• Autor: Alexandra Vaníková
Zatímco se hráči po celém světě kochali prvními gameplay záběry z Assassin's Creed Valhalla nebo pohledem na oznamovací trailer Far Cry 6, pro Ubisoft bylo posledních pár týdnů pořádně perných a nemůže za to jen shon při tvorbě nových titulů a jejich prezentace. Na společnost se totiž valí vlna obvinění ze sexuálního obtěžování, vytváření toxického pracovního prostředí a ignorování stížností jejích zaměstnanců. Problémům, kterým museli čelit bývalí i současní zaměstnanci Ubisoftu a častokrát nezahrnovaly pouze sexuální obtěžování, se ve věnoval herní novinář Jason Schreier ve svém posledním článku, ze kterého vám přinášíme nejzajímavější informace.
Musím upozornit, že se zaměstnaneckou politikou v Ubisoftu souhlasí pouze název známé písně od Jamese Browna, nikoliv její obsah. Před několika týdny se roztrhl pytel s obviněními proti několika z nejvýše postavených zaměstnanců ve společnosti a ukázalo se, že tyto problémy přetrvávaly mnohem déle, než by se mohlo zdát.
Nepříjemnosti začaly eskalovat po přijetí Serge Hascoëta, který ve firmě začínal skromně – na pozici testera. Postupně si však v Ubisoftu vybudoval teplé místečko a dohlížel na vývoj Far Cry, Watch Dogs či Assassin's Creed. Jeho stoupání po kariérním žebříčku však doprovázela také řada změn. Byl to Hascoët, kdo stál na počátku organizování mítinků ve striptýzových barech a také kvůli němu mnozí zaměstnanci přirovnávali pařížskou centrálu k internátu se vším, co k tomu patří. Několik lidí tvrdí, že Hascoët sexuálně obtěžoval ženy na pracovišti, kolegům podstrčil koláčky obsahující marihuanu bez jejich vědomí a nutil je nadměrně pít.
Serge však není jediný, proti němuž byla vznesena obvinění. Těm čelí i Tommy François a Maxime Beland, přičemž druhý jmenovaný měl údajně fyzicky napadnout kolegu na firemním večírku a škrtit ho. Ukázalo se, že francouzský videoherní gigant se s obviněními ze sexuálního obtěžování, rasistických poznámek či údajných fyzických útoků potýká už delší dobu. Dosud však byly všechny obvinění a stížnosti zameteny pod koberec, zcela ignorovány nebo se na stěžovatele nahlíželo jako na potížisty či nedůvěryhodné zaměstnance. Jedna ze zaměstnankyň však patřila k těm „šťastnějším“ a jako odškodnění obdržela dárkovou kartu v hodnotě 200 dolarů.
Po provalení těchto stížností generální ředitel Ubisoftu, Yves Guillemot, přislíbil množství změn a jednou z nich bylo i odstoupení Serge Hascoëta. Odešli také další tři CEO v čele s Yannis Mallatem, jehož na židli vystřídal Christophe Derennes. Podle vyjádření tří zaměstnanců Ubisoftu však je však Derennes bratranec sourozenců Guillemotových a Ubisoft se tak očividně nechce vzdát přívlastku „rodinná firma“.
Bývalá zaměstnankyně Ubisoftu naznačila, že pokud nepatříte do „chlapeckého klubu“, máte to ve firmě velmi obtížné. Tato filozofie se společně s vyjádřením marketingového oddělení „ženské protagonistky neprodávají“ projevila i při tvorbě známých herních titulů – zejména v případě série Assassin's Creed. Kreativní režisér Assassin's Creed Unity tvrdí, že vedení se do multiplayerové části hry rozhodlo nezakomponovat ženskou postavu, protože přidání dámského oblečení a nových animací by podle jeho nadřízených jednoduše zabralo příliš mnoho času.
V Assassin's Creed Origins měl být zase hlavní hrdina Bayek zabit hned na začátku příběhu a vystřídala by ho jeho žena Aya. Postupně však z tohoto záměru sešlo podobně jako v případě Assassin's Creed Odyssey, které vypráví příběh sourozenců Kassandry a Alexiose. Tým tvůrců původně plánoval udělat z Kassandry jedinou hratelnou postavu, ale krátce na to byl postaven před hotovou věc (tzn. za každou cenu tam vměstnat i hraní za Alexiose) a v titulu si nakonec hráč měl možnost vybrat, za koho ze sourozenců příběh absolvuje.
Tuto volbu by mnozí mohli považovat za kompromis, ale výsledkem toho je, že příběh Kassandry a Alexiose není dostatečně rozvinutý a mohl být mnohem lepší, protože takto nebyl šitý na míru ani jedné z postav. Naopak musel dávat smysl bez ohledu na to, jakého protagonistu si hráč vybere. Je navíc vysoce pravděpodobné, že podobného přístupu se dočkáme i v Assassin's Creed Valhalla, kde máme opět na výběr ze dvou postav.
Navíc se zdá, že navzdory snaze vývojářů poskytnout něžnějšímu pohlaví více prostoru, je tohle maximum, co by Ubisoft ve svých titulech ochotný připustit, což je vcelku smutné když vezmeme v úvahu dopad, který může nezávislá hrdinka v herním titulu mít – vezměte si například takové The Last of Us Part 2, Horizon: Zero Dawn nebo Senua's Saga: Hellblade.
• Zdroje: bloomberg.com