Alza.cz
Zobrazit katalog

Podrobnosti o výhodách SSD disku PlayStationu 5, optimalizaci herního zážitku a 3D zvuku (NOVINKA)

• Autor: Filip Němec

Magazín Digital Foundry pokračuje ve svém detailním rozboru konzole PlayStation 5. Techničtí odborníci si na pomoc přizvali přímo architekta konzole Marka Cernyho, díky čemuž jsme se například dozvěděli, jakým způsobem dosáhli v Sony toho, že na každé konzoli PS5 poběží hra stejně za jakýchkoliv podmínek, jaké výhody bude mít rychlejší SSD disk nebo jak si Sony aktuálně stojí s vývojem zvukového Tempest enginu a zda se ho dočkáme už při vydání konzole.

PlayStation 5; screenshot: logo

Obsah článku

  1. Stejný zážitek na jakékoli konzoli PlayStation 5
  2. Výhody SSD disku: uvolněná RAM i více místa pro další hry
  3. Cerny mluví o zvukové revoluci, Dolby s tím ale úplně nesouhlasí
  4. 3D zvuk při vydání konzole zatím jen pro sluchátka

Stejný zážitek na jakékoli konzoli PlayStation 5

Už při představení hardware komponent konzole PlayStation 5 magazín Digital Foundry vyzdvihoval schopnost CPU i GPU drobně upravit výkon podle aktuálního zatížení čipu a s tím spojeným přehříváním, to vše ale bez toho, aby hráč cokoliv poznal. Cerny nyní podrobněji vysvětlil, jak celý systém funguje. Na první pohled totiž vyvstává problém, který všichni známe – někdo má konzoli vystavenou na dobře větraném a chladném místě, zatímco u někoho jiného je tělo zastrčené v úzké poličce televizního stolku, kde je podstatně horší cirkulace vzduchu a konzole má tendenci se více přehřívat.

Cílem Sony je to, aby každý PlayStation 5 titul běžel naprosto stejně, což je důležité mimo jiné pro optimalizaci, ale také jednoduše pro to, aby rozdílní hráči měli totožné zážitky. V Sony tak vyvinuly algoritmus, který zatížení čipu nehodnotí podle teploty jádra nebo okolní teploty (právě ta se může měnit podle prostředí, kde se konzole nachází), ale podle aktivity samotného čipu. „Když budete hrát tu stejnou hru a budete v naprosto stejné lokaci, je jedno, jestli strčíte konzoli do stolku nebo do ledničky, váš PS5 bude mít stejný výkon jako každý jiný,“ řekl Cerny.

Marvels Spider-man; screenshot: FPS v pohybu Marvels Spider-man; screenshot: FPS v klidu
Možnost krátkodobě upravovat výkon čipů slouží mimo jiné k tomu, aby framerate byl stabilní v dynamických a rychlých situacích stejně jako v případě statických scén méně náročných na výkon.

Právě díky tomu procesor nebo grafický čip nikdy nepoběží delší dobu na maximální výkon, čímž se jednak zabrání přehřívání a zároveň, pokud to bude nutné, bude mít konzole prostor dočasně zvýšit výkon, což se může stát například v momentě, kdy je potřeba vykreslit více detailů nebo se na obrazovce zrovna děje více věcí najednou. Cerny se také pochvalně zmínil o systému chlazení, jehož představení má ale teprve přijít a prý se máme na co těšit.

Výhody SSD disku: uvolněná RAM i více místa pro další hry

S rychlejším vykreslováním má co do činění také SSD disk, který je prozatím tou největší chloubou PlayStationu 5. Zatímco SSD disk Xboxu Series X vládne rychlostí 2.4 GB/s, respektive 4.8 GB/s při komprimaci dat, SSD disk PlayStationu 5 standardně načítá data rychlostí 5,5 GB/s a 8 až 9 GB/s v případě komprese, což má způsobit zásadní rozdíl nejen v rychlosti načítání her. Cerny dodává, že je sice jakožto architekt konzole technicky zaměřený, ale stále se podílí na vývoji her (například jako producent Marvel's Spider-Man, Death Stranding nebo Last Guardian) a tak jsou jeho rozhodnutí mixem technických prvků, ale i kreativity. Zajímá ho, jak systém bude skutečně fungovat v praxi, ne jen na papíře.

Vysoká rychlost SSD disků bude mít mnoho pozitivních dopadů a jedním z nich je výrazné osvobození paměti RAM. Jak totiž uvádí Digital Foundry, u stávající generace konzolí musí paměť RAM skladovat velké množství dat, které hra může, ale také vůbec nemusí potřebovat. Protože však SSD disk bude rychlejší než aktuální pevné disky, téměř všechna data si hra bude moci načítat přímo z SSD disku, čímž se výrazně sníží zátěž RAM paměti, jejíž kapacitu tak mohou vývojáři použít jinde.

PlayStation 5; screenshot: SSD disk
SSD disk PlayStationu 5 je založen na dvanáctikanálovém rozhraní, které je individuálně propojeno s NAND flash pamětí. Zatímco pevný disk PS4 zvládne načíst 1 GB dat za 10 až 20 sekund, v závislosti na umístění a fragmentaci dat na pevném disku, PS5 nahraje 2 GB dat za 0,27 sekundy.

Dalším efektem je také úspora místa na disku. Protože u pevných disků je hledání dat fyzickou záležitostí, kdy jehla na discích vyhledává potřebná data, dochází tak často k duplikaci těchto dat na vícero místech, aby jejich hledání netrvalo tak dlouho. V minulosti vývojáři přišli s chytrými triky, kdy například studio Insomniac Games při tvorbě Marvel's Spider-Man nastavilo pravidlo, podle něhož se data mohla duplikovat, jen když je hra načetla více jak čtyřistakrát a skutečně tedy jde o často používaný segment, jehož rychlejší načtení ve výsledku sníží nahrávací časy. Jak Cerny poznamenává, jde o chytré řešení, které ale nyní už nebude potřeba.

Cerny mluví o zvukové revoluci, Dolby s tím ale úplně nesouhlasí

Digital Foundry také na mnoha odstavcích popisují, jakým způsobem bude fungovat nový zvukový Tempest engine, jejich detailní rozbor je však běžnému hráči natolik nesrozumitelný, že se zaměříme zejména na to, co nás zajímá nejvíce, a to jak nový zvuk ovlivní herní zážitek a jestli si ho budeme moci dopřát i na běžných soustavách. Pochybovat lze v tomto směru také o objektivitě, Digital Foundry totiž opakují Cerneho slova o tom, že Tempest engine dovoluje na rozdíl od Dolby Atmos, což je aktuálně jeden z nejpokročilejších zvukových systémů vůbec, pracovat se stovkami zvukových zdrojů v 3D prostoru, zatímco Dolby Atmos má totéž zvládnout jen s 32 zdroji zvuku.

Proti tomu se už ale ohradila společnost Dolby, která ve svém vyjádření uvádí nejen to, že limitace na pouze 32 zvuků není pravdivá, jelikož Dolby Atmos má zvládnou to samé co Tempest, ba dokonce nižší počet zdrojů je zvolen záměrně. Dolby se přitom opírá o zkušenosti právě herních vývojářů, podle nichž je většinou více zvukových zdrojů spíše na škodu a reálnějšímu zážitku nijak nepomáhají, naopak. Je to tedy tvrzení proti tvrzení a až vydání konzole PlayStation 5 opravdu ukáže, který systém je lepší a jestli si v tomto směru Sony náhodou skutečně neprávem nepřihřívá vlastní polévku.

PlayStation 5; screenshot: Tempest engine
Cílem Sony je doručit hráčům kvalitní zvuk bez kompromisů, snad se ale této kvality dočkáme už při vydání konzole. (obrázek popisuje zpracování zvuku pomocí Tempest enginu)

3D zvuk při vydání konzole zatím jen pro sluchátka

A nyní k tomu, co nás na poli zvuku čeká. Sony aktuálně zvukový engine stále vyvíjí a v současnou chvíli prý mohou slíbit to, že plně využít potenciál Tempest enginu, který se stará především o 3D zvuk, budou moci hráči už při spuštění konzole s jakýmikoliv sluchátky. Naopak v případě běžných TV reproduktorů, ale i soundbarů a dalších zvukových systému zatím není stoprocentně jisté, jak bude podpora při spuštění prodejů PS5 vypadat.

V případě běžných stereo reproduktorů (připojených k televizi nebo těch vestavěných), by už však nyní mělo vše fungovat. Cerny však dodává, že 3D zvuk si budeme moci vypnout, což bude důležité pro situace, kdy kvůli rozestavení reproduktorů nebude možné najít „sweet spot“, kde by zvuk byl optimální. To se bude dost často stávat například při kooperativním hraní ve více hráčích v rámci splitscreenu, kdy hráči sedí vedle sebe a nikdo není přesně ve středu obrazovky.

PlayStation 5; screenshot: reproduktory
V případě stereo reproduktorů bude pro optimální zážitek třeba najít zmiňovaný sweet spot. Pokud ale jde o zabudované reproduktory, jeho hledání nebude příliš složité, z pravidla se totiž nachází přesně ve středu obrazovky.

Digital Foundry chystají další podrobné rozbory PlayStationu 5, v nichž se chtějí zaměřit na grafický čip a sami zdůrazňují, že před vydáním PlayStationu 4 už zhruba v tomto bodě měli možnost testovat Killzone: Shadow Fall, jeden ze startovacích titulů PS4, a tak Sony otevřeně vyzývají konečně k nějakému hernímu testu. Není pochyb o tom, že aktuálně má mírně navrch Microsoft, který má nyní v přestavování konzole náskok, a mohli bychom také říct, že i mírně vede, protože bez porovnání cen vypadá Xbox Series X z mnoha pohledů jako lepší konzole, třeba díky rozsáhlé zpětné kompatibilitě či vyššímu výkonu. Bod tedy získává Microsoft, míč je na straně Sony. Jak bude vypadat další set? Vše kolem nových konzolí pečlivě sledujeme.

• Zdroje: Eurogamer (Digital Foundry)

i Mohlo by vás zajímat
Vytisknout
P-DC1-WEB03
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon