Cenové bomby jsou tady! Vyber si z produktů za extrémně nízké ceny a přesvědč se sám!

Rapture- Hidden empty L Rapture- Hidden empty P

The Elder Scrolls Online – Greymoor (RECENZE) – Poněkud chudokrevní upíři

Plnohodnotný nástupce The Elder Scrolls V: Skyrim k nám podle všeho jen tak nedorazí, a tak si musí hráčská komunita fandící této značce prozatím vystačit s The Elder Scrolls Online. To na PC nedávno obdrželo datadisk Greymoor, ve kterém se vývojáři rozhodli vsadit na fanouškům už dobře známou kombinaci upírů a ledem zavátého Skyrimu. Pokud vás zajímá, jestli se sázka na už jednou užitou tématiku vyplatila, určitě si projděte naši recenzi.

The Elder Scrolls Online: Greymoor; screenshot: recenze

Alza Gaming

The Elder Scrolls Online: Greymoor (hra) | The Elder Scrolls (IP)

Greymoore je MMORPG a DLC pro hru The Elder Scrolls Online odehrávající se v univerzu The Elder Scrolls. Hru vyvíjí Zenimax Online Studios a vydává společnost Bethesda Softworks. Titul vychází 26. 5. 2020 na PC a 2. 6. 2020 na PS4 a Xbox One bez české lokalizace. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage

Články: | Recenze DLC Greymoor | Recenze DLC Elsweyr | Recenze DLC Summerset

The Elder Scrolls Online – Greymoor (RECENZE PC) – Obsah článku

1. V The Elder Scrolls Online – Greymoor se podíváme upírům na zoubek
  2. Těšíte se na výlet do starého dobrého Skyrimu? Tak možná příště
  3. S bugy se tentokrát Zenimax nevypořádal
  4. Greymoor vlévá The Elder Scrolls Online do žil značně rozředěnou krev
  5. Recenze The Elder Scrolls Online – Greymoor: závěrečné hodnocení
  6. HW nároky pro The Elder Scrolls Online – Greymoor PC

V The Elder Scrolls Online – Greymoor se podíváme upírům na zoubek

Jak už to tak bývá, svět The Elder Scrolls Online je odjakživa něčím terorizován. Tentokrát se role antagonistů ujmou upíři, kteří se kvůli absolutní ztrátě soudnosti rozhodli, že si z domova Nordů udělají jídelnu zásobující je krví. Obyčejné oběti by byla lidská komunita schopná do jisté míry akceptovat, když však krvesajové zaměřili svůj po krvi bažící zrak k nobilitě, celou společnost to nesmírně rozladilo. Pomyslnou poslední kapkou se v expanzi Greymoor stává útok na královnu Gerhyldu napadenou přímo v jejím paláci, po čemž se hrdinové vydávají na výpravu za spravedlností, v jejímž rámci dají okusit dětem noci obývajícím gigantické podzemní chodby pod Skyrimem jejich vlastní medicínu.

The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: král
Příběh The Elder Scrolls Online – Greymoor se z velké části točí okolo královské rodiny.

Celá dějová linka je v současné expanzi tvořena sedmi hlavními úkoly, které vás přinutí pátrat po zdroji tajemných magií kypících kruhů, postaví proti vlkodlakům nebo vás vyšlou na lov mocných upírů. Doprovázet vás na tažení bude vedle míšenky Lyris Titanborn známé z primárního traileru též krvesaj Fennorian. Tomu se jakožto milovníkovi míru a klidu aktuální agresivní politika jeho druhu moc nezamlouvá, a tak jedná proti zájmům vlastního lidu, čímž se z něj stává vyvrhel, na nějž se dá i přes jeho touhu po krvi spolehnout. Na první pohled vypadala sázka na upíry jako dobrý tah. Bethesda z této tématiky přeci jen už jednou úspěšně těžila v rámci vydání DLC pro TES: Skyrim, a tak zřejmě dospěla k závěru, že by to mohla u The Elder Scrolls Online zkusit znovu.

Určitým způsobem se jí to vyplatilo. Minimálně během prvních hodin totiž dokáže příběh Greymoor hráče díky perfektně napsaným společníkům a temnému vyprávění obstojně pohltit. Než se však děj pořádně rozjede, je u konce. Zakončení samotné navíc nebylo vedle toho, co nabízely předchozí příběhové kapitoly tohoto MMORPG, nikterak oslnivé, kvůli čemuž jsem se opět začal těšit na další expanzi pro World of Warcraft. Jeho tvůrci mi totiž v minulosti už několikrát jasně ukázali, že jsou schopni přeci jen tuto složku zpracovat kvalitně jak po stránce obsahu, tak i délky, což se Zenimaxu u jejich posledního DLC bohužel moc nepovedlo.

The Elder Scrolls Online – Greymoor - Western Skyrim I Alza Gaming (Gameplay)

Západní Skyrim je místem, jež fanouškům The Elder Scrolls umožní zavzpomínat na legendární RPG, jehož nástupce k nám jen tak nedorazí.

O něco lépe než primární linie tažená především společníky jsou v The Elder Scrolls Online – Greymoor podle mého názoru zpracovány sekundárními úkoly. Jedná se totiž o slušná vyprávění, díky nimž má hráč možnost poznat lépe jak samotný Skyrim, tak i upíří tématiku, která hraje v tomto DLC první housle. Je vskutku škoda, že podobně navržen není také hlavní příběh, je to však zřejmě daň za to, že Greymoor disponuje vedlejšími zakázkami na úrovni. Ty byly třeba u Morrowindu o kapku méně kvalitnější než zde, oproti expanzi orientované na upíry však měl zmíněný datadisk skutečně hutný příběh a co je důležitější, přinesl třídu Warden, která mu pomohla nalákat k obrazovkám minimálně tolik hráčů jako Nekromant přidaný v rámci posledního vypuštěného DLC Elsweyr zacíleného na draky.

Těšíte se na výlet do starého dobrého Skyrimu? Tak možná příště

Hlavním lákadlem The Elder Scrolls Online – Greymoor byla hned od jeho oznámení skutečnost, že se znovu podíváme do Skyrimu, který byl po Morrowindu díky The Elder Scrolls V: Skyrim jednou z nejžádanějších destinací, kam se chtěla hráčská obec vydat. Pokud však očekáváte, že vám bude nabídnut celý domov Nordů, zřejmě vás zklamu. K dispozici dostanete pouze jeho západní část, jíž dominuje nevelká metropole Solitude, ze které královská rodina ovládá území, jehož řádné projetí vám zabere něco okolo půl hodiny. Nalézt na něm budete moci nejeden zajímavý monument či kobku, jež vám připomene vaše putování v kůži Dovahkiina, jen ve značně menším měřítku.

The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: vlkodlak The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: svatyně The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: hrobka
V The Elder Scrolls Online – Greymoor nebudete bojovat pouze s upíry, ale také s vlkodlaky a řadou dalších monster narušujících rovnováhu ve Skyrimu.

Při putování západním Skyrimem se setkáte s řadou známých nepřátel. Prim však tentokrát budou hrát upíři – po celém Skyrimu s určitými časovými prodlevami aktivují děs vyvolávající magickou bouři (Harrowstorms), jež vše ve svém dosahu zbaví energie a promění v bezduché zombie či monumentální monstra, kterým musí dobrodruhové čelit. Primárním úkolem je v rámci těchto eventů eliminace upířího lorda, jenž ovládá nekromantickou bouří. Vlastně se jedná o totožnou formu události jako v Elsweyr či Summerset. Jen namísto šupinatých obrů a přerostlých krabů čelíte mocným krvesajům a jejich pohůnkům.

Upíry vyvolaným magickým bouřím nebude v The Elder Scrolls Online – Greymoor vystaven pouze západní Skyrim. Čelit jim budete nuceni také v gigantickém podzemním komplexu Blackreach složeném z několika oddělených lokací, mezi nimiž je možné najít kromě falmery obývaného jeskynního komplexu a zapomenutých trpasličích měst též krvesaji kontrolovanou gotickou pevnost Greymoor. Tu lze považovat za primárního tahouna celé expanze, protože si na jejím zpracování vývojáři dali na rozdíl od návrhu světa na povrchu skutečně záležet. Navíc je obývána upíry, takže v ní během plnění hlavní dějové linky strávíte skutečně hodně času, v jehož průběhu lépe poznáte vlastníky samotného hradu a jejich světovládné plány.

The Elder Scrolls Online – Greymoor - Hrobka I Alza Gaming (Gameplay)

Společníci vám v The Elder Scrolls Online – Greymoor pomohou lépe se ponořit do hlavní dějové linky.

Jakmile vás omrzí putování krajinou a vyloženě nebudete toužit po tom absolvovat další upíry kontrolovanou kouzelnou bouři, můžete se vydat vstříc k některému z world bossů čekajících na to, až je někdo pokoří. Patříte-li spíše mezi fanoušky uzavřenějších instancí, bude vám tu nabídnuto celkem šest solo instancí, po jejichž zdolání se lze přidat k některé z družin mířících do trpasličího sídla Nchuthnkarstu nebo zatuchlinou prolezlých ruin Labyrinthianu. Pokud hledáte skutečnou výzvu, po získání dostatečně vysoké úrovně se máte možnost zúčastnit spolu se skupinkou čítající dvanáct hráčů výzvy zacílené na obranu pevnosti Kyne's Aegis, která byla napadena mořskými obry a polo obry vedenými mocným upířím lordem Falgravnem.

S bugy se tentokrát Zenimax nevypořádal

Zatímco u The Elder Scrolls Online: Elsweyr jsem Zenimaxu nemohl po technické stránce prakticky nic vytknout, u DLC Greymoor mám výtek rovnou několik. Nejnovější expanze do The Elder Scrolls Online vedle nových mechanizmů bohužel přináší relativně slušnou škálu nepříjemných bugů, které narušují herní zážitek. V průběhu hraní jsem setkal jak s vizuálními chybkami, jež šlo odstranit odlogováním, tak i s nešvary, které mi dokázaly vcelku slušně zvednout žluč, jelikož jsem na ně bohužel nenarazil jednou, ale opakovaně.

The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: jeskyně The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: krajina The Elder Scrolls Online – Greymoor; gameplay: bug boss
Bugy jsou něco, v čem The Elder Scrolls Online – Greymoor zastiňuje předchozí datadisky.

Vyloženě ze židle mě při hraní Greymoor zvedal kupříkladu finální souboj. Hlavní záporák měl totiž v oblibě si po ztrátě všech životů aktivovat „nesmrtelnost“, v níž byl schopen po několik minut setrvávat ve snaze donutit mě k tomu, abych celou hru restartoval, a pustil se s ním znovu do křížku. Kvůli jeho speciální schopnosti jsem ho nakonec zabil až na třetí pokus, a to jsem měl zřejmě štěstí, protože jsem při hraní narazil na hráče, kterým se to poštěstilo až po deseti střetech, což popravdě není pro Zenimax zrovna nejlepší vizitka. Naštěstí pro vývojáře se jim relativně povedla odladit optimalizace, díky čemuž mohu říct, že The Elder Scrolls Online – Greymoor nejenže dobře vypadá, ale také běží bez citelných propadů.

Greymoor vlévá The Elder Scrolls Online do žil značně rozředěnou krev

Dlouhodobá starost o MMORPG je nesmírně náročnou záležitostí, s níž se ve finále dokáže vypořádat jen hrstka kreativních herních tvůrců. V případě Zenimaxu mi přijde, že pomalu ztrácí síly, což lze krásně vidět na datadisku Greymoor, který je obsahově aktuálně jedním ze slabších rozšíření pro The Elder Scrolls Online. Namísto nových herních tříd, organizací nebo specializací expandujících vaše profesní dovednosti vám nové DLC nabídne pouze řádně ořezanou verzi Skyrimu spolu s pár instancemi a rozsáhlou podzemní lokací Blackreach, která fakticky představuje primárního tahouna celku, jenž by hráčům udělal jistě větší radost, kdyby jim nabídl mírně překopané dějiště The Elder Scrolls V: Skyrim v plné síle.

The Elder Scrolls Online – Greymoor - Blackreach I Alza Gaming (Gameplay)

Blackreach je hlavním tahounem The Elder Scrolls Online – Greymoor, jeho průzkum si proto vskutku užijete.

Celkovému dojmu popravdě moc nepomáhá ani délka příběhu. Je totiž neskutečně krátký, takže se do něj nestihnete ani pořádně ponořit a už je u konce, což bych vývojářům dokázal vzhledem k dobře zpracovaným vedlejším zakázkám odpustit. Celá kapitola by však musela být obdobně jako v expanzích Elsweyr či Summerset řádně uzavřena, díky čemuž by její dokončení nevyvolávalo dojem, že jste právě absolvovali některý z tuctových sekundárních úkolů. Mimoto by nesměla disponovat různými vizuálními a technickými bugy narušujícími hratelnost a často neumožňujícími úspěšné zakončení důležitých úkolů, kvůli čemuž si některé zakázky budete nuceni minimálně jednou zopakovat.

Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry.

Recenze The Elder Scrolls Online – Greymoor: závěrečné hodnocení

Hodnocení 66 % Alza Magazín

Zatímco předchozí DLC The Elder Scrolls Online určitým způsobem posunuly kupředu, je Greymoor rozšířením, které tomuto MMORPG moc nepomáhá. Do kompletu totiž namísto zásadních inovací přináší řadu chyb s řádně osekaným Skyrimem, z nějž se na zadek posadí jen málokdo. Aktuálně bych Greymoor kvůli zmíněným nedostatkům doporučil pouze skalním fanouškům této značky.

The Elder Scrolls Online – Greymoor; recenze

• Kvalitně zpracovaní společníci
  • Temný příběh