• Autor: Jakub Němec
Kdo by neznal zbojníka Robina Hooda, který bohatým bral a chudým dával? Bájný anglický hrdina se stal popkulturním symbolem, který se pochopitelně nevyhýbá ani prostředí deskových her. Jednou z posledních iterací na jeho dobrodružství představil Michael Menzel, autor legendárního Andoru. Co od hry můžete čekat, se dozvíte v naší recenzi.
zdroj: vlastní
Robin Hood a jeho dobrodružství
Dopředu předesílám, tohle nebude dlouhá a obsáhlá recenze. Zkrátka pojetí deskovky tak, jak ji navrhl Michael Menzel, mi zkrátka svazuje ruce tím, že čím víc o ní víte před otevřením krabice, tím více se ochudíte o unikátní zážitek, který vás čeká. Podobně jako u únikovek nebo legacy her. Tedy začnu paradoxně hodnocením pro ty, kteří chtějí naskočit do Robina Hooda a jeho dobrodružství naplno a nechtějí ani náznak toho, co se na herní ploše děje: Jděte do toho, průběh maximálně intenzivní a příběhový, mechaniky funkční, zábavné a neustále doplňované. Z mého pohledu neznám v poslední době vydanou lepší variantu „velké“ deskovky z ranku „Otevři a hraj“. Pokud chcete znát důvody těchto vyjádření, čtěte dále.
Robin Hood a jeho dobrodružství (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Desková hra Robin Hood a jeho dobrodružství obsahuje 26 dřevěných figurek, 130 dřevěných kostiček, 12 žetonů hodin, 10 kulatých žetonů, skládací herní plán, knihu v pevné vazbě, dřevěný šíp, látkový sáček, startovní plánek a doprovodnou příručku v češtině.
Mnohé z vás totiž podobně jako mě překvapí prvotní pokyn, který najdete pod víkem deskovky Robin Hood a jeho dobrodružství – nic nečtěte, postupujte podle základních pokynů a hrajte. V krabici totiž najdete velký herní plán, který si složíte jako puzzle, společně s knihou (opravdu knihou, i s tvrdými deskami), jež vás provede jednotlivými scénáři. Prostě připravíte vše podle zadání a hrajete, tedy objevujete. Herní plán totiž obsahuje desítky polí, na která narazíte a vyloupnete jako v adventním kalendáři. Na základě toho, co odhalíte, můžete postupovat dále proti hře. Tato mechanika zásadně podporuje příběhový zážitek, ale omezuje znovuhratelnost (ač po dohrání máte k dispozici modul „New Game +“).
Robin Hood a jeho dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Hledání správné cesty k vyřešení úkolu patří k zásadním prožitkům v Robin Hood a jeho dobrodružství. Neexistuje jediné řešení, ale po odhalení postupu scénář ztrácí své kouzlo.
Jednoduše řečeno – pohybujete se po mapě, snažíte se splnit klíčové úkoly (způsobů je vždy více) a čekáte, co si na vás jednotlivé scénáře kampaně nachystají, abyste jako skupina uspěli. Do dění na herní ploše výrazně promlouvá počet hráčů u stolu (zastupují jednotlivé postavy příběhu). Autor Michael Menzel velmi pěkně pracuje s různorodými mechanikami. Aniž bych chtěl více prozrazovat, tak se připravte na jistou „břinkovitost“ z pohledu notority zbojníků, chytře vymyšlený systém pohybu a útoku za pomoci figurek postav a především gamebookový prožitek jednotlivých scénářů. I když bych se v rámci své grafomanské obsese chtěl rozepsat více, tak nemůžu, protože bych vám Robina Hooda částečně pokazil a to opravdu nechci. Objevování je totiž pro tuhle deskovku jedna ze zásadních mechanik.
Pokud jste četli předchozí řádky, tak chápete, že napíšu pouze: Otevřete krabici, přečtěte si úvod a hrajte. V rámci vlastního dobra si o deskovce Robin Hood a jeho dobrodružství nic nezjišťujte a ponořte se do plantagenetovské Anglie s nottinghamským šerifem a Janem Bezzemkem až po uši.
Robin Hood a jeho dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
O přípravu deskovky Robin Hood a jeho dobrodružství se stará především almanach v tvrdých deskách. Stačí se držet pouze jeho pokynů.
Z pohledu komponent si vlastně můžu výskat. Robin Hood a jeho dobrodružství nezastírá svou „andorovskou“ podstatu, přesto je jiný. Každá hlavní postava (Robin, Mariana, Malý John a Will Scarlet) má své vlastní součástky, přičemž na plánu fungují na jedničku. Jak výměru pohybu, tak útok se přirozeně naučíte a nebude vám činit žádné větší potíže. Za sebe musím maximálně chválit realizování herního plánu a knihu, která vás celým zbojnickým dobrodružstvím provede. S tím musím zároveň ocenit překlad, o nějž se postaral tuzemský vydavatel hry Albi.
Robin Hood a jeho dobrodružství (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Pohyb po mapě v deskovce Robin Hood a jeho dobrodružství je řešen pomocí dřevěných „měřičů“. Práce s nimi je velmi intuitivní, podobně jako vyměřování útoků na dálku.
Závěrečné hodnocení jste si již mohli netradičně přečíst na začátku recenze, ale musím výše zmíněná vyjádření jen podtrhnout. Robin Hood a jeho dobrodružství se povedl, dle mého mnohem lépe než Andor, a dokáže zprostředkovat povedený příběhový zážitek, přičemž ústřední roli nesou vaše rozhodnutí a náhoda. V podstatě je úplně jedno, jak jste zkušení deskovkáři, protože knižní almanach vás provede celým scénářem. A když náhodou uděláte chybu a prohrajete? Dáte si scénář znova a nedostatky napravíte, protože už „jasnovidecky“ víte, čemu se vyhnout. Robin Hood se rovná intenzivnímu zážitku a díky vylupávacím dílkům odpadá legacy zničení hry, takže jej můžete poslat dál, což může přijít sympatické všem odpůrcům jednorázového ničení komponent.
Za poskytnutí recenzní kopie Robin Hood a jeho dobrodružství děkujeme českému distributorovi hry, společnosti Albi.
• Zdroje: Vlastní
Robin Hood a jeho dobrodružství
Deskové hryTitul Robin Hood a jeho dobrodružství je speciální v mnohých ohledech – hned hrajete, mechaniky se vyvíjí společně s příběhem a před očima se vám mění herní plán. Deskoherní zkušenosti se nijak zásadně neprojevují do průběhu partie, takže si zbojnické dobrodružství může užít téměř každý.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.