným prvkem je plochá neoznačená zdířka připomínající slot pro paměťovou kartu, pravděpodobně se však jedná o port pro připojení dalšího zařízení, jež používají vývojáři, například pro diagnostiku. Podle štítku konzole je totiž evidentní, že se jedná o prototyp určený právě pro vývojáře nebo pro vystavení, součástí zadní strany je totiž i K-slot, jež se používá pro připojení ocelového lanka zabraňujícího odcizení konzole.
Vypadá to, že Microsoft s vývojem Xboxu Series X není pozadu, zatím však stále neznáme mnoho důležitých detailů, jako je například přesný výkon nebo cena. Prozatím ale vše nasvědčuje tomu, že se nadcházející konzolová generace nebude držet příliš při zemi. Podle analytika Daniela Ahmada prý stojí aktuálně výroba jednoho nového Xboxu 460 až 520 dolarů, prodejní cena se tak může teoreticky pohybovat v rozmezí 400 až 600 dolarů.
Microsoft se klidně může rozhodnout prodeje z počátku dotovat a prodávat tak konzoli pod cenou, jako to udělal u Xboxu 360. Opak tvrdí lednový únik informací zaměřený zejména na PlayStation 5, jež ale zmínil také cenu nového Xboxu. Ten se má prý prodávat za 599 dolarů. Část této předpovědi se posléze ukázala jako pravdivá, a tak ji nelze brát úplně na lehkou váhu. Vše výše zmíněné jsou ale prozatím pouze odhady a spekulace, nelze je tedy brát jako bernou minci.
Více se o Xboxu Series X dozvíme na E3 2020, kde bude chtít Microsoft využít nepřítomnosti Sony a předvést se v co nejlepším světle. Datum vydání je prozatím orámováno termínem „Holiday 2020“, jež označuje vánoční svátky. Na trh by se tak mohla konzole dostat pravděpodobně v listopadu nebo prosinci.
• Zdroje: audioboom.com, Gamespot