• Autor: Filip Němec
Jak bude vypadat PlayStation 5, zatím nevíme, to už ale nelze říct o novém ovladači této konzole. Ten nese název DualSense a Sony ho blíže představila na svém blogu. V novince najdete nejen fotky nového ovladače, který rozhodně překvapí svým designem, ale také se dozvíte, jaké funkce nabídne.
I zatvrzelí fanoušci Sony museli v posledních dnech uznat, že jejich domovská platforma aktuálně tahá za kratší provaz, pokud jde o představování nových konzolí. Není tak divu, že tato japonská společnost přistoupila k odhalení nového ovladače, který nakonec nebude pokračovat v sérii nesoucí název DualShock. Tento název byl zvolen díky dvojici vibračních motorků, což byla v roce 1997, kdy byl ovladač představen, revoluční novinka. Ovladač PlayStationu 5 se však jmenuje DualSense a Sony ho představila prostřednictvím oficiálního PlayStation blogu.
DualSense je v současnosti již hotový produkt po stránce technologií i designu a Sony ho již rozesílá vývojářům, proto přišel ideální čas přiblížit jeho nové funkce a design také hráčům. Mezi novinky patří haptická odezva, díky které například ucítíte, jak se auto v závodní hře propadá do mazlavého bláta, a adaptivní triggery, jež dovolí vnímat napínání tětivy při střelbě z luku. O těchto dvou hlavních novinkách se článek více nezmiňuje, byť jde o největší a podle všeho i nezajímavější inovace. Když měl loni možnost vyzkoušet Gran Turismo Sport redaktor magazínu Wired ještě na prototypu ovladače, nešetřil chválou. „Když uděláte to samé s DualShockem 4 na PS4, ten pocit se kompletně vytratí. Nesrovnáváte starou vibrační odezvu, je to zkrátka, jako by tu odezva nebyla naprosto žádná“. Více se snad o těchto dvou novinkách dozvíme z praktických ukázek next-gen her.
Mezi nové prvky patří také mikrofon, který umožní hráčům společně komunikovat, aniž by museli mít nasazená sluchátka s mikrofonem. „Ideální pro naskočení do rychlé konverzace,“ dodává Sony na blogu.
Při pohledu na ovladač DualSense si nelze nevšimnout přepracovaného designu. Inženýři v Sony museli vymyslet, jak do ovladače zakomponovat nové prvky jako adaptivní triggery a zároveň splnit přísné ergonomické podmínky. S výsledkem však jsou (zcela „nečekaně“) spokojeni. Ovladač je prý ve výsledku menší než vypadá a rovněž jeho váha by měla být dobrým kompromisem mezi kapacitou vestavěné baterie a právě velikostí ovladače. Sony tak už potřetí v řadě sází na dobíjecí akumulátor umístěný napevno v těle konzole, u něhož se prý ujistili, že bude mít dlouhou výdrž. Naopak ovladač konzole Xbox Series X bude i tentokrát na tužkové baterie s možností dokoupit si dobíjecí akumulátor.
Celkové ovládací schéma se nijak nezměnilo, což by mohlo mimo jiné znamenat, že si přednosti ovladače DualSense budou moci užít také majitelé konzole PlayStation 4. To už dříve naznačil únik z francouzské PlayStation stránky, oficiální potvrzení ale nemáme. Na první pohled by se mohlo zdát, že zmizelo „Share“ tlačítko, ale pouze prošlo mírnou evolucí. Nově jde o „Create“ tlačítko, se kterým chce být Sony podle svých slov znovu „pionýrem nových způsobů, jakými budou hráči vytvářet záznamy svého hraní“. Další podrobnosti se máme dozvědět s blížícím se datem vydáním konzole.
Jistě, adaptivní triggery, vestavěná baterie, to všechno jsme už věděli, nebo alespoň tušili, říkáte si. Co je opravdu nové, je vzhled ovladače, který je rozhodně extravagantnější, než většina z nás očekávala. Sony trošku překvapivě vsadila na dvoubarevné provedení, jež podle všeho bude minimálně při vydání konzole jedinou variantou. Pokud se vám tedy stýská po jednobarevné verzi, zatím si budete muset nechat zajít chuť. „Za několik posledních let jsme prošli mnoho konceptů a stovky návrhů, než jsme se rozhodli pro tento finální design,“ píše Sony na blogu, nezbývá nám tedy nic jiného než věřit v dobré oko designérského týmu a počkat si, až DualSense budeme moci vidět ve skutečnosti.
Přiznáváme, že i většina naší redakce je z kombinace převládající krémově bílé a tradiční tmavé barvy trochu v rozpacích. Na druhou stranu celkový vzhled rozhodně nevypadá špatně a mně osobně například evokuje design zbraní ze série Mass Effect. K čemu mám ale mírnou nedůvěru, je lightbar, který je nyní rozdělen na dvě tenké linky umístěné po stranách touchbaru. Na obrázku to vypadá jako pěkný designový prvek ještě více podporující futuristický vzhled, ale v praxi může jít o vážný problém. Když totiž hrajete v noci, jakékoli světlo vycházející z ovladače je neuvěřitelně rušivé, což jistě znají majitelé Xboxu One, jehož logo na ovladači září až přímo otravně. Snad tedy Sony ani tentokrát nezapomene na možnost upravit jas lightbaru, či ho dokonce zcela vypnout.
Ve výsledku tak Sony ve svém odhalení přestavila zejména design ovladače a jeho název. O nových funkcích jsme se nic zásadního nedozvěděli a osobně mi přijde zvláštní, že nedošlo k žádné zmínce o touchbaru, novince DualShocku 4, která zpočátku působila téměř revolučně, ale postupem času se z ní stal spíše „gimmick“, tedy funkce dobrá v rámci marketingu, ale bez valného praktického využití. Stále je toho tedy mnoho, co nejen o PlayStationu 5, ale také ovladači nevíme.
Zároveň se nepotvrdily spekulace o dalších tlačítkách na spodní straně ovladače, což věštil jeden z nových patentů Sony. Jak ale upozorňujeme téměř v každém článku týkajícího se jakéhokoliv nového patentu, jde v prvé řadě o obranu firmy proti zneužití vývoje nových funkcí konkurencí a většina z nich se nikdy nedočká realizace.
V závěru blogového příspěvku se přihlásil ke slovu také CEO společnosti Sony Jim Ryan, který připomněl, že vydání konzole je stále ohraničeno termínem „Holiday 2020“ zaštiťující období vánočních svátků. V příštích měsících prý také konečně uvidíme, jak PlayStation 5 vypadá a něco mi říká, že soudě podle vcelku extravagantního designu ovladače můžeme skutečně očekávat cokoliv.
• Zdroje: blog.us.playstation.com