Krosová kola jsou vhodná na silnici i do lehčího terénu. Spolu s horskými koly jsou to nejčastěji se vyskytující typy kol na cyklostezkách. Hojně je využívají sportovci i rekreační jezdci.
Ano. S krosovým kolem můžete jezdit na delší cesty po silnici a vydat se do lehčího terénu.
Krosová kola nejsou standardně osazena příslušenstvím a je jen na vás, zda si pořídíte blatníky, světla a další.
Ano. Do lesa či podobného terénu se kolo perfektně hodí. S kolem zvládnete také většinu cyklostezek.
Na krosovém kole zaujímáte tzv. neutrální posed. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém sedíte téměř zcela vzpřímeně.
Výška rámu je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu, případně dle výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu dle označení | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160-170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170-185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185-200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58-60 cm | |
* Hodnoty v tabulce výše jsou pouze orientační a ve výjimečných případech se mohou lišit. |
Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi. Karbonový rám je lehčí, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti. Duralový rám je levnější, ale zároveň těžší než karbonový.
Většina krosových kol má odpruženou přední vidlici pro tlumení nárazů na silnici a v lehčím terénu.
Nejběžnější variantou jsou véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá. Druhou variantou jsou brzdy kotoučové, které brzdí dobře za mokra i sucha, ale jsou náročnější na údržbu. Oba typy mohou být ovládány lankem nebo hydraulicky.
Přehazovačka je mechanizmus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.
Slovník pojmů
Průměr kola
Většina krosových kol má 28palcová kola na úzkých pláštích. Ty dávají kolu schopnost rychlé jízdy po silnici a zároveň si zachovávají odolnost pro průjezd lehkým terénem.
Tip: Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.