Alza PC Alza PC

Batman: Návrat Temného rytíře (RECENZE) – Přežít Gotham

Catalogue

Superhrdinové neznají důchod, i když by do něj rádi šli. To chápe také Batman v grafickém románu Návrat temného rytíře, za nímž stojí komiksová ikona Frank Miller. Jeho poslední úkol v Gothamu se zvrhne v boj o holý život, což se hráčům snaží zprostředkovat stejnojmenná deskovka, která aktuálně dorazila na český trh v deluxe edici. Více v naší recenzi.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: obal

Batman: Návrat Temného rytíře ve zkratce

Batman: Návrat Temného rytíře

• Žánr: Kampaňová, rouge-like, survival
  • Počet hráčů: 1-2
  • Autor: Daryl Andrews, Morgan Dontanville
  • Vydavatel: Cryptozoic Entertainment
  • Herní doba: 90 minut na kapitolu
  • Doporučený věk: od 14 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 3,20/5
  • Hodnocení BGG (k 28. 11. 2023): 7,8/10

Obsah recenze Batman: Návrat Temného rytíře

Batman to ještě nevzdal

Zatímco v kinech schytávají komiksové filmy jeden epický neúspěch za druhým a seriály na streamovacích službách zajímají už jen skalní fanoušky, tak svět kreslených sešitů se těší stále stejné (ne-li větší) popularitě. Sám jsem mámení příběhů s dialogy v bublinách před několika lety podlehl a neštítím se civilních románů, mangy ani superhrdinských spektáklů. Kdybych si měl vybrat jednu postavu, jejíž svět si mě omotal kolem prstu nejvíce, tak by to byl s největší pravděpodobností Batman (na paty by mu šlapal Hellboy, Deadpool a Constantine). Temnější ladění komiksů od DC mi zkrátka sedí a nejvíc si užívám řadu Black Label.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: komponenty

Batman: Návrat Temného rytíře (Obsah balení)

Titul Batman: Návrat Temného rytíře – Deluxe verze obsahuje více než 200 herních karet, 10 velkoformátových karet, herní plán, více než 160 žetonů, 21 stojánků, 21 základen pro stojánky, 17 plastových miniatur, stíratelný popisovač, 11 gravírovaných kostek batarangů, 11 dalších gravírovaných kostek, 4 knihy pravidel a pravidla pro dva hráče v češtině.

To ovšem neznamená, že jsem se nepustil do četby starších příběhů, které byly pro svou dobu zásadní a převratné. A tak se mi do rukou nutně musel dostat také Návrat Temného rytíře od Franka Millera z roku 1986. V něm je netopýří muž představen jako stárnoucí hrdina, který už zahodil všechny skrupule, aby dokončil jeden poslední úkol v Gothamu. Jenže jeho tažení se záhy mění v boj o přežití, protože po něm jdou vládní úřady, policie, novináři, bývalí nepřátelé a on sám je prohlášen za psychopata, jehož je nutné zlikvidovat. Za mě se jedná o jednu z nejlepších loučení se superhrdinou v komiksu, takže při ohlášení stolní hry Batman: Návrat Temného rytíře jsem měl jasno – tuhle deskovku musím mít. A na to ji ohlásilo vydavatelství Blackfire v české lokalizaci s deluxe komponenty a mě zalila vlna blaha.

Čtyři kapitoly lemují cestu do pekel

Pokud jste komiksovou předlohu nečetli, nemusíte se bát, hraní si užijete i bez něj (ale to vám nebrání napravit svou zásadní literární mezeru). Principiálně kopírujete základní kontury děje, takže se v rámci čtyř kapitol (jednotlivé sešity) vydáte do Gothamu, abyste odvrátili atomovou válku, a přitom si zachovali svou soudnost i tělesnou schránku. Nebál bych se titul Batman: Návrat Temného rytíře označit jako rouge-like survival, protože vás pořádně potrápí, nic vám nedá zadarmo a vy si to báječně užijete. Teda pokud máte nervy z oceli.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: lokace

Batman: Návrat Temného rytíře (Stolní hra)

Lokace na plánu deskovky Batman: Návrat Temného rytíře jasně naznačují, že práce budete mít až nad hlavu.

Nepřízeň osudu totiž maskovaného Bruce Waynea pronásleduje na každém kroku, nic se nedaří podle plánu a do toho všeho vám hází klacky pod nohy nevyzpytatelné kostky. Zkrátka celý svět se spikl proti Batmanovi a on musí se sebezapřením odolat, i kdyby jej to stálo život. Sami musíte uznat, že takto niterný a temný příběh úplně nekoresponduje s třeskutou zábavou u stolu, a proto jsem rád, že se autoři rozhodli koncipovat předělávku komiksu do deskovky jako solitérní zážitek.

To tvrdím jako člověk, který deskovkaření v jedné osobě moc nevyhledává. Jenže rok 2023 mě už dvakrát (nyní potřetí) přesvědčil, že sólohraní v sobě má potenciál. Batmanův epos se tedy v mém případě zařadil po bok úžasnému dungeon-crawleru Mini Rogue a příběhově bohatému prožitku z Assassin's Creed: Brotherhood of Venice. Návrat Temného rytíře je pro mě nadmíru zábavné ukončení letošní deskoherní sezóny a hned vám řeknu proč.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: GCPD

Stupnice nepřátel se v Batman: Návrat Temného rytíře stará o zdánlivě nekonečný přísun nepřátel, který si ovšem můžete rozdělit podle svého uvážení.

Chytré mechaniky umocňují napětí

Batman: Návrat Temného rytíře totiž skvěle propojuje herní prožitek s příběhem komiksu. Každý sešit se pyšní specifickou atmosférou a hratelností, ačkoliv základní pravidla zůstávají stejná. Navíc se v průběhu kampaně dotváří mapa o řadu modifikátorů, případně si můžete přenést některé vybavení, vlastnosti či úkoly. Díky tomu musíte přemýšlet nadlouho dopředu, jestli risknete přidání nepřátel do konce celého děje, nebo raději zkousnete nebezpečí jako jednorázovou hrozbu. Abychom si rozuměli, v batmanovské deskovce dokreslujete fixem na plán nová propojení mezi lokacemi, některé na druhou stranu ničíte, případně upravujete statistiky svých pronásledovatelů.

Výsledná partie tak vypadá jako krizový management, náročný puzzle a atmosférický prožitek v jednom. Autoři přisuzují jedné partii/kapitole herní dobu 90 minut, ale já proseděl i dvě hodiny v zoufalém přemýšlení, jak z toho průšvihu na stole ven. Když se to povedlo, zalila mě vlna euforie a já se chtěl okamžitě vrhnout na další část příběhu (a moje zbrklost mě krutě vytrestala). Pokud máte v nátuře překonávat překážky a nebojíte se trýznění své šedé kůry mozkové, tak v Návratu Temného rytíře pravděpodobně najdete zalíbení.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: cesty

Propojování lokací novými cestami může vypadat jako zbytečná mechanika, ale velmi často vám v Batman: Návrat Temného rytíře zachrání zadek, především v pozdějších scénářích, takže ani jedno čmrknutí fixem nepodceňujte.

Vedle klasických mechanik jako pohyb po plánu, provádění akcí, řešení událostí, čištění herní plochy a plnění úkolů se vám totiž do rukou dostane několik zajímavých principů. Jako nejzábavnější vidím draft karet, jehož základ tkví v rozdělení 12 polcených karet na balíček událostí a své akční karty na začátku každého kola (ta jsou čtyři, rozdělena po čtyřech tazích, celkově tedy partie zabere 16 tahů). Dopředu tedy víte, co na vás v balíčku událostí čeká (a často budete přemýšlet, jestli zahodit dobrou akční kartu jen proto, abyste si nechali nepříjemnou událost na ruce). Můžete se tak teoreticky připravit na vlnu průšvihů, jenže pouze na teoretické bázi, protože do dění vstupují kostky. Stejně tak si volíte, v kterém tahu přijde kolik nepřátel, do které oblasti, což může zásadně ovlivnit vaši strategii.

Do těchto úvah musíte započítat své vlastnosti, akční karty na ruce, které vám pomohou při vyšetřování a boji, a samozřejmě dovednosti nepřátel a bossů. Především Batmanovy nemesis vám dokáží pořádně zatopit. Už ústřední Two-Face potrápí tím, že jej nejprve musíte najít, ale válka proti mutantním pevnostem v ulicích či pošťuchání s Jokerem a jeho nohsledy si už vyžádá pořádné prověření vašich schopností. A závěrečný střet se Supermanem s kataklyzmatickým dopadem na Gotham? Kdo četl komiks, tak ví, že to je katarze jako blázen, prostě skvělé završení partie. Ku pomoci vám budou ikonické dopravní prostředky a spojenci v podobě komisaře Gordona, Robin (ženská varianta Carrie Kelley) a jednorukého Green Arrowa, protože se potýkat s přesilou nepřátel nezvládne ani sám ochránce Gothamu.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: karty

Úvahy nad rozdělením karet do ruky a balíčku událostí mohou v Batman: Návrat temného rytíře rozhodnout o )ne)úspěchu celého vašeho snažení. V pozadí si všimněte vychytaných batarangových kostek.

Jak se hraje Batman: Návrat Temného rytíře – Pravidla

Na první pohled se vám bude zdát, že se vás Batman: Návrat Temného rytíře snaží umlátit hromadou pravidel hned na začátku, ale manuál je koncipován jako názorná ukázka každé akce v tahu, takže se po první partii docela dobře zorientujete v dění. Jakmile se vám zažije rytmus tahu v kole, resp. příprava kola nového, tak už manuál nebudete potřebovat, protože zásadní informace najdete přímo na herní desce a kartách okolo. Přesto bych začátečníky měl varovat, že vstup do této deskovky pro ně může být menší očistec.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: rozložení

Příprava partie Batman: Návrat Temného rytíře vám ve spolupráci s promyšleným insertem a knihou scénáře nezabere mnoho času.

Jakmile rozložíte komponenty podle knihy scénáře (a vyhodnotíte předchozí kapitolu), můžete se pustit do hraní. Příprava mi netrvala déle než čtvrt hodiny (při obnovení uložené pozice o něco déle). Poté už se pustíte do 16 tahů v rámci čtyř kol spočívajících v náročné superhrdinské práci, kterou se vám snaží zhatit snad všechny komponenty na plánu. Na začátku kola připravíte balíček událostí a své karty (dle výše zmíněného draftu) a pak odehrajete kvarteto tahů se stejnou strukturou: vyhodnocení události, přesun do lokace, aktivování spojence, boj/plížení, využití akčního pole, přidání nepřátel a posunutí ukazatele tahů. Na konci kola umístíte žetony nepokojů na přetížené lokace, zakreslíte novou cestu na mapu a posunete se blíže k Soudnému dni.

V podstatě tak celou dobu lítáte po mapě, hasíte problémy, využíváte akční pole a do toho se jako bonus snažíte vyřešit ústřední detektivní náplň scénáře. K tomu jsou vám k dispozici karty, které vám mohou pomoci při vyšetřování, případně usnadnit konflikty s mutanty, policií a novináři (ony ty kostky určitě nebudou na vaší straně). Navíc si musíte připočítat specifika scénářů a máte hotovo. Můžete jít hrát Batman: Návrat Temného rytíře a víte, co vás čeká. Já si výlet do ponurého Gothamu užíval.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: knihy

O přípravu jednotlivých scénářů příběhu Batman: Návrat Temného rytíře se starají samostatné sešity. Dva objemnější navíc obsahují popis pravidel pro jednoho a dva hráče.

Nutno ještě podotknout, že Batman: Návrat Temného rytíře se dá hrát také jako soubojovka pro dva, kdy jeden hráč ovládá Batmana, zatímco oponent celou skvadru nepřátel. Z mého pohledu byl ovšem prožitek o poznání slabší než solitérní plnění scénářů (což může být silně subjektivní dojem, moc partií jsme takto neodehráli). Navíc si ještě můžete zahrát jednotlivé mise, případně sáhnout po vyšší obtížnosti, pokud jste v základní hře netrpěli dostatečně.

Vizuální orgie

Moje kladné pocity z hratelnosti jsou zcela jistě ovlivněny grafickou stránkou a zpracováním komponent, které jsou prostě parádní. Začnu vizuálem – ten se drží komiksové předlohy a vyobrazuje vše tak, jak znáte v podání Franka Millera a Klause Jansona, takže před sebou máte poctivé osmdesátky se vším všudy (což na někoho může vedle současné tvorby působit jako archaismus).

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: figurky

Plastové miniatury z Batman: Návrat Temného rytíře si přímo říkají o štětec a barvu.

Vzhledem k tomu, že společnost Blackfire přináší na český trh deluxe verzi, můžete si vybrat, jestli hrát s kreslenými kartonovými standies nebo jestli sáhnete po detailních plastových miniaturách. Obě varianty mají něco do sebe a sám se nedokážu rozhodnout, která na stole vypadá lépe (kdybych maloval figurky, měl bych jasno). Vysoký standard komponent se projevuje i u kartonových součástek, karet a plánu samotného, takže z mojí strany spokojenost. Komfort dodává také česká lokalizace, která sice občas podlehla gramatickému šotkovi, ale nejedná se o nic zásadního.

Skvělé zakončení roku

Z textu jste již asi seznali, že si mě deskoherní adaptace Batman: Návrat Temného rytíře získala na plné čáře, protože mi zkrátka sedí náročné hraní, kde musím překonávat překážky na základě dostupného vybavení a speciálních triků. Nebudu lhát, Batman: Návrat Temného rytíře rozhodně není pro každého. Občasný hráč od stolu pravděpodobně uteče s brekem a labilnější jedinci zahodí kostky daleko do kouta (z nějž se ty batarangové odrazí zpátky). Někomu mohou přijít čtyři kapitoly jako slabý obsah, ale znovuhratelnost ve variabilitě karet a rouge-like principech tento fakt z velké části vyvažují.

Batman: Návrat Temného rytíře; foto: Gordon

Výběr mezi standies a figurkou uspokojí fanoušky obou komponentových táborů.

Pokud přistoupíte na ponurá gothamská pravidla, dostanete skvělý zážitek, v němž se mísí vaše rozhodnutí společně s mechanikou štěstí. Jestli to s netopýřím mužem myslíte vážně, tak vás nezastaví ani vyšší cenovka, v níž se odráží licence a nadstandardní výbava krabice.

Za poskytnutí recenzní kopie Batman: Návrat Temného rytíře děkujeme českému distributorovi hry, společnosti Blackfire.

Recenze Batman: Návrat Temného rytíře: závěrečné hodnocení

Batman: Návrat Temného rytíře; recenze

Batman: Návrat Temného rytíře

Titul Batman: Návrat Temného rytíře nabídne hutnou atmosféru pro jednoho hráče, který touží poznat náročnou práci superhrdiny, jemuž se postavil celý Gotham. Vyšší obtížnost asi odradí začátečníky a občasné hráče, ale nabídne dostatečnou výzvu pro veterány, kteří se nebojí krutých nepřátel, zlých kostek a nepřízně osudu.

• Věrná adaptace
  • Hutná atmosféra
  • Každý scénář se hraje trochu jinak
  • Rogue-like survival prvky
  • Váha vašich rozhodnutí
  • Systém ukládání hry
  • Možnost hrát s figurkami nebo standies
  • Zpracování grafiky a komponent

• Zvolená obtížnost není pro každého
  • Kostky dokáží pocuchat nervy
  • Pro někoho archaický vizuál

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.