• Autor: Filip Němec
Jestli někde PlayStation 4 zaspal, je to právě zpětná kompatibilita. V případě na konci roku vycházejícího PlayStationu 5 ale jde o velké téma, od kterého si Sony hodně slibuje. Jakých her a z jakých konzolí se zpětná kompatibilita bude týkat? Vše, co o tomto pro aktuálně velmi propíraném tématu víme, jsme shrnuli v tomto článku.
Ještě před pár lety, kdy už Xbox One podporoval desítky titulů z Xboxu 360 či dokonce původního Xboxu, bylo u Sony stanovisko jasné – zpětnou kompatibilitu hráči nechtějí, nemá cenu se jí zabývat. Nejen Sony se v té době skutečně zaobíralo průzkumy, jež zpětnou kompatibilitu označovaly za funkci, kterou hráči sice chtějí, ale ve výsledku ji nevyužívají. Nešlo si však nevšimnout toho, že éra PS4 byla poznamenána mnoha remastery, protože právě díky nim mohli autoři, na rozdíl od zpětné kompatibility, inkasovat dvakrát za téměř stejný produkt.
Avšak zatímco v roce 2017 označil CEO společnosti Sony Jim Ryan zpětnou kompatibilitu za zbytečnost, v létě roku 2019 prohlásil, že zpětná kompatibilita je „neuvěřitelně mocná a důležitá“. Proč takový obrat? Pro Sony jakožto výrobce konzolí je jedním z nejdůležitějších úkolů hned po vyrobení té nejlepší možné herní konzole co nejrychleji donutit majitele předchozí generace k migraci na tu novou a jednou z hybných sil může být právě zpětná kompatibilita. Není snad lepší mít novou konzoli se všemi těmi skvělými exkluzivitami, které na PS4 nejsou, a přitom si staré hity zahrát už na novém stroji a dokonce ještě v lepší kvalitě?
Ať už byl názor Sony dříve jakýkoli, dnes tato společnost musí jít zpětné kompatibilitě naproti. Nejen kvůli výše zmíněné snaze jednoduše nalákat majitele PS4 ke koupi nové generace, kde mají být spustitelné téměř všechny pořízené PS4 tituly, Microsoft totiž nastavil v rámci zpětné kompatibility skutečně vysokou laťku. Herní svět navíc dává velmi hlasitě najevo, že zpětnou kompatibilitu opravdu chce. Podle lednového průzkumu mezi evropskými hráči touží u nových konzolí 78 % z nich po lepší grafice, 71 % po kratších nahrávacích časech a 59 % právě po zpětné kompatibilitě.
Sony tak bude v případě PlayStationu 5 sázet právě i na zpětnou kompatibilitu, ostatně tu pro PS4 tituly potvrdil architekt PS5 Mark Cerny už v dubnu loňského roku, byť až donedávna jsme si nemohli být úplně jisti, v jakém rozsahu. Na březnovém streamu, kde právě Mark Cerny detailně odhalil architekturu PlayStationu 5 a jeho výkon, nám bylo potvrzeno, že při startu konzole, který je stále plánován na konec roku 2020, bude PlayStation 5 podporovat zhruba stovku nejhranějších PlayStation 4 titulů. Brzy však Sony toto prohlášení upravila a oznámila, že zpětná kompatibilita se bude týkat více než 4 000 PS4 titulů. Přesné číslo zatím není známo, protože všechny hry je třeba jednotlivě otestovat.
Tyto tituly by pak měly umět využít vyššího výkonu konzole a nabídnout vyšší framerate či lepší rozlišení. Zatím však nemáme žádné přesnější informace, zde je momentálně Microsoft podstatně dále. Magazín Digital Foundry například mohl vidět v centrále Microsoftu Gears of War Ultimate Edition běžet ve dvojnásobném rozlišení, vývojářům se tak podařilo z full HD rozlišení (1080p) udělat nativní 4K (2160p).
Můžeme tedy počítat s tím, že si na PlayStationu 5 zahrajeme většinu titulů z PS4, ještě nedávno v nás ale žila relativně velká naděje na to, že PS5 nabídne zpětnou kompatibilitu i pro PS3, PS2 a PS1 hry. Hovořily o tom například zprávy osvědčeného insidera PSErebus, ale také údajné úniky HW specifikací, podle kterých by měl procesor PS5 umět pracovat na třech úrovních výkonu, přičemž na nejnižším taktu procesoru měly být spustitelné právě hry pro nejstarší generace konzolí. Sám Cerny však na zmíněném streamu tuto zprávu nepřímo dementoval tím, že nižší takt procesoru odpovídá výkonu PS4 Pro a nejnižší základní verzi PS4.
Sony je v oznamování informací o PlayStationu 5 pouze na začátku a je vidět, že v jistých ohledech stále pouze kloužeme po povrchu. Šance, že se dočkáme zpětné podpory PS3 či starších titulů, stále žije, ale jiskřička naděje je velmi malá. Má to své logické opodstatnění: PS4 je totiž po architektonické stránce do jisté míry uzavřený PC systém (z hlediska hierarchie CPU, GPU a dalších komponentů) a PS5 je na tom stejně, zpětná kompatibilita není zase tak odlišná od toho, jako když na novém PC spustíte před pár lety koupenou PC hru. Jenže PlayStation 3 a starší konzole byly architektonicky úplně jiné stroje a zpětná kompatibilita se staršími tituly tak je pro inženýry v Sony tvrdým oříškem.
S PlayStationem 5 bude kompatibilní také headset pro virtuální realitu PS VR. Není sice zatím jasné, jestli se zpětná kompatibilita týká také her, a pokud ano, tak kterých, máme však z úst Sony přislíbeno, že aktuální verze PS VR bude fungovat také na PS5. Byť zatím není žádné PS VR 2 oznámeno, potají se na něm s největší pravděpodobností pracuje, Sony však z logických důvodů nechce uvádět na trh dva nákladné produkty současně. Novější verze PS VR se pravděpodobně nedočkáme dříve než rok po uvedení PlayStationu 5 na trh a do té doby budou moci majitelé této konzole plně využívat stávající verzi PS VR.
Zdá se, že Sony zatím ohledně zpětné kompatibility nevyložila všechny karty, vypadá to však, že se skutečně dočkáme podpory naprosté většiny PlayStation 4 her. Sympatickým krokem v rámci zpětné kompatibility je také takzvaný cross-gen multiplayer, který umožní hrát online majitelům PS4 i PS5 verzí her společně. Pokud si tedy pořídíte PlayStation 5 a vaši přátelé zůstanou u starší verze konzole, i tak si spolu budete moci zahrát po internetu.
PlayStation 5 by měl vyjít v období letošních vánočních svátků, tedy koncem roku 2020. Známe již přesnou hardware konfiguraci a výkon konzole, naopak stále nevíme, jak bude PlayStation 5 vypadat, kolik bude stát či na jaké tituly se můžeme těšit. První oficiálně oznámenou PlayStation 5 hrou je looter-shooter akce Godfall.
• Zdroje: Push Square, PlayStation Lifestyle