• Autor: Alexandra Vaníková
Polské studio CD Projekt RED se do análů herního průmyslu stihlo zapsat hned několika videoherními adaptacemi knižních děl Andrzeje Sapkowského o nebojácném Zaklínači. A přesto, že se mu nedařilo vůbec špatně ani v době vydání jednotlivých dílů herního Witchera, vypadá to, že CD Projekt RED chytá druhý dech, a to nejen díky jeho nejnovějšímu očekávanému titulu Cyberpunk 2077 – v Evropě je nyní druhou největší herní společností hned po Ubisoftu. Více v našem článku.
O zvýšení tržní hodnoty firmy CD Projekt (mateřská společnost polského studia CD Projekt RED) informoval kromě jiných i portál Rockpapershotgun odkazujíc se na uživatele Redditu LordParsifal. Právě ten v jednom ze svých příspěvků přinesl zprávu o stoupnutí hodnoty CD Projektu ze 6,8 miliard dolarů na 8 miliard v průběhu jednoho měsíce, což firmu CD Projekt řadí hned za Ubisoft s tržní hodnotou 9,6 miliard dolarů.
Jak je ale možné, že se varšavské korporaci s několika tituly na kontě podařilo umístit na druhém místě v žebříčku nejhodnotnějších videoherních společností, aniž by stálo za velkým množstvím her, podobně jako jeho konkurent ze země galského kohouta, z jehož dílny pocházejí přírůstky do úspěšných sérií jako Assassin's Creed, Far Cry, Anno či Tom Clancy's Ghost Recon?
Poté, co si The Witcher odnesl z recenzí průměrné hodnocení, se tvůrci poučili z vlastních chyb a The Witcher 2: Assassin's of Kings dopadl u kritiků mnohem lépe.
Mohli bychom samozřejmě tvrdit, že CD Projekt RED upřednostňuje kvalitu před kvantitou, což je rozhodně neoddiskutovatelné, zvláště když vezmeme v úvahu delší časové rozestupy mezi vydáváním jednotlivých titulů a schopnost toho prvního zachovat si relevanci i v současné době. Ani v případě jejich nejnovějšího projektu – Cyberpunk 2077 (minulý měsíc bylo oznámeno jeho odložení na září 2020) – také nejspíš nepůjde o slátaninu, ale o propracované akční RPG s množstvím side questů, ve kterém utopíme desítky hodin.
Primární příčinou nedávného úspěchu společnosti je však určitě série The Witcher. Konkrétně ta netflixová, která podle prvních ohlasů a finanční zprávy streamovací služby lahodila i kritickým zrakům fanoušků knižní či herní série o bělovlasém lovci monster. Poté, co v prosinci minulého roku zažil seriálový Witcher svou premiéru, počet lidí aktivně hrajících titul The Witcher 3: Wild Hunt rapidně stoupl a dokonce překonal čísla z roku 2015, kdy hra vyšla.
Televizní Geralt (vlevo) pomohl zvýšit úspěch herních a knižních sérií.
Je tak nad slunce jasné, že netflixová série výrazně pomohla opětovně zvýšit zájem jak o díla Sapkowského, tak herní tituly CD Projekt RED. Polské studio navíc nedávno na svém twitteru oznámilo, že zisk z prodeje The Witcher 3 jen na Steamu překonal v období od října 2018 do dneška 50 milionů dolarů. O více než 500% zvýšení prodeje třetího pokračování herního Witchera během Q4 2019 informuje také portál npd.com.
Překonání magické hranice 50 milionů dolarů na Steamu navíc pro studio znamená, že zisk z každého dalšího prodaného kusu hry stoupne ze 70–75 % na rovných 80 %, což představuje více finančních prostředků pro studio. To navíc nemalé peníze vydělá i na jeho očekávaném díle Cyberpunk 2077. Ten počtem předobjednávek překonal i číslo, které před svým vydáním dosáhl Witcher 3.
Myslím si, že je jen otázkou času, kdy se na internetu začne šuškat o čtvrtém herním pokračování Zaklínače, když navíc vezmu v úvahu obrovský úspěch seriálu, který zároveň znovu oživil jak knižní, tak i herní sérii. Nesmíme navíc zapomínat na to, že už byla oznámena i druhá série netflixového Witchera. Pokud by tedy v nejbližších letech fungovala tato symbióza propojující knižní, herní a televizní sérii, profitovaly by z ní všechny tři strany a v konečném důsledku i my, čtenáři, hráči a diváci. Podle mého názoru by tak rozhodnutí pustit se do „znovuzrození“ herní série o Zaklínači nebylo pro CD Projekt RED vůbec špatné. Případná hra by se navíc podívala už na novou generaci konzolí, jež by poskytly nové hratelnostní a grafické možnosti.
• Zdroje: Twitter, RockPaperShotgun