Nové grafické karty společnosti Sapphire, které jsou postaveny kolem grafických čipů Vega společnosti AMD, s sebou přinášejí také zcela nový a svým chladicím výkonem věru pozoruhodný systém chlazení Nitro+ s trojicí ventilátorů Tri-X. Tímto novým chladičem je vybavena také grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition, kterou si dnes nejen představíme, ale také si ji na Alza.cz důkladně otestujeme.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je postavena na herním grafickém čipu AMD Vega 10 společnosti AMD, na který jsou pomocí 2048bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá střední patra výkonnostního žebříčku.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition disponuje dvojicí BIOSů, mezi nimiž se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, který je umístěn na hřbetu karty. Ve výchozím stavu byla grafická karta pomocí přepínače BIOSu nastavena do OC režimu (BIOS1). Maximální frekvence grafické karty je v tomto nastavení 1 590 MHz, což oproti referenčním hodnotám RX Vega56 znamená navýšení o 119 MHz. Grafická paměť HBM2 je taktována na 800 MHz (1 600 MHz efektivně), tedy plně v referenčních hodnotách. Limit spotřeby byl u tohoto OC BIOSu nastaven na 240 W.
Druhý BIOS pak grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition nastaví na frekvence naprosto stejné jako v případě BIOS1, omezí však její limit spotřeby na 180 W.
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition měří na délku 310 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará opravdu masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber. Tento chladič je vybaven odpařovací komorou (Vapor chamber) s celkem osmi tepelnými trubicemi (heatpipes) 3× 8 mm a 5× 6 mm, které odvádějí odpadní teplo nejen z grafického čipu a pamětí HBM2, ale také napájecí kaskády grafické karty. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení je tvořena třemi ventilátory Tri-X (2× 92 mm a 1× 80 mm), které jsou uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách a uchyceny pomocí technologie NITRO Quick Connect. Tato technologie zajišťuje všem ventilátorům velmi snadnou výměnu při poruše nebo odmontování při údržbě. Ventilátory chladiče podporují technologii Intelligent Fan Control III, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty všechny ventilátory chladiče zcela vypne, a minimalizuje tak hlučnost grafické karty. Oba krajní 92mm ventilátory jsou osvětlené pomocí RGB LED, jejichž barvy a efekty se dají ovládat pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow. Ze zadní strany grafické karty je pak vyveden jeden 4-pin konektor Turbine-X pro ovládání otáček ventilátorů v počítačové skříni, které jsou pak regulovány právě podle teploty grafické karty.
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na skóre 99,2 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s rezervou prošla (minimální hranice je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition se stará zdvojená 7 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí tří 8pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 240 W (BIOS2 pak 180 W). Ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 750 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Dvojici konektorů HDMI pak jistě ocení všichni příznivci virtuální reality.
Firemní nástroj pro snadné přetaktování Sapphire TriXX s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition bohužel nefunguje, a tak k jejímu přetaktování či jiné úpravě parametrů musí posloužit přímo ovladače Radeon Software Adrenalin Edition.
Pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu (pouze ve stavech P6/P7), frekvenci pamětí (pouze ve stavu P3), limit spotřeby, napětí čipu (pouze ve stavech P6/P7), cílové otáčky ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow můžete ovládat osvětlení a chování RGB LED světel grafické karty. Barvy RGB LED můžete jednoduše měnit nebo k nim přiřadit různé efekty postupného zhasínání a rozsvěcení. Jednou z možností je také RGB LED osvětlení zcela vypnout.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1620 MHz 1734 MHz 2025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1683 MHz 1823 MHz 1980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1658 MHz 1860 MHz 1962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1750 MHz 1586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Chlazení grafických karet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je dán zejména výkonem samotného grafického čipu Vega 10, který se od jiných grafických karet Radeon RX Vega56 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu či nastavenou frekvencí grafických pamětí. K udržení vyšší frekvence a výkonu pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách, což je v případě všech grafických karet Vega obzvlášť důležité. Grafické paměti i samotný čip jsou totiž umístěny těsně vedle sebe, a vzájemně se tak teplotně ovlivňují.
V případě grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách držela v rozmezí 1 434 – 1 576 MHz (v průměru 1 500 MHz) při efektivní frekvenci grafických pamětí 1 600 MHz. Není proto ani velkým překvapením, že výkon Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je víceméně stejný jako u grafické karty Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming, jejíž průměrná frekvence se v testovaných hrách držela na prakticky totožných 1 496 MHz.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition jsou krom spotřeby výborné a valnou měrou na tom nese zásluhu opravdu masivní a technicky velmi dobře propracovaný systém chlazení Nitro+. Teploty se u této grafické karty držely na hranici 70 °C při poměrně nízkých otáčkách ventilátorů (1 240 ot./min.), které generovaly hlučnost kolem 37,5 dBA.
Jak už to tak u grafických karet z rodiny Vega chodí, a Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition také není žádnou výjimkou, jejich spotřeba (příkon) není rozhodně to, čím by se tyto grafické karty mohly nějak chlubit. Celá testovací sestava s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na palubě si ve hrách říkala o 400 W, což je o více než 130 W více nežli její přímý konkurent GeForce GTX 1070 Ti.
Kdo by chtěl uspořit, může se u této grafické karty přepnout do BIOS 2, který snižuje limit spotřeby z původních 240 W na 180 W. Musíte ale počítat s tím, že zároveň se snížením spotřeby grafické karty poklesne také její výkon. O kolik? To záleží na konkrétní hře a jak je grafická karta v dané hře vytížena. Následující video ukazuje, jakých rozdílů ve výkonu a provozních vlastnostech se můžete dočkat mezi oběma BIOSy v počítačové hře Crysis 3.
Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače, a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.
Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace.
Protože všechny grafické karty ze segmentu high-end by měly nároky virtuální reality s přehledem uspokojit, omezil jsem se v recenzi pouze na testy VRMark Cyan Room, tedy na testy náročnější a pod DirectX 12.
Jak můžete vidět, grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition prošla náročnějším testem Cyan Room jako nůž máslem, a vy se tedy nemusíte obávat, že byste tuto grafickou kartu za účelem virtuální reality nemohli využít. Nad cílovou snímkovou frekvencí 88,9 FPS se totiž držela více než dostatečně vysoko.
Přetaktování grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition jsem prováděl pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition tak, abych v žádném případě neohrozil kartu, a nepřišel tak o její záruku. Frekvenční stavy P6/P7 jsem nastavil na frekvence 1 600/1 700 MHz, napětí u těchto stavů jsem pak nechal na ovladačích Radeon Adrenalin Edition (1,15 V / 1,2 V). Grafické paměti HBM2 šly přetaktovat pouze na 880 MHz (1 760 MHz efektivně), při vyšší frekvenci již grafická karta nebyla stabilní. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (+50 % Power Limit).
S nastavenou frekvencí jádra navýšenou až na 1 700 MHz, pamětí na efektivních 1 760 MHz a posunutým limitem spotřeby o 50 % jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:
Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition po přetaktování běžela povětšinou na 1 650 MHz, a tak se mi z ní podařilo „vymáčknout“ v průměru něco kolem 9 % dalšího výkonu. Bohužel její spotřeba šla nahoru také. Následující video pak ukazuje nárůst výkonu, spotřeby a provozních vlastností u takto přetaktované grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition v počítačové hře Crysis 3.
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition je, myslím, velmi povedenou grafickou kartou, která disponuje zřejmě tím nejvýkonnějším systémem vzduchového chlazení, který jsem měl kdy v ruce. Mohutný pasiv s odpařovací komorou (Vapor chamber) a celkem osmi tepelnými trubicemi zvládá uchladit tuto grafickou kartu i po jejím přetaktování, kdy mi grafický čip hlásil spotřebu až 340 W a celá testovací sestava si říkala o více než 480 W.
Nevýhodou tohoto chlazení jsou pak jeho rozměry a hmotnost. S délkou 310 mm se tato grafická karta nevejde do menších počítačových skříní a kvůli hmotnosti (1,582 kg) je pak zapotřebí při její instalaci do vodorovné pozice využít v balení dodávanou ocelovou podpěru.
Co se výkonu týká, Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition na tom špatně rozhodně není a její výkon se pohybuje kdesi mezi konkurenčními GeForce GTX 1070 a GeForce GTX 1070 Ti. Při dobré konstelaci hry pozlobí i výkonnější GeForce GTX 1080. Tento solidní výkon ale „zabíjí“ příliš vysoká spotřeba, která kartám z tábora „zelených“ konkurovat prostě nemůže. Je to velká škoda, protože nebýt té nešťastné spotřeby, jistě by si grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition z dnešní recenze nějaké to ocenění odnesla.
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition
Grafické kartyGrafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition nabízí solidní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Karta se pyšní skvělým a velmi účinným systémem chlazení Nitro+, který jí propůjčuje velmi dobré provozní vlastnosti. Tedy až s výjimkou spotřeby. Ta je bohužel mnohem vyšší, nežli tomu je u podobně výkonných grafických karet konkurence.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.