Operační paměti, které nebudou brzdit procesor a naopak z něj vytáhnou i tu poslední kapku šťávy, jsou základem každého pořádného gaming PC. V dnešní recenzi se podíváme na dva paměťové kity od G.SKILLu s kapacitou 32 GB a 64 GB, které jsou za skoro totožnou pořizovací cenu. V čem spočívají rozdíly mezi těmito dvěma paměťovými kity a jaký je jejich reálný dopad v herním prostředí napříč třemi rozlišeními? To vše se dočtete v následující recenzi a testech.
XMP nebo manuální OC
U AMD Ryzen záleží na frekvenci a časování více než kde jinde. Slušný XMP profil s decentně utaženým časováním je naprosté minimum, pokud má ale procesor podávat maximální výkon a naplno krmit grafickou kartu, je potřeba jít dál a pohrát si se sekundárním, terciárním a vedlejším nastavením paměti.
V následující tabulce si porovnáme vhodné paměťové DDR4 kity od G.SKILL:
Model | 3600 CL16 | 3600 CL18 | 3600 CL18 | 4000 CL16 | 4000 CL18 |
---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 2× 16 GB | 2× 32 GB | 2× 32 GB | 2× 16 GB | 2× 32 GB |
XMP frekvence | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 4 000 MHz | 4 000 MHz |
XMP časování | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 | CL18-22-22-42 | CL16-19-19-39 | CL18-22-22-42 |
Napětí | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,4 V | 1,4 V |
Cena | 5 199 Kč | 7 899 Kč | 7 999 Kč | 8 199 Kč | 8 599 Kč |
*Ceny platné k 4. 10. 2020
Cílem dnešních testů bylo zjistit, jak si dva testované kity G.SKILL 64GB KIT DDR4 3600MHz CL18 Trident Z RGB Neo a G.SKILL 32GB KIT DDR4 4000MHz CL16 Trident Z RGB poradí v případě, kdy je potřeba vymáčknout z výkonného procesoru AMD Ryzen 7 3800XT i tu poslední kapku síly.
Zásadní věc na výběru RAM je to, jaké paměťové čipy moduly obsahují. V případě G.SKILL 64GB KIT DDR4 3600MHz CL18 Trident Z RGB Neo to byly Hynix MJR čipy a u G.SKILL 32GB KIT DDR4 4000MHz CL16 Trident Z RGB šlo o Samsung B-DIE čipy. Hynixy jsou podstatně levnější než Samsungy, a proto také, bez legrace, dostanete u Hynixu dvojnásobnou kapacitu za téměř totožnou cenu. Rozdíl je v tom, že Samsungy jdou podstatně lépe poladit, a tam, kde hra tzv. sedí na procesoru a je brzděná grafická karta, to může být celkem znát.
Dnešní testy probíhaly s poměrně silným procesorem, a tak je potřeba mít na paměti, že se slabším modelem mohou být rozdíly výrazně větší.
Z minulých recenzí už máte přehled, jak 3D testy probíhají. Stávající situaci ohledně CPU bottlenecku v herním prostředí s výkonnou GPU (grafickou kartou) typu RTX 2080 Ti a rozlišením znáte. Stejně tak víte, že v čím vyšším rozlišení hrajete, tím méně snímků vaše grafická karta stihne připravit a tím méně jich musí procesor zpracovat, ač to není jeho jediná práce. Zároveň se jedná o poslední CPU/RAM testy s RTX 2080 Ti, další uvidíte už s RTX 3090, kde se síla procesorů a potažmo operačních pamětí projeví o poznání více.
Pro úplnost zopakuji metodiku měření her. Každá testovací scéna je ve hře pečlivě vybraná tak, aby byla sama o sobě náročná na procesor. V PUBG je to lokace Los Leones a u Assassin's Creed: Odyssey jsou to Athény. Povětšinou jsou města právě těmi scénami, které jsou tzv. nejvíce CPU bound z celé hry. CS: GO je kapitola sama o sobě, jelikož čím více FPS, tím lépe, a real-time strategie jako Ashes of Singularity jsou pro CPU vždy „záhul“. Testovací scény ve hrách jsou měřeny pomocí softwaru NVIDIA FrameView, který loguje frametimes, tedy mezičasy mezi vykreslením jednotlivých snímků. Současně jsou nahrávány logy z MSI Afterburn, které obsahují informace o frekvencích, vytížení GPU a CPU, teplotách a další. Logy z NVIDIA FrameView se následně synchronizují podle frame rate s logy z MSI Afterburner a jsou připraveny ke snímkové analýze.
PUBG je přetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě Steam. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč téměř celým městem Los Leones po jedné z hlavních silnic.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
Ruku na srdce, PUBG není příliš povedená hra. Jedná se tak o krizový scénář toho, s čím byste se mohli setkat a kde budete i v 1440p rozlišení potřebovat nějaký ten výkon navíc. Rozdíly v FPS nejsou nikterak zásadní, ale při porovnání našich dvou kitů se vyplatí vzít 32GB kit, který je za stejnou cenu jako 64GB. S jeho pomocí zkrátka vytáhnete z CPU extra výkon navíc. To všechno platí samozřejmě v případě, že nutně nepotřebujete 64GB kit např. na práci s videem nebo na jiné kreativní činnosti.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo, a patrně ještě dlouho půjde, o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na DirectX 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru „-console“, ve kterém je pak nastaven parametr „fps_max 0“.
Counter Strike: Global Offensive |
Counter Strike: Global Offensive je hra, u které profesionální hráči ocení každé FPS navíc. Pokud máte vysokofrekvenční monitor a hrajete ve Full HD, vyplatí se správnému výběru RAM a manuálnímu odladění věnovat pozornost.
Ashes of Singularity: Escalation je jednou z nejnáročnějších her na procesor, jak už to u real-time strategií bývá. Jedná se zároveň o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Partnerem je zde AMD a hra je zařazena do programu Gaming Evolved. Hru vytvořilo studio Oxide Games a vše běží na Nitrous Engine. Tento titul není klasicky měřen nástrojem FRAPS jako ostatní hry, ale je zde zabudovaný 180s benchmark, který vytváří vlastní frametimes log.
Ashes of the Singularity: Escalation |
Ashes of the Singularity: Escalation je už klasickým benchmarkem při porovnávání výkonu CPU a RAM. Hra sedí na procesoru i v 2160p rozlišení a test krásně vypovídá o hrubé síle procesoru.
Assassin's Creed: Odyssey je akční adventura a v pořadí již jedenáctý díl v sérii Assassin's Creed. Hra se tentokrát odehrává ve starověkém Řecku. Hra byla postavena na herním enginu AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Quebec a byla vydána v říjnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frametimes bylo prováděno v ručně vybrané testovací scéně v Athénách po dobu 90 sekund nástrojem FRAPS.
Assassin's Creed: Odyssey |
Assassin's Creed: Oddysey již brzy nahradí Valhalla a jak znám Ubisoft, bude to pro CPU opět pořádný „záhul“. O to víc zajímavé budou testy s RTX 3090 a nadcházejícími Zen 3 Vermeer procesory.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG odehrávající se v postapokalyptickém světě 17 let po událostech kolem bývalého fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v únoru 2019 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frametimes bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 64 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry: New Dawn |
Far Cry je už taková benchmarkovací klasika, co se výkonu CPU týče. Snad každý díl seděl jak přibitý na procesoru a jak můžete vidět, v 1080p a 1440p jsou rozdíly celkem znát. Zanedlouho vyjde šestý díl, takže budeme moct konečně trochu obměnit testovací scény a kompozici testovaných her.
Následující pětice testů ukazuje rozdíly mezi defaultem a maximálně precizním odladěním pamětí. Nejdůležitější hodnotou jsou výsledky latencí, které je potřeba u Ryzenů 3000 dostat na hodnoty cca 65 ns pro maximální výkon celého PC.
AIDA64 |
Jak můžete vidět, každý z testů reaguje na důkladné manuální odladění více než výborně a rozdíly nejsou zanedbatelné.
Pokud je na dnešní recenzi něco zajímavého, tak je to právě rozdíl mezi tím, jakými čipy jsou paměťové moduly vybaveny. Samsungy B-DIE se už dostaly i do povědomí běžných uživatelů jako ta správná volba při výběru RAM.
Již za pár dní AMD uvede na trh nové procesory Zen 3 a je dost pravděpodobné, že rozdíl mezi RAM na default a manuálním odladěním bude ještě menší než u stávající Zen 2 architektury. Na druhou stranu, s tak silnými kartami, jako jsou RTX 3080 a 3090, se můžeme dočkat seriózního CPU bottlenecku v 1440p i 2160p a každá kapka výkonu se nám bude hodit.
Oba dva dnes testované paměťové kity splnily to, co pořádný paměťový kit splňovat má. Pokud si vystačíte s 32GB RAM, sáhl bych po F4-4000C16D-32GTZR, a pokud přeci jen 64GB využijete, ani s F4-3600C18D-64GTZN neuděláte chybu.
Ovšem jestli plánujete vyčkat a pořídit Zen 3 procesor, počkal bych na případné uvedení nových paměťových kitů nebo pro jistotu sáhl po kitu s frekvencí 4 000 MHz a vyšší, jelikož FCLK bude běhat na 2 100 MHz, pokud ne více.
G.SKILL TRIDENT Z
G.SKILL TRIDENT Z:Paměťové kity od G.SKILLu F4-3600C18D-64G TZN a F4-4000C16D-32GTZR jsou skvělým doplňkem k výkonným procesorům AMD Ryzen.
Klady
Zápory
Paměťové DDR4 kity G.SKILL TRIDENT Z nabízí skvělý výkon a podporu pro nejnovější a nejvýkonnější procesory na trhu za velmi příznivou cenu.
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.