Business Delivery & Product Development ERP

Náš informační systém, aneb od monolitu ke škálovatelnému ekosystému

Alza je velmi specifická tím, že si drtivou většinu věcí řeší interně. Tohle ale přestává platit a postupně měníme toto zažité paradigma. Od jednoho obrovského monolitického informačního systému jdeme do úplně nového ekosystému, který bude postavený na naší nové platformě Phoenix.

Naše strategie

Vše co je kritické pro náš business, tak i nadále budeme držet doma, jen to postupně přesuneme do nové platformy. U několika oblastí jsme tak již učinili. Chceme to mít plně pod kontrolou a nebýt odkázáni na další subjekt. Určitě si pod tím představme vše, co leží pod celým procesem od objednání až po doručení, protože zde je pro nás klíčová rychlost.

Naopak spoustu procesů a domén, které jsou okolo, ale nejsou přímo navázané na proces objednávky, budou kandidáty na přesun do systému třetí strany nebo úplný out-sourcing. Vždy to ale bude individuální rozhodnutí pro každý takový případ.

Co nás k tomu vede?

  • Potřebujeme škálovat => business nesmí být omezován naším systémem, ale musí ho naopak podporovat.
  • Chceme budovat menší odpovědné týmy za konkrétní část produktu.
  • Chceme nabídnout moderní a zajímavé technologie pro naše vývojáře.

Co nám naše platforma umožňuje

  • Architekturu založenou na micro službách
  • Uplatnění DevOps principů
  • Možnost vývoje a provozu v cloudu
  • Tvorbu autonomních produktových týmů
  • Využití moderních technologií
  • Integraci na systémy třetích stran
  • A mnoho dalšího…

Naše ambice

V roce 2025 se většina našich zaměstnanců bude kvůli své práci přihlašovat do nového informačního systému, nebo přímo do systému třetí strany. Náš core business si zcela jistě budeme řešit i nadále interně, protože vše, co má dopad na zákazníka a všechno co vychází z naší mise „Objednání myšlenkou, doručení teleportem.“, chceme mít plně pod svou kontrolou.

Patrik Jankovský, Chief Information Officer

Organizace vývoje

Celý vývoj našeho ERP máme rozdělený na tři části, které spolu velmi souvisí.

  • Business -> Procesy a funkcionality, které potřebujeme odbavit v rámci našeho informačního systému nebo systému třetí strany.
  • Produkt -> Funkcionality, principy, UX a mnoho dalšího. Dohromady to ale definuje jak budou uživatelé s celým systémem pracovat a jak business vývojové týmy implementují své požadavky.
  • Platforma -> Kompletní architektura a technologický stack pod produktem ERP, ale i dalších systémů, které na něm běží.

Business část je tvořena tzv. produktovými skupinami, které jsou rozdělené po oblastech, respektive odpovídají business oddělením (logistika, finance, reklamace, marketing, atd.). V rámci těchto skupin pak tvoříme menší týmy, které jsou již odpovědné za konkrétní část jejich domény nebo jejich vlastní produkt. Typicky řeší své procesy uvnitř ERP systému, nebo vytvářejí vlastní produkty vedle něho, ale na Phoenix platformě. Tyto týmy jsou tvořeny maticově přes celou firmu, takže jejich členy jsou i zástupci daných odděleních.

Produkt a platformu tvoří centrální týmy, které se o tyto částí starají a upravují celý ERP produkt a platformu tak, aby vyhovovala potřebám produktových skupin, a zároveň splňovala všechny naše požadavky na růst, škálovatelnost, bezpečnost, atd.

Koho můžeš potkat?

Markéta Hilliová

Product Owner

Do Alzy jsem naskočila na pozici Product Ownera pro ERP. Mám na starosti podobu a chování featur, které se obecně využívají napříč celým naším ERP systémem. Mám ráda pracovní výzvy a propojování potřeb businessu a IT. Na Alze oceňuji dynamičnost pracovního prostředí a obdivuji s jakou rychlostí je tu možné zrealizovat i velké projekty. K rychlosti mě to táhne také ve volném čase, kdykoliv můžu, ráda se projedu auty po okruhu.

Tomáš Hajdin

UX Designer

Starám se o UX našich interních ERP systémů, od legacy desktop softwaru až po moderní webové appky. Cool gradienty a glassmorphism by sice vypadaly super, ale v rámci Enterprise UX hledám spíše cestu k přehledným informacím, jednoduchosti, použitelnosti a efektivitě práce pro své kolegy. Jsem specialista na špatné načasování nejapných vtipů a mojí doménou jsou pozdní příchody. Vždy a všude.

Martin Kolek

Head of ERP Development

V Alze jsem začínal na pozici developera. Postupně jsem pracoval na analýzách a realizaci celých businessových témat a koordinoval větší projekty. Potom jsem se stal teamleaderem nového týmu, který jsem vybudoval od nuly a postupně dodával vývojáře z pomyslného inkubátoru nováčků do ostatních týmů. Aktuálně vedu celé oddělení pro vývoj ERP systémů v Alze. Dohlížím na to, aby informační systém běhal stejně dobře jako já. Měsíčně toho totiž uběhnu asi jako keňský lovec. Mám rád temné sci-fi a houpavé kryptoměny.

Tomáš Zacha

IT Division Director

V Alze mám na starosti IT logistiky. Jsem srdcem technik a duší podnikatel. Mám rád technické detaily, ale zároveň přemýšlím, kde mi pomůžou, vydělají nebo ušetří. Ve volném čase mám rád hory, kolo, golf a cestování.

Lucie Bienová

Project Manager

V Alze si užívám dvě různé role: projektového manažera a scrum mastera; jsou sice vcelku různorodé, ale přepínání mindsetu k aktuální čepičce a pestrost práce mě baví; zvlášť, když je okolo tolik inspirativních a šikovných kolegů.
Poslední dva roky na homeoffice mě naučily víc si vážit svého času a efektivněji jej využívat a dělit mezi lidi a záliby, které mám ráda – takže spojení „nemám čas“ v mém slovníku nenajdete 🙂 Teď nejvíc žiju mou borderkou a čistím si hlavu dlouhými procházkami, během, jógou, čtením knih nebo s přáteli nad deskovkami.

Tomáš Hubík

IT Division Director

Jako matfyzák jsem se vždy snažil silně teoretické znalosti vyvažovat praxí. Prošel jsem čiště technickými i čistě businessovými pozicemi, až jsem zjistil, že je mi nejlépe, když jsem každou nohou v jednom z obou světů. Jako IT Business Partner jsem v Alze odpovědný za strategické IT projekty pro obchodní část firmy. Mimo práci se zajímám o svět kryptoměn, disruptivní technologie a DIY elektroniku.