Velké zboží doručíme zdarma Alzákovy Jarní TOPky

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition (RECENZE A TESTY)

Zobrazit katalog
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition (RECENZE A TESTY)

Recenze

Aktualizováno

Nové grafické karty společnosti Sapphire, které jsou postaveny kolem grafických čipů Vega společnosti AMD, s sebou přinášejí také zcela nový a svým chladicím výkonem věru pozoruhodný systém chlazení Nitro+ s trojicí ventilátorů Tri-X. Tímto novým chladičem je vybavena také grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition, kterou si dnes nejen představíme, ale také si ji na Alza.cz důkladně otestujeme.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition recenze a testy

Recenze Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition – OBSAH

  1. Představení Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition
  2. Jak budeme grafické karty testovat
  3. Testy Wolfenstein: The New Colossus
  4. Testy Assassin's Creed: Origins
  5. Testy Middle-earth: Shadow of War
  6. Testy Prey
  7. Testy Mass Effect: Andromeda
  8. Testy Battlefield 1
  9. Testy Deus Ex: Mankind Divided
  10. Testy Doom
  11. Testy Tom Clancy's The Division
  12. Testy Rise of the Tomb Raider
  13. Testy Star Wars: Battlefront
  14. Testy Zaklínač: Divoký hon
  15. Testy Crysis 3
  16. Sumarizace výkonu
  17. Provozní vlastnosti
  18. Test virtuální reality
  19. Přetaktování
  20. Závěrečné hodnocení

Představení grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je postavena na herním grafickém čipu AMD Vega 10 společnosti AMD, na který jsou pomocí 2048bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá střední patra výkonnostního žebříčku.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition popis

Frekvence grafické karty

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition GPUZSapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition GPUZ2Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition disponuje dvojicí BIOSů, mezi nimiž se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, který je umístěn na hřbetu karty. Ve výchozím stavu byla grafická karta pomocí přepínače BIOSu nastavena do OC režimu (BIOS1). Maximální frekvence grafické karty je v tomto nastavení 1 590 MHz, což oproti referenčním hodnotám RX Vega56 znamená navýšení o 119 MHz. Grafická paměť HBM2 je taktována na 800 MHz (1 600 MHz efektivně), tedy plně v referenčních hodnotách. Limit spotřeby byl u tohoto OC BIOSu nastaven na 240 W.

Druhý BIOS pak grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition nastaví na frekvence naprosto stejné jako v případě BIOS1, omezí však její limit spotřeby na 180 W.

Systém chlazení GPU

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition měří na délku 310 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará opravdu masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber. Tento chladič je vybaven odpařovací komorou (Vapor chamber) s celkem osmi tepelnými trubicemi (heatpipes) 3× 8 mm a 5× 6 mm, které odvádějí odpadní teplo nejen z grafického čipu a pamětí HBM2, ale také napájecí kaskády grafické karty. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition systém chlazeníAktivní část systému chlazení je tvořena třemi ventilátory Tri-X (2× 92 mm a 1× 80 mm), které jsou uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách a uchyceny pomocí technologie NITRO Quick Connect. Tato technologie zajišťuje všem ventilátorům velmi snadnou výměnu při poruše nebo odmontování při údržbě. Ventilátory chladiče podporují technologii Intelligent Fan Control III, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty všechny ventilátory chladiče zcela vypne, a minimalizuje tak hlučnost grafické karty. Oba krajní 92mm ventilátory jsou osvětlené pomocí RGB LED, jejichž barvy a efekty se dají ovládat pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow. Ze zadní strany grafické karty je pak vyveden jeden 4-pin konektor Turbine-X pro ovládání otáček ventilátorů v počítačové skříni, které jsou pak regulovány právě podle teploty grafické karty.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Time Spy Stress Test

Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na skóre 99,2 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s rezervou prošla (minimální hranice je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; závislost otáček a hlučnosti

Napájení a spotřeba

O napájení grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition se stará zdvojená 7 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí tří 8pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 240 W (BIOS2 pak 180 W). Ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 750 W.

Výstupy na monitor

Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Dvojici konektorů HDMI pak jistě ocení všichni příznivci virtuální reality.

Radeon Software Adrenalin Edition a SAPPHIRE TriXX Nitro Glow

Firemní nástroj pro snadné přetaktování Sapphire TriXX s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition bohužel nefunguje, a tak k jejímu přetaktování či jiné úpravě parametrů musí posloužit přímo ovladače Radeon Software Adrenalin Edition.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition Radeon Software Adrenalin Edition

Pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu (pouze ve stavech P6/P7), frekvenci pamětí (pouze ve stavu P3), limit spotřeby, napětí čipu (pouze ve stavech P6/P7), cílové otáčky ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.

SAPPHIRE TriXX Nitro Glow

Pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow můžete ovládat osvětlení a chování RGB LED světel grafické karty. Barvy RGB LED můžete jednoduše měnit nebo k nim přiřadit různé efekty postupného zhasínání a rozsvěcení. Jednou z možností je také RGB LED osvětlení zcela vypnout.

Jak budeme grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition testovat

V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LEAsus ROG Poseidon GTX 1080 Ti PlatinumMSI GTX 1080 Sea Hawk EK X
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v testechSapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling v testechMSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v testech
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC HybridAsus Strix GTX 1070 O8G GamingSapphire RX Vega64 8G HBM2 LC
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC HYBRID v testechAsus Strix GTX 1070 O8G Gaming v testechSapphire RX Vega64 8G HBM2 LC v testech
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming
Asus Strix RX Vega64 O8G Gaming v testech

SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET
GPUChip
Variant
Family
Velikost
Transistory
Výroba
SP
TMU
ROP
VRAM
Velikost
Bus/Clock
Base Clock
Turbo Clock
Real Clock
Interface

TDP
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LEVega 10
Vega 10 XL
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
3584
224
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1600
1156 MHz
1590 MHz
1500 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti PlatinumGP102
GP102-350-K1-A1
Pascal
471 mm2
12,000 million
16nm FinFET
3584
224
88
GDDR5X
11.264 GB
352b/11104
1620 MHz
1734 MHz
2025 MHz
PCIe 3.0 x16

275 W
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK XGP104
GP104-400-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
2560
160
64
GDDR5X
8.192 GB
256b/10008
1683 MHz
1823 MHz
1980 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC HybridGP104
GP104-300-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
2432
152
64
GDDR5
8.192 GB
256b/8008
1607 MHz
1683 MHz
1886 MHz
PCIe 3.0 x16

180 W
Asus Strix GTX 1070 O8G GamingGP104
GP104-200-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
1920
120
64
GDDR5
8.192 GB
256b/8008
1658 MHz
1860 MHz
1962 MHz
PCIe 3.0 x16

166 W
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid CoolingVega 10
Vega 10 XT
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
4096
256
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1890
1247 MHz
1750 MHz
1586 MHz
PCIe 3.0 x16

345 W
Asus Strix RX Vega56 O8G GamingVega 10
Vega 10 XL
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
3584
224
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1600
1156 MHz
1590 MHz
1496 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W

V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).

Graf snímkové frekvence vzor

Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.

Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci.  Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.

Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.

Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.

Testovací sestava

Použitý systém vodního chlazení

Vodní chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240

Chlazení grafických karet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition ve Wolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein 2: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Wolfenstein II: The New Colossus nastavení videoWolwenstein II: The New Colossus nastavení grafika 1Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 2Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 3

Testy Wolfenstein II: The New Colossus

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Wolfenstein II: The New Colossus; test

Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.

Nastavení hry pro testy

Assassin's Creed: Origins nastavení videaAssassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 1 Assassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 2

Testy Assassin's Creed: Origins

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Assassin's Creed: Origins; test

Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Shadow of War nastavení videaShadow of War nastavení pokročilé 1 Shadow of War nastavení pokročilé 2

Testy Middle-earth: Shadow of War

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Middle-earth: Shadow of War; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Prey

PreyPrey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Prey nastavení testu 1Prey nastavení 2

Testy Prey

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Prey; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: AndromedaMass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Mass Effect: Andromeda nastavení testu 1Mass Effect: Andromeda nastavení 2Mass Effect: Abdromeda nastavení 3Mass Effect: Andromeda nastavení 4Mass Effect: Andromeda nastavení 5

Testy Mass Effect: Andromeda

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Mass Effect: Andromeda; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Battlefield 1

Battlefied 1Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Battlefield 1 nastavení testu 1Battlefield 1 nastavení 2

Testy Battlefield 1

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Battlefield 1; test

Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Deus Ex: Mankind Divided nastavení testu 1Deus Ex: Mankind Divided nastavení 2

Testy Deus Ex: Mankind Divided

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Deus Ex: Mankind Divided; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v DOOM

DOOMDOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Doom nastavení videaDoom nastavení pokročilé 1 Doom nastavení pokročilé 2

Testy DOOM

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; DOOM; test

Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Tom Clancy's The Division

The DivisionTom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

The Division nastavení videoThe Division nastavení grafika 1The Division nastavení grafika 2The Division nastavení grafika 3

Testy Tom Clancy's The Division

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; The Division; test

Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb RaiderPočítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Rise of the Tomb Raider nastavení videaRise of the Tomb Raider nastavení grafiky

Testy Rise of the Tomb Raider

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Rise of the Tomb Raider; test

Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Star Wars: Battlefront

Star Wars: BattlefrontStar Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Star Wars: Battlefront nastavení grafika 1Star Wars: Battlefront nastavení grafika 2Star Wars: Battlefront nastavení grafika 3

Testy Star Wars: Battlefront

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Star Wars: Battlefront; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Zaklínač 3: Divoký hon

Zaklínač 3: Divoký honZaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 1The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 2The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 3

Testy Zaklínač 3: Divoký hon

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Zaklínač 3: Divoký hon; test

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v Crysis 3

Crysis 3Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Crysis 3 nastavení grafikyCrysis 3 nastavení podrobné

Testy Crysis 3

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Crysis 3; test

Sumarizace výkonu Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Herní testy grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.

Sumarizace výkonu

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Výsledky testu; Sumarizace výkonu

Výkon grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je dán zejména výkonem samotného grafického čipu Vega 10, který se od jiných grafických karet Radeon RX Vega56 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu či nastavenou frekvencí grafických pamětí. K udržení vyšší frekvence a výkonu pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách, což je v případě všech grafických karet Vega obzvlášť důležité. Grafické paměti i samotný čip jsou totiž umístěny těsně vedle sebe, a vzájemně se tak teplotně ovlivňují.

V případě grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách držela v rozmezí 1 434 – 1 576 MHz (v průměru 1 500 MHz) při efektivní frekvenci grafických pamětí 1 600 MHz. Není proto ani velkým překvapením, že výkon Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je víceméně stejný jako u grafické karty Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming, jejíž průměrná frekvence se v testovaných hrách držela na prakticky totožných 1 496 MHz.

Provozní vlastnosti Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.

Provozní vlastnosti

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; Provozní vlastnosti

Provozní vlastnosti grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition jsou krom spotřeby výborné a valnou měrou na tom nese zásluhu opravdu masivní a technicky velmi dobře propracovaný systém chlazení Nitro+. Teploty se u této grafické karty držely na hranici 70 °C při poměrně nízkých otáčkách ventilátorů (1 240 ot./min.), které generovaly hlučnost kolem 37,5 dBA.

Jak už to tak u grafických karet z rodiny Vega chodí, a Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition také není žádnou výjimkou, jejich spotřeba (příkon) není rozhodně to, čím by se tyto grafické karty mohly nějak chlubit. Celá testovací sestava s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na palubě si ve hrách říkala o 400 W, což je o více než 130 W více nežli její přímý konkurent GeForce GTX 1070 Ti.

Kdo by chtěl uspořit, může se u této grafické karty přepnout do BIOS 2, který snižuje limit spotřeby z původních 240 W na 180 W. Musíte ale počítat s tím, že zároveň se snížením spotřeby grafické karty poklesne také její výkon. O kolik? To záleží na konkrétní hře a jak je grafická karta v dané hře vytížena. Následující video ukazuje, jakých rozdílů ve výkonu a provozních vlastnostech se můžete dočkat mezi oběma BIOSy v počítačové hře Crysis 3.

Testy virtuální reality Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition ve VRMark

Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače, a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.

Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace.

Protože všechny grafické karty ze segmentu high-end by měly nároky virtuální reality s přehledem uspokojit, omezil jsem se v recenzi pouze na testy VRMark Cyan Room, tedy na testy náročnější a pod DirectX 12.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition; VRMark Cyan Room

Jak můžete vidět, grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition prošla náročnějším testem Cyan Room jako nůž máslem, a vy se tedy nemusíte obávat, že byste tuto grafickou kartu za účelem virtuální reality nemohli využít. Nad cílovou snímkovou frekvencí 88,9 FPS se totiž držela více než dostatečně vysoko.

Přetaktování Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Přetaktování grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition jsem prováděl pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Frekvenční stavy P6/P7 jsem nastavil na frekvence 1 600/1 700 MHz, napětí u těchto stavů jsem pak nechal na ovladačích Radeon Adrenalin Edition (1,15 V  / 1,2 V). Grafické paměti HBM2 šly přetaktovat pouze na 880 MHz (1 760 MHz efektivně), při vyšší frekvenci již grafická karta nebyla stabilní. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+50 % Power Limit).

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition přetaktování GPUSapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition přetaktování HBM2 Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition navýšení limitu spotřeby

! Ani vám bych neradil si s posuvníkem napětí jádra čipu jakkoliv zahrávat, obzvláště pokud si nejste bezpečně jisti, co že to vlastně vůbec děláte. Ačkoliv toho grafické karty snesou poměrně hodně, hrátky se zvedáním voltáže jsou pokaždé rizikem, které se vám nemusí vyplatit!

S nastavenou frekvencí jádra navýšenou až na 1 700 MHz, pamětí na efektivních 1 760 MHz a posunutým limitem spotřeby o 50 % jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition výsledky přetaktování

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition po přetaktování běžela povětšinou na 1 650 MHz, a tak se mi z ní podařilo „vymáčknout“ v průměru něco kolem 9 % dalšího výkonu. Bohužel její spotřeba šla nahoru také. Následující video pak ukazuje nárůst výkonu, spotřeby a provozních vlastností u takto přetaktované grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v počítačové hře Crysis 3.

Závěrečné hodnocení Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je, myslím, velmi povedenou grafickou kartou, která disponuje zřejmě tím nejvýkonnějším systémem vzduchového chlazení, který jsem měl kdy v ruce. Mohutný pasiv s odpařovací komorou (Vapor chamber) a celkem osmi tepelnými trubicemi zvládá uchladit tuto grafickou kartu i po jejím přetaktování, kdy mi grafický čip hlásil spotřebu až 340 W a celá testovací sestava si říkala o více než 480 W.
Nevýhodou tohoto chlazení jsou pak jeho rozměry a hmotnost. S délkou 310 mm se tato grafická karta nevejde do menších počítačových skříní a kvůli hmotnosti (1,582 kg) je pak zapotřebí při její instalaci do vodorovné pozice využít v balení dodávanou ocelovou podpěru.

Co se výkonu týká, Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na tom špatně rozhodně není a její výkon se pohybuje kdesi mezi konkurenčními GeForce GTX 1070 a GeForce GTX 1070 Ti. Při dobré konstelaci hry pozlobí i výkonnější GeForce GTX 1080. Tento solidní výkon ale „zabíjí“ příliš vysoká spotřeba, která kartám z tábora „zelených“ konkurovat prostě nemůže. Je to velká škoda, protože nebýt té nešťastné spotřeby, jistě by si grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition z dnešní recenze nějaké to ocenění odnesla.

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition

Grafické karty

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition nabízí solidní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Karta se pyšní skvělým a velmi účinným systémem chlazení Nitro+, který jí propůjčuje velmi dobré provozní vlastnosti. Tedy až s výjimkou spotřeby. Ta je bohužel mnohem vyšší, nežli tomu je u podobně výkonných grafických karet konkurence.

Klady

  • Solidní výkon
  • Vyšší takty již od výrobce
  • Dobře technicky zpracovaný a velmi výkonný systém chlazení s Vapor chamber
  • RGB LED osvětlení
  • Lehce vyměnitelné ventilátory
  • Dual BIOS
  • Turbine-X (regulace otáček ventilátorů ve skříni podle teploty GPU)

Zápory

  • Vysoká spotřeba
  • Délka karty nad 300 mm
  • Hmotnost 1,582 kg (při vodorovné instalaci vyžaduje podporu)
Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.

Vytisknout
P-DC1-WEB18
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací