SnowRunner (RECENZE) – Když se z ošklivého Wartburgu stane Hammer H2

• Autor: Filip Němec

Studio Saber Interactive začalo se sérií plnou mazlavého bláta a těžkotonážní techniky v roce 2014 na Kickstarteru a byť šlo o úspěšný indie titul, tehdejší vydavatel to nejspíše cítil jinak a po rozepřích se vývoj pokračování zastavil, aby v roce 2017 vyšla už pod záštitou Focus Home Interactive vylepšená verze s názvem Spintires: MudRunner. Pokračování s názvem SnowRunner však zařazuje vyšší rychlost a razí si cestu mezi absolutní špičku. Více prozradí naše recenze.

Snowrunner; screenshot: thumbnail

SnowRunner (hra)

Offroad simulace SnowRunner je sequelem k titulu MudRunneru. Hru vyvíjí studio Saber Interactive a vydává společnost Focus Home Interactive. Hra vychází 28. 4. 2020 na PC, PS4Xbox One s českou lokalizací (text). Hra obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenze

SnowRunner (RECENZE Xbox One X) – Obsah článku

1. Naložit, odvézt a hlavně nezapadnout
  2. Předností SnowRunneru je otevřený a pestrý svět
  3. Když cesta je cíl
  4. Realismus především
  5. Krásná grafika SnowRunneru není všechno
  6. Off-roadová nirvána jménem SnowRunner
  7. Recenze SnowRunner: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro SnowRunner PC

Naložit, odvézt a hlavně nezapadnout

Po jedné větší průtrži mračen zůstal na kraji města stržený most, a protože se nikdo nechtěl pustit do jeho opravy, místní autority mě požádaly, abych na místo přivezl pár železných traverz, a na to můj už mírně jetý tahač oregonské automobilky Freightliner bude stačit. Stiskem dvou tlačítek v místním skladišti nakládám na korbu několik traverz a vyrážím na cestu. Benzín je samozřejmě drahý, a tak to vezmu nejkratší cestou, která vede přes mělký brod tvořený malou říčkou a starou popraskanou silnicí. Jenže ouha, s železným nákladem je najednou můj náklaďák o dost těžší a ještě než se přední náprava stihne zahryznout do pevného podloží, zůstávám stát po kola ve vodě.

SnowRunner; screenshot: vozidla
SnowRunner se může chlubit patrně nejpestřejší škálou reálných vozidel, jež potkáte nejen na silnici, ale také na poli, v lese nebo uprostřed močálu.

Mít tak náhon na všechna kola, nebo dokonce odemykatelný zámek diferenciálu. Co teď? Naštěstí je tu ještě poslední záchrana všech benzínových kovbojů – naviják. Zaháknu se za poblíž silnice stojící smrček, přeřadím na nižší rychlost a s pomalým přidáváním plynu (a současným ohýbání smrčku, div že ho nevypáčím ze země) začnu pomocí navijáku vytahovat téměř bezvládný tahač z vody. Vesele přijíždím k rozpadlému mostu, skládám traverzy a inkasuji peníze a zkušenosti.

Zhruba takhle vypadá průběh mnoha misí, nejde ale jen o soustavné zasekávání se a následné navíjení navijákem. A především, ne vždy nad měkkým podložím a zrádným terénem zvítězíte. SnowRunner je krutý simulátor, který vyškolí každého, komu po pár misích ve hrách jako Traktor Zetor stoupne sláva do hlavy.

SnowRunner; gameplay: noc SnowRunner; gameplay: přívěs
Na romantické projížďky při západu slunce zapomeňte, tohle bude tvrdá práce.

Předností SnowRunneru je otevřený a pestrý svět

SnowRunner se od svého předchůdce Spintires: MudRunner v základu vůbec neliší. Dostanete přístup k velké škále terénních vozidel, od malých džípů až po velké tahače a těžkotonážní lesní techniku americké značky Caterpillar, se kterou budete zdolávat zasněžené pláně a rozbředlé mokřady šnečí rychlostí s pocitem (falešného) vítězství člověka nad přírodou. Ale zatímco Spintires: MudRunner působil jako klasický extrémním způsobem vyhraněný simulátor, jenž vás sice dokázal pohltit, ale neustále vás štvaly základní chyby jako krkolomné ovládání nebo složitý a ošklivý interface, SnowRunner už se probil do škatulky téměř ve všech směrech promyšlených titulů, které se nemusí za nic stydět a necílí jen na bandu „videoherních pošuků libujících si ve fetování vysokooktanového benzínu“.

Nejzásadnějším rozdílem je rozšíření základního konceptu krátkých misí, což vyústilo v přerod do téměř klasické open world hry. S touto myšlenkou už koketoval předchozí díl, ale až SnowRunner ji plně rozvíjí. Dostanete totiž k dispozici velký otevřený svět, který můžete prozkoumávat dle své libosti. A ten svět není rozhodně malý – dělí se celkem na tři rozsáhlé oblasti a každá z nich je rozdělena na tři nebo čtyři vzájemně propojené části. A každá stojí za to!

SnowRunner; gameplay: Michigan SnowRunner; gameplay: Aljaška SnowRunner; gameplay: Taymyr
Každá ze tří oblastí nabídne úplně jiné prostředí, všechny si však zamilujete.

Začnete v americkém Michiganu, už po skončení tutoriálu se ale budete moci vydat do zasněžené Aljašky či ruské lesostepi na poloostrově Taymyr. Právě sníh působí minimálně podle názvu hry či jejího přebalu jako hlavní novinka, ale není tomu tak. Jde spíše o velmi příjemné a rozhodně vítané zpřesnění, ke kterému se ale budete muset probojovat. Obdivovat krásy Aljašky sice budete moci už od začátku hry, ale jen z hlavní silnice. Sníh ve spojení s blátem či ledem je něco jiného, než na co jsme byli zvyklí z předchozích her, a tak před prvním pořádným výletem do zasněžené krajiny budete muset svá vozidla trochu vylepšit.

Když cesta je cíl

Jak a kdy se do dalších částí hry dostanete, je ale zcela na vás. Autoři vás vhodí s lehkým, ale hbitým džípem a obstarožním tahačem do mapy a zde už je na vaší úvaze, jak a kudy budete svou kariéru řidiče směrovat. Mapu je třeba nejdříve prozkoumat a objevit důležité body, jako jsou čerpací stanice pro doplnění paliva, autoservisy, skladiště nabízející jednotlivé materiály, které budete převážet, a dále také mnohé instituce, firmy i jednotlivce, jež vám budou nabízet práci. Ta se sice vždy odehrává za volantem jednoho z vašich vozů, ale kupodivu jde o náplň vcelku variabilní.

SnowRunner; gameplay: mapa SnowRunner; gameplay: garáž
Na výpravy po rozlehlé mapě se budete vydávat ze své vlastní garáže.

Jednou vás farmář poprosí o vyproštění jeho traktoru ze zabláceného pole, jindy vás dopravní firma pošle získat v zatáčce převrácenou cisternu. Středobodem většiny aktivit je sice úkol typu „nalož tohle, tamto vytáhni a dojeď s tím támhle“, ale nenechte se zmást, toto není Grand Theft Auto. V případě SnowRunneru platí více než jindy, že cesta je skutečně cíl, protože to největší dobrodružství je právě zdolávání těžkého terénu, což je až nečekaně uspokojivou zábavou.

Za splněné mise pak dostáváte peníze a zkušenosti. Se vzrůstající úrovní se vám v garáži odemykají nová vylepšení pro vaše vozy, která rozhodně budete potřebovat. Některé zakázky totiž budete muset z počátku odmítat, protože vyžadují například lepší pneumatiky vyrobené speciálně pro pohyb na ledu, vyšší podvozek nebo šnorchly na výfuky nutné pro zdolávání hlubokých koryt řek. Právě úvod hry tak může být pro někoho dost odrazující, protože budete často čelit překážkám, jež jsou nad vaše síly. Takové obyčejné vytažení traktoru z podmáčeného pole vypadá jako triviální úkol, ale bez vylepšeného motoru, lepších pneumatik a vyššího podvozku zapadnete stejně jako váš cíl. To vám ale hra neřekne, a tak zejména ze startu se budete občas cítit trochu jako pokusný králík.

SnowRunner; gameplay: Jeep na ledu SnowRunner; gameplay: zapadlý scout
Jednou budete zachraňovat na ledu uvízlý džíp, jindy budete záchranu potřebovat vy sami.

Realismus především

Až na tuto drobnou výtku, na kterou, nutno dodat, s postupem hry a vaším bobtnajícím vozovým parkem a jeho součástkami rychle zapomenete, však otevřené prostředí hře skvěle padne. Misí a dalších aktivit je navíc neskutečné množství, a pokud budete chtít dokončit každou výzvu a každičký úkol, nebudou to jednotky hodin, v nichž budete měřit herní dobu, ale desítky ba možná i stovky. Překvapivá variabilita herní náplně spolu s rozdílným prostředím navíc zaručuje, že se jen tak nezačnete nudit.

K tomu dopomáhá směsice fyzikálních modelů, jež v mnoha ohledech nemají konkurenci. Nenapadá mě jediná další hra, která by dokázala tak věrně pracovat s blátem, sněhem nebo vodou. I při bližším pohledu se všechny přírodní substance chovají neuvěřitelně realisticky. Neustále musíte počítat s proměnnými, jako je vzorek vašich pneumatik, trakcí, náklonem vozu, náhonem, váhou nákladu, otáčkami motoru, zařazenou rychlostí, podporou pohonu všech kol či zámkem diferenciálu. Do toho všeho je také potřeba číst každičkou píď terénu před vámi, autorům se totiž podařilo vytvořit funkční vizuální jazyk, kterým říkají například to, že tohle bláto bude mazlavější než tamto a měli byste se mu raději vyhnout.

SnowRunner; gameplay: sníh SnowRunner; gameplay: bahno SnowRunner; gameplay: bahno s vodou
Každé podloží se chová jinak, dokonce ani bláto není jako bláto. To s větším obsahem vody vás brzy vcucne a nepustí, v kombinaci se sněhem pak tvoří ještě nebezpečnější směs, protože místy namrzá.

Krásná grafika SnowRunneru není všechno

Ne vše je ale úplně dokonalé. Často budete například svědky prolínání některých textur, což se týká zejména korby vašeho vozidla. Keře, vysoká tráva, ba dokonce bahno a voda cákající od kol, to vše bude procházet dnem vašeho nákladového prostoru, jako by tam žádná korba vůbec nebyla. Stejně tak zamrzí občasné problikávání a pozdní doskakování textur, což vás ale zase tak moc trápit nebude, protože většina hry se odehrává v nesmírně pomalém tempu. Místy překvapí také chybějící zvuky při nárazech například do svodidel.

Naopak pohled z kabiny už konečně není urážkou všem řidičů. Zatímco v minulých dílech palubní desku zastoupil unifikovaný černý obdélník se vždy stejnými budíky, vozidla ve SnowRunneru mají skvěle propracované a unikátní kabiny. Radost pohledět je také na jednotlivé vozy, jež jsou vždy věrné svým reálným předlohám snad ve všech směrech a potěší také drobné detaily, jako je teplý vzduch vzlínající od výfuků nebo kapoty.

SnowRunner; gameplay: řeka SnowRunner; gameplay: zasněžený most SnowRunner; gameplay: led
Zasněžená Aljaška se autorům obzvláště povedla.

Celkově se samozřejmě SnowRunner nemůže vizuálně měřit s úplnou špičkou, ale rozhodně nejde o hru, která by někoho svou grafikou dokázala urazit. A zatímco ty nejslabší momenty jsou přinejhorším průměrné, často se budete kochat dechberoucím zpracováním sněhu a jeho deformací, stejně jako váš vůz realisticky obtékající vodou, jejíž chování hra vypočítává v reálném čase.

Off-roadová nirvána jménem SnowRunner

SnowRunner je gigantickým, propracovaným a především zábavným pokračováním série, která se zrodila jako simulátor pro hrstku nadšenců libujících si ve zdolávání neprostupného terénu. Z původní myšlenky nesešlo, možná právě naopak, protože díky zasněžené Aljašce na vás čekají výzvy, jaké doposud tato série neustále střídající názvy zatím nezažila. Vše je ale zabaleno v přijatelném a zábavném balení, takže i hráči, které na první pohled něco tak zvláštního nemusí přitahovat, se budou nakonec po kolena brodit bahnem, lovit staré vraky z tekutých písků a náramně se u toho bavit. Právě naprostým nováčkům pak skvěle poslouží docela povedený český překlad.

SnowRunner; screenshot: cisterna
Ta největší zábava dle očekávání přichází v okamžicích, kdy se do zdolávání terénu pustíte s dalšími hráči.

Nezapomnělo se ani na kooperativní hru, do níž mohou naskočit další tři hráči, a právě v těchto momentech se dostává SnowRunner do nejvyšších otáček. Vzájemné pomáhání si a kombinování jednotlivých druhů vozidel je tím nejlepším, co hra nabízí, a tak zamrzí snad jen to, že postup se uloží pouze hostiteli, byť zbylí tři parťáci dostanou peníze i zkušenostní body. Jen se v jejich hře právě dokončený úkol nezmění na dokončený.

Autoři navíc chystají pořádnou kupu dodatečného obsahu v rámci hned několika DLC, ale já zatím po ničem dalším netoužím. Svět SnowRunneru je tak obrovský, rozmanitý a plný rozličných činností, že mám co hrát do chvíle, než tady u nás napadne skutečný sníh a já se své virtuální dovednosti vydám otestovat v reálném světě. Snad to všechno pojišťovna proplatí.

Tato recenze byla napsaná pro Xbox One X verzi hry.

Recenze SnowRunner: závěrečné hodnocení

Hodnocení 84 % Alza Magazín

SnowRunner není nic jiného než splněný sen fanoušků předchozích dílů. Je větší, hezčí, rozmanitější, uhlazenější a vydrží opravdu dlouho. Jistě, nějaké chybičky se najdou, ale pokud vás slova jako zámek diferenciálu nebo vícestupňová převodovka zvedají ze židle (v pozitivním slova smyslu), nenajdete aktuálně lepší hru.

SnowRunner; recenze

• Přechod z krátkých misí na otevřený svět
  • Rozličné úkoly a vedlejší aktivity