Alza PC Alza PC

Mezi řádky (RECENZE) – Bloudění mezi stránkami knih

Catalogue

Knížky jsou skvělé. Můžete o tom se mnou vést spory, můžete s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. A když někdo vymyslí deskovku, která vám představí vaše oblíbené příběhy jinak? Sem s ní! Aneb zveme vás do titulu Mezi řádky, u nějž se vaše knížky stanou herní plochou.

Mezi řádky; foto: obal

Mezi řádky ve zkratce

Mezi řádky

• Žánr: Imaginativní, společenská
  • Počet hráčů: 2–6
  • Autor: Germain Winzenschtark
  • Vydavatel: Olibrius Editions
  • Herní doba: 60 minut
  • Doporučený věk: od 10 let (ale klidně i mladší)
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 1,89/5
  • Hodnocení BGG (k 17. 11. 2023): 7,1/10

Obsah recenze Mezi řádky

Ministerstvo knih vás potřebuje!

Titul Mezi řádky se pro mě od začátku oznámení své české lokalizace stal zjevením. Když jsem zjistil, že se hraje s knihami, tak jsem byl téměř v transu. Už od dětství totiž miluju knížky a čítával jsem v každé volné chvíli. Díky knížkám jsem mohl zažít neuvěřitelná dobrodružství a putovat po celém známém i neznámém světě. Udělat z knih herní prostor je pro mě prostě geniální nápad. Jenže pak jsem se pustil do hledání referencí o hře, která v zahraničí vyšla už před dvěma roky, a nastal kámen úrazu. Spousta lidí ji přirovnávala k Dixitu.

Mezi řádky; foto: komponenty

Mezi řádky (Stolní hra)

Titul Mezi řádky obsahuje 84 záložek, kompas, 6 karet postav, synchro-písmo-vátor Mark II a pravidla v češtině.

Musím se přiznat – opravdu nerad hraju Dixit (možná ještě méně než Aktivity). Chápu, proč jsou oba tituly tak oblíbené, ale v mých deskoherních začátcích se objevoval Dixit na stole tak často, že jsem na něj dostal duševní alergickou reakci. Ale Mezi řádky používá knížky! Takže veškeré antipatie jsem odložil a musel jsem projekt od Germaina Winzenschtarka zkusit, i kdyby jen jednou. A neudělal jsem chybu, Mezi řádky je skvělá jízda na stránkách mých oblíbených publikací, kterého se nemůžu nabažit. Jasně, dixitovost mi po každé partii zůstává na patře, ale práce s textem v jeho obsahové i formativní rovině je tak zábavná, že je mi to jedno.

V rámci partie se stáváte zaměstnancem Ministerstva knih, který se s přáteli vydává do divočiny stránek různorodých publikací, aby společně odhalili tajemství slov, vět a příběhů a s trochou štěstí skryté sdělení. Tahle výprava vám ukáže oblíbené příběhy v úplně novém světle, protože na základě šesti řádků musíte předat sdělení svému týmu a oni musí poznat, co ve vás přečtené věty evokovaly (to je onen dixitoidní mechanismus). Mezitím se ostatní snaží plnit úkoly gramatického charakteru, takže neposlouchají jen děj, ale také hledají Mezi řádky (aha!) další indicie. Skvělý nápad, který funguje i na stole.

Mezi řádky; foto: knížka

Mezi řádky (Stolní hra)

Knížka je vaším hřištěm. Díky titulu Mezi řádky můžete tvořit nové příběhy uvnitř vašich oblíbených románů. A nejen v nich – zkuste básnickou sbírku, scénář nebo třeba komiks!

Když stránky přeskakujete

Principiálně se pohybujete mezi stránkami knih jako po herním plánu. Míjíte jednotlivé listy, abyste jako průvodce své přátele provedli nebezpečenstvím a posunuli základní tábor blíže k cílovému Ztracenému městu. Učiníte tak tím, že si přečtete šest řádků textu na pravé stránce, z nabídky tajně vyberete správnou záložku (označením na kompasu) a poté je přečtete nahlas. Ostatní se snaží odhalit, kterou záložku jste označili jako stěžejní, a přitom se ještě snaží plnit úkoly spočívající v gramatice, případně ve slovní skladbě. Při čtení tedy všichni hráči aplikují maximální soustředění a je ticho větší než při mši v kostele.

Mezi řádky; foto: čtení

Mezi řádky (Stolní hra)

Speciální výzvy dávají hraní Mezi řádky podstatu party titulu.

Pokud si troufnete na vyšší úroveň obtížnosti, máte k dispozici čtveřici modulů. Za sebe musím doporučit především postavy, které přinesou větší deskoherní zážitek. Dále si můžete prodloužit partii větším rozsahem stránek, přidat obory misí (mise mohou nahradit odhozená písmenka při neúspěchu) a navíc řešit hodnosti průzkumníka. Ať už si vyberete kteroukoliv variantu, tak se budete skvěle bavit, pokud jste nakloněni literatuře či hledáte alternativu k Dixitu (a Když sním už máte ohrané taky). U mě titul Mezi řádky funguje jako skvělý filler a ani nemusím vyhrát. Cesta je zkrátka tak dobrá, že nemusím dosáhnout cíle, abych měl pocit úspěchu. Jako tip berte připomínku, že jde hrát nejen s romány, ale také s básnickými sbírkami či divadelními scénáři. Jednou jsme dokonce zkusili manuál k tiskárně a výsledek byl epochální.

Jak se hraje Mezi řádky – Pravidla

Pravidlově se Mezi řádky řadí mezi mírně náročné hry, takže s trochou snahy je zvládne opravdu každý. Načerpat musíte pouze znalosti o funkčnosti jednotlivých záložek a vysvětlit, jak se tajně volí záložky v roli průvodce. Pokud přidáte jednotlivé moduly, tak se musíte seznámit s jejich vlivem, ale opět nejde o nic náročného. Dle manuálu připravíte herní plochu, s krabice vytvoříte odhazovací prostor (elegantně nazvaný synchro-písmo-vátor) a můžete se vydat na výpravu do světa slov.

Mezi řádky; foto: rozložení Mezi řádky; foto: udělátko

Mezi řádky (Stolní hra)

Příprava Mezi řádky je velmi snadná, protože jednotlivé komponenty jsou rozřazeny již z minulé hry, protože odhazovací mechanismus hry využívá krabici deskovky.

Vezmete knihu, připravíte nutné záložky a určíte průvodce (toho, který volí výzvy, čte a napovídá). V tomto duchu putujete knihou, dokud nedojdete do Ztraceného města. Ostatní se snaží splnit mise. Celkově prostě musíte dospět na konec dříve, než vám dojdou písmenka ve složeném stroji. Mechanismus je zkrátka velmi snadný a díky tomu si titul Mezi řádky snadno najde místo mezi vašimi party hrami. Celou partii můžete povýšit o kvalitní přednes, který může ostatním napovědět.

Poetika na dosah

Titul Mezi řádky boduje i v grafickém zpracování, resp. v pojetí komponent. Snová atmosféra, která se velmi snadno naváže na jakýkoliv žánr knihy, stejně jako strojově působící mechanismus odhazovací krabice, vás spolehlivě vtáhne do role knižního objevitele. Více než pěkné malůvky na záložkách ve vás probudí fantazii (což může být mnohdy i na škodu), ale rozhodně se na ně pěkně dívá. Stejně tak lze pochválit práci s českou lokalizací pod patronátem tuzemského vydavatele Blackfire.

Mezi řádky; foto: záložky

Mezi řádky (Stolní hra)

Záložky sloužící jako orientace v knize, resp. k hledání cesty pomocí nápovědy, jsou silně imaginativní, nádherně detailní a v podstatě dixitoidní.

Abych se přiznal, tak jsem byl upřímně v šoku z hodnocení na uznávaném serveru boardgamegeek, kde na vás u Mezi řádky zasvítí číslo 7,1, ale pak jsem viděl, že masami milovaný Dixit má o pouhou desetinku vyšší hodnocení. Tedy pro fanoušky žánru jasné doporučení, protože Mezi řádky má originální přístup, ale imaginativní hráče potěší. Přesto dokáže zabodovat i u ostatního publika, které miluje svět knih jako takový (sám jsem zářným příkladem). Abych podtrhl své hodnocení, titul Mezi řádky se pro mě stal jedním z univerzálních vánočních dárků.

Za poskytnutí recenzní kopie Mezi řádky děkujeme českému distributorovi hry, společnosti Blackfire.

Recenze Mezi řádky: závěrečné hodnocení

Mezi řádky; recenze

Mezi řádky

Titul Mezi řádky potěší všechny, kdo mají rádi dixitovské hraní. Ale díky své literární podstatě dokáže přitáhnout také širší publikum, které si che užít dobrodružství na stránkách svých oblíbených knih.

• Stále se měnící herní prostor
  • Práce s jazykovou i obsahovou stránkou knihy
  • Vstřícnost pravidel
  • Pro každého
  • Grafická stránka

• Nic pro odpůrce „asociačních“ her, ale… (více v recenzi)

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.