• Autor: Filip Němec
Po dlouhém čekání známe konečně hardware specifikace PlayStationu 5 i Xboxu Series X. Aktuálním tématem je jednak slabší výkon PlayStationu 5 oproti konkurenci, na druhou stranu ale také nečekaně rychlý SSD právě v PS5. Vyjádřit své nadšení či naopak obavy už stihli přední vývojáři i novináři, mnoho z nich navíc podobně jako Sony tvrdí, že prosté porovnávání čísel nestačí. Ty nejzajímavější výroky najdete v této novince.
Středeční odhalení hardware specifikací nového PlayStationu 5 očividně nezanechalo tak pozitivní dojem, jak si možná v Sony přáli. Hráče nepotěšila ryze technická a velmi detailní prezentace, byť jak Sony již předtím oznámila, mělo jít o „deep dive“, tedy hlubší pohled do útrob samotné konzole. Celá přednáška navíc byla původně určena pro odloženou Game Developers Conferenci (akce určená zejména pro vývojáře), takže kritika technického rázu není úplně na místě. Naopak pochopitelné je mírné rozčarování PlayStation fanoušků nad tím, že PlayStation 5 ve většině ohledů výkonově zaostává za Xboxem Series X.
Xbox Series X | PlayStation 5 | |
---|---|---|
CPU | 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) | 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency) |
GPU | 12,155 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz, Custom RDNA 2 | 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz, Custom RDNA 2 (variable frequency) |
Die Size | 360.45mm2 | - |
Process | TSMC 7nm Enhanced | - |
Memory | 16GB GDDR6 w/ 320b bus | 16GB GDDR6/256-bit |
Memory Bandwidth | 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s | 448GB/s |
Internal Storage | 1TB Custom NVMe SSD | Custom 825GB SSD |
IO Throughput | 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) | 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed) |
Expandable Storage | 1TB Expansion Card | NVMe SSD Slot |
External Storage | USB 3.2 HDD Support | USB HDD Support |
Optical Drive | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive |
Performance Target | 4K at 60fps - up to 120fps | - |
• Zdroje: Eurogamer
Ne, že bychom chtěli někoho podezírat, ale patrně nebude náhoda, že mezi prvními se k hardware specifikacím vyjádřila first party studia Sony a jejich reakce jsou extrémně pozitivní. Jeden z režisérů studia Naughty Dog Kurt Margenau například na Twitter napsal, že nemáme ani tušení, jak moc velký skok SSD v PS5 bude. „Největší skok v mé kariéře,“ napsal Margenau. „Nemohu se dočkat“. Další z jeho kolegů ze studia Naughty Dog pak o SSD napsal, že jde o fundamentální změnu, jež odstraněním limitací, se kterými se museli vývojáři poslední dvě konzolové generace potýkat, změní způsob, jakým se budou navrhovat hry.
Still tripping about this #PS5 SSD spec. Like, people don’t even know how big of a leap in terms of game design can be made, especially for 1st party that doesn’t have to design to lowest common denominator. By far the biggest leap in my career. Can’t wait.
— Kurt Margenau (@kurtmargenau) March 19, 2020
Je přinejmenším nápadné, že se příslušníci studií patřící přímo Sony vyjadřují pouze o SSD disku, což je jeden z mála prvků, kde PlayStation 5 poráží Xbox Series X. Nemusí jít ale pouze o snahu o pozitivní PR. Na téma SSD disku se pochvalně vyjadřují také jiní vývojáři či novináři. Zakladatel a technický ředitel studia Ready at Dawn Andrea Pessino se na Twitteru vsadil o to, že rok od vydání PlayStationu 5 hráči „plně ocení, že PlayStation 5 je jedna z nejrevolučnějších domácích konzolí, jaká kdy byla vytvořena.“ Zároveň vyjádřil únavu z debat o výkonu v teraflopech.
Podobného názoru je například také uznávaný herní vývojář Matt Phillips, který prošel studii jako je Crytec nebo Traveller's Tales a nyní je režisérem ve studiu Big Evil Corporation (Tanglewood). „Za 15+ let vývoje AAA her vydávaných na každé Nintendo, Microsoft nebo PlayStation platformě pod sluncem, já ani nikdo jiný v mém oboru nikdy nepoužil teraflop jakožto jednotku pro měření jakéhokoliv výkonu. Přestaňte to slovo používat, je naprosto bezvýznamné,“ napsal Phillips na Twitteru.
Den před samotným oznámením hardware specifikací PlayStationu 5 na toto téma promluvil i uznávaný herní novinář Jason Schreier, který vyjádřil své pobavení nad měřením výkonu v jednotkách teraflops a dodal, že přesně taková shoda panuje mezi technicky zaměřenými lidmi, s nimiž je v kontaktu. Jeden z nich mu pak měl říci, že PlayStation 5 je „nejvíce vzrušující hardware za posledních 20 let“.
I don't know how many teraflops (lol) the PS5 has, but this is the sentiment I've heard from several technical-minded folks. One told me it was "the most exciting hardware in 20 years." Will be fascinating to see how it stacks up to the impressive Xbox Series X specs https://t.co/q7i0ET95Yq
— Jason Schreier (@jasonschreier) March 17, 2020
Z herních kuloárů se ale ozývají také více odměřené reakce, směřující zejména od studií, které nevyvíjejí pouze na konzole od PlayStationu. Indie vývojář hry Bad North, Richard Meredith, například vyjádřil svou skepsi nad situací, kdy studio vytváří hru na PC a zároveň PlayStation 5. V takovém případě by totiž využití výhod nové konzole od Sony mohlo být obtížnější. „Bude to neuvěřitelné pro first party AAA PlayStation hry, ale mimo to? Nemyslím si, že se to stane [stejně krátké nahrávací časy i na PC, pozn. redakce],“ napsal Meredith na Twitteru.
S tím se samozřejmě nedá nesouhlasit, nicméně zároveň jde o ukázku toho, jak výkonný SSD disk v PS5 může být, když mu budou mít problém konkurovat počítače, byť v tomto případě bude hlavním kamenem úrazu rozdílná konfigurace (ne každý bude mít SSD a pokud ano, pravděpodobně ne tak rychlé). Toto uvažování potvrzuje a usměrňuje zároveň redaktor Digital Foundry John Linneman, který jako jeden z mála lidí mohl nahlédnout pod pokličku jak PlayStationu 5, tak Xboxu Series X. „Jistě, pouze first party vývojáři opravdu využijí tu rychlost, ale multiplatformové hry budou také tvořeny s tímto vědomím,“ čímž Linneman myslí to, že i při vývoji neexkluzivního titulu budou vývojáři eliminovat „zpomalovací“ pasáže vytvářené jen k tomu, aby měla hra čas nahrát další lokaci.
Připomeňme, že zatímco SSD disk Xboxu Series X dokáže číst data rychlostí 2,4 GB/s, respektive 4,8 GB/s v komprimované verzi, SSD disk PlayStationu 5 má disponovat rychlostí 5,5 GB/s a v komprimované verzi dokonce 8 až 9 GB/s. Ve všech ostatních parametrech, jako je takt procesoru nebo grafického jádra, PlayStation 5 zaostává, alespoň tedy papírově.
Oba výrobci však kolem architektury, jež staví na Zen 2 procesorech od AMD a grafickému čipu na RDNA 2 technologii taktéž od AMD, vybudovali vlastní ekosystém programů a technologií, které mohou být pomyslným jazýčkem na vahách. A pokud ne tohle, bude to cena konzole či samotné hry, protože na těch nakonec bude nejspíše záležet nejvíce. Hrubý výkon tedy známe, teď bychom chtěli vidět, prosím, ony hry.
• Zdroje: USgamer, Games Radar