Alza Dny květen 2. týden BOOST JBL

Olympus OM-D E-M10 Mark III (RECENZE)

Catalogue
Olympus OM-D E-M10 Mark III

Jednou z očekávaných letošních novinek značky Olympus je také model OM-D E-M10 Mark III, tedy již třetí generace této známé a oblíbené modelové řady OM-D. Přes tradiční retro design je fotoaparát doslova našlapaný nejmodernějšími technologiemi a je zjevné, že si na tomto fotoaparátu dali vývojáři v Olympusu obzvlášť záležet, a proto bude zajímavé podívat se podrobněji nejen na design, ovládání či „papírové“ parametry, ale také na praktické použití a výstupní kvalitu fotografií. Více najdete v obvyklé redakční recenzi, a to včetně ukázkových fotografií v plném rozlišení, které si můžete volně stáhnout na konci článku a sami tak můžete posoudit finální výstupy.

Rozměry, mechanické provedení a ergonomie

Třetí generace tohoto fotoaparátu se na pohled od generace předchozí na první pohled skoro neliší, přesto novinka působí tak nějak elegantněji a moderněji. Hlavně si ale zachovává dnes tak ceněný retro design, který je ale v tomto případě také designem praktickým. Celý fotoaparát je příjemně kompaktní a působí robustním dojmem. Byť na pohled vypadá jako zrcadlovka, tak s některým z menších základních objektivů jej lze (s přimhouřeným okem 😊) nosit i jen tak v kapse. Fotoaparát se také dobře a bezpečně drží, a to i v mém případě, přestože mám ruku opravdu docela dost velkou. Hodně se mi také líbí poctivost a solidnost ovládacích prvků, zejména těch otočných, které jsou poctivě kovové a nejeví ani nejmenší známky nějakých vůlí, či něčeho podobného. Prostě jako u poctivé klasiky ze šedesátých let minulého století, kdy bylo všechno opravdu čistě mechanické.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
Olympus i nadále sází na povedený retro design a všechny ovládací prvky se mu povedlo rozmístit tak, že jsou přesně tam, kde byste je čekali. Jedinou výtku máme k umístění hlavního ovladače.

Kladně hodnotím také to, že otočné voliče a některá tlačítka jsou nyní větší, takže se fotoaparát jako celek lépe ovládá. Nemluvě o celkové koncepci, kdy je na většinu nejdůležitějších funkcí vyvedeno samostatné tlačítko, případně tlačítko funkční, kterému lze funkci přidělit a po čase případně změnit. Rozhodně je to lepší, než když je pro většinu funkcí nutné chodit do menu a musím říct, že takto to vnímá i většina fotografů, se kterými přijdu do styku. Úplně nejlepší pak je kombinace samostatných ovladačů a dotykového LCD monitoru, jako je tomu i v tomto případě. Naopak se mi u Olympusu OM-D E-M10 Mark III nelíbí provedení hlavního vypínače, na které si u tohoto fotoaparátu snad nikdy nezvyknu. Raději bych nějaké řešení tak, aby bylo možné fotoaparát zapnout i vypnout i při držení jednou rukou, což v tomto případě prostě nelze a často je to otravné, nebo to zdržuje, nemluvě o plýtvání energií z baterie, která navíc nemá nijak extra velkou výdrž. Raději bych tedy vypínač někde u pravé ruky a nalevo tradičně volič expozičních režimů, aby nebyly všechny tři otočné voliče tak natěsno u sebe.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
LCD displej je výklopný a dovoluje tak správně komponovat záběry i pokud foťák držíte nad hlavou, nebo naopak velmi nízko.

LCD monitor na zadní stěně má úhlopříčku 3“, tedy 7,5 centimetru a zhruba jeden milion obrazových bodů. Hlavně je ale dotykový a s možností vyklopení nahoru i dolů, což je dnes také v kurzu a díky za to, protože při praktickém fotografování se to opravdu často hodí. Hledáček je řešen jako elektronický s displejem o rozlišení 2,36 milionu obrazových bodů, tedy dostatečně jemný i pro náročnější práci. Líbí se mi, že vyskakovací vestavěný blesk je dostatečně robustní, dokonce robustnější než u většiny zrcadlovek, kde člověk často bojí, že ho ulomí. Pro případ potřeby výkonnějšího záblesku nechybí ani (opět poctivé, kovové) sáňky pro nasazení externího systémového blesku. Kovový je samozřejmě i bajonet pro výměnné objektivy, stejně jako stativový závit na spodní straně fotoaparátu. Zapomenout nesmím ani na fakt, že Olympus OM-D E-M10 Mark III je dostupný ve dvou barevných variantách, tedy v tradiční černé a stříbrné. Až na zmíněný vypínač se mi fotoaparát líbí, a to nejen na pohled, ale i z hlediska praktického využití v terénu. Je to prostě přesně ta stylovka, ke které by se hodil popisek funkční retro design. 😊

i Retro je už delší dobu v módě, a tak nejeden výrobce sahá pro inspiraci do historie fototechniky. Někdy se to povede více, někdy méně a hodně také záleží na osobním vkusu. Olympusu se ale skvěle daří skloubit opravdu stylové, na pohled velmi atraktivní retro dohromady s promyšlenou funkčností, kdy design není samolibým efektem jen na potěchu oka, ale je současně je i dobře funkční i v kombinaci s nejmodernějšími technologiemi. Takto to prostě má být – hezký design rozhodně ano, ale v žádném případě ne na úkor praktického použití.

Snímací čip, funkce, praxe a obrazová kvalita

Fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark III je osazen novým CMOS snímacím čipem formátu Four Thirds (4/3") s efektivním rozlišením 16 Mpx – jeho maximální rozlišení výsledných fotografií je 4 608 × 3 456 pixelů. Čip je vybaven jak ultrazvukovým čištěním od prachu, tak současně nejmodernější integrovanou stabilizací, která vyrovnává pohyb hned v pěti osách. Maximální rozsah citlivosti čipu je v rozmezí ISO 100 až ISO 25 600. O zpracování obrazu se stará nový obrazový procesor TruePic VIII, tedy již osmé generace. Díky rychlému zpracování je možné fotografovat rychlostí až 8,6 snímku za vteřinu v plném rozlišení, nebo natáčet video ve kvalitě 4K/30p. Pro akčnější fotografování disponuje fotoaparát systémem automatického zaostřování se 121 ostřícími zónami. Při praktickém použití vše šlapalo na jedničku a celý systém je velmi rychlý. Snad jen automatické zaostřování mi v režimu automatické volby ostřících bodů občas ostřilo na pozadí, přestože hlavní fotografovaný objekt byl blízko a dostatečně výrazný. Naštěstí však jen občas a spíše za horších podmínek.

Olympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze testOlympus E-M10 Mark III - recenze test
Díky prostornému dotykovému displeji můžete ostřit klepnutím prstu. Pořízené snímky si pak můžete prohlédnout v mobilní aplikaci a rovnou je stáhnout do svého smartphonu a upravit je.

Při pořizování ukázkových nočních fotografií jsem si vzpomněl, že jsem někde na nějakém internetovém fóru četl informaci o tom, že předchozí verze Olympus OM-D E-M10 Mark II se při delším a intenzivnějším fotografování docela dost zahřívala. Mě to tak nepřišlo, ale možná jsem jen nefotil dost dlouho a dost intenzivně. Pro jistotu jsem ale pořídil sérii zkušebních snímků při všech citlivostech ISO hned třikrát (ukázky najdete v plném rozlišení na konci článku ke stažení) a některé expozice byly poměrně dost dlouhé (nejdelší časem 20 vteřin), takže to již lze považovat za poměrně intenzivní focení. No a fotoaparát se opravdu trochu ohřál, ale nijak zásadně, takže bych to za problém rozhodně nepovažoval – zejména baterie se prostě při větší zátěži zahřívá v podstatě vždycky a v menším těle je prostě méně místa na odvětrání. Při běžném focení si toho spíš ani nevšimnete. Čeho si naopak všimnete určitě, tak to jsou výsledky z nočního fotografování, které jsou velmi dobré a pro jistotu ještě dodávám, že ukázky jsou zcela bez úprav a při jejich pořizování byly vypnuté redukce šumu, takže vhodným nastavením fotoaparátu a pečlivým zpracováním v grafickém editoru by se dalo dosáhnout ještě výrazně lepších výsledků, a to zejména v případě fotografií pořízených na vyšší citlivosti ISO.

Olympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sample
Obrazového šumu si u Olympusu OM-D E-M10 Mark III začnete všímat až při citlivosti ISO 3200, i při hodnotě 12800 je ale jeho úroveň stále snesitelná.

Jednu drobnost jsem objevil také u vestavěného blesku – jeho výkon je 8,2 při ISO 200, což sice není mnoho, ale úplně málo taky ne, protože jsou i mnohem slabší blesky, a navíc je to snadno řešitelné pomocí navýšení citlivosti ISO, s čímž výrazně stoupá také dosvit blesku. Blesk je poměrně robustní a také umožňuje obvyklou paletu funkcí, jako je například plná automatika, plný manuál, redukce červených očí, synchronizace s dlouhými časy, synchronizace na druhou lamelu závěrky, korekce záblesku a podobně. Synchronizační čas závěrky je 1/250 vteřiny a v režimu Super FP dokonce 1/4000 vteřiny. Co ale až trochu překvapivě chybí je RC bezdrátové ovládání externích systémových blesků, což byla funkce, která u předchozí verze Mark II dostupná byla. Tohle se sice asi bude týkat jen naprostého minima uživatelů, ale přesto je dobré to vědět.

Olympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sampleOlympus E-M10 Mark III - ukázkové snímky sample
S Olympusem OM-D E-M10 Mark II jsme pořídili několik podzimních testovacích snímků. V plném rozlišení si je můžete stáhnout níže.

Při praktickém fotografování se také velmi osvědčila integrovaná stabilizace, která se jeví jako velmi dobrá a účinná, a to nejen při fotografování, ale i při natáčení videa. Pokud si dáte aspoň trochu záležet, dá se například celkem bez problémů natočit stabilní video třeba i za chůze. Fotoaparát samozřejmě umí 4K video, ale myslím, že většině uživatelů stále ještě bude v pohodě dostačovat běžné Full HD. Začátečníkům se také může hodit propracovaný systém scénických režimů, který je současně i tak trochu průvodcem a v praxi funguje opravdu velmi dobře. Pokud si při nastavení fotoaparátu nejste jisti, mohu jeho použití skutečně jen doporučit – je to rychlé, snadno pochopitelné a skutečně dobře funkční. Pokud patříte k těm, kteří si nechtějí příliš hrát s detailním nastavením fotoaparátu, můžete samozřejmě použít i plně automatický zelený režim AUTO, ale správná volba scénického režimu vám nezabere o moc víc času, a přitom se s jejich pomocí dá často dosáhnout podstatně lepších výsledků, či předejít zklamání v situacích, které se nedají opakovat.

Hlavní technické specifikace Olympus OM-D E-M10 Mark III

ParametryOlympus OM-D E-M10 Mark III
Snímací čip4/3" Live MOS (CMOS), 16 Mpx
Poměr stran4:3
Čištění čipuAno – Olympus SSWF
StabilizaceAno – 5 osá přímo na čipu, účinnost 4 EV>
Obrazový procesorTruePic VIII
Rozsah citlivosti ISOISO 100 až 25 600
Rozsah expozičních časů1/4000 až 60s (elektronicky až 1/16000
Automatické zaostřování121 ostřících bodů
Rychlost sériového snímání8,6 snímku za vteřinu
LCD monitorTFT, dotykový, výklopný, 3“ (7,5 cm)
Video4K / 30p
Bezdrátové rozhraníWiFi
Paměťové karty1×SD, SDHC nebo SDXC (kompatibilní s UHS-I + II)
Materiál tělaKov + kompozit
Rozměry122 × 84 × 50 mm
Hmotnost410 g (tělo + baterie a karta)
i V modelové řadě Olympus OM-D najdete například i starší Olympus E-M10 Mark II, nebo pokročilejší Olympus E-M5 Mark II.

Příslušenství

Jako obvykle nesmíme zapomenout na nabídku příslušenství, což je také velmi podstatná položka při hodnocení fotoaparátů. Výhodou systémových fotoaparátů je právě příslušenství, v tomto případě zejména objektivů. Mě osobně se například velmi líbil základní zoom M.Zuiko Digital ED 14-42mm f/3,5-5,6 EZ Pancake, který je v prodeji s fotoaparátem v cenově zvýhodněném setu a se kterým jsem také pořídil ukázkové fotografie použité v tomto článku. Hlavní předností jsou opravdu malé rozměry objektivu v transportní poloze (výrobce dokonce uvádí, že jde o nejkratší objektiv tohoto typu na světě, čemuž není důvod nevěřit – je opravdu maličký), slušný optický výkon, rychlost zaostřování a také kvalitní provedení, které svojí robustností i designem skvěle sedí k celkovému retrostylu. Samozřejmě to ale není jediný objektiv, který je k tomu fotoaparátu k dispozici a kompletní nabídku najdete na stránkách výrobce.

Bezzrcadlovku je možné obohatit mnoha objektivy, makrobleskem nebo řadou stylových a zároveň praktických kožených doplňků.

Zdaleka to ale není vše, v nabídce příslušenství jsou například i systémové blesky, makroblesky, brašny, filtry k objektivům a další užitečné drobnosti. Zajímavým doplňkem je také velmi elegantní, stylové, a přitom praktické pouzdro z pravé kůže. Příslušenstvím ale samozřejmě může být například i mobilní telefon, protože fotoaparát Olympus OM-D E-M10 Mark III samozřejmě disponuje obvyklou výbavou v podobě bezdrátového rozhraní pro komunikaci s chytrými mobilními zařízeními. Pro začátečníky pak může být zajímavý i Olympus Starter Kit, obsahující kvalitní brašnu, náhradní baterii a praktický ministativ.

Olympus OM-D E-M10 Mark III je již třetí generací tohoto oblíbeného fotoaparátu, který vyniká velmi zdařilým, stylovým, a přitom praktickým a robustním retrodesignem. Současně však kráčí s dobou ohledně vybavení funkcemi i obrazovou kvalitou. Fotoaparát je přitom malý, což oceníte zejména při častějším nošení v terénu a vyhoví jak začátečníkům, tak i pokročilejším fotografům. Na druhou stranu třetí generace nepřináší příliš mnoho inovací oproti předchozí variantě Olympus OM-D E-M10 Mark II, která je ještě stále v prodeji. Pro někoho může být problémem i vyšší cena, která upřímně řečeno není úplně lidová a je vyšší než u některých klasických zrcadlovek. Na druhou stranu to ale můžete vyřešit právě pořízením již zmíněné verze Mark II, u které je cenový rozdíl dosti znatelný, takže je v současné době pro hodně uživatelů podstatně zajímavější.

Ukázkové snímky v plném rozlišení

Závěrečné hodnocení Olympus OM-D E-M10 Mark III

Hodnocení 90 % Alza.cz
Hlavní parametry: Konstrukce
95 %
Obrazová kvalita
90 %
Poměr cena / výkon
75 %

• Parádní, a přitom praktický retro design
  • Kvalita fotografií
  • Kompaktní rozměry
  • Nabídka funkcí
  • Kvalitní AF
  • Dobré funkce pro začátečníky
  • Příslušenství

• Vyšší cena
  • Málo inovací oproti verzi Mark II
Michal Kupsa

Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.

Print
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info