• Recenze
• Autor: Filip Němec
I když Hogwarts Legacy zpracovalo velmi detailně mnoho reálií světa Harryho Pottera, nejoblíbenější kouzelnický sport ve hře chyběl a delší dobu už víme proč. Vydavatelství Warner. Bros. totiž připravilo samostatný sportovní titul, který pomyslně navazuje na Quidditch World Cup od EA z roku 2003. Je ovšem virtuální famfrpál Harry Potter: Quidditch Champions dostatečně zajímavý, aby obstál vedle jiných týmových sportů?
zdroj: Warner Bros.
Nalijme si hned z kraje Veritaséra – jsem velkým fanouškem Harryho Pottera a ve své době jsem u Quidditch World Cup strávil desítky hodin, nutno však dodat, že jako poměrně nenáročný dětský hráč. Dnes je ale herní průmysl, a zejména virtuální týmové sporty, někde úplně jinde. A i když svět stvořený J. K. Rowlingovou skutečně miluji, jsem si vědom toho, že famfrpál ve svém jádru, tedy pravidly a s tím související napínavostí či strategií, má spoustu nedostatků. Na Harry Potter: Quidditch Champions jsem se tak sice těšil, ale zároveň měl velké obavy. A vyplnilo se v podstatě obojí.
Fanoušci famfrpálu, tedy současně fanoušci kouzelného světa Harryho Pottera, budou skutečně potěšeni, tím jsem si docela jistý. Může za to nejen možná až nečekaně zábavná hratelnost, ale současně i oficiální licence, díky které si zalítáte na známých hřištích, ale také budete moci do svého týmu naverbovat oblíbené postavy v čele s Harrym, Ronem a Hermionou. Současně mám ale obavy, že pro tímto světem nepolíbené hráče bude Harry Potter: Quidditch Champions přinejlepším průměrnou hrou.
Vrhněme se ale nejdříve na hratelnost, ze které jsem měl možná vůbec největší obavy a vlastně jde pro mě o jedno z nejpříjemnějších překvapení. Ať už jste protřelým fanouškem a Famfrpál v průběhu věků máte přečtený i pozpátku, nebo naopak do tohoto světa teprve pronikáte, základní fungování hry vysvětlí vcelku povedený tutoriál, který je pravda na dnešní poměry docela dlouhý, ale pravidla famfrpálu se ničemu známému moc nepodobají, takže na nějaké zjednodušování ani není prostor. Doporučuji vydržet.
Hra vás pod vedením Harryho a dalších hrdinů naučí ovládat jednotlivé posty, tedy brankáře bránícího trojici okruží, kam se druhý tým snaží vstřelit branku; útočníky přihrávající si camrál s cílem dát zmíněnému brankáři branku; odrážeče chránícího své spoluhráče od nebezpečných potlouků a samozřejmě chytače, který má za cíl polapit ten nejdůležitější, ale také nejmenší „míč“ na hřišti – zlatonku.
Tahle čtveřice výrazně odlišných postů v praxi znamená, že na hřišti vlastně probíhají tři hry současně: brakáři a útočníci hrají s camrálem proti sobě, odrážeč se zase téměř výhradně soustředí na potlouky. Chytač si toho všeho vlastně vůbec nevšímá a jen hledá zlatonku, o kterou soupeří s chytačem druhého týmu. Vývojářům se tento pelmel nicméně podařilo skloubit a nepůsobí to vůbec špatně. Mezi jednotlivými posty lze mimo multiplayer, kterému se budu věnovat níže, kdykoli přepínat, jde se tak věnovat třeba jen jednomu nebo dvěma úkonům, ale klidně také můžete být u všeho.
Vlastně jsem neskutečně mile překvapen, že i když famfrpál zrovna není sport, který by už virtuálně vytvořilo mnoho studií a inspirovat se tak šlo právě jen u Quidditch World Cup z roku 2003, hratelnost jako taková působí svižně, zábavně a po většinu času také vyrovnaně. Za to mohou některé úpravy pravidel, jako je třeba pouze jeden odrážeč namísto dvou, díky čemuž není hra tak chaotická a životu nebezpečná. Samozřejmě se ale najdou výtky.
Diskutabilní je změna pravidel u chycení zlatonky. Namísto zisku 150 bodů a ukončení zápasu (jako tomu je v knihách a filmech) je za její získání jen 30 bodů a zápas pokračuje dál, přičemž zlatonka se po čase zase znovu objeví. Na první pohled jde rozhodně o dobrý nápad, protože jinak slabému soupeři by stačilo chytit zlatonku a váš náskok 14ti gólů by ani nestačil. Na druhou stranu tím ale utkání ztrácí gradaci a napětí známé z knih, ještě když zrovna hra za chytače je pro mě tou nejméně zábavnou, takže chytat ji vícekrát za zápas mě příliš nebavilo.
Protože se ale v Quidditch Champions můžete věnovat vlastně jen těm postům, které vás baví a jiné v podstatě ignorovat, není to zase takový problém a je dost možné, že se časem dočkáme i nějakých modifikací. Autoři totiž evidentně dají na zpětnou vazbu hráčů, což je rozhodně dobrá zpráva.
Nejvíce se však kritizuje zvláštní fungování multiplayeru, který lze hrát pouze 3v3 (přestože je na hřišti 6 a 6 postav), přičemž si volíte vždy ze dvojice postů, například útočník a brankář, zbytek pozic zaujímá umělá inteligence (více jsme fungování tohoto režimu rozebírali zde). Vývojáři nicméně hráče vyslyšeli a brzy přibude možnost hrát online i 6v6, což by mohlo vyřešit problémy v případě, že máte v týmu sólisty či výrazně slabší hráče.
Hratelnost Quidditch Champions mi připomíná Rocket League, nabízí totiž dost bláznivou a netradiční hratelnost, kterou nemusí být úplně lehké se naučit, ale jakmile do hry proniknete, dokáže být opravdu zábavná. Obloukem se ale vracím k tomu, co jsem nakousnul v úvodu – zatímco pro fanoušky Harryho Pottera může jít skutečně o dobrou hru, jedince tímto světem nepolíbené nejspíše nebude příliš lákat a není se čemu divit. Byť je pro mě virtuální famfrpál zábavný, pokud bych jej oholil o to, co mám tolik rád, tedy všechna ta Harry Potter cinkrlátla jako jsou názvy košťat a oblíbené postavy, rozhodně by u mě nebyl lepší než FIFA nebo NHL.
Udržet vás v sedle košťata se autoři nicméně snaží vylepšováním postav, jejich vybavení a sezónami. Po několika prvních zápasech jsem měl pocit, že by to možná i mohlo stačit, postavy totiž za získané skill pointy vylepšujete o docela vítané schopnosti (střelci například mohou dávat silnější ránu podržením tlačítka střelby, chytači zase zrychlit pohyb na hřišti), zatímco košťata mají své vlastní statistiky (rychlost, manévrovatelnost atd.). Vše se dá postupně vylepšovat a jistou motivací jsou i sezónní odměny, což je v podstatě bezplatný season pass, v němž se posunujete kupředu získanými zkušenostmi za absolvování zápasu.
Po pár dnech hraní jsem ale začal ztrácet motivaci vracet se zpět do hry, která i přes původní nadšení zkrátka nenabízí tolik obsahu, aby vás udržela po delší dobu a především odemykání toho nového, či plnění denních, týdenních a dalších výzev, je zejména o grindu.
Prvním zklamáním co do množství obsahu je kampaň obsahující tutoriál a pouze tři šampionáty – Bradavický turnaj školních kolejí, turnaj tří kouzelnických škol, kde se podíváte do Kruvalu a Krásnohůlek, a nakonec světový šampionát jednotlivých zemí. Kampaň zabere několik málo hodin, přičemž musíte šampionáty opakovat, třeba za jinou kolej, abyste pokročili dále. A poté už vám zbývá jen klasická rychlá hra a multiplayer. Ten jediný může být skutečně zábavou na dny, týdny a potenciálně i měsíce, zejména pokud k sobě máte další hráče.
Osobně jsem čekal kampaň daleko robustnější, možná naivně s nějakými příběhovými cutscénami či náznakem nějakého (příběhového) vývoje. Přeci jen je to svět Harryho Pottera, který je plný různých vyprávění, událostí i lokací, tak proč toho nevyužít. To stejné platí o hřištích a stadionech, kterých je pouze 11, přičemž jde zejména o denní, deštivé a zimní alternativy Bradavic a Weasleyovic doupěte. Opravdu nemá svět Harryho Pottera víc zajímavých míst?
Po vzoru live service titulů však má do Harry Potter: Quidditch Champions postupně přibývat nový obsah. Autoři již představili následující sezóny, na podzim nás tak čekají dvě události s tématikou hry Hogwarts Legacy a Halloweenu, v zimě pak sezóna ve znamení obrany proti černé magii a zimních prázdnin v Bradavicích. A přijít by měl i zmíněný 6v6 multiplayer. Nic z toho sice není omluvou pro aktuální absenci obsahu, ale pokud vás jinak hratelnost Quidditch Champions baví, je tu alespoň jistý příslib do budoucna.
Ať už tedy Harry Potter: Quidditch Champions obracíte ze všech možných stran, vždy najdete něco skvělého i něco, co šlo udělat lépe. Líbí se mi třeba stylizovaná kreslená grafika, ve které známé postavy, ale zejména hřiště, vypadají opravdu krásně. Chybí mi ovšem větší pestrost animací postav, úvodních nastupovacích sekvencích, oslav, či průpovídek komentátorů utkání, které se začnou opakovat ne po hodinách, ale už desítkách minut. Zlepšit by šla i atmosféra na stadionech, kde postrádám jásání či naopak bučení fanoušků a další ruchy jako v jiných sportech.
I přes live service zaměření je sympatická absence mikrotransakcí. Všechny předměty, vylepšení a zejména postavy, si kupujete jen za herní měnu, kterou lze získat jen a pouze hraním. Pokud autory časem nezláká pozlátko mikrotransakcí, cena 700 Kč mi přijde tak akorát.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PS5 verzi hry. Klíč k recenzi poskytnul distributor Cenega.
I když Harry Potter: Quidditch Champions nejspíše neposbírá v recenzích nejvyšší známky, jde překvapivě o velmi zábavný virtuální famfrpál, který sráží nedostatek obsahu a v konečném důsledku i fakt, že i přes své kvality jde o okrajový sport, jež nemůže díky své jednoduchosti konkurovat třeba fotbalu.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i7-4790 | AMD Ryzen 5 1600X | Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 2600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 960, 4 GB | AMD Radeon HD 7950, 3 GB | Intel Arc A380, 6 GB | NVIDIA GeForce GTX 1060, 3 GB | AMD Radeon R9 290X, 4 GB | Intel Arc A750, 8 GB |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
• Zdroj: Steam (30. 7. 2024)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.